fredag 30 november 2012

Stor och liten - Galleri Fredag

Sunny Sweedes sista tema för november är Stor och liten.
Och stor och liten finns förstås i många olika varianter.
Ändå har jag funderat en hel del på vad jag skall välja att skriva om.
Men så fick jag en idé, steg upp och gick mot bageriet där upphovet till idén finns.
Så långt kom jag aldrig för jag hittade det här på vägen.....



Mellan rutorna i kanslifönstret har vi samlat alla små pryttlar och prydnadssaker för att slippa
damma av dem så ofta.
Varken Uffe eller jag är människor som samlar på dylikt, men ändå
hopar sig saker i alla fall.
Det mesta har vi fått som gåvor


Jag tänkte stor och liten elefant men låter en av mushyllorna också hänga med...
Det är ju en avsevärd skillnad på en elefant och en mus i storlek.




De där märkliga fläckarna i bakgrunden är snö.
Vi har fått närmare en halv meter snö sedan igår
och den yr och har sig....fönstrena är vackert snömönstrade just nu

Det där som syns på glashyllan som musen står på kallas damm:)
Ibland är det inte alls bra med förstoringar.
Musen är ca 2 cm hög i verklig storlek
Men dammet ligger säkert kvar där det ligger till efter jul...
Så skönt att jag slipper bekymra mig


Tack bästa Sunny Sweede för den här månaden!
De övriga som deltar i Galleri Fredag är
Anna Fair and True,Channal ,Emmama goes Skottland  ,Fourmom,Fritid och tankar
Jagger Dagger,Karin Englund,Kattas fikarum,Life in the suburb!,Livsrummet ,Musikanta
My life in Silicon Valley ,Nya Äventyr,Olgakatt,Pettas,Pixelie,Pro tempera,SunnySwede
Sweet Home Sweden ,Taklyftet ,Tankebubblor ,Vardagsliv,Vid fjell och fjord,Västmanländskan

Få se vem som tar tag i dirigentpinnen för december?
Finns det redan någon?

28 kommentarer:

  1. Kan garantera att elefanter är STORA! Bevis kommer.

    SvaraRadera
  2. Gillar hur ni har dem uppsatta, även om jag inte heller är en samlare, eller vill ha småprylar :-)
    Vi har kallt men ingen snö...ännu.
    Ha en fin fredag
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte typiskt, att det man inte är så intresserad av att äga, det söker sig till en på ett underligt sätt, paradoxalt nog. Jag ger snart bort elefanterna, har haft flera i samma serie, nu är 12 kvar...de blir troligen en födelsedagspresent under våren:)Det finns elefantsamlare i min närmaste krets som jag vet att vill ha dem
      Vi har massor av snö och mera är på kommande
      Ha en fin fredag du med Ann-Mari
      Kram
      Karin

      Radera
  3. Det är något visst med elefanter, förutom att dom är väldigt stora. Jag har alltid trott att dom är väldigt kloka ända tills dom röjde kompisens kompis bananodling i Kenya. Men dom var väl förgrymmade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elefanter är fascinerande och lär vara väldigt känsliga...gissar nog att de var förgrymmade. Om en mus blir lika förgrymmad och går bärsärkargång i bananodlingar märks det antagligen inte lika mycket;)

      Radera
  4. NU vet jag bem som tar över, det är Västmanländskan!
    Ska strax lägga upp ett inlägg om det på min blogg!
    jag är sjukt avis på er snö!!
    OJ vad UNDERBART att den kom så lagom till advent!
    OCh nu är hela världen vit!!
    Bra tolkning där på dagens tema!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allting är relativt Annika!
      Vi har så mycket snö nu att det kunde räcka för flera dagar och mera är på kommande:)...men det är bara att tacka och ta emot...hellre så här en ett evigt regnande
      Och det passar bra inför första advent
      Tack!
      Aha, Västmanländskan är nästa kvinna i Galleriet. Kul!
      Kramar!

      Radera
  5. Jag tror det är lite snö som yrt in på mushyllan. Och den försvinner ju i vår!

    Men vänta lite – vad var det du hade tänkt göra i bageriet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert som du tror, lite snö som yrt in...tänkte inte på det. Skönt att det var så

      Får nog ta och visa vad jag tänkte visa som stort och smått i bageriet i ett senare inlägg..det handlar om formar av olika slag

      Radera
  6. Har bloggpausat lite, men trevligt att titta in här igen. Fina bilder som alltid!
    Med snöskottningspremiären avklarad, med den härliga äran, vill jag passa på att önska dig en härlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har saknat dina inlägg men förstått att du har behövt hålla paus. Sånt är nödvändigt nu och då:)
      Roligt att du har tittat in Aila!
      Här har vi haft ett väder nästan utan ärmar men det börjar lugna ner sig en aning. Man lovat bättring i morgon.
      Men på oss går ingen som helst nöd där vi sitter bakom 60 cm tjocka stenväggar.
      Önskar dig en riktigt fin helg!

      Radera
  7. Där fick du väl till en jätte bra tolkning! Elefant till den lille musen...
    Förstår att ni har mycket snö? Här återvände Kung Bore i natt och lämnade efter sig ca 1 cm VIT SNÖ!!!! Njuter av ljuset!
    Nu önskar jag er båda en bra Helg! Var rädd om Dig!
    Kram kram kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En cm-ljus! Inte illa! Det är så välbehövligt med allt ljus man tänkas kan få nu när det annars är så mörkt.
      Imorgon är det redan december....snart vänder vi och går mot ljusare tider igen.
      Önskar dig och er detsamma!
      Kramar

      Radera
  8. Elefant..stor, helt klart.. mus liten..Vilken samling..fint
    Önskar dig en fin advent..Kram till dig fina kusina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har varit arton från början, nu är de tolv, snart är de noll:) Mycket fint hantverk.
      Önskar dig detsamma!
      Kram Karinafina!

      Radera
  9. Ni närmar er Mt Shasta-klass på mängd snö. ;) Än har jag ett tak men nu skall det bli mer hårda vindar och mer regn till helgen. Oj, oj. Igår fick staden Mt Shasta runt 15 cm regn!
    Jag tycker mycket om elefanter. De verkar så kloka och snälla. Har ett par i trä som står i mitt sovrum. Och möss kan också vara söta. Har en som fanns i en julkorg. Hon har faktiskt ett namn - Melinda. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fortsätter snöa...men blåser inte så mycket som tidigare.
      Hellre vitt än vått men man får ta det som bjuds.
      Elefanter är fina eller som min son alltid sade när han var några år gammal och man frågade honom vilka djur han tyckte bäst om-" Helefanter och muror". Stor och liten där också:)
      Hälsa Melinda;)!
      Kramar!

      Radera
  10. Finurlig tolkning av temat.=) Och så härligt med snö som lyser upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi många amper snö:)
      Tack!

      Radera
  11. Åh, vår 10-åring skulle gilla elefanterna - hon samlar på elefanter :-). Och vilken söt liten mus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), det kan jag tänka mig. Det är många som samlar på elefanter.

      Radera
  12. Så fina! Elefanter har jag alltid tyckt om. Har flera elefantkuddar bland annat ;)

    Ja, du är finurlig du Karin. Sluta aldrig skriva och blogga!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elefanter spelar roll, stor roll:)
      Jag är också förtjust i elefanter på många olika sätt, har också gjort sådana i tyg, men har inte en endaste kvar. De gick åt som smör på heta stenar.
      Tack Lotta, dina ord värmer!

      Kramar
      Karin

      Radera
  13. Underbart inlägg - särskilt dammet och musen...
    Ha en skön helg!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      :) dammet!

      kramar

      Radera
  14. Elefanter är så vackra och de betyder tur har jag hört! Önskar dig och de dina en härlig första advent! Kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så har jag också hört, men jag tror ju att alla djur betyder tur:). På ett eller annat sätt.
      Önskar er också en härlig första advent.
      Tack för alla förmedlade dofter!
      Kramkram!

      Radera