tisdag 27 november 2012

Kurrigt bara värre...

De har hållit sig borta ett tag härifrån.
Bara någon gång nu och då har de skuttat över gården, liksom i förbi farten
Men nu, sedan ett par veckor tillbaka,
kommer de hit varje dag med bestämda men lätta ekorrsteg


Och vad finns att säga egentligen, annat än att vi är bedårade av de bedårande
Kurt-Birger är den allra tamaste, den som känner igen oss sedan tidigare
Han tar det lugnt när vi kommer ut på trappan och smäller i dörren
Stannar bara upp lite och tittar småförundrat på oss som behagar störa


Idag när jag var på väg mot bilen, satte han sig lugnt på grenen ovanför den,
ca två meter ifrån mig och lyssnade noggrant på vad jag berättade för honom...
Hur jättegullig han är, att han är snäll som sitter stilla när jag fotograferar osv...


Själv berättade han att det är dåligt med hasselnötter i skogen i år
Bara så att jag skulle veta och givetvis så förstod jag vinken
Här skall hasselnötsförrådet fyllas på. "Jordnötter då? Nähää, inte det... de är ofta härskna
Solrosfrön och så någon limpa ibland, då blir det bra...jaja..
"Ska bli chabli" eller hur det heter

Undrar hur man mutar en fullmåne?
Får dra täcket över huvudet och tänka bort den...
Godnatt världen!



22 kommentarer:

  1. De är så fina att man bara smälter. Jag måste nog också träna på ekorrespråket så jag kan samtala med de ekorrarna jag möter i skogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de, man kan ju inte låta bli att tycka om dem. De förstår svenska våra ekorrar;)

      Radera
  2. Vilken raring! Går ju inte att motstå. Klart det ska bli hasselnötter och chabli ;)

    Och den där månen. Inte undra på att jag känner mig lite mysko.

    Sov gott!
    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Kurt-Birger är ett charmtroll. Fast han inte förstår det själv. Jag tror att det var Magnus Härenstam som hade någon schetch en gång där han serverade vin till ett bord och efter det så blir det bara ska bli, Chabli

      Månen, den mystiska suger nattsömnen ur en. Men jag har sovit som en sten i natt, tack och lov.
      Tack!
      Kram
      Karin

      Radera
  3. Kurt-Birger är ju bara för söt. :) Och han har säkert mycket intressant att berätta. Roligt att han är så orädd.
    Såg dina fina månbilder från igår. Du kan ta bra bilder på månen. Pratade precis med en lärare och hon hade haft svårt att sova natten som gick. Jag sussade sött vilket jag var glad för. Hoppas att du får sova bättre snart. Här lär det bli svårt att sova pga nya oväder. Nu har vädertjänsten lagt ut så många varningar osv att man undrar om den här delen av USA finns kvar efter helgen. Det skall blåsa (tycker inte om det), regna syndafloder, snöa. Håll tummarna. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han bedårar oss. Håller sig nog på betryggande avstånd, tack och lov, det ska han göra men han känner sig trygg med oss, det märks.
      För det mesta sover jag bra trots månen, men det händer någon gång att fullmånen tar makten över mig och mitt sovande. I natt har jag sovit jättebra, men kanske blåsandet som har kommit har vaggat min vagga:)
      Håll i dig Anne-Marie! Låter som om du har häftigt väder att vänta. Här förändras vädret också, men inte alls i den omfattning som ni tycks ha på gång.
      Håller tummarna
      Kramar!

      Radera
  4. De är underbara, korrarna. Vår äter allra helst talgbollar, gnager hål på nätet och tar bollen i famn och skuttar iväg. Det är som du skriver bedårande.
    Hoppas att du fick sova sedan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är!:)
      Våra korrar är mest bespetsade på solrosfrön, t.om. jordnötter ratas. Det måste vara en härlig syn när de far iväg med bollarna, fastän kanske inte önskvärt alla gånger
      Ja tack, i natt fick jag sova!

      Radera
  5. Underbara bilder!
    Hoppas det blev någorlunda med sömnen i natt.
    Ha en bra dag så här mitt i veckan!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Har sovit riktigt bra!:)
      Ha det likaledes, idag blir det pepparkaksbakning här
      kram

      Radera
  6. Hejsan Karin !

    Nu har det lugnat ner sig. Eller så är det för vädret varit
    uruselt, vi kan inte sitta o.mysa på balkongen.Men jag berättade händelsen för flera vuxna hur han gjorde och vad han hette.Det finns några grabbar till som småretas, sist när de frågade vart jag skulle med vattenhinken,sa jag det är till korna på skogskullen.De sa det finns väl inga vilda kor i Sverige.Va´har ni inte sett dom.Nä-ä sa de.Så gick de men en liten "professor-pojke" viskade att jag bara hittade på det
    där.Då nickade jag.Han är så söt med de runda glasögonen lite övervikt har han också.Var med förra året när jag matade kattungarna födda ute/i torpargrunden på Prästgårdsv.12-14.
    Där alla andra katter som fångades in hade sand i pälsen, inga löss,ingen skabb.www.luffarkatten.se håller på än.

    Älskar de små ekorrarna med de mörka pliriga ögonen.Jag har hittat hasselnötter i år.Och så såg jag en tanig kurre.

    Kanske det blev en aning för långt.Men börjar jag skriva kan jag inte sluta.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mi,

      du får skriva precis hur mycket du vill, hur långt som helst. Jag läser och är glad över att det har ordnat upp sig på bästa sätt. Ska titta in till dig och till www. luffarkatten.se, litet senare under dagen. Är i pepparkakssmeten nu. Med händerna!:)Tittar in litet nu och då här mitt i arbetet.
      Vi har hasselnötter här också, men inte alls i den omfattning som vi brukar ha. Tur att det finns att köpa, men å andra sidan så är ekorrarna väldigt nöjda med annat också.

      Ha det bra så länge
      Kram
      Karin

      Radera
  7. Så fin! Intelligent blick har han också, Kurt-Birger. De finns de som säger att ekorrar bara är ett slags råttor med yvig svans och utvecklat sinne för PR. Till dem svarar jag: "Så trevligt!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att vara en slags trädråtta med yvig svans och utvecklat sinne för PR är de onekligen intelligenta. Det är även råttorna utan yvig svans och utan det utvecklade PR-sinnet.
      Så visst är det trevligt:)

      Radera
  8. Om du inte misstycker lånar jag Kurt-Birger som skrivbordsbakgrund på datorn ett tag. Behöver nåt
    uppiggande. Du får tillbaka han sen. :-)
    Frid på jorden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker spontant på Bellmans epistlar nu och när fru Winblad diskuterades....och säger någonting liknande själv.
      -" Herrn tillhörer oss alla"! Använd Kurt-Birger du som uppiggning i novembermörkret...Du behöver inte ge honom tillbaka ens. Han finns ju här in live!:)

      Frid på jorden! Det kan man nog inte önska sig tillräckligt många gånger.

      Radera
  9. Så söta bilder av söt ekorre!!
    Så tam han är. Men alla djur älskar ju Pettas precis som de älskade Snövit :-)
    Jadu, bodde du här skulle du se en annan slags ekorrar. Vi har sååå mkt ekorrar och de är överallt. Inte samma sort som i norden, utan en större, gråare sak.
    jag tycker nog att de är lite som råttor, ja. Fast sötare och inte lika äckliga. Men jag gillar dem inget vidare.
    De hemma är mkt sööötare och finare.
    Jag sov som en stock inatt, men brukar ju sova bra vid fullmåne. Love it!!
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du stocksovande Annika:)

      Vi kan gå nära honom, på ungefär två meters håll. Tamare än så vill jag inte att han blir. De vilda djuren ska förbli vilda, bäst så:)
      De älskar framför allt maten vi lägger fram åt dem.
      Men du gillar ju SÖÖT!

      Kramar!

      Radera
  10. Vilka underbara bilder av Kurt-Birger.
    Jag blir så glad bara av att se på bilderna hur skulle det
    inte vara att se honom i verkligheten. Kram Ewa

    SvaraRadera
  11. Tack Ewa!
    Kurt-Birger är en härlig kille! Väldigt personlig, men det är de alla mera eller mindre, när det kommer till kritan

    Kram Karin

    SvaraRadera