onsdag 7 november 2012

I baktankar



Utanför vårt sovrumsfönster växer en gammal stor syren
När det blåser nordan brukar småfåglarna söka skydd där
Nu har jag hängt några talgbollar där, dels för dem
men också för vår egen del 


     Det är svårt att fotografera de små som för det mesta far på i ilande fart
     Nu har vi dem på andra sidan glasrutan! 


    och chansen är större att få dem att fastna på kameralinsen
    Men det är inte helt enkelt för den skull.
    När det blåser vajar syrenen och de fjäderlätta sötnosarna, tummetottarna följer med
    som vinden vill


   Att fönstret också behöver tvättas är en annan femma.
   Det får bli en annan gång när jag känner att jag har tid och lust för det

   Dagarna är så korta, så korta. Redan vid tvåtiden mörknar det och
   det gäller att hantverka den tid när det är som allra ljusast under dagen
   Andra bevingade varelser än fåglarna på utsidan är på gång

   Änglar blir till, änglar som snart skall resa till Italien och till Sverige
   Julen gör sig påmind
   
  

30 kommentarer:

  1. Jag tycker du har fångat blåmesen jättefint. Det är så roligt att sitta och studera dem. Jag gömmer mig också bakom gardinen i köksfönstret och ibland har man tur och får dem på bild. Hoppas du visar bilder på änglarna innan de flyger iväg. De är så söta. Ha en trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Vi ser dem när vi sitter vid vårt köksbord och nu också från sängarna så här har vi naturfilm nästan hela tiden.
      Jodå, jag lovar visa änglarna innan de flyger iväg.
      Detsamma!

      Radera
  2. Blåmesen är nog bland sötaste som finns! Vi har försökt styra småfåglarna med hjälp av talgbollar och fröautomater till ställen där vi kan se dem närmare men lyckas dåligt. Antagligen går det för mycket katter i trädgården liksom innanför rutorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bland de sötaste, absolut. Och beskäftiga också. När jag hänger ut korvar och bollar i träden, är de synbart irriterade på människan som kommer emellan dem och födan. Ibland flyger de så nära att jag kan känna vinddraget från dem i håret.

      Radera
  3. Jag har vant mig så vid dina fyndiga ordval att jag var säker på att du även skulle skriva om något nytt bakverk du planerar ;-)
    Jag måste också få upp lite talgbollar - både till min och katternas glädje (eller kanske deras förargelse)
    Kram
    Ann-Mari
    PS kom att tänka på dig idag när jag läste Kippari-tidningen där det fanns en artikel om pigan Gustava som var den sista som avrättades på Åland - inte för att jag associerar det till dig :-), men för att du alltid nu och då berättar intressanta historier och denna var intressant (spciellt för en annars småtråkig branchtidning ;-)j

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lurades lite med vilja:)
      Våra katter kvittrade när de satt i fönstret och tittade på fåglarna. Säkert irriterade över att det var glas emellan dem och godbitarna.

      :), jag har hört att den sista kvinnan som avrättades på Åland faktiskt hette Karin och var från Emkarby, men det kanske inte är rätt. Måste nog forska lite nu;)
      Kram
      Karin

      Radera
  4. Vackra bilder på den lilla mesen...
    Ja, jag förstår att ni har korta dagar nu.
    Änglar tycker jag om. Väldigt mycket.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Vi hinner knappt slå upp ögonen på morgonen så får vi sätta fast dem igen. Med lite överdrift nu förstås;)

      Kram!

      Radera
  5. Sötnosar & tummetottarna....underbara ord! Så länge du kan se ut genom fönstren( och ta vackra bilder) kan du väl "strunta" i dem...? Här mörknar det vid fem tiden.
    Änglar...nu gör du mig nyfiken. Tänk att de ska flyga iväg ut i Europa.
    Ha det nu så gott Karin. Var rädd om dig & de dina.
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är så små det där sötingarna, som tummetottar ungefär:)
      Jag struntar en vecka till i fönsterrutorna, sedan blir det nog en enkel innerrutetvätt. Jag vill ha bättre bilder:)
      Jag visar bilder på änglarna så småningom. Nu har de bara huvuden...
      Detsamma och kram till dig!

      Radera
  6. Underbara bilder oavsett rörlighet och eventuellt oputsade fönster!

    SvaraRadera
  7. Jo de är så söta de små mesarna,man ville nästan klappa dem på de små duniga huvuden'a. Du har minsann lyckats fånga dem på bild..ser bra ut, Jaså du har änglar att skapa..nu vill jag se.'Kram min söt akusin//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att inte tala om så gärna jag vill klappa dem på lilla magen, den duniga goa`.
      Du får se änglarna när de är färdiga att flyga sin kos. Nu är de bara hårlösa huvuden.
      Kram kusinaKarinadufina!

      Radera
  8. Blåmesar är så söta! Det är så härligt att du har kameran nära och redo Karin.

    Änglar, finns dom ;) Såklart! Och dina är nog speciellt fina. Längtar att se!

    Kramar
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är gosiga, näbbiga och härliga. När jag drog upp rullgardinen idag så var genast en liten mycket nyfiken framme på fönsterblecket och tittade vad som var på gång på insidan:)
      Självklart så finns änglar!

      Kramar
      Karin

      Radera
  9. Vilken sötnos! För att inte prata om vilka underbara bilder su lyckats ta på denna dunboll - härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söta som sockervadd!:)
      Tack Marina!

      Radera
  10. Här har vi också sparvhökar som dyker på småfåglarna som får panik och flyger in i fönsterrutorna.
    Hände häromdagen , en duk i fönstret och där låg en liten pippi, men jag vakade över den så att inte höken tog den och sfter en timme var den pigg igen och flög in i skogen.

    Tack för din snälla , snälla kommentar hos mig, särskilt att den kom från dig som är så himlans duktig på att göra mat,
    så sträcker jag på mig och blir stolt.
    Lovar att skicka dig ett ex av min kokbok, om den nu skulle bli av....hahahaha
    Roligt skulle det vara...men men...kan jag det ????

    Men du Salmings kokbok var så vacker med underbara foton från en underbar fjällnatur.

    Tjingelingen snälla du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OM någon kan så är det du. Bloggen din är ett bevis om något. Hoppa nu bara, du kan inte förlora någonting på kuppen!

      Solskenshälsningar

      Radera
  11. Googla på rövarflagga och hamnade på Din blogg. Egendomligt. Jag har sett mina bloggvänner är vän med Dig. Men aldrig gått in och kikat.
    Skulle ha en flagga som betecknar krig på barns språk.Det nämligen så att några grabbar i 10-12-14 årsåldern småjävlas med mig och katten bankar på fönsterblecket så katten blir rädd. Men igår tog det priset, då vi sitter på balkongen i det svaga solljuset och njuter. Då hoppar det fram en grabb vid gallret på balkongen bor nb. Och vrålar till högt så både katten och jag blev rädd, Prinsen for iväg in med långa kopplet efter sig. Jag blev ursinnig. Och rusade ut på bron och skrek FY SKÄMS på er efter dom.Då peka grabben med de röda byxorna långfingret åt mig.Tänkte hänga ut vit flagg.Men om det händer en gång till, vilket jag tror det gör.Går jag till Wasaskolan som ligger nedanför mig.För nu är jag arg. I 17 år har jag bott här. Jo massor av gånger har de mobbat mig, det är en ny generation som gör lika dant som den förra.
    *************************************************************

    Underbara småfåglar älskar den lilla Blåmesen. Får inte mata för grannar och hyresvärden, det drar till sig råttor o.möss.
    Utanför köksfönstret har jag en Forsytiabuske där hänger jag talgbollar åt de små. Så Har Prinsen något att jäbba åt.

    Du får väl kolla upp vad jag är för en tok, jag bor i Södertälje sedan 42 år.

    Hej från Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi!

      Förstår att du har problem att fajtas med. Vet du vad som brukar hjälpa?
      Säg att du tänker pussa dem när de kommer närmare. De försvinner som oljade blixtar:). Har testat...pusshot håller alltid när det gäller tonåriga buspojkar. De vill inte bli pussad av "tanter".
      Ska givetvis komma på besök till dig!
      Roligt att du hittade hit tack vare en rövarflagga. Otroligt!

      Karin

      Radera
  12. Ja det där var rätt fiffigt att få förevigat någon bild av dem. Alltid ett problem att få dem att fastna men det där lyckades bra. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste vara lite bakslug ibland:) för att få till några bilder på nära håll.
      De små tättingarna är så snabba i sina rörelser så det är svårt att få bra foton av dem.
      Ha en fin dag du med!

      Radera
  13. Så fina bilder! Vist är småfåglar härliga. Man kan titta på fågelbordet timevis och glömma klockan. Tänk att se dessa varelser så nära håll!

    Mörkt är det här med. Alldeles för mörkt. Klockan är 5 och man känner att man borde gå och lägga sig - suck - var är sommarens långa ljusa dagar ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina!

      Man kan titta på fåglarna hur länge som helst känns det som...de är individer de också och har sina sidor:)

      Det känns lite mörkt, jadå, men vi får trösta oss med att ljuset väntar bortom nyåret. Under tiden får vi tända våra ljus och ha det skönt och gosigt. Också nödvändigt

      Radera
  14. Så klokt. Jag har också i sikte att tvätta fönstren så att jag kan ta bilder på de små när de äter här från någon av de tre olika rätter som ständigt finns framme. Solrosfrön, hampfrön och talgbollar. Jordnötter slänger jag ner på gräsmattan så att Skatis och hans fru får lite fast på annat håll så småttingarna vågar sig fram.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, ibland måste man försöka nå dem på lite närmare håll.
      Du är snäll du Marianne som också ger skatorna godis.

      Kram!

      Radera
  15. Nejdå, de är ju också hungriga nu på vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, alla behöver energi. Vi har ju vår "björnliga" som äger vårt ställe:)

      Radera