torsdag 29 november 2012

Kung Bore

Kristallflaskan i fönstret skimrar lite extra idag mot vit snöig bakgrund
Varje år upplever jag att det är likadant.
Jag blir mäkta förvånad, upprymd, småtossig och full av blandade känslor
när Kung Bore sveper in hit till oss förbi grindstolpen
(vi har ingen grind, bara en hundraårgammal stolpe)

Talgoxe på fönsterbleckspromenad

Igår kom han alltså.
Först tänkte man att nååå, det här smälter bort till kvällen, men
inte det, inte.
Vi var till SmakbynVisitalands höstmöte.
Ett möte vi alltid försöker vara med på och i år var det extra roligt
att fara iväg.

Enen nedanför kökstrappan är rejält snötyngd idag

Smakbyn är det nyaste nya på den åländska restaurangkartan och naturligtvis var vi nyfikna.
Så vi for iväg på snömoddiga oplogade vägar med Inga från Linastugan i baksätet
Förutom de stadgeenliga förhandlingarna så fick vi gå "husesyn" med  Michael
som fick årets turistpris, vi fick äta lite vickningsmat,
och se en liten förhandsvisning på Tareq Taylors film

Vår grytmat/middag från igår ställdes ut för att svalna ....nu är den rejält frusen:)
Som ni kanske minns så var Tareq hit i oktober och bakade.
Filmen kommer allra först att visas i England, men är såld också till andra länder,
bl.a. till Tyskland och Sverige...så hopp finns att vi ses via tv-apparaterna;)

Smidesfågeln har fått en vit "ullig" kropp

Idag bakar jag på L...flere olika sorters limpor är på gång.

Snön lyser upp, novembermörkret är ett minne blott:)

24 kommentarer:

  1. JAG kan knappt titta på dina UNDERBARA bilder.
    Jag blir så AVIS!
    Men absolut inte missunnsam. NJUT av det superljuvliga vita. Jag är som du, jag blir tossig, lycklig, sprallig och så glad vid snöfall. Det är som om hela naturen får fnatt samtidigt som jag.
    Underbart att ni får snö till advent. Härligt.
    Vi ska visst få 17 grader varmt på söndag, och sen 19 må och ti.
    GISSA vem som inte är glad? Just det. JAG! Det är rekordvarmt för årstiden.
    Nej, nu skulle jag allt vilja ta en sväng hemåt norden och få lite snö!
    Ha en FIIIIN dag i snön!!!
    Vi ska få 7 grader varmt idag, och sol. OK med den tempen, men inte med 19 grader i dec.
    KRAMAR!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tareq filmen ser jag fram emot jättemkt!!

      Radera
    2. Jag var just till Skogsrestaurangen med skal åt de fyrbenta vännerna och det har verkligen kommit mycket snö, tjugo centimeter si så där. Det blåser en del så det känns kallare än de minus två som det är.
      Hoppas snön håller kvar över första advent, det förhöjer stämningen en del. Man börjar bli rätt trött på novembermörker.

      Förstår att du upplever att det är varmt för att bli julmånad, du som har snön i blodet:)
      Det är med blandade känslor jag ser framemot filmen..:)
      Drar nog en filt över mig den dagen, haha...

      kramar!

      Radera
  2. Fint! Nästan så att man kan tycka att det OK med vinter redan i november... Vad praktisk med extrafrys utomhud, till exempel. Och filmen ja! Ska bli kul att se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ljust i alla fall, fastän vi har rätt mycket snö redan.
      Ser med spänning framemot filmen. Vi är många med och tiden rör sig om en halvtimme, så jag räknar med att man får vara glad om man syns i två minuter sisådär:)

      Bra med utomhusfrys...oförhappandes till och med.

      Radera
  3. Glöm ej Lussekatter! I morse åt jag upp det sista svartbrödet.
    Tack för inspirationen. Det var en angenäm bekantskap. :-)
    Jag vill också ha rejält med snö.
    Go`kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först blir det en födelsedagstårta, sedan lussekatter:)
      Jag har inte glömt svartbrödet, bara jag ramlar in litet i mitten av december får du kavla upp ärmarna igen och baka ett annat recept:)
      Jag blåser iväg lite snö på direkten
      Go´kväll!

      Radera
    2. Polletten föll ner först nu. L-ussekatter...haha. Baka på L. Får nog göra det i morgon

      Radera
  4. Tänk att Kung Bore tittade förbi hos er! Vilken lycka med så mycket snö...hoppas ni får behålla den. Här i småland "sprang" han förbi och lämnad endast lite puder efter sig. Men jag blir lycklig av det lilla....lite ljusare blev det allt.
    Du den där T Taylor som bakade hos er...var de han som "såg rätt bra ut"...? Tänk så roligt att få se dig i TV...hoppas det blir när vi är hemma i Sverige!
    Nu ska du ha det så gott och var rädd om er!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu ser det ut som om Kung Bore har fått sällskap av gumman Tö, men det har utlovats köldgrader några dagar framöver så förmodligen får vi hålla den över första advent. Hoppas det, fastän det blir extra arbete med att röja så är det ändå väldigt skönt när det är ljust utanför.
      Jag har ingen aning om när tv-programmet sänds ännu. Trädgårdsonsdag heter programmet där Tareq är med.
      Detsamma, kram och vink!

      Radera
  5. Men söta kusin, vad mkt snö som är vit ni har..Vi har snö, men den är blöt och ligger inte kvar...utan rinner ut som en blaskig sörja..Heller vitt än blött...
    Och talgoxen, den är där hos dig..du matar den väl bra..
    Kan tänka mig allt gott du bakar till jul, nu när inget trädgårdscafé pockar på---
    Fina bilder..och intressant är er vandring...Sen får jag se nya ju..
    Kram i vintermörkret

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat! Vi har vi!:)
      Hellre vitt än blött, håller med dig.
      Jaa, du har väl en märklig tavla hos dig nu...en försvunnen talgoxe som flög hit.
      Jag bakar inte till oss ännu, jag bakar beställningsbröd åt folk och till marknader. Måste överleva, få slantar till brödfödan, så fastän caféet är stängt sitter vi inte och rullar tummar. Ännu. :)
      De nya bilderna kommer först i slutet av februari
      Kram till dig också Karinakusina!

      Radera
  6. En ny blogg som kommer med en liten rar kommentar...naturligtvis måste jag kolla:) Snö, blir avis. Här kom det 23 flingor i kväll men det räknas det också tycker jag:)
    Ha en fin helg
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du hittade hit du med Annika!
      Absolut, 23 flingor är mycket bättre än ingen flinga alls.
      Ha det likaledes!
      Kram

      Radera
  7. Det är så underbart härligt med snö! Trots vad klockan är slagen har jag inte hjärta att ropa in de snölekande barnen här utanför i skogen. Jag öppnar dörren, tar sats för att ropa, hör de kvillrande glada lätena, ler och drar tyst igen den igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skulle jag göra också eller själv gå ut och leka.
      Inte kan man ju störa när leken är som härligast:)

      Radera
  8. Jag älskar snö. Fast inte fem på morgonen när jag skrapar bort den (och isen) från mina bilrutor. Jag hoppas att snön håller sig till lördag för först då kan jag gå ut och njuta av det vackra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint med snö, vitt och friskt! Men som du skriver, man kan ha roligare sysslor för sig än att skrapa bilrutor klockan fem på morgnarna. Även jag hoppas att snön står sig över helgen, adventsstämningen blir så mycket ljusare.

      Radera
  9. Somnar med ett leende på läpparna. Ser vacker snö framför mig. Doften av limpor. Små vänner som hittar mat hos er ;)

    Vad fint dag ni haft!

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blåser det ordentligt, snön yr och det är bara att gå ut i snösvängen för att kunna köra ut alla brödbeställningar. Det är vinter!:)
      Idag ska flera platser för matning av djuren inrättas, nu börjar deras hårda tid för kampen att överleva och vi gör så gott vi kan för att hjälpa dem.

      Sista november, Anders braskar
      Ha det allra bäst!
      Karinkram!

      Radera
  10. Hade det varit kallare här har det sett ut som hos dig - fast mer. :) Min gata är en mindre flod. Så söt talgoxen är. Minns de tama talgoxarna från Enebyberg.
    Vackert är det med det vita. Just det, det är sista november. Anders slaskar hos oss.
    Så snabbt vintern kom hos dig. Ha det fint! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har fått ännu mera snö, har ca en halvmeter idag, går upp till knäna där det är oplogat. Så här braskar verkligen Anders.
      Vintern brukar komma i ett kast här ungefär. Plötsligt!
      Som det ser ut nu så har den kommit för att stanna men man vet aldrig...
      Ha det fint du med!
      Kramar!

      Radera