måndag 7 januari 2013

Siffror, siffror.....

Nu har det börjat!

Det är bokslutstider igen.
År 2012 skall göras klart för revision och innan dess är det många
bokföringstransaktioner som skall dras både debet och kredit
innan resultat- och balansräkning är klara 

Men jag har det väldigt bra på mitt jobb trots alla siffror.


När jag blir trött på dem så tittar jag bara ut genom mitt fönster i kansliet...
och blir trevligt förströdd


Kurt-Birger får mina smilband att blir hur breda som helst.....


    Elin


   Ibland får Kråkis hållas, men för det mesta jagas han bort av skatorna.....


    Idag räckte tydligen brödbitarna till för var och en....


    Elin och Elna....mor och dotter.

    Och så dyker jag ner bland verifikat och siffror igen :)
   


32 kommentarer:

  1. Jag accepterade en gång att vara kassör i en förening. Jag lärde mig massor om dubbel italiensk bokföring, bl a att jag avskydde det. Och att ALDRIG mera vara kassör.
    Så du har mitt varma deltagande i ditt sifferjobb. Tur att du har Kurt-Birger till tröst mellan varven;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen tycker jag om att bokföra och få ordning på sifframentet.
      Jag har utbildning inom området, annars skulle det inte fungera med alla måsten som finns för ett öppet bolag(handelsbolag) och jag har förstås ett datorprogram...men ibland blir jag bara trött, trött....
      Kurt-Birger är en god liten tröst:)

      Radera
  2. Siffror och bokföring kräva denna motvikt! med en lätt parafrasering av förbudsomröstningens argumentation. Ja, huga vilken lättnad att bli av med sådana bestyr. När jag la ner sa min revisor Det är konstigt att du inte haft besök av skattemyndigheten, det har du bett om många gånger. Det han syftade på var alla rättningar som jag behövde göra av mina månatliga skattedeklarationer. Mikropauser är bra, och har man underhållningen utanför fönstret är det ännu bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motvikten är suverän i det här fallet:)
      Siffrorna får vingar efter en stund och sätter sig på rätt plats. Tror jag i alla fall. Revisorn skall ju säga sitt också.
      Sedan blir det Skatteverket som står på tur....
      Motvikt behövs sannerligen;)

      Radera
  3. Du kan skatta dig lycklig med så intressanta besök utanför fönstret. Ser väldigt, väldigt härliga ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör så också!:)
      De är härliga och individuella alla vänner därutanför

      Radera
  4. Duktiga du! Alltid skönt när det är gjort!

    Fina naturbilder Karin!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir skönt den dag det är gjort, ja. Det dröjer nog några veckor ännu innan alla papper och verifikat är på plats.

      Tack Anna!

      Kram

      Radera
  5. Men alla bokslut är inte gjorda ännu. Du kommer väl ihåg mig?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens vårt är gjort ännu Eivor, bara början är gjord.
      Vårt är klart för revision runt den 20 januari.

      I februari tar jag tag i ditt!:) Du är inte glömd!

      Radera
  6. Kan inte tänka mig att göra debet och kredit i bättre sällskap ;) Ser underbart ut. Det blir en bra resultat- och balansräkning!

    Lottakram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det allra bästa tänkbara debet-kredit-sällskap man kan ha:)

      Balans blir det i alla fall:)

      Karinkram

      Radera
  7. Att ha en sådan utsikt från kontoret är ju inte helt fel. :) Domherrar som är så fina. Och Kurt-Birger är ju bara för härlig. Det måste bli ett bra resultat med så fint sällskap.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag kan sälla mig till de lyckligt lottade vad gäller utsikt:)
      Det återstår att se vad resultatet blir.

      Kramar!

      Radera
  8. Deklarationer, redovisningar, bokslut. Det är lätt att både ögon och tankar rymmer iväg från sådana trista jobb. Kan jämföras med det årliga besöket hos tandläkaren och lika skönt när det är avklarat. Håller tummarna för att du får ihop det.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nödvändigt som ska göras.
      Man blir lite stirrig efter ett tag och siffrorna blir cirkusartister, slår volter och snurrar som bara den.
      Det är alltid skönt när vissa måsten är över:)
      Tack Kerstin
      Kram

      Radera
  9. Ingen dålig utsikt du har, bara du inte blir för distraherad, hihi!

    kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag låter mig så gärna distraheras:)
      Kanske alltför gärna till och med!

      kraam!

      Radera
  10. Siffror, inte så roligt. Men vacker utsikt det HAR du minsann!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika nödvändigt med både siffror och utsikt:)

      Kram!

      Radera
  11. Ja inte avundas jag dej. När vi for från dej i lördags såg vi tre rådjur i din närhet o jag inbillade mej att det var de dina:) Dom kan man räkna mer än gärna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Gissar nog att det var "våra" rådjur ni såg. Vi har tvillingmamman med sin flicka och lilla bock och så brukar också Tajger, Elin och Elna gå rätt mycket tillsammans innan de söker sig hitåt.
      De är mycket roligare att räkna, håller fullständigt med.

      Radera
  12. Jag avundas dig som har en sån fin utsikt....men jag avundas dig inte bokföringen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ;), kan just tro det!
      Men det här hör till det också
      Ha en fin kväll!
      kram

      Radera
  13. Bokföring ja,ett tråkigt måste! Men du kan rensa bort siffror i huvet bara genom att titta ut på allt intressant som händer där!
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Anneli! Det värsta är att jag försöker rensa bort dem lite för ofta. Får nog dra för gardinerna:)
      God fortsättning önskar jag dig också!

      Radera
  14. Så härligt du har det! Och en Domherre också. Våra har inte visar sig ännu, hoppas de har det bra där de kurar i skogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), vi har två par domherrepar här varje dag. Egentligen ska de vara i skogen, men när skogen huggs ner...så är det bra att det finns någonstans att ta vägen. De är så vackra

      Radera
  15. Tänk på vad skönt det ska bli när det är ordning på alla siffror och det stämmer som det ska och man känner sig som en Mycket Duktig och Skötsam Medborgare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), den där känslan tycks du också känna igen. När allt är klappat och klart, godkänt och inlämnat till Skatteverket osv....visst känner jag att jag växer lite grann. Varje år. Sen krymper man tillbaka till samma storlek under året igen. Ett ekorrhjul på sitt sätt

      Radera
  16. Utsikten såg betydligt trevligare ut än tanken på en massa siffror!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utsikten är fager i jämförelse med vad som ligger på skrivbordet;)

      Radera