söndag 9 december 2012

Vitblå söndag

med solsken i sinn....

Vi tog en liten promenad på fem kilometer under förmiddagen
 

Jag har länge längtat efter att få börja röra på mig igen.
Få? tänker säkert någon av er?
Precis så är det!
Att få tid för sköna promenader är inte någonting som jag kan ta, så där bara.
Men nu börjar jag få en viss ordning i oordningen:)
och jag har lovat mig själv min dagliga rörelse som jag är van med


Nu är det dessutom så himla vackert överallt i motsats till novembermörkret och allt regn.
Mordors rike förbleknar i jämförelse med hur mörkt och ruggigt det har varit:)


 Men nu är det totalt annorlunda...på sina ställen är det meterdjupt med snö och allting är
 mera eller mindre vitt, så vitt att det skimrar i blått


I norr tornar snömoln upp sig igen....det har utlovats mera vitt
Det känns som januari....men det är den 9 december, Annadagen
då man lägger lutfisken i blöt, om man använder torrfisk
Idag är det också pepparkakans dag


   Jag småler och tycker att världen är lite upp och ner. Läste i svenska massmedia om
   hur man ser på pepparkakor i Laxå....åtminstone på något dagis där
   En liten pojke ville vara utklädd till pepparkaka under Luciadagen men det
   går inte för sig, för någon kan ta illa vid sig


   Pepparkakan som har funnits i Sverige sedan 1300-talet blir plötsligt symbolen för rasism
   Allt hittar människan på också....mamman kontrade visst med att hennes pojke inte
   skulle få gå i Luciatåget och se ut som Kukux-klan med strutar på huvudet
   Varför skola människor strida? För ingenting....


    Undrar när man ska ta bort finska pinnarna från brödhyllorna?
    Finnarna kan ju ta illa vid sig....


   Äsch, jag lämnar ämnet, det är egentligen inte värt att öda energi på trams,
   vilket jag tycker att det är

  
  Jag vet inte vem som har skuttat fram här....något mårddjur kanske?

 
   Sångsvanarna har fortfarande lite öppet vatten att vara i....

  
    Senare när innervikarna är påfrusna drar de utåt mot det öppna havet


   ploff, ploff, ploff, skutt, skutt, skutt....

 
   Bakom udden längst ut ligger Norrhavet

 
  Det är fortfarande öppet vatten under Isaksöbron


    Med näsan vänd mot Andersö och Hällösund


    och mot Isaksö där allt är upp och ner...
    Spegelbilden gör remmaren dubbelt längre


    I motljus blir allting spännande, lite mystiskt...


   Så här såg det ut....sångsvanarna tog sig en stunds vila



 I vår postlåda hittade jag det här! Tack Englundskan!
 Nu vet jag att det var bokpärmarna som doftade speciellt på Stadsbiblioteket när jag var barn.
En riktig dejavu´känsla uppstod. Nu grunnar jag på vad jag ska göra av gåvan...
Något blir det med all säkerhet. Tack än en gång....det var en väldigt trevlig överraskning!

32 kommentarer:

  1. Inte blir jag kränkt av dessa fina vintermotiv.
    Tvärtom! :-)
    Vad fascinerande det är med spegelbilder.
    Särskilt vackert var det i vinterskrud.
    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, varför skulle du bli det?;)
      Ingen som helst orsak och du tycker ju om pepparkakor!
      Det fanns många spegelbilder idag.
      En otrolig vinterdag....förstår egentligen att det bara är
      december, måste nästan nypa mig i armen
      Må väl du med!

      Radera
  2. Svar
    1. :), Geta är vackert, håller med dig Eivor!

      Radera
  3. Det är så vackert nu! Du har tagit vackra bilder:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sirkka!
      Motiven är vackra, så det är ingen större konst:)

      Radera
  4. Underbara bilder i snövintern. Men ni frös väl? Det har varit kallt - riktigt kallt.
    Härligt med spåren i snön. Och vattnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Det är vinterkallt nu, men fryser gör vi inte.
      Det gäller att klä sig rätt. Vi är ju vana att vara
      ute på isvidderna när det både blåser och är kallt så
      vi måste klä oss vettigt. Idag fick vi till och med rejält varmt innan vi åter var hemma

      Radera
  5. Vilka vackra vinterbilder! Och öppet vatten fortfarande?

    Visst är det en helt galen debatt om pepparkakorna. Först fattade jag absolut ingenting. Här (http://www.ketchupmamman.se/2012/12/du-far-inte-vara-med-i-luciataget/) är en blogg som beskriver hur det kan gå till, men jag kopplade ändå inte till "kränkande särbehandling", eller vad det nu är man är rädd för. Tycks gälla flera skolor och det är ju helt uppåt väggarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin,
      fortfarande öppet på vissa ställen men om kylan fortsätter kan vi snart gå ut på isarna som inte är av bästa kvalitet i år. Snömassorna gör den "knögglig".
      Tack, jag ska givetvis titta in på ketchupmammans blogg.
      Det finns inte ord för hur fånigt det är.

      Radera
  6. Vilka vackra vinterbilder du bjuder på! Fastnade speciellt för de med det spegelblanka vattnet och svanarna...Mvh Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Susanne!

      Vattnet var verkligen spegelblankt idag...snart lägger isen ett lock på det helt och hållet.
      Mvh Karin

      Radera
  7. Oj, javisstja, jag hade ju tänkt förvarna dig att knöliga paket inte alltid är bomber. Stoppa bitarna i en plastpåse och sniffa lite vid behov.
    Visst är det fantastiskt att dofter kan väcka så mycket minnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det var en synnerligen mjuk bomb isåfall! Det är så mycket så det blir både bitar i en plastpåse och ett bokmärke, så jag vet var jag är i min läsning.
      Det är "några" år sedan jag kände doften senast

      Radera
  8. Å, så vackert det är på er promenad!
    Men jag fattar inte vad doften i englundskans paket består av???
    Jag har också starka doftminnen av de röda biblioteksböckerna, men vad doften bestod av vet jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma sträcka som du gick med oss men då var det sköna maj!
      Jag skrev i ett blogginlägget som jag tror att heter Läsa eller böcker om mina biblioteksbesök som ung flicka. I det sammanhanget funderade jag på doften som man inte känner längre på nyare, modernare bibliotek. Lim, och pärmar kom på tal och nu har jag fått några bitar bokpärmsmaterial/läder/tyg som doftar exakt som det jag funderade över. Det är den doften jag mindes och nu har jag den påse här hemma

      Radera
  9. Så underbart vackra bilder! Stillheten är fantastisk (och tystnaden) när isen lägger sig och det är snö överallt. Men inte skulle jag gå fem km i 15-16 graders kyla. Få se om jag kommer iväg till gymmet på vårdcentralen på tisdag...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade inte så kallt, bara 6-7 minusgrader och strålande sol. Sämre kan man ha det:)Varma kläder på bara...
      Kramar!

      Radera
  10. Magiskt! Vykortsvackert! Vintervackert....som får mig att längta. Tack för det här Karin. De här bilderna var precis vad jag behövde.


    Varm kram!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har det varit vykortsvackert överallt men snö är ganska svårt att fotografera, åtminstone när solen skiner. Är glad att det fastnade någonting i alla fall:)

      Varm Karin-kram!

      Radera
  11. Det är vackert så att det nästan gör ont ute nu. i diskuterade det där idag, att det nästan inte ser ut att vara på riktigt, en sagovärld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det! Så vackert så det nästan gör ont, ungefär som midsommartiden när den är som allra vackrast. Då håller man nästan andan av hänförelse:)

      Radera
  12. Underbart vackra bilder!
    jag visste inte att det var pepparkakans dag, vilken tur att jag bakade lite då. Köpedeg förstås, mest för att det är så mysigt. Sen däckade förkylningen mig så jag att jag till och med stannade hemma från jobbet idag. Händer typ aldrig!

    Vad är det för fånerier som inträffar i vårt land? Skulle en pepparkaksgubbe vara rasistisk? Jag håller med dig, dumheter är vad det är. Och mot dumhet står man sig slätt.

    Varma kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack igen HeLena!

      Det finns så många dagar och det råkade vara pepparkakans igår:)
      Hoppas du kryar på dig ordentligt!

      Visst är det fånigt så det förslår...man vet inte om man ska skratta eller gråta.

      Varma kramar!

      Radera
  13. Härligt med promenad! Och fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia, roligt att du också kom med!:)

      Radera
  14. Men vilkaVACKRA Bilder!!
    Tänk om jag hade gått där bredvid dig med kameran i högsta hugg.
    OCH sedan kyla, långprommis och fika hemma sedan.
    Perfekt.
    Ni har ofantliga mängder snö!
    OCh vi har ingen.
    Jadu, det i Laxå slår nog alla rekord. Jag trodde inte mina ögon då jag läste det.
    ALLT kan vridas och vändas som det "passar" tydligen. Tyckte mamman svarat ledningen SÅ bra!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Annika! Tänk om jag kunde klämma iväg några ton till dig så där bara! Här är vackert så in i baljan!

      Pepparkaksgubbar som är så söta och goda!:)
      Knäppgökar finns...
      Tycker också att mamman inte var svaret skyldig.

      Kramar!

      Radera
  15. Men oj så mycket snö och så vackert helt fantastiskt!
    Man kan ju tro att du är i Lappland och inte där nere... :)
    Jag gillar dem verkligen och landskapet, ljust och fint!
    Ha det gott i snön!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är litet upp och nedvända världen just nu!:)
      Och det är jag glad över, för nog är snö och vinter härligt...
      Har det gott och önskar att du också har det!
      Kramar!

      Radera
  16. Så fina bilder!!! Tack för finska pinnarna - det skall jag komma ihåg att dra på rätt tillfälle ;) ... intressant det där med pepparkakor, rasism och kukuxklan. Med allt detta petande, kommer vi att glömma och utrota många fina traditioner. Traditioner är ofta bara Traditioner!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina!

      Vi får hålla ställningarna så det inte blir som det är ibland. Hålla sunda förnuftet med andra ord.

      Kram

      Radera