tisdag 5 mars 2013

Ät och njut

I dagarna har jag bakat tårtor, bakelser och piroger till Eat & Joy i Helsingfors.
Nu är allt packat och klart för att sändas iväg imorgon bitti.
Behändigt och fort går det undan, på torsdag är varorna på plats


På plats var vi också i januari när vi var på väg mot Madeira.
Mjölkkannor och kossor möter en i entrén.
Med tanke på att caféet och butiken ligger på Alexandersgatan,
mitt i centrum så upplevs det som lite extra att möta kossor
och råkar du vandra längs gatan när du är i huvudstaden,
så titta efter en skylt som det står Maitobaari på.
Mjölkbaren på svenska.
Då har du hittat rätt.
De talar inte svenska där, men engelska går bra om man inte kan finska.

 
    I anslutning till caféet eller rättare sagt i samma stora utrymme finns också butiken med
    allt du kan tänka dig i livsmedelsväg.
    Det mesta är ekologiskt certifierat och närproducerat, med få undantag.
   Tanken bakom är att sälja så mycket som möjligt av inhemska produkter
   

    Hit hittar helsingforsare men också turister för att köpa torra varor på lösvikt
    

   Bl.a. mandlar....



    lingon, äppel och mängder av andra torkade frukter och bär

    Hel säd av olika sorter finns 

Kvarnar att mala säden i.....
Vill man inte baka själv, så kan man köpa bröd från bageriet som har en vedeldad ugn i direkt anknytning till caféet. Jodå, du läste rätt. Mitt i Helsingfors!

 Bröd från bageriet, kan man plocka åt sig själv och väga det precis som man gör i de flesta
 affärer. Allt har ett kilopris och en kodnummer...



    Mängder av andra bra produkter finns....jag kan förstås inte visa dem alla.
    Mjölksyrejäst rödbetssaft och ved! Utifall att man behöver några vedträn till sin kakelugn....
    precis så där lagom placerad vid utgången...




   Jag glömde att fotografera tårtorna och pirogerna, men potatisbakelserna blev förevigade
   innan jag packade in allting för leverans österut...

   Ha en fin kväll!
  

26 kommentarer:

  1. Oj där fanns det mycket att handla, finns det i närheten till den där hallen vid hamnen ???
    Finskt bröd ser så rejält och gott ut, och ett otroligt utbud finns det i alla livsmedelsaffärer,
    problemet är ju att välja vad man vill ha.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten bit högre upp i stan bara, fem minuters väg från Saluhallen i hamnen. Alexandersgatan 9, en liten bit bort ifrån Storkyrkan.
      Finskt bröd är rejält, absolut. Riktigt bröd!:)

      Tjingeling sportlovsmormor!

      Radera
  2. Yes, det där var toppen med en sådan affär mitt i H:fors.
    Vattnas i min mun när du skriver om dina hembakade bullar o bakelser för här har bagaren blivit alldeles slapp med bakandet.
    Jag tittade just på programmet om Margot Viskröms odlingar i Nagu. Jätte intressant men jag tänkte faktiskt på dig som verkar ha så många järn i elden.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skylten Maitobaari syns bra när man kommer till Alexandersgatan 9.!
      En annorlunda, smått lantlig affär mitt i storstan.
      Uppriktigt sagt så äter jag inte själv kaffebröd alls, bara smakar för att jag behöver veta vad jag skapar och bakar:). Jag tar hellre ett rågbröd eller surbröd till eftermiddagskaffet.
      Intressant med Margots odlingar. Kanske det kommer i repris? Ska titta efter.
      Ha det gott du med!

      Radera
  3. Finskt bröd är nog det bästa som finns.
    Älskar det så otroligt mkt!!
    OCh nästa gång jag är i Hfors ska jag åka dit, verkar ju vara ett supermysigt ställe.
    Jag blir riktigt hungrig.
    Blir nyfiken på programmet fr Nagu. Var det SVT?
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rejält!:)
      Man mår toppen av "ordentligt" bröd, med mycket fiber i.
      Det är ett annorlunda ställe att besöka. De har även lunchsallader osv...
      Vet inte om det var SVT, måste ta reda på
      Kramar!

      Radera
  4. Låter som en härlig butik att botanisera i.
    Vad har du inuti potatisbakelser? Jag har för mig att det finns nåt som kallas så på konditori med ungefär samma innehåll som i "dammsugare", dvs typ kaksmulor. På nätet finns det massor med recept från söta kakor till nåt man har som tillbehör till stek.
    Dina ser ju precis ut som potatisar!
    Annars håller jag med dig, redigt bröd är bättre än kakor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite som att vandra på Nibble handelsträdgård i Järnatrakten.
      Det doftar så gott också av alla bra produkter.

      Innehåll: sockerkaka, hallonsylt, smörkräm, vanilj, mandelmassa, kakao.
      Jag vet att det var kaksmulor som gällde när jag var barn, men eftersom jag sällan får smulor över så har jag testat fram ett smakligt koncept av de här ingredienserna.
      Redigt bröd är bättre än kakor:)

      Radera
    2. Geggar du ihop allt det här till en boll innan du gör ett "potatisskal" utanpå av mandelmassa?

      Radera
    3. Jaa! Kakaon på mandelmassan så blir potatisen så fin, så fin:)

      Radera
  5. Karin - my kind of place! :) Så fint och trevligt det ser ut. Där skulle jag kunna botanisera en bra stund. Härligt med sådana här butiker mitt i Helsingfors.
    Potatisbakelser - har aldrig provat men det låter intressant och gott. :) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig det!:)
      Intressant och trevligt är stället.
      Man kan alltid gå dit och gunga lite gungstol om så känns, dricka något gott och bara vara
      Potatisbakelser fanns när jag var barn och man använde kaksmulor som hade blivit över, hackade ner och gjorde en god smet innan man draperade med marsipan. Var definitivt min favorit nu återuppstånden.
      Kramar!

      Radera
  6. Så kul med potatisbakelser, har jag inte sett förut. Verkligen fint café - urmysigt med bakugnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske att potatisbakelser inte var så vanliga tidigare? Och inte nu heller, men jag vet att de börjar återuppstå litet här och där, åtminstone i Finland.
      Visst är det fint, caféet i Helsingfors

      Radera
  7. Maitobaari på Alexandersgatan antecknat. Lyllos alla som bor i närheten! Och potatisbakelser som är så gott!! Det var höjden av lyx i min tidiga ungdom. På lördagarna kunde man unna sig en potatisbakelse och en kopp kaffe på Molns konditori i Storvik, efter skolan medan man väntade på tåget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Molins... Fast Molns låter ju rätt poetiskt, egentligen.

      Radera
    2. Potatisbakelser var lyx även i min ungdom. En bakelse överhuvudtaget.
      Vi bodde mitt emot ett bageri, så det hände att jag fick kuta över gatan och köpa "skuffbröd", kanter och annat smått och gott som blir över vid bakning, till ett billigt pris, ibland helt gratis. Det var fest att öppna asken med allt som låg där i en enda hög. Huller om buller. Sött och gott!

      Radera
    3. Bra namn på ett café. Molns café....kanske någon rent av nappar och öppnar Molns café nu:)

      Radera
  8. Så kul att få leverera till storstan !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mia,

      nu vet du vart du går nästa gång du är i storstan!:)

      Radera
  9. Å vilka delikatesser.
    Vilket fint ställe att leverera bröd till.
    Ack jag minns potatisbakelserna!!!!MMMMM
    Innanmätet kan vara himmelskt! Men jag har också fått för sött.....Naturligtvis är ditt rågbröd bäst!!! Matigt och delikat och nyttigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du med minns potatisbakelserna! Härligt!
      Precis som du skriver, innanmätet kan vara himmelskt men också för sött.
      Vi hoppas att de flesta tycker om våra potatisbakelser. Jag har försökt få det precis så där lagom sött och gott. Inte för lite, inte för mycket.
      Tack Eva!

      Radera
  10. Vilket härligt ställe! Det måste jag försöka komma ihåg till när jag ska till Helsingfors någon gång i framtiden.

    Svar: Det kanske hade varit ett mera givande samtal om det hade varit en riktig papegoja... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderas varmt! Ett stenkast från Storkyrkan västerut:)

      Kan nog tänka mig att det skulle ha varit så, tyvärr!

      Radera
  11. Åh...jag älskar såna här "bildreportage" :-)
    Härlig mat, fina bilder. Intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mian!:)

      Jag är själv stormförtjust i liknande ställen. De är så levande....

      Radera