torsdag 6 december 2012

Självständighetsdag

i snösvängen.


Uffe och jag har varit ute i snögymmet minst tre timmar idag.
Snön är blöt och tung och det
är viktigt att få bort den innan det åter fryser på.
Annars sitter vi här tills våren åter är här:)


Växthustaken behövde också hjälp...onödigt att riskera intryckta glas.
Det medför bara extra kostnader och merarbete


   Jag fick ändå den lätta delen av snögymnastiserandet på mina axlar
   Uffe tog tag i den stora biten. Infarten och parkeringen. Puh. Vilken födelsedagspresent!

 
 Örnie, kommer sin vana trogen och sätter sig ner och tittar på oss



men blir bortschasad av skatorna som är irriterade på "inkräktaren"


 ...och till slut ger han upp för deras uppvaktning...bilden ovan är inte av bästa kvalitet men visar
ändå storleksskillnaden på en havsörn och en skata. Ursäktar sig gör en darrhänt fotograf...
det är tungt med blötsnö. Med andra ord så tar det på en aning i snösvängen


I fönstret har ett ljus stått tänt hela dagen.
En tradition som vi följer varje år.
Självständighet är ingenting självklart och fastän
jag är enormt mycket ålänning, självstyrd och autonom, så förstår
jag vidden av vad Finlands självständighet (95 år i år) innebär för vårt lilla örike.

Nu väntar en kväll framför tv-n och slottsbalen, det hör också till att se på
alla vackra och mindre vackra balklänningar i vimlet i presidentens slott.
Åtminstone så måste vi (läs jag, Uffe somnar eller går någon annanstans )
se på våra ålänningar som är inbjudna

Ha en fin torsdagskväll!

27 kommentarer:

  1. Grattis till din man. Min fyller på juldagen :) Lätt att komma ihåg de datumen. Eller inte? :)

    Oj, så mycket snö ni fått! Och jag ser på väderleksprognosen att det kommer ännu mera snö dit. Snudd på mycket kanske...

    Ut och mocka så fort det börjar. Om det börjar. Ni kan ju inte bli sittande där till våren.

    God kväll!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet! Jag skall berätta för honom att du grattar:)
      Lätt att komma ihåg, absolut.

      Nu just har det slutat snöa men mera är utlovat, här får vi ofrivillig motion, men det känns bara bra.
      I och för sig så skulle vi kunna sitta här till våren, frysarna är fyllda av mat, så vi skulle klara oss. Däremot skulle nog bankkontot bli väldigt tomt om vi inte kan ta oss härifrån...brödleveransen kan inte upphöra, inte heller cateringen. Annars skulle jag inte alls ha någonting emot att bli insnöad. Det kunde bli en riktigt rolig utmaning.

      Godkväll, jag försöker vinka via tv-n. Du tittar väl du också? Det måste ju fungera eller hur;)?
      kram

      Radera
  2. Vi har inte mer snö än att vi kan sopa bort den, och det är jag tacksam för. En bal på slottet måste man naturligtvis titta på. Om inte annat så för att som du skrev kika på alla galaklänningar. Ha det skönt framför TV:n. Det kan nog behövs med lite vila efter skottningen, gissar jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något att vara mycket tacksam för, önskar att vi också hade mindre av den vita varan just nu.
      Galaklänningar måste man kika på, åtminstone jag när det är självständighetsbal.
      Kram

      Radera
  3. Grattis på självständighetsdagen och grattis till födelsedagsbarnet! Här fylls det också år idag, mycket bra tillverkningsdatum, tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack!:)
      Grattis tillbaka! Ett bra födelsedagsdatum, håller med.

      Radera
  4. Oj ,vilken snömängd!
    Grattis till Uffe! Och visst är slottsbalen alltid värt och se bara för alla klänningarna ;-)
    Grattis till 95 åriga Finland!
    Ha en mysig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här är vi snörika!
      Tackar och ger hälsningarna vidare till vederbörande födelsedagsjubilar.
      ha detsamma Anneli!

      Radera
  5. Självständighetsdagen, klart att det måste firas med pompa och ståt. Inte helt självklart för alla ute i värden vad självständighet innebär.
    Även ett grattis till han som somnar framför TV när Karin sitter och tittar på alla vackra klänningar. Slottsbal...kommer osökt att tänka på Snövit i dessa snö-tider...
    Önskar dig nu en skön kväll!
    Må så gott på din ö och var rädda om er!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pompan och ståten för vår del blev pepparkakor och ett glas vin. Uffe somnade inte men försvann en stund från festligheterna. Jag grattar från dig!
      Godnatt-kram!:)

      Radera
  6. När jag hade finsk TV tittade jag alltid på "hälsandet".
    Det roade mig och sen förstod jag att denna dag var betydelsefull.
    Det är viktigt med frihet. Och det tycker jag örnen symboliserar fint.
    En mäktig syn. Fridens och Go'natt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frihet och demokrati är verkligen något av det allra viktigaste. Min dotter tackade sin farfar som var med i det senaste kriget för att hon inte behöver ha Putin till president.
      Då skulle inte Åland heller vara en autonomi, med all säkerhet. Vi har mycket att tacka alla dem som stred för att behålla Finland självständigt.
      Det kanske var därför Örnie satte sig ner här idag:). Han är ju symbolen för makt och frihet
      Fridens och godnatt till dig med!

      Radera
  7. Ja, grattis kära Finland!
    DET är så vackert med ljusen, och sättet det firas på i Finland (och Åland).
    slottsbaler och annat.
    Grattis till Uffe på Pettas SÅKLART!!! Fint att vara född på själva 6 dec!
    Jösses vad SNÖ!!!!!!
    Jag njuter av bilderna, och hade jag varit hos dig hade jag med nöje skottat.
    KRAMAR!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det finns extra spadar här!
      Har tittat på alla vackra klänningar nu och all god mat som de serverades.
      Jag grattar födelsedagsjubilaren från dig!
      Kramar!

      Radera
  8. Hinner precis gratulera både Uffe och Finland på rätta dagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, precis!:) Jag förmedlar vidare till vederbörande jubilarer! Tack!

      Radera
  9. Nu har ni absolut börjat komma upp i Mt Shasta-"standard" när det gäller mängden snö. ;) Jag vet hur jobbigt det är att skotta snö. Förstår dina "darriga händer". Hade aldrig skottat så mycket snö som jag gjorde när jag kom till Kalifornien. Låter faktiskt som en paradox.
    Uffe hade kanske tänkt sig litet andra födelsedagspresenter än snöskottning. Du får gratta även om det redan blivit dagen efter hos er.
    Fint med tänt ljus för Finlands självständighet. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att vi börjar ha likheter vad gäller snömängder.
      Ja, inte tänker man på snöskottning när man tänker Kalifornien;).
      Uffe förväntar sig sällan någon eller några presenter. Alltsedan barnsben har han kommit lite i skymundan för Självständighetsfirandet och nu firar vi, varken han eller jag, våra födelsedagar alls. Men visst, det damp ner gåvor och mängder av hälsningar. Jag grattar givetvis.
      Stor kram!

      Radera
  10. Snögymmet ;)

    Jag har alltid sagt till Alex att han ska vara extra stolt som är född inte bara på min mormor födelsedag utan på Finlands självständighetsdag.

    Varm kram och grattis till Uffe också!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har åter haft snögympa:)! Uffe allra mest, för jag bakar för det mesta när han är ute och gör vägen fri för framfart.

      Alex har mycket att glädjas åt. Bl.a. sin ömma moder!:)

      Vark kram och jag hälsar Uffe!

      Karin

      Radera
  11. Helt magiskt att ni har havsörnarna så nära. Det måste vara unikt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi känner stor vördnad och blir alltid, fastän vi ser Örnie dagligen, smått andaktsfulla. Jag tror att vi är rätt många här vid havsstranden som upplever detsamma. En del ser, andra inte. Precis så där som vi är, vi människor.

      Radera
  12. Ibland är det inte så viktigt hur stor man är, bara man är envis :-)
    Men oj vad ni har snö...det är helt tvärtom i år, här har vi bra så det täcker marken!
    Jag såg också på balen, och den stiliga åländskan med sin "icke-diskreta" lilla väska ;-)
    Gillar när man kan göra budskap med sin klädsel.

    ha det fint, Karin! Jag är så tacksam för dina dina kommentarer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så!:)...man får inte ge sig
      Vi får rejält med motion i år, vilket nog alltid behövs
      Vår riksdagskvinna Elisabet är en kvinna som vågar! Hatten av för henne!

      ha det likadant Ami Linn!

      Radera
    2. Det är lite konstigt att du heter som du heter:)
      men jag vänjer mig säkert snart.

      Radera
  13. Ett barn och ungdomsminne:
    Vi gick till farfar på födelsedagskaffe den 6 december. I år skulle han ha fyllt 109, jag antar att din Uffe är något yngre;) hoppas inte han får mer snö i födelsedagspresent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som firar födelsedag den 6 december, tycks det som.
      Uffe har rätt många år kvar innan vi firar hans 109 årsdag.
      Jag är säker på att han tycker att han har fått mera än tillräckligt av snö i födelsedagspresent just nu:)
      Så roligt att du tittade in här!

      Radera