lördag 24 november 2012

Läsa böcker, böcker

Ibland så faller allt på plats.
Den här veckans lördagstema är Läsa, Galleri -Fredags temat var Böcker, böcker
Så varför inte kombinera igen, mera lämpligt än så här kan det väl inte bli?:)


Böcker betyder mycket för mig.
Så länge jag har kunnat läsa så har jag läst så mycket
jag har orkat och hunnit med.
Redan innan jag kunde läsa själv, "läste" jag det som jag hade fångat upp
av min mors sagoberättande när jag skulle sova.
Om än böckerna jag "läste" hölls upp och ned
så läste jag högt ur minnet, fascinerad över att jag kunde läsa så bra;)

Jag var rätt så ensam som barn och fick lära mig att ta reda på saker och ting
på egen hand eftersom mina föräldrar inte hade tid för "skrapabullan"
på det sätt såsom de önskade.
Jag minns hur glad jag blev när jag kom på hur man kombinerade bokstäver
till ord...jag kunde sitta regniga dagar i ände och försöka få ihop det hela


Svarte Petter hade ett finger med i spelet.
Alla figurer hade sina respektive namn och så småningom klurade jag ut
vad bokstäverna stod för och med pappas hjälp lärde jag mig hur de lät

Den allra första boken/häftet jag kunde läsa helt själv
på egen hand hette Ska vi leka doktor?
Gissa om jag var mallig.
Sedan fick kompisarna på gården höra den hur många gånger som helst..
om de ville eller inte

När det var dags att ljuda fram orden på första klass bad man mig att vara tyst
och göra som man skulle göra.
Du ska ljuda Karin! Jag kommer ihåg att jag kände mig förundrad...
Jag kunde ju!

Arkitekt  Soncks ursprungstanke

Jag var inte gammal när jag började låna böcker på biblioteket i Mariehamn.
Jag älskade den där speciella dammiga bokdoften som blandades med någonting
som jag inte kunde sätta fingret på...
Jag undrar om man preparerade böckerna på något sätt...
en kemisk lukt fanns med i bokdammsdoften

Att vandra omkring bland hyllorna på det gamla biblioteket i Stadshuset var
som att vandra i rena skattkammaren för min del.
Jag var andäktig och fortfarande kommer jag ihåg det där speciella
förväntansfulla pirret av lycka jag fick i magtrakten
En hel värld fanns där för min skull!


När jag blev äldre slukade jag böcker, läste och läste
Böcker har alltid haft en stor,stor betydelse, alltid.
När jag hamnade i en livskris för femton år sedan,
kunde jag plötsligt och sorgligt nog inte koncentrera mig på vad jag läste

En sida var som en maratonlöpning och jag tappade tråden nästan omgående, om
jag ens fick tag i en sådan. Det gick bara inte...
Det tog några år innan jag åter var mottaglig för böckernas värld
Facklitteraturen kom först, skönlitteraturen fick vänta, men glädjen var stor
när jag åter var där jag ville vara

Så här ser det ut på mitt nattduksbord för tillfället. Synen förändras med jämna mellanrum, bara en av böckerna finns alltid med i den föränderliga traven. Hjärtat som är av körsbär har Peter Lindberg gjort. Det råkade bara finnas där när jag tog bilden och ett hjärta sitter ju aldrig fel, eller hur, så jag lät det vara med

Nu är jag åter inne i facklitteraturens värld, inte för att jag mår dåligt på något vis
utan för att jag somnar så snabbt när jag väl får tid att läsa.
Ett skönlitterärt verk klarar jag inte av för tillfället.
Jag kan inte sluta läsa när jag väl har kommit igång...
Men när semestern åter är här, dyker jag inte bara ner i
bassängvattnet och vandrar levada.
Jag dyker ner i böckernas värld och läser, läser, läser
Jag läser på flyget dit och jag läser på flyget hem....jag läser överallt.
Jag försöker ta in så mycket som möjligt
av böckernas värld när jag har möjlighet därtill och jag njuter storligen!

Så småningom vet jag att jag kommer att ägna mycket mera tid till att läsa böcker, böcker.

Övriga som deltar i lördagstemat är
Övriga som deltar i Galleri-Fredag är

Anna Fair and True,Channal ,Emmama goes Skottland  ,Fourmom,Fritid och tankar
Jagger Dagger,Karin Englund,Kattas fikarum,Life in the suburb!,Livsrummet ,Musikanta
My life in Silicon Valley ,Nya Äventyr,Olgakatt,Pettas,Pixelie,Pro tempera,SunnySwede (är dirigent
för Galleri Fredag under november
Sweet Home Sweden ,Taklyftet ,Tankebubblor ,Vardagsliv,Vid fjell och fjord,Västmanländskan

35 kommentarer:

  1. Känner igen den där läslyckan i barndomen! Vad skulle en glesbygdsunge ta sig till utan böcker. Och så har det fortsatt, oavsett var jag bor. En ny bok (nyinköpt eller nylånad spelar ingen roll) ger fortfarande lite pirr.

    Och så studerar jag boktraven och ser att det kanske blir höns i trädgården framöver – eller var det så att ni redan har det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där pirret försvinner nog aldrig, tack och lov...det är ju en skatt man tar i varje gång man tar i en oöppnad bok. Eller kan vara i alla fall.

      Höns har finns inte annat än i sinnet och drömmen...vill så gärna ha och mitt i allt så händer det och då gäller det att vara beredd, ha kunskap och lite till:)

      Radera
  2. Delar kärleken för böcker med dig Karin. Jag kunde stå länge och titta på alla böcker i mina föräldrars bokhylla. Fascinerades av titlar, tjockleken, orden, omslaget. Började leka bibliotek och stämplade alla böcker. En dag tog jag modet till mig och började läsa en av böckerna...det var fantastiskt!

    Nu skiner solen och jag tar mitt morgonte utomhus. Det är likte kyligt men jag tar med mig fårskinnet ut, morgonrocken värmer skönt.

    Tack för att du delar med dig av din bokkärlek!

    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta, det är ju så att en bok är inte bara en bok, den är en hel värld av både den yttre verkligheten och den inre. Alltid spännande att titta in i den världen/världarna.

      Så skönt det låter med fårskinn och morgonrock på, ändå utomhus. Här regnar det, är novembergrått och vått, precis som det ska vara.

      Kram
      Karin

      Radera
  3. Undrar om inte lim är (var) en av doftkomponenterna på biblioteket.
    När man inte orkar läsa kan man alltid titta på bilderna i dem - eller bara titta på böckerna som omger en. Det skänker trygghet.
    Margaretha
    som blir helpirrig
    när hon tänker på
    att gutenberg
    finns inom
    räckhåll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du helt säkert en förklaring åt mig.
      Det var säkert limmet i böckerna som spred sin speciella
      lukt, nästan som av malmedel men inte lika starkt.

      Så gör jag också. Bara tittar på böckerna ibland, suckar nöjt och somnar.

      Det är en lycka att man kan bli helpirrig av böcker.

      Radera
  4. Kokböckerna riskerar ju att översvämma världen, men roliga är dom och de gamla kokböckerna som ska lagas är trasigast kring sockerkaka.
    En iakttagelse från bokbindaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju egentligen inte riktigt "klockt" så mycket kokböcker som manglas ut i världen..de har nästan blivit som memoarer. Vi har alltför många, vet inte om vi snart är uppe i trehundra och ändå så gör vi vår egna recept. Inspirationsböcker är de däremot och när man har olika projekt inom cateringvärlden att tänka på så hamnar vissa av böckerna på sängbordet. Närmare våren vi kommer så blir de utbytta mot trädgårdsböcker. De översvämmar världen de också, jag hamnar slutligen ändå i den bok som jag fick i tidernas begynnelse.
      Här i mina kakböcker tror jag att det är på pepparkakesidan som största slitaget finns:)
      Säkert väldigt intressant att vara bokbindare av flere orsaker. Det är inte bara böckerna du lär känna utan även innehavaren

      Radera
  5. Å, lukten av bibliotek förr! Om det nu var lim eller de röda pärmarna som doftade - jag saknar den!
    Har försökt tre gånger att göra ett inlägg om läsning men wi-fin tycks för dålig för att min iPhone ska få fram det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lukten känner man inte längre på biblioteken, som man gjorde då....
      Du får göra inlägget när wi-fin vill. Ha det väldigt bra där du är!

      Radera
    2. Den där lukten, biblioteksdoften, den kommer troligen från gammal klot som böckerna var klädda med förr. Klot är en försvenskad förvanskning av clothes. Jag kan skicka en bit att sniffa på om du vill.
      (det där gamla kloten trodde jag aldrig jag skulle få användning för)

      Radera
    3. Se där, här kommer svaret på gåtan jag har funderat på i många år, för nu för tiden finns inte den doften kvar på biblioteken längre. Tack!
      Du får sända klotbitar till nostalgiska bokläsare, göra Internetaffärer på dem och bli rik på kuppen:)

      Radera
  6. Sitter här å ler när jag ser "Svarte Petter"...
    Undrar om man ens får kalla han så nu förtiden...
    och du så röker han också, kan det vara bra för barn ????
    Kan inte tro det!!!

    Men sådant funderade jag aldrig när jag var liten å spelade just svarte Petter, och blev man med han fick man ju sova me han också...då var inte tårarna långt borta vill jag lova.

    Köpte detta kortspel när från Finland och jag och Colin älskar att spela svarte Petter.

    Ha en finfin kväll vännen på Åland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju jätteroligt att spela Svarte Petter!:)
      Undrar om man kan kalla kortspelet till något annat, men antagligen får man inte. Säkert har man döpt om det..ja, just det, han röker också den filuren. Undra på att man är som man är, hahaa...
      Jag borde ta reda på om det går att få tag på Svarte Petter i nyskick, jag har ju också mina pojkar att spela med. Hops, här kommer mormor och spelar er under bordet killar!;)
      Detsamma goaste Rantamor, ha det riktigt bra!

      Radera
  7. Bøker får man ikke nok av, jeg er flink til å bruke biblioteket nå i vinterhalvåret.
    En god bok er den beste avslappingen jeg kan få, og jeg hadde ikke fått sovet en natt uten boka mi.

    Ha en fin lørdag, Maritklem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker är goda vänner...kanske jag har någon bra bok att läsa i juletid. Längtar efter det!

      Ha det fint du med Marit!
      Kram!

      Radera
  8. Det är underbart med böcker och förmågan att kunna läsa. Du beskriver det dessutom väldigt vackert. När jag i början av tonåren flyttade ifrån en liten stad till en stor och första gången kom in i den stora stadens bibliotek, jag kommer aldrig att glömma den känslan. Det var ren eufori tillsammans med en känsla av att det här kommer aldrig att ta slut, jag kan läsa här för alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker vill jag inte leva förutan. Eufori är precis rätt ord, det är så man känner det när man kommer in på ett bibliotek:)

      Radera
  9. Böcker ja!! Hur skulle vi kunna leva utan?De som vi läst och kommer att läsa- Minns som du, Svarte Petter nu du visar bilderna...min kära Farmor Emma, där vi barn lekte spelade läste..och farmor läste massor med böcker för oss..tack och lov kära farmor, för att du fanns...Pippi Långstrump, den allra första boken..och Spara och Slösa..minns du dem???? Eller var de för de svenska barnen, Lyckoslanten, var en tidskrift jag minns. Mor Anita hade aldrig tid att läsa för mig, så jag är glad att också lärde mig läsa tidigt, av mina syskon...Nu får vi läsa med våra barnbarn, visst är det kul..
    Önskar dig en fin kväll...och söndag kära kusin..Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju helt omöjligt att leva utan böcker!
      Pippi Långstrump, Sunnanäng, Raja, Spara och Slösa...och Biggles. Brorsan hade Biggles böcker och Edvin i Shanghai, sedan kom Kittyböckerna...
      Jag är jätteglad att mina små också älskar sagor och böcker, T läser mest för sig själv nu men lilla W. vill ju gärna höra sagor, plockar fram böcker och så går vi igång.
      PussochkramkusinaKarina!

      Radera
  10. Stånk., stånk, stånk...de är jag. Älskar böcker!
    Ligger under täcket och skakar tänder, mannen också!
    Vink vink käre Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skakar ni tänder? Hoppas att ni inte är sjuka!
      Hoppas att ni inte blev så rädda för mitt förra inlägg om havsfrun.
      För säkerhets skull önskar jag krya på er
      Vink och kram!

      Radera
    2. Ja, vi är såååååååååå sjuka! Influensa? Jag har "tackat" mannen för de år vi haft tillsammans....han svarar: sega norrlänningar "ramlar" inte av pinn så lätt....????
      Vink vink. Kramen "hoppar vi över idag!

      Radera
    3. Stackars er! Tur att ni sympatiserar med varandra och är sjuka samtidigt, fastän det nog kan vara så besvärligt när ingen orkar passa upp den andra. Men jag håller med din make, inte tusan ramlar sega norrlänningar av pinn för en förkylning...
      Näpp,näpp.
      En kram med långa armar!:)

      Radera
  11. Min första bok var Pippi Långstrump och min första skiva var en Creedence.
    På den vägen är det. En bok i ena handen och en skiva i andra, vandrande
    genom livet. Men jag kan aldrig läsa en kokbok på kvällskvisten. Då far
    fantasin iväg och jag somnar aldrig. :-)
    Go'kväll!

    SvaraRadera
  12. Det finns ingen som Pippi! Alla Astrid Lindgrens böcker är så härliga. Jag läser dem ännu nu och då när jag får tillfälle till det.
    Min första skiva var en av Tages eller kanske det var Ola & the Janglers...:)
    Ingen dålig vandring Eive, fortsätt så.
    Jag kan förstå att du går igång på kokböcker. Du borde bli kock! Det är ju ditt kall!

    Detsamma önskas!

    SvaraRadera
  13. Kranbilar veteranbilar sportbilar, ringer i huvudet på mig!
    Idag var ditt inlägg en hyllning till läsandet, riktigt vackert Karin!

    kramen o tack för råden hos mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), du verkar ha klarat dig bra! Kul! Bra!
      Gissar att du inte bara har bakat idag utan även kört bil.
      Tack Tina!

      kramkram

      Radera
  14. Böcker har också haft en stor plats i mitt liv. Min pappa hade en bokhandel (föregångaren till bokhandeln Vattumannen i Stockholm) i källaren i Enebyberg, vi hade ett bokförlag där vi översatte böcker från engelska till svenska och gav ut, jag slukade böcker som yngre. Nu när jag tillbringar större delen av dagen framför en dator orkar jag inte läsa lika mycket. Jag var precis som du i skolan - jag kunde läsa och fick hålla tillbaka det jag kunde. Minns att jag sveptes in i Narnia-böckerna, olika deckare, och massor av andra fina böcker. Vad bra att få förklaring till "biblioteksdoften". :) Tack för ditt mail. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet blev nog bra torftigt om det inte fanns böcker. Vattumannen har jag besökt!:)
      Bra deckare läser jag när jag vill koppla av riktigt ordentligt:)
      Ja du Anne-Marie, böcker kan man inte leva förutan!

      Kramar!

      Radera
  15. WOW! Impad! Du kommer ihåg hur du lärde dig att läsa! Intressant... ett mysterium är hur vi knäcker läskoden!! Det jag är bra på är just att lära barn att läsa och skriva. Spännande!

    Fin söndag till dig! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det var så innerligen spännande när jag kom på hur det går till. Glömmer aldrig glädjen. Jag kunde knappt sova, var så ivrig att få veta mera. Det är ju ett äventyr av guds nåde.

      Du har ett härligt jobb!:)

      Fin solig söndag trots den mulna väderleken
      Kram
      Karin

      Radera
  16. Visst är det härligt att läsa, när man inte somnar... jag hinner oftast läsa tre fyra rader sen är det godnatt jord. Men så småningom hinner vi!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis Helena, Vi kommer att hinna så småningom...nu bläddrar jag litet i någon av böckerna, läser några ord och så är jag väck och som i en säck:)
      Kramar!

      Radera
  17. Önskar jag kom ihåg när jag knäckte läskoden men det gör jag inte. Kanske var det inte den där plötsliga aha-upplevelsen utan gradvis? Det jag minns är att jag hade mitt eget språk men att när jag väl lärde mig läsa var det liksom inte kul längre för då var det liksom inte på riktigt längre.

    SvaraRadera