tisdag 11 december 2012

Vi tycker om

mjölksyrade bönor och vi odlar bönor i mängder varje år
Dels för att mjölksyra dem men förstås också för frysen

Ett mjölksyrejäsningskärl av keramik (en s.k.Gärtopf)  fylldes vid skördetid ....


och idag fick jag äntligen ändan ur vagnen för att lägga upp dem på glasburkar.
Nu har vi mycket gott att "gnaga i" oss.
Vi har rätt mycket fin vitkål på lager och få se om vi inte sätter igång en laddning surkål också...
Det känns nästan så


    Jag har ägnat en del av dagen till fönstertvätt på insidan och har haft trevligt sällskap
    på utsidan att vila ögonen på under tiden

    Uffe har snart hängt upp adventsstjärnor överallt.....
    När Luciamorgon randas i övermorgon brukar vi tända dem
    i alla fönster

    Och imorgon är det den tolfte i tolfte år tolv....
  

26 kommentarer:

  1. Ja och då ska ju alla gifta eller förlova sig...nåja inte alla precis men dom som är i gropen för det, skulle ju vara något bröllop i tv på fyrans morronprogram åxå hörde jag. Mona Sahlin skulle vara vigseltant.
    Du är då duktig med allt vad du tar dig för, inläggningar och bakning och matlagning, och så hinner du putsa fönster också och njuta av rådjur.

    Tjingelingen nu måste du allt snart börja njuta av advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, då måste jag inta morgonkaffet till bröllopsmusik imorgon ser jag...inte dåligt att börja dagen med ett bröllop och så ockult julkalender på det! Tråkigt blir det inte
      Duktig är nog att ta i , men jag slickar i mig av superlativen! Tack!
      Jag njuuuter för fulla muggar redan!:)
      Ha det gott!

      Radera
  2. I våras gav jag mig också på bönor. Jag sådde dem i stora krukor och väntade med spänning på fortsättning. Men jag tydligen saknar gröna fingrar (trots att jag är utbildad trädgårdsmästare) för skörden var en aning deprimerande. Fyra bönor vars konsistens liknade gammalt virke. Så jag tar hatten av mig och är en aning avundsjuk på din skörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att du har gröna fingrar trots årets misslyckande. Ibland vill de inte alls som man själv vill. Man blir helt enkelt inte bönhörd.
      Det regnade ju en del hos er i somras och det tycker de inte om, har jag märkt. Hur konstigt det än låter så hade vi till och med aningen torrt här i somras, bara molnigt och grått men inget regn.
      Det har hänt här också att bönskörden inte har blivit den förväntade.

      Radera
  3. Flitiga kusinkarin..det är gott med sånt däringa syrat..och inglasat..jag minns min farmors inlagda gröna tomater..dem ville man inte smaka som barn. Säkert var de jättegoda...
    Önskar dig en fin 12 12 12....tur du är både gift och förlovad--det är värre med mig...ahahahha,,.
    kram och godnattenpussen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du far på du också Karinakusina, det lär ligga i generna berättade en kusin från Örebro för mig här förliden;)
      Önskar dig detsamma! Mitt i allt är det din turdag imorgon...tolv är annars min turnummer, har alltid varit
      Puss och kram och godnatt min skatt

      Radera
  4. Mmmm gott med mjölksyrat.

    Och ja visst ja, Jamhuri day i morgon, 12 december, Kenyas självständighetsdag. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D.
      Så fick jag åter lite mera bildning. Kenyas självständighetsdag! Tack för kunskapen!

      Radera
  5. Svar
    1. Jaa, vi tycker mycket om mjölksyrade produkter!

      Radera
  6. Vad du ligger i och jobbar! Själv bara roar jag mig med gamla tidningar och akrylmåleri. Hemmet förfaller. Jag ska ta mig i kragen och baka lussekatter i morgon så att min snälla brevbärare får några stycken. Han tar hand om breven som jag hänger på min brevlåda när jag inte hinner (eller ids) gå 400 meter till postlådan. Så jag brukar hänga en plastpåse med muffins eller lussekatter några gånger om året på lådan...
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte vet jag om jag ligger i särskilt mycket bara för att jag burkar lite bönor. För mig känns det som rena semestern att ta tag i sådant som har fått väntat länge på att bli åtgärdat när jag HAR legat i för annat nödvändigare.
      Det låter skönt att roa sig med gamla tidningar och akrylmåleri. Sånt ska jag också göra när jag pensionerar mig längre fram. Gullig brevbärare ni har!:)
      Kramar!

      Radera
  7. Mjölksyrat har faktiskt aldrig blivit min favorit av någon anledning. Vet att det är väldigt nyttigt att äta. Bra att ha förråd att ta av.
    I morgon är det 12-12-12 - lägger upp ett inlägg troligen på min blogg om det eftersom det verkar "stort" här i Mt Shasta.
    Trevligt att ha fint att titta på utanför fönstret. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är stor skillnad på mjölksyrat och mjölksyrat. Man kan krydda till det på olika sätt och ph-värdet i mjölksyrningen är viktig för smakens skull, precis som det är med att baka surbröd. Det finns köpe-mjölksyrningsprodukter som inte jag tycker om också, som är för "ettriga" helt enkelt.
      Idag är det 12-12-12...:), tittar in till dig, givetvis!
      Kramar!

      Radera
  8. Vigseltanten jobbar på för fullt i bakgrunden här, hon har en del att stå i! Jag har bara putsat insidan, när det kom till utsidan frös det till is! Så på den vägen är det...

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser man på!:) Så roligt då!
      Nu har jag också börjat rimma, fastän det inte låter som små grodorna precis
      Här får utsidorna också vänta tills de varma vårliga vindarna åter sätter in. På den vägen är det här också....

      kramen

      Radera
  9. Tänk att jag alldrig smakat något annat mjölksyrat än vitkålen och den minns jag inte ens hur den smakade. Får väl skämmas att säga det, kanske är det just att det heter mjölksyrat som skrämt mig eftersom jag inte dricker mjölk.
    Angående din fönstertvätt så måste ju detta bli en fröjd för dig med dessa vackra djur framför. Jag blir ju alldeles salig de få gånger jag ser någon gjort i våra trakter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ingen som helst mjölkprodukt i de mjölksyrade grönsakerna men det vet du säkert

      Det finns två olika sorters mjölksyrebakterier - en anpassad till mjölk och en till växter.
      Det är helt enkelt en form av förädling av råvaror på ett naturligt sätt.Processen sker i två olika faser. Först sker en lätt nedbrytning av produkterna vid jäsningen. När sedan mjölksyrebakterierna tar överhanden börjar uppbyggnadsfasen. Då bildas nya ämnen som t ex acetylcolin, nybildning av C-vitamin, B12 och enzymer. Mjölksyran som bildas är en organisk syra som verkar icke-syrabildande. Syrade grönsaker har ett överskott av baser i form av kalium, kalcium, magnesium, natrium, järn och mangan.

      En liten förklaring bara men jag vet att det är många som inte tycker om mjölksyrat och det går ju bra det med. Här tycker vi om mjölksyrat, surbröd som också en mjölksyreprodukt( växtbaserad) yoghurt (mjölkbaserad) osv . Surströmming är också en mjölksyrejäsningsprodukt, som vi inte äter :)

      Skäms inte, helt onödigt, tycker jag:)

      Fönstertvätten gjorde utsikten något klarare med tanke på fotograferingen, Vi har djuren här dagligen, flere gånger. Vissa av dem har funnits här sedan de föddes, kommer och går hemvant men ändå på behörigt avstånd. Så ska det vara också. Några går åt i jakten men det kommer nya hela tiden. I vår kommer det småttingar

      Radera
  10. Så himla gott det är med mjölksyrejäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det gott och så mår man så bra också!:)

      Radera
  11. Fönsterputsning är inget jag ser fram emot. Men det är klart hade jag haft nåt sånt fint att titta på under tiden hade det nog gått som en dans. Jag har aldrig smakat mjölsyrade grönsaker....men jag gillar surströmming. Ha det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland måste man bara för att ha en bra utsikt, i all synnerhet vid fönstret ovanför diskbänken, där det stänker en aning:)
      Ha det bra du med Gunnel!

      Radera
  12. Låter gott det där.
    Gillar surkål också.
    Gott.
    12.12.12
    Ett magiskt datum.
    Hoppas du har en fin dag!!
    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då gillar du mjölksyrade bönor också, tror jag:)
      Fick just samtal om att vi har åter klarat undergången, som skulle ha skett för en och halvtimme sedan;).
      Dagen blir säkert fin!
      Kram!

      Radera
  13. Mjölksyrade bönor har jag alldrig hört talas om, men jag har ju en lång väg att gå om man tänker på dig ;) Surkål är gott i alla fall. Vi har bott flera år i Norge och där är surkål nästan ett nationalrätt - fråga inte vad min man tycker om det ;) ... det är mycket "rart" i det norska köket. Värsta julminnen jag har, är när jag var med min äldsta son i BB julaftonen/juldagen i NORGE. Det var en upplevelse av värsta slaget ;)

    Så fint sällskap du har med fönstertvättet. Mina fönster väntar ännu en arbetsinsatts - jag får i alla fall glömma drömmen om att tvätta fönster både sidorna innan jul ...
    Ca. 50m från huset har vi lagt några höballar för våra fyrbenta vänner och så här med massa snö är det roligt att titta på alla spår som nu synns. Man kan alldrig få nog av naturen!

    SvaraRadera
  14. Jag brukar mjölksyra gurkor och morötter också. Idag gjorde Uffe surkål, så vi har mycket gott på gång.

    Låter intressant ditt värsta julminne;)

    Visst är det fint med naturen inpå knuten. "våra" rådjur är ca 20-30 meter från huset. Man får aldrig nog, håller med dig!

    SvaraRadera