söndag 2 december 2012

Första advent

  
Vår första advent har hittills gått i arbetets tecken på olika sätt...
Snön som har fallit och fortfarande faller har sysselsatt Uffe i timmar
medan jag har knådat  och gräddat degar i bageriet.
Svartbrödet är klart och nu är det limpor på gång

 
Det är förstås inte bara vackert och stämningsfullt med vit snö, det tarvar energi
med att hålla den på plats också. 
Så skönt det egentligen skulle vara om man 
inte behövde tänka på framkomligheten vad gäller bil men när man 
som vi inte har tillgång till busstrafik så är det ofrånkomligt.


Energi kräver våra vänner i skogen också
Vi bär ut hinkvis med torkat bröd, solrosfrön och annat 
Och allt går åt som smör på heta stenar. Vintern kom så plötsligt 
och inte bara med snö, utan också med hårda vindar och minusgrader. 
Vindarna tar på enormt och temperaturen är egentligen kallare än vad termometern visar


Örnie gör sina lovar här dagligen, men igår skötte han lite extra om sitt revir...
En annan mindre ungörn hade redan satt sig ner i Örnies gran när den jagades bort
Hmfr....någon måtta får det väl vara på fräckhet! Sätta sig i min gran...
Kungens!




 Frans han håller sig till sin björk...
Björken låg risigt till när vi tog ner de gamla björkarna i mitten av november, den ser
allt annat än vacker ut, men den har sitt syfte och i all synnerhet för Frans och  hans gelikar
Så den får stå kvar tills den faller av egen kraft, vacker eller inte


Det är ett tag sedan vi hade nötskrikor här, men nu börjar de åter synas till. Talgkorvarna är begärliga tycks det som. Vi har hängt ut många på olika ställen. Nu doftar det förföriskt gott från köket. Uffe kockar och jag är inbjuden till middag! Ha det lika gott som jag tänker ha det!    

28 kommentarer:

  1. Oj vilken dramatik mitt i den stämningsfulla idyllen. Och jag ser för min inre syn hur du ränner omkring så mjölet yr med en degig kamera i högsta hugg och fotograferar alltihop medan degarna jäser.
    Kan inte Uffe dokumentera det när han tar en paus i skottandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, här är full fart på både snöskyfflar, brödkavlar och kameror. Vi fotograferar båda två:) För det mesta är det mina bilder på bloggen men ibland tar jag till Uffes bilder någon gång också. Kameran blir kanske lite misshandlad ibland, helt rätt

      Radera
  2. Här har jag suttit och läst ikapp mig lite, varit lite off på bloggarna i helgen, haft lite annat att syssla med.
    Så himlans mycket snö ni har fått ???
    Brukar det vara så snörikt på Åland ???
    Här har vi fått lite snö sådär så at det blev lite jullikt och vackert, men det blåser en kall, kall nordanvind, så julskyltningen hoppar vi idag, och så har Rantafar så många skidlopp i kroppen att han behöver vila lite...
    hahahaha...
    Tungt med fotöljskidlopp också !!!!
    Här kokar jag ett grisarsel idag, var så sugen på lite fläsk, sen får Rantafar göra pärstampa...mums.

    Ha en fin 1:sta adventkväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag har varit off vad gäller bloggläsandet, får ta igen det lite senare.
      Vi har fått mängder av snö. Vi har snö av och till men de senaste åren har vi haft mera till än av:)
      Så gott som varje vinter har vi snö, ibland mera, ibland mindre. Vi vill egentligen inte ha snö redan, vi vill ha kallt så att isarna lägger innan snön kommer, men man kan ju inte få som man vill alla gånger.
      Här sitter Uffe och skidar han också. Jag måste baka lite till innan jag tar kväll innan jag kan skida tillsammans med honom. Eller vad det nu blir. Julkalender i alla fall, men då brukar jag få sitta ensam:)
      Vi har ätit lamm i kål. Himmel så gott!
      Ha en lika fin kväll du med!

      Radera
  3. Så mycket snö ni har fått där nere
    här är det bara kallt... -15.
    Härligt med alla djuren som ni får se
    och god mat hittar de hos er.
    Ha en skön advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite omvända världen nu, eller upp och ner, kanske:)
      Det är ju ni som brukar ha snön...ni har kallare än vad vi har
      Vi har bara minus 4 just nu.
      Det snöade ymnigt igen för en liten stund sedan.
      Vi har vår egen lilla Disneyworld.
      Ha en skön advent du med!

      Radera
  4. Mm, litet svartbröddoft hade inte varit fel! Nu har även vi en hel del snö. Det blev fin stämning på adventsfirandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är obetalbar, den doften:)
      Nu är den inpackad och beredd på resa till Åbo
      Snö förhöjer stämningen i advent, helt klart

      Radera
  5. Tänk så mycket snö ni fått. Visst är temperaturen mycket lägre pga vinden. Fint djuren har det hos er. Minns alla fåglar och rådjur som fanns i trädgården i Enebyberg. Det är verkligen trevligt att kunna titta på djuren på så nära håll.
    Här var det ett helt otroligt busväder i natt. Tyvärr kom det in litet regn från någon plats på taket. Inte mycket men det droppade litet. Ringde min hyresvärd och han sade att han skulle kolla läget. Han har inte synts till än så vi får se om han kommer och vad han kan göra. Hela norra Kalifornien är nästan dränkt vid det här laget. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är vi snörika!:)
      Självklart så ska djuren ha det så bra de kan ha här.
      Vi ser på dem genom våra fönster för det mesta

      Och hos dig regnar det! Lite ojämnt fördelat det här med väderleken. Hoppas du får ordning på takläckan, att den inte blir värre än den är.
      Kramar!

      Radera
  6. Vad härligt med Svartbröd, det som är så gott. Här matar vi också fåglar för fullt men det går åt så mycket att det tagit slut i säckarna så imorgon får de nöja sig med talgbollar tills jag kommer hem med påfyllning av alla andra godsaker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott med svartbröd!
      Vi måste också skaffa hem mera mat...har bara någon dag till så sinar källorna.
      Nu går det åt!

      Radera
  7. Det värmer att se hur ni bryr er om de stackars djuren i vinterkylan. Fina bilder blir det också.
    Efter jul ska jag på svartbrödet igen. Det blev som ett gift.
    Sen var det ju ett trevligt projekt för en glad amatör. :-)
    Go`kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna pröva ett nytt gift, lite annorlunda om en vecka si så där...Inkommande vecka är det mera än full rulle men sedan lugnar det sig. Kanske, man vet ju aldrig i den här branschen.
      Jag tycker att du har det i din hand detta med bakning och matlagning.
      Go´kväll!

      Radera
  8. Lyckliga ALLA djur som har tillgång till Karins ute restaurang!
    Undrar om det är svårt att få bord på den restaurangen? För det ser fullt ut....om jag bokar tidigt....kanske det finns något hörn ledigt?
    Nu önskar jag dig en riktigt bra fortsättning på veckan!
    Var rädd om er! Dra ner mössan och vantarna på!
    Kram och vink från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaa Monica, du får nog dra dig till innecaféet.
      Skogsrestaurangen är vikt för skogens vilda djur, specialbokad:)
      Men kommer du hitåt så finns det varmt att dricka framför kakelugnen.
      Önskar dig detsamma! Mössan och vantarna på. Nu är det sådana tider.
      Kramar

      Radera
  9. Tänk, alla fina fåglar som flockas hos er. Det verkar de inte göra förgäves! Varför kom jag att tänka på den helige Fransiskus, helt plötsligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag gissar att du fångade upp den helige Fransiskus, när du såg Frans. Frans släktingar heter Fransiskus och Fransilja:)...dock icke heliga

      Radera
  10. Oj så mycket snö ni fått! Så underbart med alla fåglar och t.o.m rådjur som du lyckas fotografera!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har snö så vi kan sälja! Mera kommer det hela tiden så vete gudarna om vi hittar ut härifrån snart;)
      Rådjuren hör till, är här dagligen flera gånger...
      Ha en fin vecka du med Eva!
      Roligt att du tittade in
      Kram

      Radera
    2. Då vill jag gärna köpa något ton eller så till vår bakgård!

      Radera
    3. Du kan få ett ton snö gratis, mot transportkostnad!:)
      kram

      Radera
  11. Du tar de mest fantastiska bilder på de mest fantastiska djur! De vill vara hos er, för de vet att de är välkomna. Underbart!

    Kram och glad advent till er!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      De får mat här och då kommer de:). De är välkomna, absolut,hör nästan till familjen

      Nu är vi i adventstider, härligt.
      Kram och ha en fin måndag!

      Karin

      Radera
  12. Nötskrikor är så fina, de bor här också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt vackra fåglar. I och för sig så är de alla vackra men på sitt sätt:)

      Radera
  13. SÅ vackert allt är nu inbäddat i snö. Jo, en romantisk illusion kanske, men ändock...
    Underbart.
    Hoppas snösvängen är flitig på vägarna utanför Pettas så att ni kommer ut med er bil.
    Antar att Uffe har mkt att skotta i dessa dagar.
    Örnie är fantastisk!!
    Vilken fågel! Tänk att få se en havsörn i verkligheten! DET skulle jag också vilja.
    Mäktigt!!
    Kramar från MILDA Washington!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackert är det onekligen! Att det medför mängder av merarbete är också ett faktum. Man får räkna det till motion. Tillsvidare Uffe, så länge jag är fast i bageriet men fr.om. nästa vecka lättar trycket en aning så jag också kan hjälpa till. Jag bär ut mat till alla djur minst två gånger per dag nu...det blev tufft med en gång för dem.
      Örnie är här så gott som varje dag, är han borta någon dag går vi här och tittar upp och undrar
      Kramar till Agda 87 eller var det 97? i Washington

      Radera