måndag 21 januari 2013

Isande vidder

Jag tycker om vintern väldigt mycket och skulle gärna vara mycket mera ute
än vad jag är.
Den här årstiden kräver mig på annat sätt men igår på söndagen knuffade Uffe ut mig
och jag lät mig villigt knuffas


Med solen i ryggen blir skuggorna långa och pälshalarna ser ut som långa kjolar


Aldrig är man ensam i naturen....
Örnie inspekterade oss från ovan


En fiskare stod vid Lökholmsbryggan och drog nät under isen. Vi såg hur fiskarna hoppade,
så fiskelyckan tycktes stå honom bi


Vi hade ett mål....och det var att titta till våra vänners sommarställe
Det hör till att gå över isen, minst en gång varje år för att se hur landet ligger till hos dem


Nu ska vi rapportera att allt är väl och att vi blev påminda om sommaren

 
En liten skalbagge visade sig:)


En liten stund vigdes åt att äta de medhavda satsumerna
samt att titta på iskristaller innan vi åter vände näsorna mot hemmet

 

Vi var inte de enda som hade gått där


Några snötäckta stenar på stranden


Nu  följde vi våra egna steg men i motsatt riktning
och det började kåra på en aning från norr
Den lätta snön drog fram


På isen tycktes det gå vågor


Vidder, isande vackra




När vi närmade oss Finnölandet, bestämde vi oss för att  ta vägen hem via Lökholmen
där vår båt Embla brukar ligga
Nu syntes bara ringarna av bojarna som ligger under isen



Några steg till och så stod vi på fast mark
En härlig stärkande isvandring låg bakom oss och vi traskade vidare hemåt 

30 kommentarer:

  1. Hualigen det kändes kallt det där, att se dina bilder..vackra foton men hu jag frös, men ni hade ju mkt på er förstås..Det är skönt att ta en vintertur och sen komma in i stugvärmen och kura lite..det är verkligen vinter, här med i Örebro är det mkt snö och vintervitt..rent och fint.
    Kram till dig och god tisdagsönskan//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte kallt igår när vi vandrade över isarna. Vi har varma kläder från topp till tå:) Är vana och vet hur vi ska klä oss.
      Det är rent och fint, ännu
      Kram till dig med!
      Fin tisdag
      Karin

      Radera
  2. Vilken otrolig finfin promenad ni fick, säkert behövligt för dig att komma ifrån dina sysslor där hemma.
    Och jag ler åt din benämning av klädseln...
    pälshalare !!!!
    Vet inte hur jag skulle översätta det riktigt...men kanske skoteroverall skulle gå hem här...
    Men halare pratade vi ju om när barnen var små =) =)
    Kul att höra gamla uttryck som man nästan glömt bort.

    I morron ska vi nog ta oss ut på havet vi med, för det skulle bli soligt och inte -19 som idag.
    Kroppen behöver nog lite motion, och ryggen får nog bita ihop lite.
    Ingen årstid för mig...
    men jag gillar solfilmen på tv nu för det går åt rätt håll...

    Tjingelingen från Rantamor...och kram för det är kramensdag idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket välbehövligt!
      Det är nog på ren och skär åländska skulle jag tro.
      Vi säger vinteroverall också och några benämningar till finns säkert. Varma och sköna är de i alla fall och av märket Kuusamo:)Sedan kvittar det vad de egentligen heter för min del

      Ha en skön dag i morgon på havet ni också. Vi går mot rätt håll Rantamor, snart lägger ni ut Sally igen
      Javisst ja, det är kramensdag idag.
      Kram
      Karin

      Radera
  3. Fint att få sig en liten knuff då och då ;) Man vet inte vad man kan få upptäcka och se!

    Härligheter var det iallafall ;-)

    TACK för att du delade med dig av dina tankar kring min nya header. Jag tycker det är så spännande, får se vad det blir. Charlie får nog hänga med!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns knuffar och knuffar och det här var en av de bättre:)

      Så bra att Charlie får hänga med. Det måste ju vara så eller hur?:)

      Kram

      Radera
  4. Jag har aldrig hört talas om pälshalare. Det måste vara en nyupptäckt sorts skalbagge du hittade, förmodar jag? Man kunde riktigt känna hur det ven om öronen när ni gick. Måste ha varit skönt att komma in i värmen sen. Kram på Kramens dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pälshalare är detsamma som vinteroverall, men kanske på åländska.
      Den var smått keramisk den upphittade skalbaggen, eller kanske bara förstelnad av köld.
      Det är skönt när det viner runt öronen också. Man kan ju alltid dra pälshalarhuvan på sig;) men det är skönt att komma in efter en ca 7 km lång vinterpromenad, inte särskilt lång, fastän väldigt skön och uppfriskande.
      Kaffe på nymalda bönor smakar gott då:)
      Kram till dig med!

      Radera
  5. Jag hängde nätt och jämnt med på er promenad - frös om fötterna idag när vi var ute och gick några kilometer i Söderköping trots att jag hade mina varmaste kängor på mig. Skulle haft en sån där pälshalare förstås...
    Fina bilder som vanligt!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger bara moonboots, Musikanta.
      "Pälshalaren" gör inte fötterna varma alls.
      Det är A och O att ha rätt kläder här ute vid havet.
      Jag skulle aldrig ha lärt mig att vinterfiska om jag frös, så det är det allra viktigaste för oss som tycker om att vara ute på havet, på isarna och så vidare.
      Termostövlar och luftiga halare, bra underställ osv

      Tack!
      Kramar!

      Radera
    2. Egentligen heter de scoterboots och halaren scoteroverall. I Sverige och i England.
      De andra benämningarna är mera på åländskengelska;)
      Dialekt, kanhända

      Radera
  6. Nu är vintern bister men vacker!
    Såg prognosen som visade 5-6 plus o sol hos mig i nästa vecka...

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att passa på nu när det är vinter och kallt, vackert och allt:)
      Våren kommer till dig nästa vecka.
      Jag far till den:)

      kramen

      Radera
  7. SÅÅÅ vackra vinterbilder. SÅ där ska det ju se ut. Perfekt vinter.
    Underbart med kyla, is och snö.
    OCH natur.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att du gillar det här vädret som vi har. Blåser över lite grann till Washington DC...
      Kram!

      Radera
  8. Så härligt och så vackert!
    Vi har endast njutit vackra vintervädret inifrån, snytandes våra näsor och knaprandes Alvedon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Isvidderna är vackra och så rena!
      Oj, är ni fortfarande sjuka!?
      Hoppas att ni hastigt tillfrisknar.
      Men det tycks ta tid, först nu känner jag mig
      still going strong igen

      Radera
  9. Vintern är så himla vacker och du har lyckats fånga den så otroligt fint i dina bilder. Sådana syner är vi ju inte så bortskämda med här, i min del av världen men det händer då och då. Då får vi verkligen passa på att njuta av allt det vackra.
    Ha det fint, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här tiden på året, när solen åter börjar skina är strålande vacker. Jag njuter av vintern.
      Förstår att ni lite längre söderut har ett annat klimat och nästan tycker att det är smått exotiskt med vinterlandskap. Tänk på norrlänningarna, de har ännu mera av den vita kalla varan.
      Ha det fint eWa!
      Kram!

      Radera
  10. Fina fina bilder!
    Och så bra att Uffe knuffade ut dig lite i friska luften. Jag är lite feg var det gäller att gå på isen... trots att traktorerna plogat fina spår ger jag mig inte gärna ut här ute... Fast det är härligt!
    Varm Kram från ön lite längre söder ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena!

      Hellre vara försiktig än oförsiktig när det gäller isar. Man behöver ha kunskap och känna till en del om isar. Men om traktorn har plogat väg åt dig så håller nog isen. Jag lovar:)
      Varm kram till ön lite längre söderut!:)

      Radera
  11. Härliga vinterbilder! Men kan man lägga nät under isen?? Eller var det sommarnät som han fiskade upp lite för sent?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Javisst kan man lägga nät under isen. Vi brukar göra det, men har låtit bli några år på grund av tidsbrist.
      Jag älskar vinterfisket med nät under isen.
      Man gör som på sommaren men använder sig av några hål och viss teknik för att dra in näten och att lägga ut dem igen.
      Kanske, vi lägger nät nästa vinter, vi drömmer om att få till det då:)

      Radera
  12. Kan du fota de beskrivna kläderna och skorna?
    Jag vill se dem.
    Fin promenad och vackert verkligen men kallt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kan jag fota kläderna, men enklast är det om du googlar på vinteroveraller och på scooterboots och termostövlar. Det finns många bilder.
      Jag har flere vinteroveraller, av litet olika dignitet för olika väderlekar och likadant är det med boots och stövlar.
      Få se hur jag riggar till det med fotograferandet, inte just nu, men senare isåfall:)

      Det är samma vatten du var med och åkte båt på när du var här

      Radera
  13. Här har vi ingen is som håller för promenader ännu. När vi bodde i Trosa skärgård passade alla på att bygga till och renovera sina hus de vintrar som det gick att köra bil ut till öarna. Men jag är nog lite skraj när jag går på isen. Var det Albert Engström som knöt ett hundra meter långt rep med ett flöte i änden efter bilen när han skulle åka ut. Drunknade han ville han ändå bli hittad.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig att ni inte har. Ni har havet rakt på och runtom, vi har en hel del havsvikar att vandra på. Där vi gick var isen runt 20-25 cm tjock.
      Man ska vara försiktig på isen. Där det är strömt är det förrädiskt bara värre. Vi går inte där vi inte vet att isen håller. Värre blir det när vi närmar oss våren..då ska man veta. Får nog göra som Albert E då, men lägga snöret runt midjan. Bilen tar jag inte:)
      Kram
      Karin

      Radera
  14. Ser kallt ut, men det var en fin tur på isen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte särskilt kallt alls, solen sken och med vinden i ryggen gick det hur bra som helst. Det var ca minus åtta där ute.

      Radera
  15. Vakkert landskap Petta:)) jeg elsker vinterlanskap:)))

    SvaraRadera