lördag 8 december 2012

Värmekälla - Lördagstema



Olgakatt är decembermånads temakreatör.
Varma drycker värmer när det är kallt ute...


   för att nu inte tala om värmande soppor....


   gärna vid en lägereld


    Att sitta framför en kakelugn och värma sig är något av det allra skönaste som finns
    och att hugga sin ved (kanske inte så vanligt att göra det inomhus, men det händer)
    håller en också i värmen

    Jag inser att vi är lyckligt lottade som kan värma oss på olika sätt.
    Det är inte alla som har tillgång till ett lider fullt av ved för kakelugnseldning, som har
    bergvärme i huset,  varma kläder, värmande mat.....t.om. känslorna blir varma på grund av
    redan nämnda värmekällor

    Jag önskar att alla som har det varmt och skönt på olika sätt också vill
    värma sin medmänniska i tider som dessa....
    märkligt nog, så finns det rätt många hemlösa i vårt så till synes
    välfungerande samhälle
    Det är ingen självklarhet för alla att ha det varmt...
    Långtifrån

    Ha det varmt och gott!:)

    Övriga deltagare i lördagstemat är
   
   
   
   

18 kommentarer:

  1. Vilken vacker kakelugn!
    Bättre än TV. :-)
    Fridens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är mycket vacker och finns i Roslagen....vår kakelugn är vit. Det är bättre än tv att titta in i elden. Håller med dig!
      Frid!

      Radera
  2. Kaffekokarna var väldigt, väldigt fina!
    Och visst är det bra att sprida värme på olika sätt så här i vackra vinterkylan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden på kaffepannorna och alla huvar tog jag på Ålands museum för snart ett år sedan. Själv äger jag inte sådana skönheter:)
      Den viktigaste värmekällan är den som finns mellan människor

      Radera
  3. Vilka vackra och sköna värmekällor ni har. Lycka! Och så skönt ;)

    Jag älskar att värma mig nära en öppen eld. Med soppa!

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sitta framför en öppen eld är något av det allra bästa:)
      Soppa är också en favorit här

      Karinkram!

      Radera
  4. Eld och vinter hör ihop på något sätt. Dina bilder är väldigt värmande. Jag gillar den med soppa. Man ser snön i bakgrunden, vantar på nänderna och man förstår att det är kallt. Men så får man lite varm soppa... aaa, nu kurrar min mage.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kallt och varmt:). Visst här vinter och värme ihop.
      Soppan på bild serverades när snön just hade fallit den 6 januari i år, så bilden är inte dagsny.
      Den var väldigt omtyckt just då. Efter att ett gäng hade varit ute i skog och mark nära havet, så smakade det gott med varm soppa.

      Kram
      Karin

      Radera
  5. Kakelugnsunderhållningen är ofta bättre än TV-tablåerna. Som barn tillbringade jag timmar framför de olika glödformationerna som bildades av kakelugnsbrasan. På den tiden fick man inte öppna luckorna och titta på elden, för det var slösigt med värmen. Först skulle brasan brinna stillsamt med noga koll på spjället, men när det inte fanns några lågor längre kunde man öppna luckorna och fantisera om de skiftande bilder som glöden bildade. Rofyllt och spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sitta framför kakelugnen ger mig harmoni och precis som du beskriver det också, formationerna är spännande, sätter igång fantasin. Tur att man inte har börjat ta licensavgift för dylikt:)

      Radera
  6. Din syn på medmänniskor stämmer med Stefan Einhorns.
    Han har skrivit en underbar bok som heter Medmänniskor.
    (finns i pocket.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott det är att ha bloggvänner och läsare som ger en goda boktips! Stefan Einhorn och Medmänniskor skall härmed lånas hem att läsas över julen:)
      Tack Eva!

      Radera
  7. Godkväll Karin, så VARM och äkta tolkning!!! Tänk så bra vi har det...jag sitter också nu framför en varm braskamin. Mätt och belåten efter att vi "smygbörjat" med lite julmat, nämligen lutfisk. Mannen älskar det och jag...si, så...Men vad gör man inte för dem man älskar?
    Kan säga att vi har som tradition att varje Jul sätter vi oss ner och funderar över de som INTE har de som vi. Skänker pengar till FEM organisationer, typ Frälsningsarmen(håller grytan kokande)m.m. Barnen har "tagit med sig det" i sina familjer, vilket vi är så glada över. På detta "sättet" behöver vi inte stressa ut och handla en massa onödiga saker för att det är Jul. Men klart de små barnbarnen får någon julklapp! För visst värmer det ett gammalt hjärta att få se de små barnbarnens tindrande ögon när det öppnar sina paket.
    Att vara en god medmänniska är mitt motto, som jag försöker leva efter....hej å hå...nu blev det långt ser jag! Men DU prickade "rakt" in i mitt hjärta i dag!
    Nu önskar jag er båda en skön kväll! Var rädd om Dig!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lutfisk är gott även i min mun, men inte i Uffes, så vi äter faktiskt inte lutfisk alls. Han skulle absolut inte ha någonting emot att jag tillreder den, men så viktigt är det inte. Jag njuter den när tillfälle ges någon gång istället och då smakar det ännu bättre:)
      Också här är det barnbarnen som får gåvor i första hand. Vi förköper oss inte direkt. Jag förespråkar självlagade gåvor om man ska ha sådana. God sed som ni har, nu också i nästa generation. Lyfter på hatten!
      Ha en fin skön kväll ni båda!
      Kram och vink!

      Radera
  8. Den vackra kakelungen måtte vara en skönhet i alla bemärkelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår kakelugn, är vit och rätt så modern, den på bilden fanns i sonens förra hus. Ljuvligt vacker och en mycket god värmekälla
      Tack! Jag fick något mycket trevligt på posten. Ska berätta mera för hela världen imorgon:)

      Radera
  9. Finfina värmekällor och bilder!
    Nej alla har det inte varmt och gott, lätt att glömma då vi tar det för givet.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack HeLena!!

      Tyvärr är det så, ingen självklarhet att alla äter sig mätta och har tak över huvudet.
      Kramar!

      Radera