onsdag 5 december 2012

Flopp


Egentligen är det fel att säga att dagen blev en flopp, det blev den inte, det är den inte alls
Vi sitter inne i allsköns ro, värmer oss med varma drycker och har det gott och bra
Vi for till stan precis som vi hade tänkt oss i tidig timme
Vi hade beställningsbröd som skulle levereras med oss och passade samtidigt
på att ställa upp vårt tält på angiven plats på torget i Mariehamn
där vi tänkte sälja bröd och annat....men, men...
ganska snart insåg vi att det nog inte skulle bli så mycket av vårt affärande idag.


Dekorationerna hölls inte på plast, de flög iväg....en filt hade jag tagit med för säkerhets skull
utifall att vinteroverallen inte skulle räcka till för att hålla värmen, matsäck med varmt kaffe och
tsatsikismörgåsar, några apelsiner...vi hade riggat för trevliga stunder
Det brukar vara trevligt på julmarknader:)
Vi brukar göra livet så gott som möjligt


Grannen Hasse, både på marknaden och här i Geta,  en av fiskarbröderna Bergman
berättade att han hade varit ute på havet och tagit upp
skötar redan vid 06-tiden och då blåste det 18 sekundmeter....
Det är många gånger liknande väder när havets silver tas upp, inte
bara ljuva sommarmorgnar...
Hoppas att alla fiskälskare äter sin fisk med vördnad och respekt, förstår mödan
bakom...


Vi satte upp tältet, riggade bord och lade fram våra varor, fastän snön blåste rakt in 
Vinden bara ökade, snön vräkte in över bordet och oss...


Tänk er alla som inte hade tält utan stod vid öppna bord på torget.....
de lade filtar över sina varor, de stod klädda i filtar och drack varmt
och försökte borsta bort snön som föll.


Det var lite folk på farten av väderförståeliga skäl
och det ställe vi hade anvisats var inte det bästa möjliga,
litet i utkanten av hela tillställningen.
Vi syntes knappt alls, folk gick förbi utan att se oss
Visst började jag drömma om att vara någon annanstans.
Hur är det i New York? Cape Horn? Alexandria?


Våra närmaste grannar (inte kråkorna här ovan;)) gav upp just före vi gjorde detsamma.
Vi packade också ihop och for hem.
Närmare hem vi kom gladare kände vi oss, eftersom vinden ökade och snön föll med stora drivor
som följd längs vägkanterna. 
Ibland är det nödvändigt att ta rätt beslut i god tid och det tyckte vi verkligen att vi gjorde när vi
såg hur vägarna såg ut på hemvägen.
Vi var hemma redan vid halvtolvtiden....en timme senare hörde vi
om en stor bilolycka där vi just hade kört


Nu har även Eckeröfärjan ställt in sina turer för dagen
Och snön bara faller...vräker ner...
Hoppas att alla som tänker delta i  marknaden imorgon får bättre väder än så här
Vi stannar hemma, vi vet att det tar lång tid att skotta oss fram till vägen.
Vi tar sovmorgon, njuter av Självständighetsdagen och Uffes födelsedag
Tänder ljus för honom och för självständigheten, för Marianne i Älmhult:) (jag har inte glömt dig)


    Nu har jag tagit reda på var jag har de mina...Det uppstår alltid en känsla som måste få
    sin bekräftelse när det händer olyckor. Tänk om!?
    Man kan aldrig vara säker, aldrig tro att det aldrig händer en själv.
    Nu vet jag! Och det känns gott att veta att allt är som det ska vara
    Stor tacksamhet värmer mig, kycklingmorsan

    Hoppas att ni alla har det bra!
    Varorna? Inget som helst problem. Nu har vi fyllt frysen och vi har bröd och morotslådor
    för en lång tid framöver:) Värre saker kan hända...
    Så synd att ni alla är så långt borta, vi kunde ha fest, skratta och ha det bra!
   

45 kommentarer:

  1. Det låter som förra åretsj julmarknad här i byn - den blåste bort innan den hade börjat. Skönt att ni kom hem välbehållna. På min breddgrad är det kallt och vitt men ingen storm så jag tänker ta mig 15 km och julblommepyssla i kväll med glada zontor.
    Och saffranskusarna är just klara, två prästahår och 50 katter. Avsmakade till kaffet. Godkänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter skönt med julblommepysslandet och så skönt att du inte har snöstorm. Det kan man faktiskt leva förutan.
      Saffranskusar, prästahår och katter ska det bli här också men närmare Lucia.
      Hoppas du visar resultat från julblommepysslandet!

      Radera
  2. Oj, vilket väder ni har! Sån tur att ni kom hem välbehållna. Det är inte värt att utmana vädergudarna till varje pris. Lite trist bara när det blir så på en dag som varit bestämd sen länge. Men det är bara att acceptera och tänka att det kunde varit värre. Verkligen synd att jag bor så långt bort...hade gärna kommit på festen. Ha det gott i värmen inomhus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott att sitta innanför stenmurarna nu och höra vinden vina utanför. Imorgon blir det snösvängsdans, lita på det:) God motion.
      Ja, tänk så trevligt vi skulle kunna ha det med morotslådor, limpor och pepparkakor. Ja, lite vinbärsmarmelad också
      Ha det gott du med Gunnel!

      Radera
  3. Sicket eländes elände. Tur i oturen att ni klarade er helskinnade
    från äventyret. Vädrets makter är mäktiga.
    Hoppas firandet går bättre. :-)
    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt händer, ingen fara på taket. Vi har det skönt på insidan
      Vädret är mäktigt.
      Vi firar antagligen allra mest med att vara ute i snödrivorna imorgon. På fredagmorgon måste vi åter ut med bröd till stan och då gäller det att ha framkomlighet.
      Men det friskar bara upp!
      Fridens!

      Radera
  4. Underbart att ni hade sinnesnärvaro att ge upp i tid och att ni är lyckligt hemma igen! Det är visst ett riktigt busväder där. Min dotter bor i Stockholm, så jag har fått rapporter. Det har yrt lite här också, men vi har visst rena sommaren i jämförelse.

    Jag kommer och festar, med tankens kraft. För vad ska vi göra, om inte skratta åt eländet.

    Var rädd om dig och håll ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland inser man att det inte är någon vits att stå i snöyra som blir ettervärre...vi är glada att vi for hem i tid.

      Kul att du också kommer hit fastän tankemässigt. Vi äter och skrattar och har det bra!
      Tack Aila, önskar dig detsamma!

      Radera
  5. Men brödbordet ser ut som det bästa nattvardsbord. Det är verkligen klass hos Pettas:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor!
      "Bordsduken" är en bit av Svenska Teaterns gamla ridå med franska liljor, så visst...det är en viss klass på den:).
      Tänk om den kunde tala!

      Radera
  6. Huanamej, vilket väder! Jag är verkligen glad att jag hann hem till Grekland i måndags, innan detta oväder kom. Låter inte så lätt att ha marknad i sånt väder minsann, tur att ni tog er hem i tid. Ha en skön sovmorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog har vi fått väder alltid. Och vinter redan i början av december! Men det är bara att tacka och ta emot och göra det bästa av tillvaron. Skönt att du kom hem i tid, flygen är inställda på Arlanda på grund av hård vind.
      Tack, tänker sova gott! Önskar dig detsamma!

      Radera
  7. Vet du vad Pettas Karin, jag tänkte på dig i morse.....när jag hörde på radion om ovädret! Vi har också mycket snö och de viner runt knutarna....men förstår att det är betydligt besvärligare i mitten av Sverige och ut över vattnet...
    Skönt att ni kom hem välbehållna! Nu kan jag andas ut...
    Ha det så skönt i stugvärmen och var rädd om er!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica!
      Så rart av dig att tänka på mig!
      Vi trodde att ovädret skulle dra förbi söder om oss men icke sa´Nicke.
      Ha det likaledes på höjden!
      Kram och vink!

      Radera
  8. Vilken tur att ni for hem i tid!! Jag brukar också kolla var jag har de mina vid oväder och speciellt när jag vet att någon är ute på vägarna och far. Vi hade ju ett hemskt snöoväder för några veckor sedan. Jag var på jobbet och under 6 timmar fick vi ca 70 cm snö. Vi är ju vana iofs med snö men inte såna mängder på så kort tid. Synd att ni blev drabbade just idag när ni skulle ha julmarknad :( Fast ni verkar ju haft det gott inomhus istället :) Jag skulle gärna kommit på fest hos dig.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rena självbevarelsedriften.
      Ibland är slantarna inte så viktiga, det finns viktigare saker att tänka på.
      Jag minns att du fick jobba för att få fram bilen:)
      Det har kommit oresonligt mycket snö på väldigt kort tid, en halvmeter på mindre än ett dygn...hohooho..gissa vem som befinner sig ute i snösvängen imorgon:)
      Ja, nog vore det kul om man kunde flyga iväg till varandra med att bara trycka Enter, tjohej så där bara:)

      Kram
      Karin

      Radera
  9. Hu vilken dramatik, det påminner lite om katastrofsnöandet som inträffade här för några år sedan. Det var alldeles för lite snö för att genomföra Vasaloppet så prästen bad en bön till Gud om snö. Och det kom snö, massor med snö, hela mars och hela april snöade det och gissa han fick gliringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ibland blir man bönhörd så det förslår:)
      Han hade tydligen tumme med snömakaren
      Kan nog tänka mig att han fick gliringar i tid och otid men han fick ju skylla sig själv. Han kunde ju ha lagt in en gräns på snömängden i sin bön

      Radera
    2. Ja både bäst-före-datum och mängd. Han blev känd som snömannen sedan.

      Radera
    3. Man kan ju nästan tro att han har sänt iväg en bön igen:)
      Snömannen!

      Radera
  10. Jag har också tänkt på er när jag sett väderkartorna. Själv stannade jag hemma idag. Pendeltågets högtalare med förseningsmeddelanden har hörts hela dagen. Bilen har stått sedan i söndags, då jag tänkte tanka. Bensinlockslåset hade frusit fast. Idag var dagens bedrift att åka till macken, försedd med termos med varmt vatten och plastkasse, så att jag fick upp låset. Trots att de plogat flera gånger här var jag nära att fastna i en backe.
    Adventskalendern får en försenad start i morgon... men det är nog inga som stannar och tittar i skyltfönstret ändå i det här vädret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett spännande väder med andra ord, kanske litet väl spännande för många. Läste att ni får räkna med mycket förseningar i morgon ännu.
      Bättre sent än aldrig vad gäller adventskalendern:)

      Radera
  11. Hos oss ställdes all busstrafik in. Här har det stormat i snart ett dygn. Jag ringde hem från jobbet och frågade sambon (som var hemma) och fåglarna har kommit till vårt "matträd". Jag oroade mig för deras flygning i den här blåsten. Men de hade kommit och ätit maten. Men låtit bli att bråka om den. Oftast jagar de bort varandra även om maten räcker till många.

    Vilken tur att ni fattade beslutet i den tiden ni gjorde. Ibland är man klok för nog att lyssna till sin inre röst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att ni har det värre än vad vi har det men hörde just att bärgningsbilen blev bärgad en plogbil..det händer saker i trafiken. Skönt att man kan sitta hemma och inte vara beroende av att ta sig till jobbet.

      Vi har också märkt hur oerhört toleranta fåglarna blir med varandra när det är större oväder på gång. Då samsas alla på ett helt annat sätt, ger utrymme. Vi bär ut mat hela tiden så den ska räcka till.

      Jag tror på den första intuitiva tanken, den man knappt märker att man har tänkt innan hjärnan börjar tänka logiskt. Idag gick vi båda på benmärgen när vi tog ner vårt tält och for hemåt:)

      Radera
    2. Ser att jag skrev som en kratta, om en sådan kan skriva, men plogbilen bärgade bärgningsbilen här i närheten...så skulle det vara

      Radera
    3. Gissar att du menade ryggmärgen, inte benmärgen;)

      Radera
    4. haha, tur att du är observant. Ryggmärgen skall det givetvis vara:) Tack


      Karin vid Uffes dator

      Radera
  12. Nå, lite snöstorm får man väl ändå tåla. Eller hur? Nejdå, jag bagatelliserar inte, försökte bara föreställa mig hur man kanske säger på finlandssvenska när det blir lite bistert...

    Här har det varit sånt där modernt kaos, eftersom all stadstrafik är så rysligt ömtålig att en tiominutersresa tar tre timmar och inget funkar. Pulsade iväg till ett dagis för att undsätta men någon annan hade hunnit före, så där fanns inget barnbarn att hämta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, nå nog får man väl det! Tåla lite snöstorm.

      Tänker direkt på en god vän som är flygkapten inom Finnair.
      På en flygresa från Helsingfors till Paris och så vidare till Rom brakade helvetet mera eller mindre loss, med åska, dunder och blixtnedslag.
      En av de värre flygresorna vår vän har varit med om och i kabinen fanns en äldre flygkapten med vid ratten.
      D.ä. sade ingenting på hela resan om vad de var med om, inte ett knäpp och d.y., vår vän täcktes inte säga någonting han heller, att han faktiskt kände rädsla osv.
      De var alla lika tysta i personalen ombord.
      Hela vägen tillbaka nämnde ingen någonting om hur grymt vädret hade varit. Det fanns inte utrymme för det.
      Men när de åter landade i Helsingfors, något dygn senare och de hade stigit av planet och var på väg därifrån öppnade plötsligt d.ä. munnen.
      Det enda han sade var : Det åskade, men på finska. Så var det med det....Finländsk mentalitet.

      Radera
  13. Oj oj vilket väder! Förstår om det inte blev som ni tänkt er. Ja, julmarknad i New York hade fungerat finfint. Soligt och riktigt varmt.

    Bra att ni packade ihop och åkte hem. Skönt att vara hemma i värmen.


    Kram!!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det lite synd att man inte kan packa ihop och fara över havet i ett huj och ställa upp bordet i New York. Där skulle knappast någon enda höja på ögonbrynen om det plötsligt stod ett tält där med bröd inuti och två vinterklädda personer.

      Idag, har vi en halv plusgrad med blåst. Snön kommer att vara rejält tung när vi tar tag i dagens gympapass i snödrivorna;)

      Kram!

      Radera
  14. Ni närmar er Mt Shasta-"standard" med tanke på mängden snö. ;) Såg att Stockholm blivit lamslaget pga all snö. I kväll är det tyst här - så skönt.
    Ni kände nog på er när ni skulle åka därifrån. Synd med tanke på allt arbete ni lagt ner på att förbereda men vad gör man. Nu har ni mat lång tid framöver. Skönt med sovmorgon och firande. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige har nog haft ettervärre än vad vi har haft.
      Nu har vi en halv plusgrad och hård blåst.
      Vi hade tur i oturen vad gäller brödet och allt annat som inte kunde säljas, vi levererade bröd som vi får betalt för och att ha frysen fylld av bröd är ingen sak.
      Familjen är van att det nästan aldrig finns bröd i det här huset:). Det går nämligen alltid åt så det finns stunder som vi knappt har en smula själva. NU har vi alla!
      Sovit som grisar har vi också gjort så vi har det bara bra
      Kramar!

      Radera
  15. Vilket oväder!!
    Ni var tålmodiga som stod så länge iaf, tycker jag!
    Tjoho, så det såg ut....uj!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det såg inte ut så mycket då när vi stod där ännu,
      det var när vi for därifrån som det verkligen började.
      Hoppas innerligen att de som är ståndaktiga och står i sina stånd har bättre lycka idag. Kunderna lyser också med sin frånvaro när vädret är dåligt.

      kramen

      Radera
  16. Du tog det hela med ro och vad kan man ändå göra när vädrets makter bjuder på sin sämre sida. Mycket gott du hade, säkert att det blivit många som njutit av det idag om allt gått vägen.
    Vi var på marknad vid Stundars och var snäppet före att frysa ihjäl. Nej inte riktigt så, jag hade fårskinn runt fötterna så jag klarade mig rätt väl ändå men det är inte särskilt roligt när det är så kallt.
    Har anmält mig till ännu en utemarknad men är fem före att avbeställa den eftersom jag har alldeles nog av utemarknader just nu. Må gott i innevärmen för det gör jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädrets makter ska man anpassa sig till.
      Även fast man gärna tar de extra slantar som en marknad
      ger så är det ändå inte värt att ta "knäcken" på sig.
      Det brukar vara roligt att vara med på marknader, känna av stämningen och allt det medför. Men frysa vill man inte
      Vi har anmält oss till en marknad till vi också, få se hur vi gör. Vi håller ögonen på väderleken.
      Annars är det skönt att bara vara också, få göra saker hemma som man annars inte hinner med.
      Må gott du med!

      Radera
  17. Jag försökte faktiskt hitta Pettas bröd på torget vid halv tio tiden på onsdag och även frågade några andra försäljare var ni finns. Men jag såg er inte där och åkte hem för att det blåste så kallt. Ha en trevlig 6 december!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd Minna,

      då var vi faktiskt där men vi såg att vi inte sågs:). Vi stod väldigt nära busshållplatsen vid Storagatan. Vi fick en rätt så usel plats. Folk gick förbi och då hade vi ändå ett stort tält. Sedan blåste det in snö i mängder till oss och så gav vi upp vid halvelva-tiden.
      Ha en fin självständighetsdag du med!

      Radera
  18. OJ;OJ!!
    VILKET OVÄDER!!
    Jom jag förstod nog det. Jag vet ju hur hemskt det var i Sthlm igår. Vilket KAOS!!
    OCH samma hos er.
    Nej, jag förstår så väl att ni inte åker in idag.
    Antar att det var tunnsått med kunder också. Ja, stackars ni alla som riggade upp era tält och varor. Hatten av till ER!!
    Igår var det 12 grader oc sol i DC och Alexandria,VA (men jag antar att det inte var det Alexandra du tänkte på, hihi), men här hade ni sålt i strålande sol.
    Idag önskar jag UFFE en fin dag!!!
    OCH jag grattar Finland också!!
    Kramar från mig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Full vinter här!:) Idag har vi varit ute och skottat snö i tre timmar, tung blötsnö men nu börjar det åter bli kallt. Så fort vi går in så kommer våra vänner fram ur skogen:)
      Jag tänkte nog på ett annat Alexandria, det som syns på skylten i Mariehamn:)
      Uffe tackar så mycket för gratulationerna!
      Finland gör det säkert också!
      Kramar!

      Radera