torsdag 13 december 2012

Lucia


Idag tänker jag vara praktisk!
Luciadagen kräver sin Lucia så jag tar tag i  Galleri-Fredag redan idag, istället för imorgon.
Temat för morgondagen är Lucia och det är Västmanländskan som är dirigent


Jag sov som en julgris i morse då Lucia med tärnor och stjärngossar i Uppsala sjöng i tv-n så jag tar igen det ikväll när programmet går i repris. Det blir inte någon Lucia om jag inte har hört sången sjungas och känt den goda stämningen Det bara hör till och är på sätt och vis, för min del, början på julen....
Nu får den komma
 

     Bilderna tog jag i fjol den 10 december i Jomala kyrka
     Jag må vara förlåten för min pragmatiska syn på veckodagarna just nu.
     Jag har mina skäl som jag återkommer till på ettdera sättet:)

     Övriga i Galleri-Fredag är:

Anna Fair and True,Channal ,Emmama goes Skottland  ,Fourmom,Fritid och tankar
Jagger Dagger,Karin Englund,Kattas fikarum,Life in the suburb!,Livsrummet ,Musikanta
My life in Silicon Valley ,Nya Äventyr,Olgakatt,Pettas,Pixelie,Pro tempera,SunnySwede
Sweet Home Sweden ,Taklyftet ,Tankebubblor ,Vardagsliv,Vid fjell och fjord,Västmanländskan


     Önskar alla en fin och stämningsfull Luciakväll!

28 kommentarer:

  1. Jomala.. Om Jomala har jag en rolig ramsa som min mamma brukar säga...men den passar inte ens på bloggen..hhi..du kanske har hört den..
    Lucia ja--vad fint..fick i allafall syn på en, på teve.
    Ska ha skoj för dig med kära kusin..
    Till våren ska vi ha en ny träff och då ska du med..kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får du väl ge dig i alla fall Karina! Roliga ramsor kan du väl dela med dig även om den är något vågad. Har nog inte hört den
      Jag har också sett lucian på tv-n och några till i samma burk.
      Bra! Se till att ha det riktigt roligt allihopa!
      Hoppeligen så passar det bättre längre fram
      Kram!

      Radera
  2. Oj, javisstja, Lucia som fredagstema och var SJUTTSINGEN tog den där teckningen vägen som jag tänkte använda och i brist på bättre får det väl bli en ungdomsbild kanske. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det inte alls som man hade tänkt sig. Ibland blir det till och med bättre. Ser framemot ungdomsbilden:)

      Radera
  3. Godkväll Karin, hoppas du såg reprisen i kväll från Uppsala domkyrka! Så vackert, så vackert!
    Den Lucian som kom till mig i morse var väl inte vacker....men ack så unik! Trodde nästan att jag hade en munk i sovrummet...*fniss*...och någon sångare är han inte heller....men han försökte och det är det viktigaste! Jag kan säga till dig att jag har fotat vår morgon för att visa barnen till Jul. De kommer att bli många glada skratt...
    Hoppas nu att allt är väl med er båda!
    Var rädd om er och må gott!
    Kram och vink.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godkväll Monica!
      Nu får julen komma, nu är den inledd för min del:)
      Det var en fin timme i Uppsala Domkyrka, fastän Uffe påstod att vi nog är för gamla för luciarappandet. Kul inslag.
      Huvudsaken är att man försöker och gör saker av hjärtat. Hjärtats sång gäller
      Detsamma till er också!
      Kram!

      Radera
  4. OCH jag ska se den nu.
    Har kokat glögg hela em, gjort marziapngodis, marshmallowgodis etc.
    NU ska jag se det LJUVLIGA.
    Tänkte nog att jag delvis också skrev morgondagens tema idag. Så det får bli lite snåltema imorrn sas :-)
    Nu ser jag fram mot en högtidsstund i soffan. Tårarna kommer att rinna, men det gör inget!!!
    Ska försöka se Yles finlandssvenska lucia sen också om jag lyckas...
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så nu är Lucia över för i år:) Och Ann-Helen sjöng som en gudinnna, som vanligt. Alla barnen var fina, sång och musik...rappet överraskade.
      Vi glömde faktiskt bort den finlandssvenska lucian, kom ihåg det sent
      Ha en fin fredag!
      Kram!

      Radera
  5. Visst skall man vara praktisk och skriva som det fungerar bäst. :)
    Luciaprogrammet har jag kvar att titta på via SvT Play. Blir nog över helgen när jag har litet mer tid.
    Det bara slog mig - har ni svensk TV på Åland eller finsk eller både och? När jag och min kompis M var där tittade vi aldrig på TV eftersom det var varmt och sommar och vi ville ta tillvara på dagarna. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att leva i dessa tider när man kan titta på sina program litet när man behagar göra det:)
      Vi har både svensk, finländsk tv. Vi kan välja vad vi vill se på via IPT-tv (Internetbaserad tv)
      På sommarn ser vi sällan på tv. Kramar!

      Radera
  6. Och jag också, ska det igen! Det känns i hela kroppen.

    Varm kram till dig finaste Karin!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med Ann-Helens Stilla natt så började julen...

      Varm kram till dig också Lotta!

      Radera
  7. Det är fint med Lucia vare sig det är på Tv el live.
    Det är en fin tradition som jag hoppas bevaras trots att på många ställen har dom slutat med detta.kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del är Lucia inkörsporten till julkänslan. Den finns inte längre inom mig på samma sätt som när jag var yngre. Säkert är det så för de flesta vuxna på ett eller annat sätt, men när jag hör luciasångerna, ser alla ljus och hela den goda stämningen, då kan jag känna igen det som var en gång.
      kram

      Radera
  8. Jul jul, strålande jul och Gläns över sjö och strand är mina favoriter. Då är Lucia komplett och jag känner att julen kan komma!

    kramen o trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sagolika, fina sånger som går rakt in i hjärtat.

      Kramen till dig med och en fin helg önskas!

      Radera
  9. Det är så mycket nojs om allt nuförtiden, såsom om Lucia: skall det var eller inte?, får pojkar vara Lucia?, är det en misstävling? - så fast man inte vill bli påverkad är det ibland svårt att hålla kvar sin "gammaldags" känsla för Lucia...
    Det blev ingen Lucia för oss i år heller...det är ändå skönt att kunna minnas alla dagis och lågstadiejulfester med barnen i Luciaföljet...får mig att le ännu :)
    Hoppas allt e bra med er!
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det så. Lucia ska vara som den gammaldagslucian, när man firar lucia. Att man sedan kan spexa till det på firmor osv är inte helt fel för min del bara man gör det med stil.

      Berusade lucior och tärnor som man dessvärre kan få se nu och då, hör bara inte till. Glömmer aldrig första gången jag fick se lucior som inte hade varken vett eller sans, på tunnelbanan i Stockholm för många år sedan....lilla flickan från landet stod med munnen på vidgavel och ögon stora som tennfat.
      Dagis och lågstadiejulfesterna sitter som smäck i hjärtat, de var de bästa:)
      Allt är bra, absolut!
      Hoppas detsamma!
      kram
      Karin

      Radera
  10. Jaså du, lucia i TV gick i repris och så långt hade inte jag tänkt. Även jag sov på morgonlucian och i många många år har jag haft klockradion att väcka mig just för att avnjuta de vackra sångerna med lucian i TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tur nog så fick man se den på kvällen också.
      Har du IP-tv kan du se den som Re-tv idag ännu.

      Men du, det är rätt skönt att sova också:)

      Radera
  11. Jag missade TV-Lucian, men fick se både 11-åringens och 17-åringens luciatåg live och det var fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att du fick uppleva det bästa luciatåget!
      Det brukar vara det allra bästa:)

      Radera
  12. Jag har ju alltid haft fullt upp att göra på Lucia så jag har aldrig någonsin sett en Lucia på teve. Är mycket ledsen att jag inte kunde vara med på barnbarnens förskola igår, jag ska berätta om varför så småningom. Det är det underbaraste luciatåg jag vet...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Småbarnens luciatåg är så fint, så äkta. De om några, tar allting på djupaste allvar, går in för det med hull och hår.
      Kramar
      Karin

      Radera
  13. På jobbet fick vi besök av en musikklass som sjöng för oss. Det var så vackert. Numera är det sällan jag ser Lucia för mina egna barn är stora och myndiga och Lucia ligger liksom bortom deras värld. Eftersom jag är från Polen (och där firar vi inte Lucia) då har jag inte fått den traditionen i blodet. Men ack, jag är alltid på gränsen till att börja gråta när jag ser barn sjunga och lysa så vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog så att mycket av Luciastämningen försvinner när ens barn blir vuxna.

      Så är det för min del också, ögonen tåras av rörelse. Allt är så fint och så vackert, går rakt in i hjärtat. Så oförstört, något väldigt sällsynt.
      ha en fin kväll!

      Radera
  14. Praktiskt är bra, det ska du inte be om ursäkt för. Mysigt att du fick lite luciastämning framåt kvällen. Det ger en härlig känsla med de vackra sångerna.

    SvaraRadera
  15. Man måste vara praktiskt ibland!:)
    Nu skulle luciasånger sitta bra, snön är blöt och det känns inte alls lika juligt som tidigare. Just nu, men det ändrar igen!

    SvaraRadera