måndag 5 november 2012

Ring, ring

I år har det slagits ett speciellt rekord för vår del. 
Sjutton (17) företag har ringt oss och frågat oss om vi fortfarande vill vara med i deras 
register? 

"Vadå register? Vi är inte med i något sådant!"
Jadå, det är ni !  
Enligt dem...och så rabblar de upp all data om Pettas och 
frågar liksom i förbifarten "att ska vi fortsätta som vanligt med de vanliga 100 € i året"? 


Vilka lurendrejare och skurkar!
Jag skräder inte orden utan ber dem dra dit pepparn växer och 
ännu längre med för den delen. Oftast talar vi inte samma språk men de förstår....
För min del får de gärna ta enkelbiljett till månen.

Uffe är mera timid än sin maka, han berättar lugnt och stilla för dem att vi inte är intresserade.
Ofta är det arbetslösa som har fått ett uppdrag av någon...de gör bara sitt jobb.


Till saken hör att vi varken har anmält oss eller betalat någonting till något register 
överhuvudtaget. Någonsin. Vi klarar oss utan dem.... och tänker så göra.

Men tydligen lönar det sig med dylik företagsamhet.
Antagligen finns det företag som inte
har koll på sina utgifter och som snällt fogar sig och betalar.
Betalar till vad, till vem och till vilken nytta?


Det allra första samtalet kom  i början av året då isen fortfarande låg
kvar på fjärdarna. De frågade hövligt om det var okay att de sände information till oss via posten.
Information kostar inte och det kan vara bra att veta...so why not?

Informationen visade sig bli en faktura på en tjänst som vi påstods ha haft i flera år ..
Påhittigt, men här har vi koll , så vi lät bli att betala, bara sände ett mejl
till utsatt adress om att vi inte var intresserade och inte tänkte betala.

Nästa faktura kom snabbt med en varning om att fakturan hade gått till indrivning via
Intrum Justitia, men med ett betalningsdatum som skulle "rädda" oss.


Uffe ringde polisen, som kände till att dylika samtal förekommer.
De bad oss ta kontakt igen om det hela fortsatte.
Vi  tog kontakt med Intrum Justitia om ärendet och där var man bara ett enda stort
frågetecken.
De hade inte ett sådant ärende liggande på sitt bord och kände inte alls
till nämnda registerföretag. Företaget kunde inte nås...det hade gått upp i rök...

Det finns många sidor på ett järnspett och i tider som dessa finns det tyvärr
människor som försöker sko sig på andra.
Vill bara  berätta utifall att även andra får påringningar.....


   Ha det bra, alla!

22 kommentarer:

  1. Usch va trist. Nu blev jag så förbannad
    att jag inte kunde njuta av de fina bilderna.
    Det är bra att ni håller ögonen öppna.
    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bli glad igen Eive!:)
      Ska jag säga som blir topptunnor förbenad när jag hör vad som är på gång, haaha...

      Det är inte lönt att bli arg, men jag ville berätta bara för att andra blir säkert uppringda på liknande sätt...
      Fridens och go´natt!

      Radera
  2. USCH!! Fy 17. Det gäller att se upp hela tiden.
    Fy tusan för lurendrejeri.
    Jag skulle också vara hård emot de som ringer på telefon. USCH!!
    SÅ många det finns som inte drar sig för att luras.
    Bilderna är iaf fina idag, som alltid.
    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det! Fy sjutton!
      Jag blir så etterförbenat arg och ilsken när jag hör
      hur de försöker få till det. Ungefär som om man inte själv
      känner till någonting.
      Och att uppenbart försöka sko sig på andra är mera än vidrigt. Bah, grrr....
      Tack Annika!
      Kram!

      Radera
  3. Fy så arg man blir på dessa skojare! Det gäller att vara uppmärksam. Men troligen är det många som går på det. Så synd, så synd.
    Nu får du andas lite djupt och "glömma" skojarna. Sov Gott!
    Kram och vink från mig! Var rädda om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att vara på sin vakt, för de är mycket förslagna.
      Kan tänka mig att det finns en del som går på det, annars skulle de knappast hålla på som de gör.
      Godmorgon och ha en fin dag, Monica!
      Tack detsamma!
      Kram

      Radera
  4. Jotack, en gång var det en som ringde till mig på jobbet och påstod att min klinik hade beställt nån slags reklam och ville ha betalt!! Det kunde han ju rita sig. Vår ekonomichef fick ta hand om den idioten.
    Och just idag fick jag mejl från Blocket.se ( skulle det se ut som!) som ville ha mina kortuppgifter så skulle jag få 340 kr TILLBAKA som de dragit för mycket. Har aldrig i mitt liv handlat på Blocket...
    Vår telefon är nixad och dessutom har vi inte företag så det är inte så många såna samtal hit men vissa bryr sig ju inte så dom får ett argt nej och luren i örat. Och aldrig nån information per post, tack, då gör dom som mot er.
    Min mor lurades att byta elbolag per telefon en gång, det blev ett elände innan det blev rätt igen och kostade en massa pengar.
    För att nu inte tala om dom som ringer och vill hjälpa till med folks krånglande dator eftersom " det kommit så många felmeddelanden via Windows". Han som ringde mig slängde mig med den valsen slängde kvickt på luren när jag undrade hur dom kunde se det när jag inte har windows.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haaha...kan tänka mig att den "reklamkillen" fick det hett om öronen.
      Läste att man varnade för Blocketlurendrejare i tidningarna igår.
      De ringer till den stationära telefonen och till Uffes gsm när de ringer. Ibland ringer det "investeringsföretag" från Singapoore eller Bangkok. De frågar alltid efter mister U.Eklund när jag svarar. Kvinnor räknas inte, även om jag säger att jag är VD och tackar nej. De ringer tills de får tag på mistern.
      Nu har vi lärt oss att när nummer okänt ringer så vi svarar inte och de ger upp, åtminstone en tid.
      Det finns en hel del "juveler" runt omkring oss.

      Radera
  5. Det gäller att vara vaken och ha koll! Jag har fått många email den senaste tiden om lån, vinster och annat som jag raderar omgående. Vidare ringer det då och då. Sist en person fr blockerat nummer som hävdade att jag hade pengar att hämta. En bekant gick på en av dessa många bedragare och löste in en falsk check som han fått. Minns inte detaljerna men han blev betalningsskyldig till banken och hamnade i en hel del problem.

    Bra att du och Uffe säger ifrån och hör av er till polisen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaken måste man vara som bara den.
      De är så förslagna, listiga på många sätt. De ställer frågor på ett särskilt sätt, bara för att ha möjlighet till ett ja någonstans i samtalet, som de genast utnyttjar som ett medgivande. De poppar upp som svampar ur jorden där man minst anar.
      Ja, jag är också mera eller mindre mångmiljonär om jag skulle ha gått på alla vinster jag har gjort...här raderas allt misstänkt.

      Kram

      Radera
  6. Kloka är ni -men hu vad man måste vara listig och misstänksam.

    SvaraRadera
  7. Ja Eva,
    det är inte alls roligt att man behöver gå omkring och vara misstänksam. Men dessvärre är det en nödvändighet, tycks det som

    SvaraRadera
  8. Tack för ett utmärkt reportage om hur man skyddar sig från bedragare. men jag undrar över Intrum Justitisa som ju skickar ut påminnelser. Jag har ngngång fått Klara sopavgift från Vårdö. En väldigt liten summa som jag tror att jag betalat för litet... Men hur skall man lita på att Itrum Justitsia är just den firman. Den finns ju i Helsingfors - talar de svenska - för nog finns det skäl att kolla påminnelser hädanefter.De är ju samma Intrum som driver in parkeringsböter från bla Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eivor, det var inte Intrum Justitia som sände fakturan. Jag skrev att det var REGISTERföretaget som sände en faktura där det stod att ärendet hade gått till indrivning men att vi kunde rädda situation om vi betalade in pengarna inom ett visst datum. Det var bara ett TOMT hot, som inte hade nått Intrum Justitia alls.
      De sände inte ut någonting eftersom de inte ens kände till varken företag eller någon faktura som de hade fått in till sig.
      De talar svenska, vi hade kontakt med dem.
      Ingen skugga må falla på dem den här gången. De är helt oskyldiga

      Radera
  9. Som privatperson blir man dessutom galen på alla dessa olika sammanställningar, mer eller mindre innehållslösa, som dyker upp på nätet när man söker efter ett företag. Dessutom får vi varje år två olika telefonkataloger med föredragsregister, utgivna av privata företag.Fruktansvärt onödigt! Många är säkert ouppmärksamma när de betalar sina fakturor. Till något roligare...nästa sommar SKA jag köpa en bouganvillea, som jag har tänkt så länge.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt, man kan få spatt för mindre:)
      Men tydligen är tillräckligt många ouppmärksamma på vad de betalar för någonting och det räcker säkert bra för fifflare att livnära sig på.

      Mycket roligare att köpa en bouganvillea än att diskutera skurkar. Håller fullständigt med dig
      Kram
      Karin

      Radera
  10. Smart att kolla med Intrum J! Men all den tid det tar, vart ska man skicka fakturan för den, brukar jag undra. Och minns plötsligt de där räkningarna för att vara med i faxkatalogen som brukade dyka upp på jobbet. Faxkatalog! Måste ha varit på 1980-talet.

    Vilken vacker spindel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika bra att gå rakt på rödbetan, man vill ju inte ha en stämpel på sig som dålig betalare. Nu fanns vi inte alls där till all lycka.
      Ja, så brukar vi säga också, vart ska man sända fakturan för allt extraarbete dylika ting ger.

      Spindlar är fascinerande:)

      Radera
  11. Ja det är hemskt vad alla måste vara vaksamma och på allerten nuförtiden för att inte bli lurade. Jag får också en hel del meil med vinster där jag bedes skicka kontonummer och dylikt på min bloggadress men jag brukar radera dem genast. Säkert sju gånger värre för dem som har en firma att hålla reda på vad som är vad. Ha annars en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det så, synd nog. Man önskar att alla kunde lita på varandra istället, men det är en ren och skär utopi att tro så.
      Tack detsamma:)!

      Radera
  12. Vi har samma sak där jag jobbar. Ibland har någon varit ouppmärksam och sagt "ja" på frågan "skall vi uppdatera era uppgifter?". Jag har lärt mig avbryta dem (inte lätt när man är uppfostrad att inte avbryta folk som pratar ;-)) och frågar "Kostar detta något?".
    Några har blivit sura över att vi inte vill synas i deras register, en sa "ok, om ni inte är intresserade av att marknadsföra er och sälja produkter så är det ert problem!". Ja sa att vi inte behöver deras register eller portal till det: googlar man varumärket, kommer vår hemsida upp som första förslag.
    Men tröttsamt är det att bli störd i arbetet av dessa påhitt!
    kram till er
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är utstuderat "duktiga" på att göra ledande frågor, så att man lätt svarar ja, precis som de vill. Ett otyg är vad de är, banne mig. Syns gör man gott och väl utan dessa register. Är inte ens säker på att de existerar allihop.
      Kram till er också!
      Karin

      Radera