söndag 20 januari 2013

Vad tittar de på?


Rådjuren har börjat titta uppåt mot trädkronorna och himlen med jämna mellanrum


 Något som också Mickel Räv gör när den är här och tar för sig av allt gott som erbjuds
 på matningsstället i sluttningen

Jag gissar att de hör småfåglarnas kvittrande i träden.
Det tycks som om de bevingade har fått vårkänslor, fastän det är vinter

 

Riktigt högt uppe bland molnen leker havsörnarna med varandra
Dansar, ser det ut som. Örnie har fått sällskap i skyn


Vi såg dem "dansa" minst en halvtimme innan de flög norrut


 
På marken finns det girigbukar :)
                  
                      och en vacker Mickel Räv
                      Vem där?
          
                      En fin söndag är snart över.
                      Idag lämnade jag skrivbordet.
                      Uffe puffade ut mig över tröskeln och så
                      drog vi iväg på en nödvändig och skön motionsslinga över isarna
                      En annan dag visar jag bilder från vår sköna söndag

                   

26 kommentarer:

  1. Örndans! Det vill jag gärna få uppleva. Men vad är det för fräck kråka som tar tre bitar bröd(?) på en gång? Skatan ser bara häpen ut. Kul att få träffa några av era grannar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här årstiden brukar man få se hur örnarna "dansar", uppvaktar varandra. Det pågår en längre tid innan de "gifter" sig.

      Kråkis tror att allt är hans. Undrar hur mycket brödbitar det finns i alla trän häromkring:) Nötskrikorna gör likadant. Skatorna är luttrade men nöp Mickel Räv i svansspetsen med jämna mellanrum.

      Radera
  2. Mickel Räv och havsörnar...vilka fantastiska bilder du bjuder på!

    <3

    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ett fantastiskt djurliv omkring oss varje dag:)
      <3-kram
      Karin

      Radera
  3. Så vackert!
    Tänk om det faktiskt är våren de anar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de känner av vårens ankomst på något sätt. Ljuset, kvittrandet, lekandet, allt tyder på att det händer saker men vi får säkert vänta någon månad ännu.

      Radera
  4. Du är alltid på rätt plats vid rätt tillfälle så du kan knäppa de finaste djur och naturbilder. Jag är glad att du visar dem i bloggen. Tyckte Mickel du var för närgången? Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt plats är vid skrivbordet och köksbordet. Kompisarna finns på utsidan.
      Jag vet inte riktigt vad Mickel tyckte, men han såg mig i alla fall, men satt lugnt kvar.
      Ha en fin kväll du med Gunnel!

      Radera
  5. Jag förundras över att du kan fånga djuren som du gör. Kanske de känner av ljuset? Ni verkar ha snö - precis som vi har. Skönt med motionsrunda. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de känner av ljuset, förstås, men fåglarna har blivit så livliga mot tidigare. Djuren reagerar på förändringarna, helt säkert. Kanske de förstår vad fåglarna säger, kvittrar om? Antagligen
      Vi har snö, kyla och solsken just nu dessa dagar. En underbart vacker vintertid.
      Kramar!

      Radera
  6. Jättefina bilder! Ha en skön söndagkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!

      Ha det bra du med!:)

      Radera
  7. Då är jag inte ensam om att ana vår då, åtminstone av ljuset från havet! Det har blivit så mycket ljusare vid horisonten och fåglarna kvittrar oavbrutet här, trots kylan..finfina bilder!

    kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuset och fåglarna är de allra första som känner av förändringens tid:) och så du förstås Tina;), nåja litet jag också
      Tack!

      Kraam!

      Radera
  8. Härliga bilder! Vackert med örnarna som dansar...och så den girige ;-)
    ha en skön början på veckan!
    kram Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Mari!

      Ha en skön början du med!:)
      kram
      Karin

      Radera
  9. Så fint det är att kunna leva så nära naturen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint!!:) Du vet ju själv hur fint det är

      Kram!

      Radera
  10. Fåglarna kanske anar vad som komma skall. Jag har i alla fall blivit lurad av ljuset på eftermiddagarna, trott att klockan är mindre än vad den är och fått bråttom värre.

    Den andra bilden av räven är helt underbar! Vad duktig du är.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer varje år den här tiden att alla får litet vårspratt i kropparna:). Säkert känner du också av det lite grann. Solen skiner på våra ljuslängtande näsor och värmer våra frusna själar...om en månad är vi totalt snurriga allihopa

      Räven satt framför mitt kanslifönster så ...lätt som en plätt:) klickklick

      kram

      Radera
  11. Jag håller med senaste kommentator! Rävbilderna är fantastiska... Och så ovanliga. Den ser så frisk och välmående ut. På tal om välmående... Jag har fnissat flera gånger åt "dina" rådjur. De har verkligen hållit sig framme, som man brukar säga :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Isebell!:)
      Räven som vandrar här är frisk och välmående. Ser riktigt fin ut och känner sig tydligen trygg i skydd av vårt stora stenhus mellan skogen och vägen. Den lägger sig ner i maten, den latmasken. Ligger där och snaskar. Skatorna pinar den litet grann med att dra den i svansen;)
      Rådjuren äger det här stället, vet att det vankas det lilla extra goda här.
      Och vi njuter av vårt trevliga skogssällskap

      Radera
  12. Tänk att få se havsörnar dansa.
    "Högt mot den gyllene sky en havsörn framåt svävar".
    En av mina favoritvalser av Taube, utan tvekan. Det måste vara en sådan mäktig syn att ens se EN enda örn!
    Ja, vilken jättefin bild av räven. Fantastiskt!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi gick ut på vår ispromenad såg vi fyra ungörnar samtidigt. Det är nog något i görningen nu Annika;)...våren börjar högt däruppe i skön med flaxande vingar
      Tack! Ingen svårighet att plåta en så söt räv när den sätter sig mitt framför kameran.
      Kram!

      Radera
  13. Tack för detta trevliga reportage! Vi har också haft ovanligt många olika fågelarter vid matplatsen och de äter mig snart ur huset, men det blir en utfärd med musik... så trevligt är det att titta på dem. Det tycker både Sotis och jag. Hade aldrig tänkt på det tidigare, men allra populärast är jordnötterna här, till och med populärare än solrosfrön. Jag har döpt om talgoxen till nötmes, förresten.

    Rådjuren har lämnat nattliga spår i trädgården, men har inte sett dem. Ingen räv heller, men desto trevligare att titta på dina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :).
      Vännerna kostar, jag håller med, vi låter det också gå med musik den dagen isåfall:)
      Förstår att Sotis också tycker om att titta på stekarna. Gissar att han kvittrar och har sig bara värre din sötnos.
      Talgoxar tycker om nötter. Också

      Nu just i skrivande stund ser jag fyra rådjur här i trädgården som tar för sig av vad huset bjuder

      Radera