fredag 4 januari 2013

Språngbräda - lördagstema


Ibland förstår jag inte var jag får allt ifrån....
Språngbräda!
Varför valde jag den rubriken till lördagens tema?
Undrar ni också?
Kanske min tanke var att det är  ett nytt år och vi tar sats mot det nya okända...


Att ta ett språng ut i det okända kräver lite extra mod, men det är spännande också
När man har varit med ett tag så är man kanske inte lika rädd att ta ett språng rakt ut i det
till synes okända.
Man vet ju att man landar på alla fyra tassar så småningom
Det har man ju lärt sig.
Det ordnar sig alltid, fastän kanske inte så som man har tänkt sig det


Språngbräda är inte bara en trampolin, det är så mycket mera också, rent mentalt
En språngbräda kan vara någonting man har avslutat för gott, något man lämnar bakom sig


eller som Harold Macmillan sade (1894-1986):
Vi ska använda det förflutna som en språngbräda, inte som en soffa


Övriga som deltar i lördagstemat är

Jag har avslutat mitt deltagande i Galleri Fredag, åtminstone för ett par månader....
Det ska kännas roligt att vara med och nu just börjar det kännas som ett måste,
och jag hinner inte riktigt med som jag önskar så....
Jag har tagit ett beslut som kanske är en språngbräda mot
något annat som jag behöver ägna mig åt:)?


Få se var jag landar?

Lördagen ska jag ägna åt någonting väldigt speciellt.
Jag ska lära mig baka apfel-strudel tillsammans
med en tvättäkta österrikare och en lika tvättäkta sundsbo!
Det ni, det kan inte bli annat än bra! :)

34 kommentarer:

  1. Tycker att månadens temata är ovanligt intressanta och inspirerande.
    Ah, apfelstrudel har jag inte bakat på hundra år - kavla, kavla, kavla. Kavla är väl inte min favoritsysselsättning - men kanske är det värt resultatet.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margaretha!

      Jag har aldrig bakat apfelstrudel tidigare så det ska bli väldigt roligt att lära sig det på "riktigt".

      Radera
  2. Fina språngbrädebilder! Och kloka tankar som ackompanjerar dem. Jag fick omedelbart en association till språngbräda som jag tänker skriva om i morgon. Kul teman!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!

      Jag var ute i god tid så jag hinner baka strudel imorgon:)
      Ser framemot att läsa vad ni andra tänker skriva

      Radera
  3. Bilderna på temat språngbräda ÄR iaf jättefina.
    Så vackra färger.
    Vad spännande och roligt med apfel strudel, mums.
    Ha en fin helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!

      Så har dagens himmel sett ut här:)

      Det ska bli riktigt roligt att få lära sig baka strudel av en som kan, som har det i blodet!

      Ha en fin helg du med!
      kram

      Radera
  4. Fina bilder:).
    Jag har just hoppat på foto-fredagarna igen. Det är bra med ett tema att skriva om så att jag unnar mig någon egen tid... ibland;). Men visst måste det kännas lustfyllt.
    När jag gick min kockutbildning (på komvux) för ett tiotal år sedan så fick vi en beställning på 600 st apfel-strudels. Som jag kokade och kavlade... men goda blev dom. Inte vet jag om vi gjorde rätt, vi gjorde som läraren sa =D. Men mycket pyssel är det. Lycka till och ha det så roligt!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack HeLena!

      Det var några strudels det!:) Det ska bli riktigt spännande att lära sig från grunden.
      Antagligen finns det flere sätt än ett, så brukar det ofta vara. Tack, jag har bestämt mig för att ha roligt tillika som jag lär mig någonting nytt.
      Kramar!

      Radera
  5. Dina språngbrädebilder är ljuvliga..ser verkligen ut som en skjuts ut i det fria nya året som kommit..hurra--
    vad som helst kan ske, jag tror det blir ett toppenår..
    Att ta ett språng, det känns gott för kropp och själ..
    Jag som just tankat mina tankar med att stanna upp..inte tjuvkika in i morgondagen.
    Tiden, ja den räcker inte alltid till..man måste ju göra en massa saker också ;-)
    Önskar dej det bra i allt du nu har i färde..
    Kram Lilla kusefin..
    Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite så jag tänkte!:)
      Vad som helst kan ske, vi tror på toppenåret 2013! Yeah!

      Tiden är vad den är, det är vi som måste tänka om, stanna upp och inse att man hinner med trots allt, bara man skyndar långsamt:)

      Tack Karinakusinaminfina!
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Fantastiska bilder, hur hinner du?
    Och som jag grubblat på språngbrädan, ja vi får se vad det blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog inte lång tid! Gick bara ut och knäppte dem och gick in igen:) Himlen väntar inte här, det gäller att vara snabb på hanen
      Ser framemot ditt inlägg!

      Radera
  7. Underbara bilder och fint inlägg. Mina tankar går lite i samma banor som dina fastän jag fokuserar lite mer på vad som hände än vad som kommer att hända. Men det gäller att våga hoppa!
    Varm kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid,

      det blev som det blev!:)
      Nu har jag läst ditt inlägg och det var jättebra!

      Varm kram
      Karin

      Radera
  8. Apfel-strudel bakning vad intressant!
    Lycka till!
    Ha en underbar helg!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sitter här och väntar på maestro just nu. Ser verkligen framemot att få mera kunskap i bakandets ädla konst.
      Tack Bodil!
      Ha en fin helg du med!
      Kram
      Karin

      Radera
  9. Vilken fin förklaring du har på ordet språngbräda med fina bilder därtill. Lördagsbaket låter spännande. Jag har aldrig smakat apfelstrudel. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!

      Lördagsbaket var jätteroligt! Själv var jag inte riktigt frisk, fick litet återfall av förkylningen men det gick bra i alla fall.
      Apfelstrudel är gott, väldigt gott!
      Kram

      Radera
  10. Språngbräda är ett ord som jag tycker passar dig alldeles utmärkt. Du verkar alltid vara på språng och göra en massa saker, gärna fort.

    God fortsättning! önskar hon som, hosthost, är allergisk, snörvel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, god iakttagelseförmåga!
      Men jag försöker hoppa litet långsammare och med eftertänksamhet numera. Det måste vara måtta med allt.

      Tack detsamma! Krya på dig! ;)

      Radera
  11. God fortsättning! Vilken bra rubrik! Språngbräda! Harold hade helt rätt. Själv har jag ägnat mellandagarna till en (för mig) småläskig språngbräda...du får reda på mer senare. Så rubriken och läsandet här hos dig ger mig många tankar i ett aktuellt ämne.

    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Ewa!
      Harold var en klok man.
      Det finns många olika språngbrädor..även småläskiga.

      Stor kram!

      Radera
  12. Så klokt att använda det förflutna som en språngbräda! Jag tar sats o hoppar från min bräda... och hepp: Jag hamnade i Geta:) Tack snälla fina för en helt ljuvlig dag i kavlandets tecken! Det gav mersmak på fler än ett sätt... Nu tar jag sats o hoppar vidare. Kommer du med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen roligt att baka tillsammans med dig och Teddy! Vi får hitta på mera roligt tillsammans.
      Jag kommer med, hoppar efter dig....
      Tack Gunilla!:)

      Radera
  13. Du skriver så bra Karin! :) Hade tänkt i precis samma banor som du och du har verkligen fått till det bra.
    Känner att jag befinner mig precis där du beskriver. En språngbräda till nya saker. Härliga bilder!
    Och apfelstrudel - men så gott det låter. :) Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!

      Tyckte själv att jag inte fick till det, huvudet kändes tomt och ekande:)
      Du befinner dig verkligen där just nu...bara att hoppa när det känns rätt.

      Apfelstrudel är mycket gott!
      Kramar!

      Radera
  14. Språngbräda...väldigt bra ord!!!!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!

      Vi har våra språngbrädor runtomkring oss varje dag

      Kram

      Radera
  15. Tycker språngbräda är alldeles förträffligt!

    Det kan vara både det ena och det andra. Som man vill ;)

    Stor kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, precis som man vill och gör det till!:)

      Stor kram Lotta!

      Radera
  16. Men lite så är det ju, man tar ett stort hopp in i det nya året. Förhoppningsvis vet man var man landar också, hehe!

    kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gör ju det!
      Huvudsaken är att man landar och det gör man ju för det mesta, annars får man resa sig upp och damma av sig, gå vidare till nästa språngbräda

      kram

      Radera
  17. Kloka ord och fina foton. Visst är det viktigt att ta chanser. Det slutar jag aldrig med, och försöker mitt bästa att hålla mig från att falla ner i trygghetens tristress där allt nytt är skrämmande och ett otyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det var Gnuttan som skrev..

      Radera