onsdag 13 februari 2013

Resan hemåt

Det tycks ta tid att landa ordentligt den här gången....

Efter den dagslånga resan som började i Funchal och slutade i Helsingfors,
mellanlandade vi i Lissabon och i Geneve.


Från soligt, lagom varmt väder på Madeira, möttes vi av ösregn i Lissabon
som sedan hann bli snöoväder i Geneve....
Jag hade sett framemot att få se de vackra Alperna men tji fick jag.
Allt var vitt, vitt och vitt....
Vi kunde lika gärna ha landat i en mjölsäck



I Helsingfors var det som det brukar vara i februari, småsmutsig snö, halt vägunderlag,
ganska varmt och klockan över midnatt.
Vi blev försenade hela vägen på alla ställen...
För vår del gjorde det inte någonting alls,
vi stannade hos svärmor över natten innan vi tog färjan hemåt.
Värre var det för dem som skulle till andra ställen i Finland.
Många fick sova över på hotell i huvudstaden


När vi körde i land från Gabriella i tidig timme i morse tycktes hela Åland
vara 1 minusgrad kall, lite snö hade fallit.
Väl hemma fick vi skotta oss igenom snövallen innan vi åter var hemma efter en väldigt skön och upplevelserik tid som jag återkommer till

Nu har jag händerna fulla av beställningar och andra arbeten som först prioriteras
Här blev det en rejäl rivstart på direkten...:D

Alla bilder i inlägget tog jag i Helsingfors innan vi reste iväg för drygt två veckor sedan och har inte på något sätt
någonting med den något osammanhängande "väderleksrapporten"  i detta inlägg att göra.
Jag tycker om både morötter och glas

    och plättar

Önskar er alla en fin Alla hjärtansdag i morgon!
Och vackra drömmar i natt!
Själv tänker jag sova som en stock

28 kommentarer:

  1. Hej och välkommen hem härliga kusin, jag har saknat dig sörru!! Det blir mkt att berätta nu, av allt kul ni varit med om. Jag förstår att du sover som en stock, efter hemresan...Härliga glas från Ittala..blåser över ett hjärta till dig, puffpuff till i morron..Kram Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karina!:D
      Nu är jag tvåhjärtad! har ett reserv som blåste ner här
      Sov gott-kram
      zzzzzzzz-rk

      Radera
  2. Vad skönt att ni kom hem ordentligt vädret till trots! Välkommen tillbaka till cybergemenskapen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!:)
      Det var inte dramatiskt alls egentligen, bara väder av olika slag från stad till stad....

      Radera
  3. Jag gillar också Ittala-glas. Kanske det blir dem man får hålla sig till i fortsättningen om vårt småländska glasrike helt packar ihop. Billighetsglasen på IKEA får däremot stå kvar i varuhuset, vad mig anbelangar, liksom plagiaten på Ittalas vackra karamellskålar. På det sättet vill jag inte bidra till glasrikets död.

    Ibland är hemresan efter en avkopplande semester så jobbig att man hade behövt en ledighet till för att hämta sig.
    Men ni är säkert fulla med fina upplevelser och jag känner värmen från hälsningarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd om det småländska glasriket packar ihop!
      Undrar hur det skulle kännas om Iittala gjorde likadant?
      Känns snudd på som om det inte kunde hända alls.
      Men allt möjligt sker hela tiden och plagierandet bidrar till nedläggningarna, dessvärre.
      Det gick ingen nöd på oss under hemresan, vi var utvilade och är vana med
      att både det ena och det andra försenar en på grund av snöoväder. Jag är imponerad över hur bra allt sköts på flygplatserna trots allt.
      Jag känner mig aningen splittrad på grund av allt som genast måste tas i vid hemkomsten, så vad gäller Madeira så har jag inte landat riktigt ännu. Måste låta alla intryck sjunka in ordentligt innan jag tar tag i dem:)

      Radera
  4. Lång resa hem hade ni med många byten.
    Till sist Gabriella hem till Åland. Vilken tid lägger den till i Långnäs på natten? Ganska sent va?
    Gillar också Iittala, finfina grejjer. Köper alltid ngt från dem varje sommar.
    Antingen på Halpa Halli eller på båten hem (billigare på "hallpin").
    Hoppas att du sover gott, gott, gott!!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppriktigt sagt så tycker jag att det inte är särskilt lång resa. Det är mellanlandningarna som tar tid men de är också intressanta med alla olika nationer man träffar på. Alltid finns det någon att prata med....vi måste ju bara diskutera alla norska guldmedaljer med norrmän osv...:)

      Iittala, de enklare, släta glasen tycker jag också mycket om och det är ju bara så att det har samlats en del på hyllorna under åren som har gått:)
      Har sovit som en björn i sitt ide. Att sova i egen säng är det allra bästa.
      Kram!

      Radera
  5. Välkommen tillbaka! Vilka härliga äventyr du varit på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia!

      Så småningom när tiden finns och jag har landat ordentligt så skall jag berätta om vad vi har varit med om:)

      Radera
  6. Saknat dig, massor!!

    Vilken resa ni varit på - men så glad att ni är hemma igen ;)

    Alla hjärtans kram till dig!!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Också du är hemma igen!:) Nu är vi på plats både du och jag

      Alla hjärtanskram till dig med!

      Karin

      Radera
  7. Ser fram mot reseskildringar! Och vilken fin hjärtplättlagg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plättlaggen fanns förstås i Helsingfors den också!:)

      Radera
  8. Välkommen hem Pettas familjen!

    SvaraRadera
  9. Men så roligt att Karin tryckt på Ånnnn-knappen. :) Har saknat dig. Den där plättläggen såg verkligen fin ut. Nu blir det troligen bildbomber hos Pettas med fina bilder. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!
      Så småningom kommer det bilder och berättelser...
      Kommer på besök till dig också under helgen:)
      Kramar!

      Radera
  10. Ser fram emot att få höra en ny intressant reseskildring :-)
    Vad snyggt det var med Iittala glas väggen!
    ha en skön fredag
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. :).
      Jag är imponerad över glasskyltningen. Snygg, enkel, stilfull
      Ha en skön lördag Ann-Mari!

      Radera
  11. Jasså du varit på vackra Madeira.
    Vi var dit för många år sen och då var det en bekant till oss som sa att Madeira lär ju vara så nära himmelriket man kan komma. Det var ju faktiskt underbart där så kanske blir det fler gånger.
    Jag väntar gärna på att få se dina bilder därifrån. Ha det bra även här i snön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi återkommer till Madeira, om vi kan, en gång i året.
      Det finns så mycket att upptäcka, så många levador att vandra osv
      Har det bra härhemma i blötsnön också just nu:)
      Önskar dig en fin lördag!

      Radera
  12. Välkommen hem! Hoppas ni klarat er från denguemyggor, som jag läst att det finns på Madeira. Råkade skrämma en kollega som planerat att resa dit. Nu valde hon Mallis i stället. Om det varit jag hade jag trotsat myggskräcken.
    Ser fram emot dina fina resereportage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!

      Vi har inte sett en endaste liten mygga överhuvudtaget på Madeira under alla de gånger vi har varit där och denguemyggan lär ha funnits där länge redan. Ingen talar om dem alls där. Jag gissar att det är på vissa sanka ställen som den möjligen finns och dem kan man undvika i så fall.

      Radera
  13. Välkomna hem igen.
    hoppas det också känns skönt?
    Vi har saknat er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Givetvis är det skönt att vara hemma igen.
      Vi är hemma här och vi är hemma där:)

      Radera
  14. Det förstod jag väl, att ni hade åkt till Madeira igen. Du är som jag, vill gärna tillbaka dit där man känner igen sig, men där man kan upptäcka nya saker hela tiden. Där naturen är vacker och människorna intressanta.

    Jag föredrar Frankrike, som du vet, kanske mest för att jag tillbringade så många lyckliga somrar där när jag var ung och för att jag talar franska. Det är roligt när man förstår när folk pratar och man kan göra sig förstådd själv, vilket inte är fallet med Spanien och Italien t.ex. Även om jag läst både italienska och spanska...
    Välkommen hem i alla fall. Väntar på dina inlägg om Madeira.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kommer att fara dit många gånger än om livet vill. Nu börjar vi bli rejält bekanta med ön och så har vi goda vänner där, infödda på ön. Det betyder mycket i sammanhanget.
      Om möjlighet fanns både tidsmässigt och ekonomiskt så skulle jag gärna resa till många andra ställen också under året, men sådana möjligheter har vi inte. Kanske när vi pensionerar oss någon gång
      Förstår så väl att du tycker om Frankrike. Tänkte mig en gång i tiden att bli fransyska, men det blev bara en tanke:)
      Kramar!

      Radera