onsdag 23 januari 2013

Där ljuset söker sig in

genom de små handblåsta fönsterrutorna på vinden
glimmar det till av spirande grönt


Och hjärtat tar ett ofrivilligt glädjeskutt
Vi går mot ljusare tider


Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tycker jag väldigt mycket om vintern
men ändå lyfts själen lite extra när dagarna blir längre och längre och framför allt ljusare


Man är själv som ett groende frö, som har gömts i den mörka jorden och nu börjar spira
Alla pelargoner tycks ha klarat den något omilda behandlingen som de utsätts för varje höst och vinter
Nu skall alla vissnade blad och annat skruttigt plockas bort


Alla krukor har lyfts fram till de stora fönsterrutorna för att få börja sin
nödvändiga klorofyllpåfyllning


    Pst! Olgakatt! Voodon har klarat sig mycket bra!
    Alla andra små telningar också:).

  

18 kommentarer:

  1. Härligt! Solen i istapparna på taket framkallade samma känsla hos mig! Och att det är ljust när jag kör hem från jobbet :-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuset gör underverk med oss!:) Vi blir som pånyttfödda!
      Kram
      Karin

      Radera
  2. Vad fint med allt det spirande.
    OCH det är härligt med ljusets återkomst!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är småfåniga jämnt och ständigt, eller hur? ;)Vi gläds åt all förändring på ett eller annat sätt. Fastän det är skön vinter är man ändå glad åt alla små vårliga tecken.
      Det är härligt!
      Kram

      Radera
  3. Jag är ganska nöjd med vintern eftersom jag slipper vara ute i trädgården och rensa ogräs. Där är vi verkligen olika :-)! Men visst är det skönt att det blir ljusare.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. I inlägget från ispromenaden har jag skrivit att jag verkligen tycker om vintern
      Jag är väldigt nöjd, inte tal om annat ,men jag tycker det är skönt när det blir längre och ljusare dagar.
      Vet inte var ogräset kom in här men förstår att du tänker på att jag också tycker om sommaren och att vara i trädgårdslandet. Jag tycker om alla årstider och alla dess växlingar. Ogräs kan jag dock leva förutan men lär knappast få göra det:)

      kram

      Radera
  4. Ja, ljusare! Det är mörkret som gör att jag tycker vintern kan kännas dyster ibland, men blir det ju ljusare för varje dag och när det är dags att börja planera vårsådden, ja då är det ju praktiskt taget sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. November och december är mörka månader med lite ljus och visst känns det skönt när dagarna blir längre ljusmässigt, man får lite fnatt i sin hatt:)

      Radera
  5. Vilken tur för mig att du nämnde pelargonerna. Jag har alldeles glömt att titta till mina om de alls lever mera där i källare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lärde mig häromdagen att pelargoner skall vattnas en gång i veckan och stå ljust under vinterperioden. Och jag som alltid har ställt dem mörkt (förutom i fjol), och dragit ner på bevattningen. Man lär så länge man lever.
      Hur som helst så har mina mörkerlagda pelargoner överlevt för det mesta.

      Radera
  6. Vilken spännande känsla när man ser alla vintervilande blommor börja leva upp. Jag är också väldigt ljusberoende så jag ser verkligen fram emot våren nu. Allt känns så mycket enklare helt plötsligt. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om inte alla tycker om att ljuset återkommer. Man får nytt liv själv i takt med allt annat levande. Precis som du skriver så känns allting lättare. Mörkret tynger.
      Ha det bra du med Gunnel!

      Radera
  7. Jag tror grönt blir vårens färg! :-)
    Och jag hade glömt av mina pelargoner.
    Imorgon blir det inspektion i källaren.
    Tack Karin för påminnelsen och Go´kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tror jag också Eive!
      Grönt är vårens färg, helt säkert!
      Hoppas dina pelargoner har överlevt!
      Go´kväll!

      Radera
  8. Så härligt med grönska!
    Jag tycker allt bäst om vintern så här när dagarna blir längre och solchanserna ökar. Det är ju då man ser det vackra. Mörkret kan jag vara utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), och ändå, så skulle vi inte se ljuset om vi inte kände till mörkret...
      Tror du inte?
      Det är härligt, håller med dig!

      Radera
  9. Om en eller ett par veckor ska mina pelargoner klippas ner och planteras om. Helst ska det vara en blid dag så att jag kan smita ut i växthuset och stå där och skräpa ner. Det brukar komma nån sån dag emellanåt så jag hoppas på det. Just nu har vi dock rejält kallt, det skulle bli ca -12 i natt.

    Kul med Vodoo och de andra telningarna! Ålandsberta ser litet tanig ut här men jag hoppas hon kommer sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mot slutet av februari klipper jag till!
      Det skräpar en hel del detta pelargonpysslande.
      Hoppas att du får din blida dag, vi får nog vänta till april-maj skulle jag tro.
      Ni har kallare än vad vi har. Vi har bara - 3 grader kallt just nu, torsdagmorgon.

      Jag är väldigt glad över att jag har lyckats få Vodoo att överleva den här gången. Lade aldrig undan henne, utan lät henne stå i butiksfönstret med en egen vattenflaska som hon har druckit ur i egen takt. Det är melodin henne och mig emellan:). Även här är Berta tanig, men hon kommer starkt när man har klippt henne. För övrigt så är hon kalenderbild i år igen:)

      Radera