söndag 16 december 2012

Julmarknad i Sjökvarteret




Eva och Anders från Björkö fanns på sin sedvanliga plats och sålde lamm, skinn, garn och
geléer. Deras stånd var välbesökt. Förstås!
Eva är alltid lika glad....
Eva och jag satt i samma skolbänk i småskolan, så vi
känner varandra sedan hedenhös:)
Hemma på Björkö väntade 200 får och i stormen som drog över Åland igår
var färjföraren villig att ge alla djur mat bara han slapp komma och hämta Eva och Anders
som glatt stannade kvar i stan. Idag står de i Sjökvarteret och säljer sina produkter igen


Carolas sommarhonung sålde vi i Pettas café senaste sommar och den hade strykande åtgång
Tomtemössan har åkt på och Carola satt inne och kurade i väntan på honungskunder


En mycket "god" bekantskap träffade jag på i samma utrymme som Carola fanns.
Dessvärre har jag inte namnet på den trevliga kvinnan, men om någon har vägarna till Sjökvarteret idag, på söndag gå till henne och smaka på alla hembakta läckerheter.
Allt smakade en bit av himlen, jag lovar


... och så händer sådant som inte får hända
Jag kom åt en inställning på kameran som gjorde bilderna suddiga (hade ju halvvantar och yllegarnsluddet fick plötsligt liv och kastade sig över tekniken utan att jag märkte det)
Så alla vackra bilder jag tog av Lillemors och Birgittas välgjorda handarbeten, blev som en enda soppa
Men titta in där om ni har vägarna förbi


Några steg till och så öppnar sig plötsligt grönsaks-och frukthimlen!
Soile från Solklart finns på plats och säljer sina ekologiska produkter


   Solklart-Soile  fanns hos oss under Öppna gårdar-helgen i år 
  

 
    Man kan köpa Lugnets keramik och snöbollar som går att tända ( Husö)

och många andra härligheter....

Inger Nygårds tovade hantverk


Hennes underbara käpphästar tittade intresserat på när jag tog bilder....
kanske den såg att jag inte hade tekniken under kontroll?:)

        
                    I ett av tältena bredvid oss hittade jag Erik med alla trähantverk


Den härligt tjuriga enen från Geta, har blivit ett handtag


Ganska svårfotograferat, handtaget borde ses i verkligheten....om det fortfarande finns kvar
mitt i allt har någon köpt det redan:)


    Och så har vi Lotta, med stora L.
    Hennes mössor, vantar, sockor, pannband, sittunderlägg och mycket mera går inte av för hackor precis
    Denna otroligt kreativa skapande person måste man titta in till



   Jag blir alltid lika glad av att titta in i hennes tält. Lottas stickstuga har också café sommartid
   och vi brukar
   rekommendera varandra.
   Hon finns på Ålands södra udde, vi på den norra


Framför vårt tält fanns det mycket snö:)
Hur det nu har gått till så har jag inte en endaste liten bild av oss själva den här gången

Nu finns det förstås många flera som deltar i Julmarknaden. Det här var bara ett litet axplock...
Fiskebröderna Bergman, Bolstaholms kött, Mac Harrys Ledholmare....
och jag vet inte riktigt alla. Jag gick inte runt hela området

Salt förstås, hantverkshuset med det otroligt fina hantverket, kan man ju inte missa,
 Gullviva med silversmide och caféet inne på Salt...


Idag stannar vi hemma, vi sålde slut på allting på nolltid igår och var hemma redan vid tretiden
efter att ha uträttat några ärenden innan hemfärd.
Vår tanke var att vi skulle finnas på marknaden även idag, men bara att skotta sig ut till stora
vägen här utanför oss tar ett par timmar i anspråk...
Vi beslöt redan igår att stanna hemma

Snön, vinden, allt gör väglaget svårt...på vägen hem igår hade en olycka hänt igen
och vi tycker att det inte är värt att riskera liv och lem, jobba timmar för att ta oss både härifrån
och hem...snön yr medan vi är borta också, så vi måste skotta oss in, inte bara ut

Vi kommer förstås att vara ute i snösvängen, få välbehövlig skön luft
Den här decembermånad ger ofrivillig extra motion åt herrskapet på Pettas:)

Önskar alla en skön tredje advent!

14 kommentarer:

  1. Det var inga dåliga bilder trots vantar och ludd!
    Hos mig töar det ordentligt nu, julen ska visst bli grön hörde jag. Fast till nyår blir det vitt igen, då blir det motion här med. Med snöskottning iaf...

    kramen på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tina, de känns inte så rättvisande som jag önskade ge dem som har gjort ett sagolikt fint arbete, men bättre det här än inget alls:)
      Här är det också plusgrader idag, snön är som bly och växthustaken ropar Karin, kom ut och hjälp oss, vi är tyngda och går snart sönder...så jag skyndar just iväg
      Anders braskade, julen ska slaska. Isch. men det är som det är, man får ta det som det kommer och det är i alla fall inte bomber som faller.

      Kramen till dig!

      Radera
  2. Det är precis som på ICAmaxi. Det finns precis allt.
    Men nog ser det trevligare ut hos er. Kul att kommersen
    gick bra och att ni respekterar det vanskliga väglaget.
    Tack för marknadsbesöket. Önskar er en fin Söndag.
    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar alltid vara trevligt i Sjökvarteret.
      Tur att vi tog det beslut vi tog igår och plockade ner tältet. NU kl. ett fick vi snöfritt för bilen...har hållit på hela förmiddagen i snösvängen båda två. Tung blötsnö på vissa ställen. God motion på kuppen..nu skall vi dricka kaffe och äta en varm munk. Halleluja!
      Fridens!

      Radera
  3. Även här töar det nu. Men snöhögar och snövallar lär ligga ett tag. Har varit i Stockholm några dagar och pulsat på trottoarer som knappt var röjda alls. Här är det betydligt bättre med skottningen vilket man är tacksam för. Inte kan det vara samhällsekonomi att låta folk trilla och bryta sig i huvudstaden för att spara på snöröjningskontot?
    Jag var glad att jag hade försett mig mig med de rejäla kängorna plus broddar för mina promenader.
    Hade gärna besökt julmarknaden i Sjökvarteret men det var klokt att ni avstod att åka en dag till. Fast ni säkert var saknade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu just har vi 0,3 + grader här, så snön försvinner inte men packar sig. Även om vi hade tänkt ta oss till Sjökvarteret idag hade vi kommit ett par timmar för sent, hela förmiddagen har gått åt att ta bort tung blötsnö från infarten, växthusen och tak där vi sluppit åt. Mycket får bli oskottat, bara det allra nödvändigaste blir gjort.
      Snön drev in över ön igår och idag så vägarna har varit svårframkomliga.
      Här hinner inte vår sandtillverkare med...pengarna är slut i landskapet, sanden är slut och nu använder man nästa års pengar redan. Och vi har bara december
      Vi är glada över att vi har rejäla kängor och kläder att ta på oss, vi fryser inte utifall att man skulle fastna i någon snödriva
      Hörde redan igår att det andra som också tänkte stanna hemma från marknaden.

      Radera
  4. Som väl är har det slutat snöa idag. Jag tycker det var fina bilder, men undrade just varför en del av dem inte hade den vanliga skärpan...
    Underbara mössor - såna finns INTE på ICA-Maxi. Hade gärna inhandlat den röda med de små husen.

    Kul att ni fick sålt allt första dagen, men synd att ni var tvungna att stanna hemma för snön. Det gjorde vi också igår. Vi var bjudna på glöggparty i Söderköping men då MM kände sig lite dålig bestämde vi oss för att stanna hemma p.g.a. snöovädret. Just nu är vi glada över att vi fortfarande har ström. Den brukar gå när det är blötsnö.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var luddet som gjorde skärpan oskarp:)
      De underbara mössorna är gediget hantverk, gjort av Lotta. Ljuvliga och vackra.

      Hade vi farit dit idag, som planerat, hade bilen varit fylld av nybakat bröd, men vi kom fram till vägen först vid 13-tiden. Djup, mild snö...
      Ibland måste man vara vettig

      Kramar

      Radera
  5. Lotta med stora L ;)

    Älskar sånt här Karin! Jag skulle vilja vara med. Känna, dofta, köpa med mig lite hem.
    Förstår om du sålde slut allt på nolltid igår. Med tanke på all snö var det klokt att stanna hemma idag.

    Stor kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta med stora L, det är du också!

      Det fanns mycket fint att köpa på marknaden, skulle gärna ha varit där idag också men är glad över vårt beslut. Vi grävde oss fram till vägen hela förmiddagen och det bara fortsatte snöa hela tiden.

      Stor kram!

      Radera
  6. Så mycket gott och fint. Älskar enehandtagen, riktiga skulpturer. Och fina bilder, ylleludd eller ej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stora enehandtaget var särskilt fint, men de är alla personliga, vildvuxna och härliga
      Tack Karin!

      Radera
  7. Tack snälla Karin att jag fick "följa" med på marknaden! Underbara hantverk och gott för magen. Jösses vad jag hade handlat...oj,oj,
    Bra att ni var så förståndiga och stannade hemma. Förstår att ni har mycket snö.
    Önskar dig nu allt gott.
    Var rädd om er!
    Kram och vink.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och ändå visade jag bara en bråkdel av allt:)
      Nu väntar vi på nästa laddning snö, men tror och hoppas att den går öster om oss
      Önskar detsamma!
      Kram

      Radera