torsdag 20 december 2012

Julstök - Galleri fredag

Västmanländskan har som önskemål att vi ska skriva om Julstök denna fredag
Som brukligt är så är fredagar extra stökiga för min del så jag
är ute i god tid igen...

Uppriktigt sagt så julstökar jag inte särskilt mycket alls...
eller beroende på vad som menas.
Här ÄR det full fart i bageridomänerna.
Svartbröd, limpor och lådor har beställts av kunder som vill slippa julstöka själva
och istället ägna sig åt annat.
På det sättet julstökar jag, men åt andra människor

Jag  hittade ett lämpligt tips inför julhelgen som jag gärna följer
(Tack Lisbet!)



Det är precis det här jag helst vill göra
Slippa allt julstök, bara njuta, läsa en god bok, ha fina samtal eller bara vara tyst
Behöver inte ens vinet, det kan någon annan få...jag blir bara stökig;)

Varför bli så julstökig förresten?
Det blir jul i vilket fall som helst, även om man tar det lite lugnare
Allt som blir ogjort finns kvar, väntar snällt
Så jag tar det lugnt

Övriga som deltar i Galleri Fredag är:
Anna Fair and True,Channal ,Emmama goes Skottland  ,Fourmom,Fritid och tankar
Jagger Dagger,Karin Englund,Kattas fikarum,Life in the suburb!,Livsrummet ,Musikanta
My life in Silicon Valley ,Nya Äventyr,Olgakatt,Pettas,Pixelie,Pro tempera,SunnySwede
Sweet Home Sweden ,Taklyftet ,Tankebubblor ,Vardagsliv,Vid fjell och fjord,Västmanländskan

29 kommentarer:

  1. Hahaha.....allt ogjort finns kvar.
    Inget att oroa sig för.
    Det får bli helgens ledord.
    Go'kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt koncept. Inte behöver man bekymra sig. Helt i onödan:)
      Go´kväll!

      Radera
  2. Städtipset var toppen! Det är bättre att städa efter jul, för då behövs det nog bättre. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så brukar faktiskt Uffe säga också:) och jag är inte sen att tro på det.
      Kram

      Radera
  3. Haha det var mycket bra tips! :))

    Karin fina du. Jag önskar dig och Ulf och resten av din familj en riktigt fin jul tillsammans! Tänk att allt det goda ni bakar glädjer mångas mage under julen och efteråt också. På så vis finns du lite överallt och fortsätter skänka en sån härlig stämning även fast du säkert tänker ta bloggpaus över julen. Åhhh vad jag önskar jag hade din limpa! :))

    Kram och God Jul!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Printa ut och lägg på dörren, så att alla vet hur du tänker göra:)
      Tack Ann-Louise, vi ska göra det bästa vi kan av vår julhelg (jobbar juldagen, catering), bara vara så mycket som är möjligt.
      Skrattlimpan! Nu påminde du mig....omedvetet förstås.

      Kram och God Jul till dig med!

      Radera
  4. Det var ett bra tips men lite omständigt för mig. Eftersom mina två "barnbarn" i form av två långhåriga katter kommer så tar jag nog städningen efter jul. Julskinka blir det ingen för jag har hört att dom är taskiga mot grisarna och förresten så var det skinkbrist så varför ska vi halvvegetarianer tära på det knappa lagret. Men jag ska göra leverpastej. Tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter förnuftigt med städandet efter jul...
      Vi kommer inte heller att ha julskinka, men däremot gås, när vi väl sätter oss ner, var vi nu gör det:)...jobbar söndag och kunden vill ha Medelhavsmat, inte en gnutta julmat. Grisar ska inte ha det taskigt, inget djur alls.

      Radera
  5. Bra tänkt! Osis bara att så många andra är så lata, att du blir så utnyttjad. Å andra sidan misstänker jag att du faktiskt vill det? :)

    Vit jul är bäst, i dubbel bemärkelse. Det ska det bli här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är jag mycket glad för att folk vill ha mina produkter. De är ju mitt levebröd!:)

      Ha en fin vit jul och annars också!

      Radera
  6. Åh vilka goda råd..jag följer genast dem med..tack.
    Kram Trött kusin..puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör så tröttkusinen min!:)
      Sov gott! Dröm vackert!
      Kramar

      Radera
  7. Tack, det var goda råd i stöket.
    Fast, det är inte så farligt. Nu har jag slagit upp ett glas Grandpa Lundquist's Christmas Soda (julmust) och ska se på Ernst via tv4, inte så dumt, inte så dumt :-)
    Ha det så gott, bästaste Karin!!!
    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju det mesta fixat och klart sedan länge du Annika. Ibland är det bra att vara tidigare såsom ni är på andra sidan Atlanten. Här har vi inte ens sågat julgranen, vet inte var den är ens....det blir som det blir och bra blir det säkert.
      Tittade just på Ernst jag också, medan brödet gräddar.
      Ha det likaså Annika!
      Godnattkram!

      Radera
  8. Hej igen! Så var det fredag. Igen det också! Jag tror inte tipset är från mig, var nog endast och gillade det på fb, men vet ju inte vilka kringelikrokar det far då man gillar ngt. Mittiallt står man där som författare! Jag behöver inte heller vinet, för min man städar, även han utan vin. :)

    För övrigt kommer julen nu, vare sig vi har hittat varje spindelnät eller inte. Jag vet att de finns och ungefär var, men det är mörkt för det mesta och jag vill ta det lugnt!

    Ha en skön fredag, Karin!
    stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så jag såg tipset, på det sättet kom det via dig. Visste nog att du inte är författaren..

      Den kommer och den går, julen. Det mörknar fort, spindlarna skall ju också fira jul;), man tänder några ljus och så är det hur fint som helst.

      Ha en skön fredag du med Lisbet!
      Stor kram!

      Radera
  9. Tack för bra städtips;) Fast just städning lägger vi ändå inte så mycket tid på till jul - det är en av fördelarna med att vara bortbjuden :)
    Julstök har för mig en mysig klang också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julstök är nog en hel del annat också, håller med dig. Det handlar inte bara om städning:)

      Radera
  10. Jag har inget emot att städa, gillar det rentutav! Det där blev fyndigt...

    kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också om att städa men vill helst ha ordentligt med tid för det, göra det grundligt och pynta...När jag inte hinner göra så, så blir det bara nödvändigt röjande och det får duga det med

      kramkram

      Radera
  11. Underbara tips!! Så underbara att jag "lånar" dom... Flera stressade kvinnor måste få se dom ;o)) (Hoppas du inte misstycker.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låna på du bara Tina, jag har ju också lånat:)
      Vi behöver nog alla hjälpas åt för att stressen ska bli minimal

      Radera
  12. Sisådärja, då har jag tagit bort stöket i lägenheten permanent. Känns fint! Och då kan jag ägna mig åt riktigt julstök, sånt som egentligen kallas pyssel. En utmärkt anledning att få ta fram alla slags färder och kasta sig in i orgier tillsammans med barnbarnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färger ska det vara (och färdigheter...)

      Radera
    2. Så skönt det låter:)
      Jag ska ta tag i dammtussarna imorgon och resten på söndag, pyssla lite, dekorera lite...sen blir det arbete nästan hela julhelgen som gäller. I år blir det så:), men även jag får tid att vara med barnbarnen under mellandagarna. Ska bli härligt! Önskar dig härliga färgrika orgier!

      Radera
  13. Kan inte påstå att jag stökar så mycket heller. Städar gör jag inte speciellt noga bara för att det blir jul, jag har mera städiver på våren när det blir ljust och solen visar hur dammigt det är inne... Men visst julstökar jag - med paket och pynt och lite bakning. Men det är inte lönt att stressa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När ljuset återkommer och solen ligger lågt då brukar jag få städilet över mig, när allt känns subbigt och smutsigt, precis som du.
      Självklart blir det alltid lite julstök, på något sätt:)

      Radera
  14. Hittade i går etiketten från svartbrödet jag köpte i höstas i Sjökvarteret och kände ett längtanshugg efter mina ålänningar...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Den här ålänningen hör av sig så snart hon har varvat ner litet. Det är mycket med svartbröd i dessa dagar, även här.
      Kram!

      Radera