söndag 18 november 2012

Vilken helg!

Äppelquinoa med kanelsås

   Att hålla kurs är jätteroligt och inspirerande, oberoende vad ämnet handlar om, så länge
   alla som deltar är aktiva, frågvisa, nyfikna. Precis så har jag haft det i dagarna två...

hasselnöts"köttbullar", vegetariskt alternativ

 Deltagarna var så ivriga, så ivriga att lära sig laga olika alternativa rätter att ha på julbordet.
 Tjugo olika maträtter, däribland även några brödrecept på begäran, har tillagats, smaktestats,
 diskuterats och allt vad som därtill hörer....precis så som det ska vara

 
 Vi var alla, både unga och äldre, rätt så slaka när vi vinkade adjö till varandra
 Jag tackar allra ödmjukast för en fin lördag och söndag...
 Vilken rikedom det är att trivas med sitt jobb!


  
   Imorgon väntar nya utmaningar...ABF(arbetarnas bildningsförbund) fyller jubileum och Pettas står för
   cateringmenyn i sena timmen på Blå Teatern...
   innan dess ska en hel del mat tillredas
   **********
    Ulf Palmenfelt  kommer hit till Pettas på onsdagkväll.


Nordens Institut håller i trådarna för Kura skymning och nu ska det firas sådan här i Gula salen

Ulf Palmenfelt är professor i etnologi vid Högskolan på Gotland. Han har också en professorstitel i folkloristik från universitetet i Bergen. Som folklorist har han sysslat mycket med muntligt berättande från äldre tiders folksägner till våra dagars gåtor, vitsar, spökhistorier och Bellmanvitsar.
På onsdag kl 19-21 kurar vi skymning. Men givetvis så berättar jag mera....

Önskar alla en skön söndagskväll.
Nu väntar fotpallen!

16 kommentarer:

  1. Men åh, vad jag vill vara på Åland! Både för att gå en kurs hos dig och för att kura skymning, det låter helt oemotståndligt i det sällskapet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, så kul det skulle vara. Håller med dig! Jag ser mycket framemot onsdagskvällen och Kura skymningen

      Radera
  2. Åhh, säger jag med! Det lät ju kanon trevligt och spännande!
    Ulf verkar vara en rolig prick, vilka färdigheter han besitter!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, spännande tycker jag också...här ska tändas ljus överallt, både ute och inne, det ska kännas att vi kurar skymning och lyssnar på spökhistorier.

      kram

      Radera
  3. Härligt Karin! Det är på Åland det händer ;) Vill också gå på kurs hos dig och kura. Som Hanna skriver - låter oemotståndligt!

    Varm söndagskram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), det är ju synd att det är så låååångt emellan oss.

      varm kram till dig med!
      Karin

      Radera
  4. Härligt! Hasselnätsköttbullar, mums... ABF fyller år? Hos er också? Jag var på svenska ABF:s 100-årskalas i lördags, men jag tror inte det var Pettas som stod för den middagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hasselnötsbullar är verkligen mums! Smakar väldigt gott!
      Hos oss också! Men inte så mycket som hundra år, men trettio!
      Nejdå, det var inte Pettas som stod för den middagen!

      Radera
  5. Vad härligt! Måste vara kul att lära och inspirera på det sättet. Lycka till med det kommande evenemanget också!
    Kram,
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är toppen, helt enkelt!
      Tack Ann-Mari!

      Kram

      Radera
  6. Nu får Pettas Karin slänga upp "tassarna" och vila sig lite mellan alla uppdrag.
    I vårt hem äter vi mycket vegetarisk mat! B och jag äter kött i bland, men ingen av barnen eller barnbarnen!
    Så spännande med Kura skymning och mannen som föreläser. Tänk vad mycket roligt du har att se fram emot.
    Må nu så gott och var rädd om er!
    Kram och vink över havet från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en mycket intensiv arbetsperiod framför oss, med många olika projekt. Många trevligheter förenade med mycket arbete. Det går oftast hand i hand
      Må likaledes!
      Kram!

      Radera
  7. Så fantastiskt gott det ser ut det som tillagades. Jag äter gärna vegetarisk mat förutom att jag äter både fisk och kött. Kurs med Karin låter perfekt! :)
    Så trevligt med besök hos Pettas och kura skymning. Byter gärna det mot blåsten i Weed. ;)
    Ha en fin vecka. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev väldigt gott det som lagades,det mesta vegetariskt, men också lite annat stuk på köttbullar ingick i menyn.
      Folk har ledsnat en aning på det traditionella julbordet, vill kanske inte byta ut det helt, men vill komplettera med annat.
      Hoppas vinden är sådan att du kan flyga iväg hitåt för att kura skymning och lyssna på spökhistorier och annat:)
      Håll i hatten Anne-Marie!
      Önskar dig också en fin vecka!
      Kramar!

      Radera
  8. WOW, vad mkt du har på gång.
    OCH vilken trevlig helg du haft, om än hektisk.
    SÅ underbart att trivas så bra på jobbet som du gör. BÄST!!
    Skulle gärna varit med på din kurs jag också!
    Kura Skymning skulle jag ÄLSKA!
    Jag är galen i sägner, legender, vandringsägner och spökhistorier.
    Tänk att få ta del av DET! OM jag kunde så skulle jag komma DIREKT.
    Vilken KVÄLL ni har framför er.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu har vi "häcken full":). Och det är förstås great!
      Håller just nu på med lammfärspajer och laxpajer...det doftar jättegott här. Har du inte hittat den där knappen i din dator som gör att du är här på ett huj?
      Talade just med arrangören för Kura skymning. Väldigt få anmälningar tillsvidare men det hinner hända massor på två dygn. Hoppas det kommer folk för deras skull och för Ulf Palmenfelts skull. Jag tänker njuta av den kvällen, berättar förstås mera senare.
      Kram!

      Radera