lördag 1 december 2012

Vinterförvaring - lördagstema


Olgakatt vill att vi skall tänka till om Vinterförvaring...
Osökt tänkte jag på förvaring i morse när vi gick ut....vår Volvo ser mycket vinterförvarad ut, men
det är förstås bara tillfälligt.
Prusseluskan ska ut på vägarna den 5 december
Vi kör sällan med volvon, men när vi behöver större saker transporterade tas hon i bruk


Under den stora mängden snö som vi har välsignats med
de senaste två dygnen hittades Uffes kastspö som höll på att bli rejält vinterförvarat ;)
Här fiskar vi så länge det finns öppet vatten och kastspöna hör till vardagsbilden
Mitt spö står torrt och tryggt på insidan de tjocka stenväggarna, men så är det inte lika
mycket använt som Uffes, som oftast står parkerat på bilparkeringen


   Stjärnpelargonen Shirley gäckar vintern. Kanske för att det är advent..
   Stjärnor glimmar den här tiden
   Shirley blommar trots att den är på sedvanlig men tillfällig vinterförvaringsplats
   i Gula salen. Snart lyfter jag in alla pelargoner till ett annat förvaringsutrymme
 

    Bland alla krukor ryms också Afrikas liljor, sådana jag har fått
    av Olgakatt och sådana jag har plockat själv på levadavandringarna...
    några är också frösådda
    

   På vägen till Skogsrestaurangen idag kunde jag konstatera att
   hela huset tycks vara vinterförvarat
   Jag har från och till, nojsat om att måla fönster, något som jag ännu inte har hunnit med...
   De fyra fönsterna i bild är tänkta att bli vitmålade till våren.
   Optimistiska jag trodde att jag skulle få tid till det redan under hösten,
   så alla blomlådor på bleckena togs bort
   Nå, jag får trösta mig med att åtminstone det är gjort...
   Det syns inte på bilden men det är över en halvmeter djup snö på gången till dörren
   ...pulsa, pulsa....
   Våra stora rhododendronbuskar syns knappt
 

Vedlidret är fullt till brisningsgränsen av vinterförvarad ved...t.om. på utsidan finns
några travar med björkved under presenningen till vänster


   Här är granen jag har en relation med!
   Vi pratar med varandra, ganska ensidigt förstås, varje gång
   jag går till Skogsrestaurangen...
   den får stå kvar den här julen ännu...vem kan såga ner en vän?
   Nu ser den verkligen vinterförvarad ut den också....



Några bilder till på huset som är klätt i vitt


Redan igår den sista november hade vi fått en vacker julesnö


Det här är kökstrappan jag brukar skriva om...där ligger en tomsäck och en hink
Jag hade just tömt innehållet i skogsrestaurangen när jag tog bilden
Vi julpyntar inte särskilt mycket, allra minst till första advent, då hängs bara en julstjärna upp
i köksfönstret till vänster...
Julen kommer i sinom tid och sakta mak börjar det glimra även här hos oss

Ett litet märkligt inlägg om vinterförvaring kan säkert tänkas.
Men så här är det. Det finns en hel del som vinterförvaras här,
trädgårdsmöbler, ved, båtar, pelargoner, trädgårdsattiraljer osv....
Övriga deltagare i lördagstemat är

Nu doftar huset gott av nygräddat svartbröd.....
Vi tänkte oss till Jan Karlsgården på Lillajulmarknad idag, som försäljare, men
skrinlade vår del i sammanhanget.
Jag har ännu inte kommit på hur man klonar sig själv
så när beställningar inkom från både Helsingfors och Åbo,
stannade bagarn hemma vid sin jäst.

Önskar alla en skön kväll!

22 kommentarer:

  1. Rejält med snö har ni fått!
    Här i stan är det nästan snöfritt, men bara en mil från stan, hos ma, kom det 20 cm i natt. Jag är nöjd med snöfritt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag att Uffe skulle vara också, för det är han som har ägnat minst två timmar varje dag åt snöskottning, medan jag har bakat. Minus fem grader kallt just nu, men tack och lov vindfritt. Vinter!

      Radera
  2. Visst är det helt underbart med snö och vinter. Då är det som det ska vara, vackert och sagolikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt, Hanna!
      Snön och det vita luftiga gör mycket för julstämningen. Ljuset är också viktigt

      Radera
  3. Men så mycket snö ni har fått!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitter här och funderar på hur man kunde göra affärer på den:) Sälja per Internet?
      Om det fortsätter så här så blir vi snörika också, inte bara sten- och vedrika.
      Trevlig första advent!

      Radera
  4. En sommar ställde jag ifrån mig ett litermått med bär i skogen.
    Omöjligt att hitta. Men sen när snön kom gick jag dit och kikade.
    Och där stod måttet med tydliga konturer av snö. Fiffigt.
    Härligt
    vinterlandskap. Granar och det röda skjulet.
    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiffig tanke att gå tillbaka när snön hade lagt konturerna!
      Just nu är det väldigt vackert här fastän djup snö, eller kanske just därför...

      Fridens Eive!

      Radera
  5. Oj. Mycket snö! Visst känns det skönt när vedboden är fylld inför vintern. Och det är klart att man inte kan hugga ner en grankompis. Har du läst Sara Lidmans skildring av sitt kärleksförhållande med en gran. Det var en på alla sätt betydelsefull och intensiv relation som hon hade till trädet i närheten av barndomshemmet i Missenträsk. Så småningom skulle hon se sig tvungen att lämna granen till förmån för orden och litteraturen: ”Jag hade att välja mellan Granens sam-vett / att låta mig förträdas / eller att lära mig alfabetet / och bli som folk. / Det var kanske mitt livs svåraste val”, skriver hon i essäsamlingen ”Och trädet svarade” från 1988.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, väldigt mycket och det snöar fortfarande.
      I fjol var granen förkyld! Fick bruna barr litet här och där och mest i toppen, såg nästan ut som om den tänkte dö en sakta död och jag funderade om jag ändå skulle ta den till julgran medan den fortfarande var vacker. Men förkylningen gick över och nu är den grön igen. Så där håller vi på granen och jag:)
      Jag är av sådant virke att jag inte tar någonting som växer och är genomfriskt, det får stå kvar. Det är träden som redan är på väg bort som plockas:)
      Allt blir vackert med girlander och ljus.
      Måste absolut läsa Sara Lidman, har antecknat titeln...nästa gång det blir stadsresa tar jag ett varv via biblioteket.

      Radera
  6. Uj, vad mycket snö ni fått!
    Här har det börjat snöa i kväll men bara smått. Får se i morgon bitti om vi får en vit 1:a advent. Ska sälja lotter för konstföreningen på bibblan som har öppet med kaffe och pepparkakor på julskyltningssöndagen. Det brukar vara jättetrevligt och lotterna går åt fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer mera hela tiden och vi har några grader kallt.
      Hoppas att lotteriförsäljningen går bra och att ni får lite vitt på marken, precis så där lagom.
      Trevlig första advent!

      Radera
  7. Så vackert med mycket snö men ack så opraktiskt.
    Vi har likadant nu .
    Men nu har vi haft strömavbrott på morgonen.
    Oj oj i 4 timmar. Det hann bli kallt och det var länge kolmörkt . Men nu har den kommit. Strömmen som vi tar för given och varmt kaffe och lyse överallt och alla adventsljusstakar lyser igen. Hurra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen vackert och stämningsfullt här utanför just nu, ytterligare mera snö har tillkommit sedan igår. Här går Elina och "mular" på i sakta takt, skrapar fram lite mat och tittar sig omkring.
      Vi är känsliga för elavbrott, mycket. Tar kanske en hel del förgivet, vilket det inte är.
      Ha en skön första advent!:)

      Radera
  8. Det var välisolerat om man får säga så, hehe!
    Här ligger det bara lite frost och glimmar men jag tror det brakar loss i mitten på nästa vecka, hrmpf. Lite jobbigt i trafiken, tycker jag...
    Men det är vackert hos dig och den julmarknaden hade jag velat besöka!

    Trevlig första advent till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och ändå mera isolerade är vi idag:). Det snöade ymnigt igår kväll och i natt, så marken ligger vit och vacker här utanför, bara rådjuren och fåglarna rör sig i trädgården.
      Det är jobbigt i trafiken, plogbilarna hinner inte riktigt med..
      Lillajulmarknaden på Jan-Karlsgården är alltid välbesökt och omtyckt, i år extra fin kan jag tänka mig när vit snö gjorde stämningen mera julig.

      Detsamma önskas dig!

      Radera
  9. Snö är vackert...på bild! I dag faller de första riktiga snöflingorna här och jag gnolar på Ulf Lundells bit "Snön faller och vi med den.."
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, hoppas du ändå står upp litet nu och då!
      Det finns många sidor på ett järnspett. Jag gillar snön, men visst uppstår extraarbete med den också. Men ljus och fin blir världen!
      Ha en fin första advent!
      Kram/Karin

      Radera
  10. Önskar en revlig första advent.
    Vilka fina snö foton du visar.
    Vilket fint hus ni har.
    Kram Bodil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Bodil!
      Vi har mängder av snö nu, Kunde man sälja den skulle man bli rik om någon ville köpa:)
      Vi bor i en hundraårig f.d skola av sten.
      Kram
      Karin

      Radera
  11. SÅ underbart vackra bilder.
    OCH vad stort Pettas är. Tror aldrig att jag riktigt förstått hur stort huset är.
    Men där har ni ju verkligen rum.
    OCh vilken vinter ni har.
    Nu måste jag återigen kolla på dina fina bilder.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Huset är stort men insidan är mindre till ytan än vad man kan tro. Väggarna är nämligen 60 cm tjocka...så rumsytorna blir ganska små, men allt som allt finns det ca 350kvm yta att röra sig på. För oss räcker det gott och väl till och det mesta är vikt för företaget. Här blir aldrig färdigstädat...
      Vi har vinter Annika!;) Måste retas lite med dig, jag vet ju att du också vill ha.
      Kramar!

      Radera