tisdag 4 december 2012

" Glöm ej din syster"


Så heter den kampanj som Zontaföreningen på Åland går ut med imorgon, den 5 december,
i samband med julmarknaden på torget i Mariehamn. De säljer bl.a. en brödpyramid och chokladmorotsmuffins till förmån för äldre kvinnors välbefinnande på Åland.
Ett behjärtansvärt initiativ!

Brödet är bakat här i Pettas bageri.
Jag höll nästan på att glömma mitt löfte om en bild ikväll, så sent omsider när brödet redan var
packat tog jag fram kameran.

Jag har förstås bakat limpor, limpor, limpor och limpor, morotslådor,
pepparkakor...och lite till för vår egen del .
Vi har ju också tänkt vända näsorna mot staden i tidig timme för att delta i marknaden.



Några värmande yllehjärtan kommer också med...

Nu hoppas vi att vädret är på vår sida
Sverige hotar med yrväder och varning 1, Finland lovar hård vind och snöbyar,
norrmännen lovar oss tö och regn....det här kan bli riktigt intressant på min ära:)
Jag tar förstås kameran med så ni också får möjlighet att vara med på julmarknaden
i efterhand

Nu hinner jag inte hälsa på som jag brukar, men när marknadsdagarna är över kan ni
lita på att jag tänker läsa "fast" mig.
Ha det busbra!

22 kommentarer:

  1. Och jag lovar sol och varma vindar på din kind! ;)

    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Louise, stjärnöga!:)
      När den sveper fram vet jag att det är du!

      Kram!

      Radera
  2. Önskar er nu allt gott! Hoppas vädergudarna är på er sida, att ni får mycket sålt, att ni kommer fram "hela och rena"! Kör försiktigt! Kommer att hålla tummarna!
    VARM kram och vink vink.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I arla morgonstund ser vädret skapligt ut, blåsigt men inget snöfall. Troligen går det söder om oss:)
      Tack!
      Varm kram och vinkvink till dig med!

      Radera
  3. Jag håller med och önskar välgång på alla sätt, i alla väder!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tina! Det värmer...:)

      Kramen

      Radera
  4. Fina värmande hjärtan! Hoppas vädret lugnar ner sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det gäller att hålla sitt eget varmt också:)
      Vi tror att vädret går söderom oss, det ser så ut på väderlekskartorna

      Radera
  5. Å, vad du har jobbat och gjort fint. Du kommer fullastas med gottisar. Håller tummarna för vädret och att ni har fina dagar. Verkligen behjärtansvärt att sälja börd och muffins till förmån för äldre kvinnors välbefinnande på Åland!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden är inte rättvisande, men det kommer andra bilder, förhoppningsvis när ljuset är med mig och jag är ordentligt vaken.
      Det är Zontorna som har beställt för att sälja till förmån...toppenbra!

      Varm kram
      Karin

      Radera
  6. Det verkar ruska om både hos dig och mig. Ha det bra och ta många bilder. :) Vilket fint ändamål.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du har det ettervärre...här ser det tillsvidare ut som att vi åtminstone kommer ut härifrån. Ingen snö, men däremot blåst
      Stor kram!

      Radera
  7. Här talas det om klass 2-varning utmed kusten idag. Själv tittar jag mest på de norska väderprognoserna. De verkar stämma bäst här hos oss i alla fall. Visst ja, baka måste jag också göra, det är ju redan den 5 dec.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tittade på de norska rapporterna för vår by och de stämmer inte alls just nu. De brukar stämma, men idag lovade de plusgrader och regn...vi har allt annat än det. Den svenska rapporten stämmer mycket bättre idag.
      Baka är terapi eller hur? och gott att ha bröd i dessa tider
      Kram
      Karin

      Radera
  8. Hälsa alla Ålandszontor från Hässleholmszontorna!
    Igår bakade jag mina pepparkakor. Inte vackra men världens godaste, skurna med mandel i.
    Dina yllehjärtan är urfina!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skall hälsa våra zontor från er i Hässleholm, om de har överlevt marknadsvädret. Stackrarna hade det inte helt lätt när vi lämnade marknaden. Men det finns tåga i damerna så kanske de lyckades ordna med en solig frizon mitt i snöovädret. Skulle inte förvåna mig alls. Kvinnokraft kan förflytta berg om så behövs.
      Tack, jag blir glad!

      Radera
  9. Uj ja på ren Närkingska..här är det snöstorm..eller i alla fall snöyra..Vitt vitt så långt ögat kan se..rätt snyggt faktiskt, här uppe från femte våningen..Önskar dig en bra marknadsdag!!
    jättesnygga ullhjärtan!! Och ditt bröd är gott,mig veta det!!!
    Nästa helg ska vi ju ut på havet vi kusinflickor på julbordsbåttur..När vi ligger i hamnen i Mariehamn..då tänker jag lite extra på dig. Vi må planerar en träff senare, då du kan vara med!!
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, så gärna, så gärna jag skulle vara med på kusinflickskryssningen. Vi får nog se till att ordna det på annat sätt någon gång....vi kan ju ligga skavfötters här närmare sommaren kanske. Det finns ju en del kusinflickor på Åland förutom mig. Som du säkert skulle träffa. Vi är ju en hel hop..flitiga förfäder;)
      Tack för tanken du tänker tänka:)
      Du får läsa om marknadsäventyret i nästa inlägg
      Kramar
      Karin

      Radera
  10. Nej, min syster glömmer jag inte. Vad går pengarna till? Utflykter och sånt eller?

    Vi måste bli bättre på att ta hand om varandra.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Systrar får inte glömmas, helt rätt.
      Jag tror att pengarna går till olika ändamål för de äldres trivsel och mående. Ska ta reda på mera
      Vi MÅSTE bli bättre, jag håller med!

      Kram

      Radera
  11. Du får nog tro på sveriges och finlands vädergubbar i ert fall.
    OMG vad SNÖ de har i Sthlm!
    OCH säkert ni också.
    HOPPAS det gick fint att köra in till Mhamn.
    Vilket fint initiativ för de äldre kvinnorna på Åland. Gillar det.
    Ditt bröd är ljuvligt.
    OCH dina urfina hjärtan också!!!
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet jag Annika. Norrmännen var inte alls att lita på just nu. De lovade regn och töväder men det blev inte så precis:)
      Vi har varit dit och farit hem igen.
      Tack, tack:)
      Mitt eget hjärta blir varmt som ett yllehjärta
      Kramar!

      Radera