söndag 4 november 2012

Novemberblommor



    Bouganvillean som jag fick till min födelsedag i maj har blommat
    som om den har haft betalt, hela sommaren.
    Den har stått ute i vått och i torrt, i alla slags väder och
    jag lyfte in den samma dag (25 okt) som den första snön föll


   Då var den färgsprakande i all sin blomsterprakt.
   Men efter några dagar såg den död ut...
   Alla blommor torkade bort nästan genast.
   Men nu är den på gång igen...
   Glädjande nog


    Nu när novemberdimma och mörker drar in över oss,
    finns det någon i vårt köksfönster som inte bryr sig ett skvatt om att sommaren
    har övergått till vintertid
   

   Den vår som de svage kallar höst, flög genom hjärnan på mig
   när jag fick se att julrosen vid kökstrappan är full av knopp
  

Medan jag bokförde och gjorde momsredovisningen klar för oktober, drog Uffe iväg till skogs. 
Det dröjde inte länge innan han var hemma med en korg fylld av läckerheter. 
Det finns andra som också har trotsat den första köldknäppen och  den första snön
När Uffe ställde korgen på diskbänken tittade solen in som för att också titta på 
skogens guld.
Nu har vi rensat och förberett svampen för frysen



Allhelgonhelgen är över.
För vår del har den varit skön och avslappnande, fastän den till en viss del har 
gått i arbetets tecken. 
Vår gäst från USA, Virginia stannade här hos oss flera timmar
igår....vi åt gott tillsammans, diskuterade och planerade en del inför nästa sommar...
Jag har all anledning att återkomma längre fram om den saken:)

Men först tar vi emot november med öppet sinne!

23 kommentarer:

  1. Växter kan verkligen vara livskraftiga och det verkar din bouganvillea vara ett exempel på.
    De där svamparna såg verkligen läckra ut. Saknar så att jag inte kan plocka svamp som jag gjorde varje höst i Sverige.
    Om jag inte visste att Annika var i Virginia kunde man nästan tro att ni hade fått besök av henne. :) Låter spännande med sommarplaner. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den överraskar mig verkligen bouganvillean. Jag har haft en sådan tidigare men den tog raka vägen till blomsterhimlen:). Den här har fått stå ut med allt möjligt och tackar med att blomma.

      :). Det var en manlig ekologisk farmare som besökte oss
      Han och hans fru odlar paprika, sötpotatis, sparris, bär och mycket annat på sin farm...och så tycker de om att cykla
      Kramar!

      Radera
  2. Tänk att när jag ser att någon plockat kantareller på en blogg så triggas jag genast igång och vill bara ut i skogen å plocka jag med...
    och ändå är två hyllor i skåpet fylld av glasburkar med torkade trattisar, så jag behöver inte plocka mera...
    men vi hade eventuellt tänkt ta en tur ut på myren imorron och plocka mera tranbär,

    Tjingelingen i kvällningen kul med julrosen i knopp...det finns hopp !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bara så, att man MÅSTE ta vara på vad skogen delar med sig av. Här finns mycket svamp också men likafullt så blir det ännu mera så länge det går att plocka dem. Tranbär behöver vi mera av...

      Det finns hopp!
      Midnattstjingeling!

      Radera
  3. Vad fint! Jag har också hittat trattisar, hurra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra, hurrraaa:)
      det är gott, det är billigt, det är nyttigt både att gå ut och plocka dem och att äta dem. Bara fördelar!

      Radera
  4. LJuvligt! En Bouganvillea som trivs och får kärlek, den vill blomma!

    Och Uffe hittar guld ute medans du gör bokföring. Bra kombo ;)

    Fin helg ni haft med besök, avslappning, god mat och planering!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). En skön härlig helg!

      Varm kram till dig!

      Radera
  5. Det är ju så fiffigt ordnat att det finns blommor
    för alla årstider. Idag åker mina pelargonier ner
    i källaren och snart kommer julstjärnor och hyacinter
    fram. Och amaryllis. Härliga bilder som vanligt.
    Ha en skön afton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelargonerna här har åkt upp på vinden.
      Måste nog köpa en amaryllis för att få julkänsla så småningom och hyacintdoften är ett måste.

      Go´natt!

      Radera
  6. Min julros har slagit ut, jag hörde mig eget glädjetjut när jag såg det.
    Jag är så dålig på att plantera så blommorna kommer i olika tider. Hos mig är det allt eller inget...

    kram o ha en toppendag, Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt eller intet, så är det väldigt mycket här också.
      Nu håller jag tummarna för att julrosen ska blomma vackert till julen i år igen. Ifjol var första gången den gjorde det efter många år som planterad. Den brukar annars titta fram i februari-mars.

      Kram och ha det lika toppenbra Tina!

      Radera
  7. Underbart att man kan ha blommande växter året om. Det höjer humöret betydligt med lite färg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint om man kan ha egenblommor som blommar litet nu och då. Man blir så himla glad:), helt rätt!
      Kram

      Radera
  8. Måste vara roligt för er att träffa så många olika och trevliga människor. I synnerhet den här amerikanen som ni delade ert ekologiska intresse med.

    Blommor är konstiga. Min orkidé, som jag fick 29 januari och som fällde den sista blomman den 29 juni har börjat blomma om igen med likadana jätteblommor som tidigare. Den får stå modell till mitt senaste "konstverk". Det är kul att måla av den eftersom man ser så många detaljer som man aldrig tänkt på tidigare.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis så är det alltid väldigt roligt och trevligt att träffa människor från andra platser på jorden. Det är verkligen berikande.

      Orkidéer tar vila nu och då och så kommer de igen och igen:) Tacksamma ljuvligt vackra blommor
      Kram

      Radera
  9. En gammal UVA-student har du haft.
    OCH det som jag skrivit om idag.
    Så lustigt.
    Vad tyckte han om sina år på den fina skolan?
    Jag känner många som gått där, och jag tror varenda en gillade det.
    Svårt att komma in.
    I VA finns en av de största ekologiska farmarna i USA. Han kanske berättade om den?
    Hey, det är kanske tom den han driver?
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket sammanträffande!:)
      Vi pratade inte desto mera om hur han tyckte om skolan den här gången, men vi kommer att träffas flera gånger, så det blir nog tillfälle därtill.
      Han har själv en ekologisk farm men om det är den som är en av de största känner jag inte till.
      Titta in här:http://virginiaodysseys.com/.
      Han och hans fru kom hitcyklandes senaste sommar och nu blir det åter cykelturer på Åland nästa sommar men med grupper som de tar hit till ön.
      Kramar!

      Radera
    2. Ja, vilket otroligt sammanträffande. DET tycker jag också. Ja, om du minns detta med UVA nästa ggn får ni prata om det :-)
      Ja, det finns massor med ekologiska farmar i den här staten.
      SÅ himla KUL att han hittat till er! OCH att han kommer tillbaka. Hur hittade han till Åland till att börja med?
      Läckert!!! SÅ roligt.
      Kram igen!! SKA kolla hans webbsida!!

      Radera
    3. O, de bor i Williamsburg. Där är det SÅÅÅ fint, och så historiskt.
      Där ligger det andra av Virginias topp universitet, William and Mary.
      Williamsburg ligger ca 2 och en halv timme söder om oss.
      Jättefin webbsida, den ska jag spara. Massor av tips där!!
      Du får komma över på besök, Karin, till denna vackra stat.
      Kramar för trejde ggn!!
      :-))))

      Radera
    4. Man vet aldrig vad som händer:). Mitt i allt så drar vi västerut något år mot ert håll.
      Kanhända att jag har missförstått detta med universitetet, kanske det handlar om William and Mary, för Allen är från Williamsburg. Vore logiskt om det är det universitetet han har gått i. Får nog ta reda på mera så jag vet med säkerhet
      Titta in på www. Claytonvnps.org, så hittar du ännu mera om Turnbulls:)

      Kramar igen!:)

      Radera
  10. Ett sammanträffande till: även jag skrev om "den höst de svaga kalla vår" i dag!

    Fint med julrosorna. Våra brukar blomma så här års, på landet. När min mamma dog, den 4 november för många år sedan, slog den första julrosen ut, det året.

    Och kantareller fortfarande! Vad fantastiskt, jag trodde bara trattisarna vågade sig upp så här års.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen många sammanträffande i farten just nu:)

      Våra julrosor här, har inte blommat i november/december tidigare, bara i fjol och nu ser det ut som om de tänker göra likadant. Underbara blommor.

      Ja, kantarellerna överraskade även oss. Vi har haft rejält kallt så vi är förvånade över att de har klarat sig ända tills de blev plockade igår:)

      Radera