fredag 7 december 2012

Tro, hopp och kärlek - Galleri Fredag

Jag vet att de flesta tänker på korset, ankaret och hjärtat
när man läser dagens temarubrik.
Höga visan gör sig också påmind.

Västmanländskan har slagit an tonen för decembermånads Galleri fredag
och har börjat med dessa ord.
För egen del så kändes inte temat riktigt så bekvämt.
Visst vore det ju enkelt att visa bilder på de symboler som  man
använder i all synnerhet i Österbotten nu i juletid,
men om man som jag inte är troende
i den bemärkelsen så känns det varken lätt eller rätt.

Så jag har förstås grunnat som vanligt.
Jag medger att jag inte har hittat riktigt fram idag...
Kanske jag tar orden för allvarligt. Så enkelt är det kanske
Men givetvis så hakar jag på dagens tema, men på mitt sätt.


En längre tid har jag trott på att det skulle fungera och med hoppet inställt på att
det verkligen gör det, så lade jag några ägg i riskoket idag.

Jag kokade svartris till middagen ...och visst äggen blev svarta.
Både min tro och mitt hopp infriades

Kärleken i sammanhanget?
Ägget så klart.
Ett befruktat ägg behöver förstås inte betyda att så har skett av kärlek,
men jag vill innerligen tro och hoppas på att varje barn som blir till,
blir det just av kärlek.




Övriga som deltar i temat tror och hoppas jag på att är

Anna Fair and True,Channal ,Emmama goes Skottland  ,Fourmom,Fritid och tankar
Jagger Dagger,Karin Englund,Kattas fikarum,Life in the suburb!,Livsrummet ,Musikanta
My life in Silicon Valley ,Nya Äventyr,Olgakatt,Pettas,Pixelie,Pro tempera,SunnySwede
Sweet Home Sweden ,Taklyftet ,Tankebubblor ,Vardagsliv,Vid fjell och fjord,Västmanländskan

22 kommentarer:

  1. Visst tror du! På medmänniskorna och på att allt det fantastiska ni gör är till nytta och glädje och är man det minsta trädgårdsintresserad är det hoppet man lever på och kärleken till allt som växer, eller skuttar omkring och äter upp det som växer och – äsch, f'låt, det var inte meningen att skriva ett inlägg åt dig.

    Nu ska jag vägleda rörmokaren som ska ta hand om sönderfrusna vattenrör så att vi får in lite vatten i stugan igen, i kontrollerade former, inte som en fontän i hallen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror gör jag nog, men kanske inte på kyrkan och så vidare....
      Det gör absolut inte någonting att du skriver ett inlägg åt mig. Du får så gärna gästblogga;). Det är ju så som du skriver, precis det tror jag på.

      Lycka till med de sönderfrusna vattenrören. Gissar att det behövs en helning, fastän det nog är vackert med fontäner.

      Radera
  2. Ämnet är stort men dina svarta ägg blev ju en fullträff!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror faktiskt att de skulle bli ännu svartare om man vill ha riktigt hårdkokta ägg:)

      Radera
  3. Ja, fullträff!!!


    Varm kram och ha en skön fredagskväll Karin! Jag äter pepparkaksdeg och kan inte sluta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Det där med pepparkaksdeg är ett "elände". Den är ju snudd på godare än kakorna
      Ha en fin kväll!

      Varm kram!

      Radera
  4. Karin, en FULLTRÄFF av tolkningen!!! Så bra tänkt! Nu får jag allt lyfta på min tjusiga vinter-hatt för dig!(här har vi kallt)
    Undrar nu "stilla" vad ska du göra med se svarta äggen......
    Dela dem och fylla med något riktigt gott??? Kan bli snyggt och annorlunda på ett uppläggnings-fat?
    Nu önskar jag dig en bra helg! Var rädd om er!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica!

      Du kanske vill visa din hatt? Jag tycker mycket om hattar, fastän jag inte äger mera än en solhatt nu för tiden.
      Vi har skalat två av dem och ätit upp innehållet, men du har rätt, det skulle bli snyggt och annorlunda om man halverade och lade upp dem.
      Det blev en påsktest nu, så här inför julen;)
      Kram och vink!

      Radera
  5. Vill också ha svarta ägg, så tufft med lite stänk av gult till påsk!?
    Genomtänkt som vanligt!!

    kramen på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Koka svartris! Himla enkelt.
      Tack Tina!

      kramen

      Radera
  6. Så festligt !

    Trevlig helg !


    Kram Mi

    SvaraRadera
  7. JAG hör dig! Jag tänkte hoppa av själv. Tyckte det gränsade till det privata.
    Men du såg vad jag skrev, och tack för din fina kommentar!!
    Men din tolkning ÄR klockren, och ROLIG!!!
    GILLAR!!
    Ha en fin helg!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Det går på djupet det här temat, men man kan ta omvägar.
      Tack Annika!

      Ha det riktigt skönt och fint du med!

      Radera
  8. Det är det som är så bra med Galleri Fredag - man får tolka som man vill, finns inget rätt eller fel! Jag gillar ditt inlägg, mycket bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så ska det givetvis vara också. Fri tolkning som gör inläggen spännande att läsa. Vi är ju alla olika.
      Tack Annika!

      Radera
  9. Spännade tolkning. Äggen blev väldigt snygga! Jag är inte hellet troende, men hoppdes på många olika tolkningar och tankar kring temat. Det har det verkligen varit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag tror att de kunde ha blivit helt svarta om jag hade kokat dem längre.
      Det är just det som är roligt med olika teman, vi har alla olika synvinklar att närma oss dem.

      Radera
  10. Jag beundrar ditt sätt att närma dig detta. Vi har symbolerna uppe, men mera för att det knyter ihop våra liv som moderna ex-sjömän, med det hårda liv sjömännen levde förut. Sjömännens längtan hem till familjen, speciellt under jultiden. Eftersom jag är osäker på min tro (säker på att jag inte tror på de som bestämmer i den svenska österbottniska kyrkan dock) har jag valt att låta korset vara en symbol för tro på det goda, tron på mänskligheten.
    Önskar dig en fin lördag!
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Mari!

      Symbolerna är jättevackra. Vi fick sådana i silkespapper när vi gifte oss:). Ett väldigt fint hantverk.
      Som barn minns jag att de hängde i många sjömanshem i Mariehamn. Troende är jag också på mitt sätt:).
      Tror faktiskt inte att någon kan låta bli helt och hållet
      Önskar detsamma till dig.
      Kramar från ett 3-minusgraderkallt Geta
      Karin

      Radera
  11. Bra tolkning av temat tycker jag. Själv både hoppas och tror jag att jag ska få sälja några bilder i dag på julmarknad i Byxelkrok, bilder som är skapade med kärlek. Och oj, vad mycket snö ni har fått. Här ska det fyllas på under närmaste dygnet är det utlovat.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin!
      Lycka till med julmarknaden och kortförsäljningen!
      Vi har verkligen välsignats med snömängder nu, som det har varit så hinner vi bara skotta bort så tornar snömoln upp sig på himlen igen.
      I fjol i december var det barmark.
      Kram
      Karin

      Radera