fredag 16 november 2012

Knappar- Galleri Fredag


Knappar är Sunny Sweedes tema i Galleri Fredag den här veckan.

Jag plockade fram några jag hade i  min omedelbara närhet, hinner inte riktigt med just nu...
måste baka och inte leta knappar.
Men jag har mängder av knappar, sorterade i färg och sort...
men dem får jag visa någon annan gång, helt enkelt göra ett "knäppt" inlägg;)

Knapparna på bilden har alla sin historia.
Det är ungefär som att ligga på en trasmatta och känna igen sina klänningar och blusar i den,
när man tittar på gamla knappar.

De svarta glasknapparna fanns i en av min mors dräkter,
de glasklara med stenar i, i hennes blus.
Ofta bar hon blusen till dräkten, så knapparna har följts åt.
Jag kan känna doften av henne när jag tar i knapparna...
hon doftade alltid eau de cologne när hon skulle gå bort och håret hade hon uppsatt i knocka...
Det skulle vara så då...jag var alltid förundrad över inlägget hon påtade in där bak i håret
och som hon sedan fäste med hårnålar

Plåtknappen med lejonet, Finlands vapen på, har Uffes far säkert knäppt fast några gånger


De röda, avlånga plastiga knapparna hade jag i min duffel



Brandkårsknapparna i mässing tror jag att fanns i brandkårsmeckan som min far bar
redan innan jag föddes.

Meckan hade bytts ut till uniform när jag kom till världen
Men jag har sett bilder på honom i meckan



De äkta pärlemorknapparna prydde min vän Hilmas
blåvita prickiga sommarklänning

Alla guldmetallknappar hör till en  charlestonklänning från tjugotalet...
På något sätt anlände den från Amerika.

Jag fick den av Hilma när jag skulle på maskerad en gång.
Så fin jag var!
Jag utsågs till Mary Pickford, då helt okänd för mig, men
så roligt jag hade som Mary...
Dessvärre finns inte klänningen längre, den var rätt murken,
mera säger jag inte;) men det lät riiitsch...

men knapparna ger mig fortfarande glada minnen trots
att det är många år sedan nu
som jag svängde mina ben i en charlestondans



De övriga som har något att skriva om knappar idag är
Anna Fair and True,Channal ,Emmama goes Skottland  ,Fourmom,Fritid och tankar
Jagger Dagger,Karin Englund,Kattas fikarum,Life in the suburb!,Livsrummet ,Musikanta
My life in Silicon Valley ,Nya Äventyr,Olgakatt,Pettas,Pixelie,Pro tempera,SunnySwede
Sweet Home Sweden ,Taklyftet ,Tankebubblor ,Vardagsliv,Vid fjell och fjord,Västmanländskan

En bra fredag önskas!

23 kommentarer:

  1. Knappar är underbara.
    Som barn lekte jag timtal med mammas knappsamling. Det fanns ett stort fack i sylädan där alla låg. Jag la dem på en bricka och sorterade. Tyvärr var de flesta herrknappar. De var svart bruna ganska små och många. Kappknappar var stora och spännande.
    Blusknappar var inte många för mamma hade aldrig blus!
    Det var i sängen när jag var sjuk och knapparna las på en bricka......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så!:)
      Det är något visst med knappar och i sig själva är de små smycken.
      Jag minns ungefär samma sak som du. De flesta var herrknappar, småtråkiga men med tiden fick jag kontakt med riktiga knappsamlare...och som hantverkare, när man gör tomtar och dockor, är det viktigt att ha vackra, härliga knappar,passande till olika material. Jag har för mycket,helt klart och har också delat med mig till dem som inte har lika mycket...men en knapp slänger jag bara inte.

      Radera
  2. Vackra knappar med historia. Jag blir alldeles faschinerad över att du har dem så välsorterade, mina ligger huller om buller i en stor glasburk. Men roligt är det med knappar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag har också haft mina huller om buller, men när jag behöver speciella färger av knappar till olika hantverk, så blir det så mycket lättare när jag har dem sorterade.
      Det är roligt!

      Radera
  3. Åh, lyllos dig som har en knappskatt! Hos mig råder rena knappmisären. Några få anonyma, ointressanta knappar. Kul med knapphistoria!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, känner mig nästan överdådig när det gäller knappar..och de som jag känner att har historisk potential får stanna lite längre. För jag ger bort också....kan ju inte spara på allt. Måste bli minst 300 år om jag ska hinna med allt jag har tänkt hinna med

      Radera
  4. Tänk vilken historia en endaste knapp har! Visst är det väl underligt att en liten knapp kan väcka många minnen, dofter och känslor. Ordet: Knapp...bara ordet får igång att tankarna börjar snurra.
    Nu önskar jag dig en bra helg! Var rädd om er!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som liten ser man så mycket mera, man lägger märke till de små tingen, som t.ex. en knapp. När jag var liten fanns inte smycken och pynt på samma sätt som det finns nu. Det var som att få en skatt om man i sin tröja fick några vackra knappar
      Önskar er detsamma Monica!

      Kramkram

      Radera
  5. Jag blir så glad av knappar och tänker på alla gånger jag suttit i mormors syrum och lekt med knapparna i alla knappaskar. Kram till dig och hoppas ni får en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och så härligt det är när man kan fortsätta leka med alla gamla knappar, mormors, mammas och vem det vara mås, fastän man är vuxen
      Kram till dig med och detsamma önskas er alla!

      Radera
  6. Jag älskade knappar som barn. Satt med min mormors stora knapplåda och bara tittade. Finast var de i pärlemor, tyckte jag då...
    ÅÅÅ...måste ta mig en titt i den asken ngn ggn igen.
    Har inte heller ngra knappar att skryta med. Därför blev mitt inlägg idag väldigt knappläst på fler än ett plan..
    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pärlemorknappar har alltid haft en särskild dragningskraft på mig alltsedan jag läste om hur pärlemor blir till..på riktigt. Ingen imitation här inte:)
      Det är rätt naturligt att det blir knappar över här, eftersom mitt hantverk är sådant att jag tar hand om gamla vackra kläder i bra kvalitet, slaktar dem och syr både tomte och dockkläder av dem och en del annat. Ekologi även där
      KRAM!

      Radera
  7. Jag minns min farmors knappsamling, som jag älskade att leka med som liten. Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska så klart att vi alla minns mormors och farmors knappsamlingar efter alla kommentarer hittills. Alla har vi lekt med knappar som små verkar det som.
      Kul!:)
      Ha detsamma Nilla!

      Radera
  8. Så mycket minnen knapparna för med sig!=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), det är som om man öppnade ett minnesalbum när man öppnar knappasken.

      Radera
  9. Knappar - så fulla av minnen! Minns min farmors syskrin (som jag numera har) och däri finns en broderad börs med fina knappar. Så fint!

    Vilka minnen som kom till mig nu.

    Härligt inlägg Karin!

    Stor kram från Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappar berör mera än man kanske kunde tro. I all synnerhet de gamla knapparna man har i sin gömma.

      Tack Lotta!

      KRAM
      Karin

      Radera
  10. Men var kul att ha såna minnen till gamla knappar! De röda ser ut som godisar ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt! De ser goda ut, måste kanske smaka lite;)

      Radera
  11. Wow, imponerad över alla fina och ovanliga knappar du har och dessutom alla minnen till de gamla knapparna.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Jag har många härliga knappar, behöver nog göra något trevligt av dem när tiden är lämplig för det.

      Kram

      Radera
  12. Vad många fina knappar! Min farmor hade en gedigen knappsamling och jag gillade att gå igenom den och sorters och sånt när jag var liten.

    SvaraRadera