måndag 10 december 2012

Det händer att

det blir surrigt bara värre vid vårt köksfönster

Mitt i allt så fräste någonting smått och ljuvt förbi våra huvuden i kansliet med
riktning in mot köket....



"Kom å titta tjejer! Så konstiga änglar det finns där ute bland de vita molnen.
Molnen har fastnat på träden och på marken, ja överallt.  De är också konstiga...."


                              " Var då, var då..?"


               "Jag hörde att de (människorna)  kallade den till Frans...."
               " Vem då?"

     
       " Den där i det där fransiga trädet!"
       " Aha!"
   
                            
                               ..."och den där andra lilla, till Kaj"
                              " Men de där ser inte ut som änglar ju, fastän de har vingar!"

                                   
                                      "Oxen....det där är väl ingen oxe och int´ en ängel heller?"


    "Jaha, en talgoxe...säger du det så....
    fast jag vet ju inte vad det är ändå"
    " En fågel!"
    " Nåja, den har vingar i alla fall, så den kanske är kusin med oss?".....

                                          
                                             " Det där då? Vad är det?"


                                       
                                        " Ett rådjur! Och en skata!....hmmm..."
             
Så där höll de på tills mörkret sänkte sig över nejden.
Sedan läste de nyheterna på Internet....
"Vad är Nåååbell? Och vad är en Chris?"

Hur förklarar man för små änglar vad en Nobelfest är för någonting?
Och fästmän som inte vill vara med på fest...

Jag ger i alla fall upp och sätter mig ner och syr varma hjärtan...

Ha en fin kväll alla!:)

34 kommentarer:

  1. Jag är verkligen dålig på namnen på småfåglar, får nog läsa på lite.
    Nobelfest och annat har jag också dålig koll på, men klänningar och annat folk är alltid roliga att se! Det lät ju nästan som små grodorna det, hihi...

    kramen

    SvaraRadera
  2. ...:), det lät nästan som små grodorna, du lyckades få in lite melodi i det hela....spillkråka, kaja, talgoxe, änglar och rådjur samt en skata:)

    kramen

    SvaraRadera
  3. Änglaspråket kan du ju, Karin! Vilken härlig konverstion de har! Och söta är de små liven.

    Eftersom jag avskyr maratonätningar är jag väldigt lättad att jag inte är bjuden på Nobelbankett i år heller, puh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och änglar, visst finns dom:)

      Har just satt i mig grynost (kvarg) och skulle för mitt liv inte klara en bankett jag heller. Just nu i alla fall

      Radera
  4. Vad det måste vara förvirrande för en liten nyanländ ängel med allt som vi har för oss! Vad bra att de kan fråga dig. Även om en del frågor är svårsvarade, ja. Det borde väl bra vara fästmän och fästmör på en fest, eller hur!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är frågvisa nykomlingarna!:)
      Däremot så missade jag lite grann. Förstod att fästmannen inte ville vara med så nu är den delen justerad.
      Man tycker förstås att de borde vara det!

      Radera
  5. ÅHHH! Ett sånt surrande skulle jag med vilja ha i mitt köksfönster. De är så underbara!!!! Vi får väl se hur många änglalika damer det dyker upp ikväll. Ha en fin kväll du med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt kul att det surrar här ibland. Nu har de hoppat i en låda och tagit flyget söderut.
      Ska gå på bankett och se på damerna:)

      Radera
  6. Vilka finfina änglar som spanar ut över alla intressanta fåglar.
    Kul att ha spillkråkan på så nära håll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spillkråkan har sin björk här. Ibland är de tre spillkråkor här samtidigt, så vi känner oss väldigt malliga:)
      bilden är dock tagen på ca 30 meters håll genom fönster, så den är inte av bästa kvalitet

      Radera
  7. Dina söta små änglar har säkert mycket att se genom detta fönster...
    jasså är bockjäveln på Åland...jaja då förstår jag, jag kommer att slippa se den ända till midsommar i nästa år dådå hoppas jag, stäng dörren till uthuset väl!!

    Tjingelingen klart dom inte ville ha "kris" till nåbelfästen...
    hur hade inte d kunnat sluta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har de söta tagit flyget söderut....de gillade inte snön, trodde att det var kraschade moln:)
      Jaa, den står här i vårt lider...måste nog ta bild så du tror mig. Du får inte se den förrän nästa höst. Den har fått jobb här nämligen...
      Haha...ingen kris

      Radera
  8. Vilka underbara änglar!
    SÅ fina och söta. jag skulle kunna låta varenda en flytta in till mig :-)
    Gullänglarna!!
    Nobelfesten, och klänningarna, ska jag allt spana in. Sådant är kul!
    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flög till Italien idag....
      Tack Annika!
      Jag har också titta på banketten med mat och vackra gäster, cirkusen och lyssnat på alla tal. Nu tråder de dansen och jag sängen
      Kram!

      Radera
  9. Hej! Jag läste din fråga hos Fjällripan ang rådjurens horn. De fäller hornen i november och de börjar redan växa i januari. Älgarna fäller med nu, vi såg förra helgen en älg med bara ett horn, de äldre kan fälla lite tidigare.
    Är du nyfiken på olika djur så är artpresentationen på www.jagareforbundet.se jättebra. Där står det bra beskrivet om våra vilda djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jag känner till att de fäller hornen i november och därför blev jag fundersam när jag har sett att vi har en bock med hornen kvar och nu en hos Fjällripan också.
      De andra bockarna här har fällt sina så därför funderar jag. Ska gärna gå in och se på jägarförbundets sida. Tack för tipset!:)

      Radera
  10. Det var en perfekt godnattsaga.
    Nu blev rabarberpolisen trött :-)
    Natti-natti!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var precis till det den var ämnad.
      Att mina bloggvänner skall sova sött och gott!
      Natti, natti!

      Radera
  11. Det var de allra underbaraste änglar! Lyckliga du som kan skapa sådana och som får ha dem i ditt fönster! Jag riktigt hör deras konversation. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna,

      de har tagit flyget till Italien tillsammans med ett par stjärnor idag, så nu är det änglatomt i fönstret igen.
      Men jag får knåpa ihop några till...det blev lite tomt här

      Radera
  12. Så underbara dina änglar är och sedan att de även kan tala...Så roligt de måste ha ditt fönster med alla fåglarna som invaderat din trädgård. Blir änglarna kvar eller ska de flyga iväg?
    Må gott och var rädd om dig!
    Kram & vink.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica!
      Änglarna flög till Italien idag, hoppade i en låda tillsammans med ett par stjärnor. Självklart kan de tala, de är som Pinoccio alla djur och dockor som blir till här. De får liv....
      Må gott du med!
      Kram

      Radera
  13. Vilka raringar ni har på Pettas ;)

    Ljuvliga änglar och söta fåglar. SÅ mycket att titta på. Det blir aldrig tråkigt då.

    Varm kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir aldrig tråkigt, helt rätt Lotta!
      Här finns många bevingade och fyrbenta vänner!

      Varm kram!
      Karin

      Radera
  14. Dina änglar är bara för goa och fina. Och de har världens bästa mamma. ;) Såg att de flugit iväg, långt bort nu. Vår värld kan nog vara litet förvirrande - bra att de frågar.
    Men så mycket snö ni har. Det ser inte ut som december, snarare januari eller februari. Och det verkar fortsätta i Sverige enligt DN. Otroligt vackert ni har det. Kan nästan höra snön knarra under fötterna. Tittar gärna på snön via bloggvärlden. :) Är ingen vinterfantast.
    Såg att man kommenterat prins Carl Philips skägg under Nobelfesten. Alltid roligt att se vilka kläder som visas upp. Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ja. Vi strider precis som tonårsflickor och mammor gör ibland;). I all synnerhet när de vill vrida huvudena åt ett håll som inte jag vill eller någonting krånglar med kläderna...änglar kan vara envisa som synden
      Inte jag, förstås, tadamtadam...

      Snön fortsätter dala ner och göra landskapet vintervitt och vackert. Det känns väldigt tidigt men hellre så här än vått och mörkt.

      Det är alltid roligt att vara med på banketten och titta på allt vackert.
      Kramar!

      Radera
  15. Så duktiga och söta änglar, och att de kan så mycket fågelnamn, men de är ja släkt.
    Själv klarar jag bara att skilja på två sorter, gackgackare har simfötter, men pip-pipare har det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är släkt. Givetvis är det därför som de kan fågelarterna eller håller på att lära sig. Nu har de i alla fall tagit plåtkråka söderut och får kanske se både gackgackare och pip-pipare på vägen:)

      Radera
  16. Härliga små söta änglar! Du kunde göra banprogram :)
    Klurigt med fästmannen som inte kom på fest ;)
    Ha det fint
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Mari!
      Får tipsa tv-n om det....tant Karins änglar och annat knytt på äventyr:)
      Ha det fint du med!

      Radera
  17. Så fina små änglar! Skall berätta dig en liten historia från 1-2 veckor sedan. Min dotter 9 år komm springandes upp i trappan till övervåningen med mobilen i handen och skrek förskräkt - Mamma, mamma - det är en ängel som ringer!!! jag blev nog ännu mera skräkt - för visserligen har vi många vingade vänner här i Vinglagården - men kanske hade jag gott för långt - och nu hade änglarna skaffat en mobil för att säga någora väll valda ord.
    Det visade sig att det var min mans arbetskollega från Frankrike som pratar bedrövlig engelska ;) ... som tur är, förstår han inte svenska. Lättad blev jag i alla fall ;)

    Om Nobel -festen. Det är alltid fint att titta på dessa fina kläder och Vickan var ur snygg i sin gröna skapelse! Vad Madeleines blivande man gör eller inte, har väll egentligen inget med själv Nobelfesten att göra ... mer intressant var det med Fredsprisen som gick till EU .... de behöver ju pengar - det förstår jag och många beckar små antar jag.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att det inte var en riktig ängel som ringde:). Rolig sannhistoria.

      Jag hoppas du förstår att jag småraljerade angående Madeleines fästman....jag tycker att man haussar upp saker så till den milda grad i massmedia ibland. Jag skulle inte vilja vara kunglig med tanke på all drev de utsätts för.

      Kram

      Radera
  18. Och så var det den tveksamt begåvade drängen som sett husbonden i frack för första gången: Han såg då alldeles ut som en Guds ängel, vit där fram och svart där bak

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, de är nog Gudsänglar allihopa, allihopa...de som är frackklädda och på Nobelfest.
      Underbar liten historia
      som jag läser Luciamorgonen. Den får ersätta den riktiga Lucian som jag sov över...men hon kommer i repris på repris dagen lång.

      Radera