söndag 30 december 2012

Lördagsteman i januari -13


Det är min tur att sköta om temarubrikerna i Lördagstemat för januari 2013
Så här blev de:

  5 januari   Språngbräda
12 januari   Pekfinger
19 januari   Världens nav
26 januari   Konsumtion

Det står var och en som vill delta att skriva helt fritt om ämnena, givetvis
Jag har inte haft en tanke bakom rubrikerna själv, utan bara plockat ord ur luften

Jag har inte presenterat tvillingarna för er tidigare. Nu är det dags:)
I somras sprang de runt i åkern här nedanför oss som små killingar tillsammans med sin mamma.
Nu är de snart lika stora som henne....en kille och en tjej
Det här är däremot Elina som de flesta av er har hört talas om och sett bilder på i all oändlighet i drygt två års tid.  Elinas mamma Elin har en ny killingflicka i år som heter Elna.  Det händer att de råkar träffas här, allihopa någon gång nu och då. Önskar er alla en skön söndagskväll.!

23 kommentarer:

  1. Hejsan Karin !

    Oh, så gulligt, Du har namn på dem också.

    Förr hade vi några här utanför. Jag lägger ut morötter i lillskogen kanske kärven ska dit också.
    Blåmes,Talltita,Talgoxe, Nötväcka de äter inte utav den, men mer än gärna solrosfröna utan skal. Fick inte mata med frön för min grannes hund får ont i magen.Då köpte jag skalade såklart."En näbbig röst ganska frän, matar Du med frön" Jag sa det gör jag,men utan skal, grr.
    Hon hängde upp bollar en gång.hon hackar jämt på mig om allt möjligt.

    Skönt att det börjar ett nytt friskt år som vi ska kämpa oss igenom.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi!

      Så synd att det finns den där typen av gnällspikar i vår värld. Hon ska mata sin hund, inte ska den äta upp fågelfröna. Bah....man blir så trött

      Gulsparvarna gillar kärven. De tycker om havre
      Nya friska tag för djuren och oss själva! Absolut!

      Önskar dig ett riktigt Gott nytt År! Friskt och härligt!

      Kram
      Karin

      Radera
  2. Vilka bra temarubriker! De kan betyda olika för var och en eftersom de inte pekar åt ett visst bestämt håll, om du förstår vad jag försöker förklara :) De kan betyda så mycket. Jag fick genast idéer fast jag inte är med.

    Jag vill önska dig Gott Nytt År och ett hejdundrande bra 2013!

    Kram och tack Karin för alla dina kommentarer du glatt mig med under 2012!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker så själv också. Många sidor på ett och samma järnspett ungefär:)
      Känner du för att bara vara med en gång eller så så är det bara att knalla in och göra någonting av ett tema.

      Stort tack Ann-Louise!
      Kan bara säga detsamma!
      Ha ett stjärntindrande nytt år! Vi blinkar åt varandra som vanligt!

      Kram
      Karin

      Radera
  3. Så otroligt söta!
    Jag är väldigt ambivalent till dessa skönheter då de mer än gärna får äta ur fågelbordet men sällan håller sig till det utan sedan intar desserten på mina äppelträd. Men vackra är de!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tycker om äppel! Vi bor i ett äppelrike, det område i Finland som producerar mest med äppel i hela landet, så här brukar de ha berg av äppel att förtära.

      Även under våra äppelträd är de och krafsar fram fallfrukt sedan hösten, men i övrigt så har vi inte några problem av dem. Antagligen för att vi matar dem när det är ont om mat. På sommaren låter de vår trädgård vara i fred men då finns mat i skogen istället.

      Radera
    2. Hanna, jag har inte glömt! Förkylningen kom emellan, men snart tar jag tag i awarden:)

      Radera
  4. Intressanta teman. Kanske jag hoppar på. Får se hur allt känns framöver. Blev glad för din kommentar idag (ja, jag blir alltid glad för dina kommentarer) men du fattar vad jag pratar om - att se "signalerna" och symbolerna och handla därifrån.
    Självklart skall rådjuren ha namn. :) Fina djur. Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det Anne-Marie! Hoppa på tåget och åk med så många gånger du vill, allt är ju frivilligt.

      :D, signalerna är tydliga. Lycka till! Våga hoppa när du känner att du kan göra det.

      Varm kram!

      Radera
  5. Åh så fantastiskt att få ha rådjur sådär på gården! Otroligt söta är de och den översta bilden är helt underbar.
    Hoppas ni haft en finfin julhelg och önskar dig och de dina ett riktigt Gott Nytt År!✩✩✩

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är söta, inte sant?
      Jag tänkte på dig för en liten stund sedan. Tittade på Kristina Kappelins program om Europa. Hon var förstås till Grekland också.
      Önskar dig och er ett mycket fint Gott Nytt År 2013!
      All lycka i världen!

      Radera
  6. Vilka spännande teman! Det satte min fanatasi i rörelse ;)

    Vilka utomordentliga sötnosar de är, tvillingarna. Vackra namn också!

    Ett stort TACK underbara Karin för ännu ett bloggår som du har förgyllt. Du känns så nära, fast du är långt borta. Tack också för dina alltid så omtänksamma och personliga hälsningar hos mig. Det värmer så!

    En dag vill jag sitta i trädgården och äta en god soppa med nybakat bröd hos Pettas.

    Gott Nytt År!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ju alltid vara med och gästtemaskriva någon gång om det känns rätt:). Skulle vara roligt med ännu flera med runt temarubrikerna

      Rådjur är väldigt vackra, vi njuter fullt ut varje dag. Nu står Elina här utanför och plockar smått och gott i sig

      Tack Lotta, nöjet är på min sida och mitt i allt så blir det en verklighet, att du sitter här och äter soppa och bröd. Ser framemot den dagen!:)

      Gott Nytt År!
      Kram
      Karin

      Radera
  7. Vilka sötnosar:) Här är full rulle i på restaurangen. Rådjuren rör sej inte långa sträckor nu utan hålls i närheten av maten. Och det kan man ju förstå med tanke på skogsföret. Igår kväll hade jag 14 matgäster samtidigt och fler lär det väl bli. Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har dina sötnosar du också!
      Det är samma sak här, de finns i närheten, kommer och går. Det är bara under ett par timmars dagtid som de hålls borta. När jag går ut med mat och slår i hinkarna så tar det bara några minuter så är de här igen. Vi tror att vi har besök av 16 rådjur, men alla har inte varit här samtidigt. 12 som mest. Det blir med all säkerhet flere vad tiden lider.
      Önskar dig och de dina ett riktigt Gott Nytt År i vår tur!

      Radera
  8. Jag förstår inte hur du kan skilja på dem - för mig ser de likadana ut! Men det är klart, jag har dem inte gående inpå knuten varje dag.

    Kanske jag står över något av temana i januari - har ingen susning på något av dem för närvarande mer än möjligtvis det sista...

    Men det kanske är lättare för dem som inte är med i lördagstemat att ha synpunkter ;-).
    Önskar dig ett Gott Nytt År igen och tack för det gamla!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag Ingrid.
      Vi ser dem hela dagarna, vi ser deras olika egenheter på närmare håll. De är individer som alla andra fastän de ser så lika ut. Men de är olika allihopa.

      Du gör som du vill, så är det ju, vad gäller lördagstemat.Jag avstod Barndomsjulen under december, kände inte för att skriva då.
      Vet inte vad du menar med synpunkter från andra? Det är ju bara roligt om folk har sådana och också om de vill vara med någon gång.
      För mig får vem som helst gästblogga även om de inte är med i temagruppen hela tiden.

      Tack detsamma, önskar ett Gott Nytt År till dig och de dina!
      Kramar

      Radera
  9. Så söta! Tänk att få se dem på så nära håll. Jag önskar dig en mysig nyårsafton och ett Gott Nytt År. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hjärtligt Gunnel!
      Önskar dig detsamma!
      Gott Nytt År!
      Kram

      Radera
  10. Jag önskar dig ett fint nytt år! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia!
      Önskar förstås detsamma till er alla i Kammebornia!
      Stor nyårskram!

      Radera
  11. Så himla gulliga de är ! Jag önskar både dig och dem ett riktigt härligt 2013, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack eWa!

      De är söta, mycket.
      Tack detsamma, så väldigt mycket!
      Kramkram

      Radera