onsdag 28 november 2012

Idag har jag bakat på Ä


Pepparkaksbakandet har börjat och jag bestämde mig för att jag skulle baka
på Ä idag....

Så här har det blivit äppel, änglar och ästar på löpande band


    Ärnor hör adventstiden till ...



   och ärtan kan man inte vara förutan....


    Jag har också försökt få till några fina bilder på talgoxarna utanför fönstret men
    de har bara visat Ändan åt mig....så dagen har verkligen gått i Ä-ets tecken

    Nu ska vi fara på Ä-ventyr tillsammans med goda grannar. Smakbyn i sikte!
    Huka er sundsbor, getaborna är på gång!
    Ha det bra alla!

34 kommentarer:

  1. Många fina ä:n blir det! Och oj vilken tjockis till talgoxe! Mycket god Pettas-mat i den magen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Goda också, Uffe har provsmakat och godkänt. Pepparkakor hos oss ska smaka mycket kryddor.
      De är runda och goda de små:)

      Radera
  2. Jag gillar dina Ärnor och Ärtan! De ser urgoda ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärnor och ärtor måste det vara i kakburken till jul, absolut!
      De fick godkänt av provsmakaren Uffe!:)

      Radera
  3. Fler ord på Ä än man skulle tro! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dät finns hur mångä än som hälst!:)

      Radera
  4. Mmm känner doften av nybakade pepparkakor!
    Ha det gott!
    Hälsning från ett snöigt Stockholm för tillfället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken skillnad det måste vara för din del, att byta Medelhavsklimat mot det här.
      Ha det gott du med Anneli!

      Radera
  5. Nä nu får man allt huka sig i bänken....för nu är Karin i full gång. Men HUR kunde jag missa ditt Inlägg om Kurt-Birger???? Jag får skylla på förkylningen...Vika underbara bilder av K-B, fattar inte att han är så snäll och poserar så stilla framför din kamera.
    Pepparkakorna....jag känner doften...oj,oj Karin, tänk om jag bodde liiite närmare.
    Nu hoppas jag att ni får en bra kväll.Var rädd om er!
    Sov Gott!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får hon konstiga il på sig, den där Karin.
      Måste nog ha med månen och snön att göra, kanske pepparkakorna också¨. Det blir inte roligare än man gör sig och jag är lättroad.
      Ja, tänk om du bodde lite närmare.
      Vi har haft en riktigt fin kväll i trevliga människors sällskap.
      Sov gott du med!
      Kram och vink!

      Radera
  6. Så gott, jag ska göra pepparkaksdeg för första gången i mitt liv i år. Mamma gjorde alltid den och nu får jag klara det själv. Det var nog på tiden, hihi...

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det klarar du hur galant som helst. Säkert har du din mammas recept. Ett fint sätt att minnas henne...lycka till!

      Kramen

      Radera
  7. ÄNTLIGEN! Är det dags för de underbart goda pepparkakorna :-)))
    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så härligt med pepparkakor och doften som sprider sig i huset är advent.

      Kram till dig med eWa

      Radera
  8. HIHI, ja Ä var det ja...
    Mysigt med bak! OCH så doftar det ju så ljuvligt gott i huset!
    Ärnor och Ärtan och annat mysigt.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om du kunde ha varit med och bakat på Ä.
      Doften är nästan det bästa för min del
      Kram!

      Radera
  9. Smaskigt med alla dina pepparkakor på Ä...
    nu blev jag ju fikasugen också...och vill ha pepparkakor till men jag har ju inga, ska baka med småkillarna nästa helg.

    Kul foto på din pippifågel...han gjorde en stj-ärtis åt dig..
    Tjingelingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han gjorde inte bara en stj-ärtis åt mig utan många:)
      Önskar att jag också fick tid med mina småkillar. Det är så roligt att baka tillsammans med dem.

      Tjingelingen

      Radera
  10. ääämen än ännan är änna ämponerad!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Tack, tack!
      det låter nästan göteborgskt det du skriver Karlavagnen.

      Radera
  11. Ärliga äpparkakor!
    Hoppas att äventyret smakade!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pepparkakor är gott!
      Nyttigt också, man lär bli snäll av dem.

      Kram

      Radera
  12. äftigt Karin! ;) Du klarar av att baka allt tror jag. Även än. Och talgoxen var ju också rolig. :)
    Hoppas Smakbyn smakade. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Det blev en ä-dag idag. Imorgon bakar jag någon annan bokstav, tror jag.
      Kramar!

      Radera
  13. Äh,
    Äntligen är november till ända. Även om det betyder att december äntligen äntrar kalendern så krävs det en ämneskreatör till lördagsbloggen. Frivillig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt aviserade att hon skulle ta över för december. Om hon inte kan i alla fall så ställer jag mig frivillig till att vara ämneskreatör. Jag tar kontakt med henne så får vi se vad som händer. Hon har varit på resa till Laos men reste därifrån i måndags.
      Tack för dina teman i november, det gick så fort det här att jag har glömt bort att tacka dig tidigare

      Radera
    2. Jamen så bra, jag har nog slarvat med bloggläsandet så jag har missat det.

      Radera
    3. Man kan ju inte vara uppdaterad på allting som händer i bloggosfären jämnt och ständigt. Jag har i alla fall sänt mejl till Olgakatt om saken.

      gonatt!

      Radera
  14. Hahaha, vad kul med fåglen.
    Vi bakade pepparkakor igår. Det är ju så himla gott!
    Ha en fin torsdag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De visade mig ändan hela dagen igår de små bevingade:) Hoppas den här dagen blir annorlunda. Att jag istället får se (n)äbben.
      Jag har ett recept som vi bara måste baka varje år, med mycket kryddor i.
      Ha det så du med Bodil!
      Kram
      Karin

      Radera
  15. Härligt äbak! Vi har inte haft bokstaven ä i klassen ännu. Men sen då det är dags kan jag ju slå upp din sida.
    Ha en god torsdag! För du smakar väl på äna?
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Ärnor, ärtor och ästar tycker små skolbarn om att lära sig
      Självklart blir det en god torsdag! I dubbel bemärkelse.
      Önskar dig detsamma!
      kram

      Radera
  16. Svar
    1. Tack!:)
      Ärligt att du är tillbaka igen!

      Radera