söndag 24 februari 2013

Vid köksbordet

är HeLenas sista rubrik för lördagstemat

I vårt lilla privatkök finns inte så stort utrymme för ett större köksbord,
än det lilla bord vi har.
men det är bara Uffe och jag som sitter där för det mesta
så det är verkligen passligt stort.

När barn och barnbarn och andra vänner kommer på besök
så trängs vi gärna runt det lilla bordet som kan bli litet större om vi
använder oss av utdragsskivan.


Ett runt bord är behändigt, många får plats
men blir vi alltför många så går vi en trappa upp till Gula salen
där vi kan vara femtio personer samtidigt

Och bord har vi, många, många, förstås
 på grund av vårt café och vårt företag
och mängder av stolar...så vi kan vara många runt bordet om det kniper :D


När vi sitter vid vårt köksbord som används till det mesta
vilket säkert är väldigt vanligt i de flesta hem,
så har vi full uppsyn över fåglarnas matplats,
dit bl.a. ekorrarna söker sig flera gånger om dagen


En daglig syn förutom alla småfåglar är också sparvhökarna
som gör sina matraider. De kommer som skjutna ur en kanon
Den svage individen får en hastig tur till fågelhimlen


Stolarna runt vårt köksbord köpte jag för min första lön när jag hade
flyttat hemifrån för många år sedan.
Nästan ett helt liv har gått sedan dess :D

Mina föräldrar fick dem i julklapp tillsammans med det runda bordet
Sedan dess har möblemanget funnits hos dem och senare hos min bror
som gav det vidare åt mig när han inte hade behov av det längre
Och möblerna är fortfarande stadiga och still going strong, så varför inte?
Jag tycker inte om att kasta bort "viliga" saker.
Här används allting som behövs och som fortfarande duger.
Man kanske kan säga att det var en lön som lönade sig?:)

Tack Helena för februari månads alla teman!
Nu ser jag framemot marsmånads rubriker och utmaningar!

Följande deltar också i lördagstemat. Titta gärna in hos dem och läs
om deras köksbordsfunderingar


Önskar alla en fin söndag!

16 kommentarer:

  1. I min lilla lya har jag bara plats med köksbord eller soffa.
    Det blev köksbord såklart. Kanske inte så konstigt man är ungkarl. :-)
    Annar tycker jag det ät kul med möbler som har historia. Min bokhylla stod hos oss när jag bodde hemma. Men jag har inte eran vackra utsikt.
    Frid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köksbord är onekligen trevligare att sitta vid när man äter :).
      Fast å andra sidan så går det bra att äta i en soffa också
      Jag håller med dig, möbler får gärna ha sin historia. De får ett annat värde.
      Utsikten har vi liksom på köpet här
      Ha en fin söndagskväll!
      Här går solen ner och lyser som ett guldklot!

      Fridens!

      Radera
  2. Ser trevligt ut, inklusive ekorren (fast jag vet att somliga betraktar dem som om de vore råttor).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Egentligen så är de ju ett slags trädråttor. Utan sin yviga svans liknar de råttorna väldigt mycket. Så i det här fallet sitter kanske charmen i svansen?;)

      Radera
  3. Köksbord är trevliga uppfinningar det! Och ert ser så gemytligt ut. Jag kan tänka mig att det blir fina stunder där, med utsikten och miljön omkring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle onekligen vara knepigare att sitta på en stol och balansera tallrikar och glas och vara utan köksbord. Köksbord är bra till så mycket.:D
      Utsikten mot fågelbordet är det bästa med placeringen. Just nu har en räv varit och hälsat på

      Radera
  4. Hade en gång ett runt bord med TVÅ iläggsskivor - vi kunde nästan vara hur många som helst runt det. Jag gillar verkligen runda bord men MM ville absolut ha ett rektangulärt, så då fick det bli det. (Jag får för det mesta som jag vill alltid annars :-).
    Vi har också utsikt över vår lilla fågelstuga, men det är bara sparvar, talgoxar och koltrast som gör sig besvär. Och en och annan kaja och skata...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det som är så behändigt med runda bord. Man ryms många runt det om det behövs.
      I Gula salen har vi minst 17 rektangulära bord, några med iläggsskivor så om vi ledsnar på det runda går det att åtgärda:D
      Våra koltrastar har säkert flyttat till dig. Vi har inte sett en enda av dem sedan vi flög till Madeira. Eller kanske de kom med oss och stannade där istället;)

      Radera
  5. Runda bord är bra för man ser varandra i ögonen hela tiden . Har ett runt bord nu som jag inte vet riktigt vad jag ska göra av med från fikarummet men jag sparar det .kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den aspekten är guld värd. Tänkte jag inte ens på, men visst är det så.
      Bra att spara om man har utrymme för det. Tids nog brukar allt hitta sin egen plats.
      kram

      Radera
  6. Gillar också runda bord, ingen behöver sitta på flajen.
    Kök gillas mkt, i alla former.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På flajen:D. Ett uttryck som jag aldrig har hört tidigare men som jag förstås förstår.
      Köket är inte för ro skull hemmets hjärta. Där trivs alla
      Kramar!

      Radera
  7. Runda bord rules! Fast då uppstår ett annat problem, nämligen hur man ska kombinera runt bord med den andra viktiga köksmöbeln, kökssoffan. Helst ska köket vara så stort att man kan ha en kökssoffa för sig (att slå sig ner på med någon syssla, att placera besökare på som bara tittade in och verkligen inte ska stanna alls, att lägga sig på en stund medan potatisen kokar) och på annan plats ett stort runt bord med stolar omkring. Väntar fortfarande på det köket, så att jag kan få plats med det väldigt stora, runda bord som min pappa snickrade åt mig, det sista han gjorde innan han slog igen sin snickarverkstad.

    En gul salong med plats för femtio personer vore ju inte heller så dumt, förstås...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!
      Kökssoffa har jag också haft, men då var mitt köksbord rektangulärt så det gick vägen. Men visst vore det behändigt med en kökssoffa som slöt upp runt ett runt bord. Kruxet är att man fick ligga som en böjd banan om man vill vila middag efteråt.:)
      Din idé är bättre. Också jag väntar på ett sådant kök.
      Håller man sig med café så ordnar sig det mesta vad gäller utrymmet.

      Radera
  8. Visst ska man behålla möbler som är fullt funktionella, speciellt om man också gillar dem. Och utsikten, med allt som händer utanför, kan man väl aldrig bli trött på.
    Jag har i övrigt också kollat in dina senare inlägg om er vandring. Vilken dag! Förstår om den tog på musten, men vilka vyer och vilka minnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gnuttan!

      Så tycker jag också, fastän man kanske vill ha någonting annat innerst inne ibland, men så länge man ändå trivs och de fungerar utmärkt, så varför inte. Och efter så många år så känns det bara bra att fortfarande kunna ha de möbler som så många av ens nära och kära har suttit vid. Utsikten är förstås pricken på iet:)

      Vandringen var toppen på topparna!

      Radera