onsdag 9 januari 2013

När det börjar kännas

så här instängt.....


är det dags att plocka bort julen.
Plötsligt känns allt för glittrigt....och dammigt...


Idag har vår julaloe blivit avklädd sin glittergirland, sina bollar och stjärnor....
Den här julen fick vi inte in en gran ens, men aloen blev hur tjusig som helst som julgran


Man behöver ju inte krångla till livet mera än nödvändigt.
Ute i skogen var det massor av snö och vi var trötta...
Jul blev det likaväl


Nu återstår bara att plocka in stjärnorna i sina respektive förpackningar....
Dörrdekorationen och adventsstjärnorna får vara kvar till TjugondagKnut.
Lite jul behöver ju finnas kvar utifall att någon vill sopa ut den


16 kommentarer:

  1. Nu har min jul varit ett minne blott i en vecka.
    Saknar den inte. Du hade ju inte lika mkt pynt som jag, men det är skönt iaf att ta bort det.
    Julen blir dammig så fort nyår har passerat, tycker jag.
    Jag är glad att ni fick det finaste pyntet av alla; snön.
    Jag vet att ni har slaskväder nu, men vi ska hoppas att vintern kommer tillbaka å det snaraste.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi konstaterade för en liten stund sedan, att temperaturen är precis sådan, att den konserverar snön. Och nu är ju kyla på väg igen:)
      Jag börjar julen så mycket senare, bara någon dag innan julafton börjar det hända saker här
      Du har helt rätt Annika, det bästa julpyntet är snön

      Kram!

      Radera
  2. Dammigt blir det, julpyntet.
    Men det är väl ingen panik.
    Det stannar väl kvar till nästa år! :-)
    Go'kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är julpyntet ett minne blott och dammet likaså.
      Men det återkommer ju hela året förstås
      Go´morgon!

      Radera
  3. Vackra stjärnor, precis som snöflingor i naturen. Alla är olika... Och lika trevligt som det är att pynta till jul, precis lika trevligt är det att röja undan, göra rent, ge plats för det nya året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stjärnorna är supervackra. Posten på Åland har givit ut dem som samlarstjärnor, olika konstnärer har designat. Vi har rätt många, måste erkännas:). Är vackra på de flesta ställen...stjärnor som generationerna efter oss kan använda i generationer

      Det är befriande att ta bort julen, allt lättar precis i samma takt som det blir ljusare ute. Konstaterade att dagarna har blivit längre och ljusare

      Radera
  4. Vilka vackra stjärnor..de kan få vila till nästa år..så blanka guldiga de måtte ha tindrar, innan dammet tog plast på dem..
    Nu ska vi se fram emot våren..sakta men säkert kommer vi tjata oss ihjäl om hur mkt vi längar efter den..
    Kram Kärakarin dära'
    Idag köpte jag tulpaner, ranunklar pärlhyacint krokus blåklockor och vit blomma vet ej namnet plus en vårviva..så hela mitt kök flödar av vår.
    //Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att jag inte längtar efter våren ännu. Det får ta den tid det ska ta, får vara vinter nu när det ska vara vinter. Känns bäst så, att vara i nuet:)
      Men fräscha blommor den här tiden är alltid fint, januarifint. Tulpaner hör till. Låter härligt ditt kök just nu Karinakusinadufina
      Karin

      Radera
  5. Vilka vackra stjärnor och så orginell gran ni haft :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stjärnorna är vackra.
      Vi har nästan tagit beslut på att vår aloe får vara vår julgran i framtiden också. Inget barr alls att ta vara på;)

      Radera
  6. Håller med Annika, det finaste pyntet är snön! Vi fick några flingor.

    Här ryker det sista i helgen. Nu känns det dax för annat. Mindre glittrigt ;)

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö till julen gör julen extra fin. Jag håller med. Det räcker gott och väl med vit nysnö
      Jag förstår er "overthere", att ni längtar efter den barndsomssnö ni är vana med.
      Men allt har sin tid, nu är det dags för annat:)

      Kram!

      Radera
  7. Tack för ditt superbra tips om tidningspapper till puffarna, det kommer jag absolut prova! Och vad kul att jag hittade in till fina blogg. Såg att du bakat apfelstrudel...en riktig favorit, jisses vad gott och tänk att kunna baka egna, snudd på livsfarligt :)
    Här har jag också plockat bort julen förutom lite belysning som får hänga kvar till "knut", det behövs ju allt ljus man kan få nu.
    Finfin torsdag på dig, kram Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man knycklade ihop tidningspappret till hårda bollar och fyllde på för allt vad tygen höll.

      Egentligen så är apfelstrudl inte särskilt livsfarligt. En tunn, tunn deg och mångder av nyttigheter. Och lite smör. Men livsfarligt så tillvida att man äter mera än man kanske skulle göra annars
      Allt ljus behövs nu, det är svårt att ta bilder, tycker jag.

      ha det lika finfint!
      kram
      Karin

      Radera
  8. Jag ska plocka ner det lilla jag hade här i Italien, idag. Dina stjärnor är, som flera redan påpekat, väldigt vackra. Påminner mig om att jag har julgransdekorationer i en låda från UNICEF som jag aldrig använt. Får bli skärpning där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt riktigt spännande ibland att dyka ner i sina lådor, som står undanstoppade för det mesta. Plötsligt inser man att man har precis hur mycket som helst som man inte har använt på flere år. Lite julafton före julafton. Men här åker stjärnorna ner allra senast nästa vecka. Det ÄR ju mysigt att se dem under mörka kvällar och morgnar.
      Pussa Nisse, den lilla globetrottern!

      Radera