lördag 10 november 2012

Favoritrum kontra Anonym


Det tycks ha blivit en vana (ovana) att kombinera Galleri Fredag och Lördagstemat för min del:)
Jag hoppas ni håller till godo med det, både Sunny Sweedes Victoria
och Livsrummets Englundska som har delat ut rubrikerna i respektive tema


Jag har funderat "huvudet runt" på temat Favoritrum och det låter väl  märkligt
för många att jag inte har ett sådant i egentlig mening. Alla är mina favoritrum...

Jag har  både i tankar och också rent fysiskt
vandrat runt i vårt hem på grund av fredagens och lördagens tema,
försökt känna efter på djupet.
...och kommit fram till att jag inte med bästa vilja
kan säga att ett rum är det direkta favoritrummet framom något av de andra rummen


Sedan har jag förstås försökt analysera "dilemmat". Om det nu är ett sådant.
Eftersom vi bor mitt i vårt jobb, i vårt företag, så har gränserna slätats ut rejält på vad som är
hemma och vad som är jobb.

Av praktiska skäl har vi gjort om vårt tidigare vardagsrum till
kansli- och lagerrum och vårt tidigare kansli som är mycket mindre, har istället
blivit tv-rum och bibliotek där vi ofta tillbringar kvällarna,
men att säga att det är ett favoritrum .....

Sovrummet förstås, där trivs jag jättebra för jag tycker om att sova, men
det är ändå inte ett rum som jag skulle välja till favoritrum trots allt


Jag tror att jag känner så här för att vi inte är så särskilt privata dagligdags
på grund av vårt företag.
Nästan hela huset finns till för andra, många gånger helt okända personer,
så därför slår jag  vakt om det privata extra mycket.

Det är viktigt att ha ett eget liv som bara familjen
känner till...av samma orsak lägger jag sällan ut bilder på familjen..
Jag vill vara anonym och värna om det privata i vissa lägen.
Därför visar jag inte några rumsbilder och hoppas att ni läsare förstår....


Favoritutrymmen finns det däremot många  i vårt hus.
Framför kakelugnen där brasan knastrar sitter jag mera än gärna och gör absolut ingenting
Bara tittar på elden eller har goda samtal med Uffe eller andra vänner

Ett rum som jag saknar mycket är bastun som av praktiska skäl
togs bort när vi renoverade för några år sedan.
En arkitektonisk miss gjordes (av ett anlitat proffs) och
vårt bastu-utrymme blev så litet så vi knappt kunde svänga oss i det.
Då var allt runtomkring redan byggt så det enda som vi kunde göra var att ta beslut
på vad utrymmet kunde användas till istället.

Det blev ett klädvårdsrum eller som vi brukar kalla det, klädhögsrum:)
Och vi duschar..och saknar bastun.
Hade vi haft den är jag säker på att jag hade
kunnat säga att den var favoritrummet fram om de andra favoriterna..


Att vara anonym är viktigt ibland, att kunna få vara det.
En ren nödvändighet för många, i all synnerhet i offentliga branscher
men också på annat sätt

Däremot förstår jag inte anonyma elaka påhopp som
man litet nu och då får se att vissa bloggar får påhälsningar av.
Som man också får se i sms-spalter i de lokala tidningarna.

Det är vidrigt när folk gömmer sig bakom en anonymitet
för att själv slippa stå till svars
för sina åsikter.

Den angripne har inte en chans att värja sig
Det är fegt att inte våga stå för sina åsikter med namn och säger mera
om den anonyme i sådana sammanhang, än om den som angrips.


Övriga som deltar i Galleri Fredag är:
  
Anna Fair and True
Channal 
Emmama goes Skottland 
Fourmom
Fritid och tankar
Jagger Dagger
Karin Englund
Kattas fikarum
Life in the suburb!
Livsrummet
Musikanta
My life in Silicon Valley
Nya Äventyr
Olgakatt
Pettas
Pixelie
Pro tempera
SunnySwede
Sweet Home Sweden  
Taklyftet 
Tankebubblor
Vardagsliv
Vid fjell och fjord
Västmanländskan

Här är de som deltar i Lördagstemat Anonym:
Till gårdagskvällen återkommer jag:).
Nu väntar idogt hantverkande och annat som
kräver hela mig under den ljusa delen av dagen.

27 kommentarer:

  1. Förstår ditt dilemma eftersom jag också har och har haft så många favoritplatser, rum och annat; instämmer i resonemangen om anonymitetens för- och nackdelar och beundrar som vanligt alla fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Tack Karin,

    kan du tänka dig att blommorna har överlevt flera köldgrader nattetid. De är smått genomskinliga men pryder fortfarande omgivningen är utanför i trädgården. Tala om överlevare!

    SvaraRadera
  3. Läste en blogg igår ffg som var så full av de vidrigaste kommentarer du kan tänka dig, en svensk blogg. Påhopparna, alla anonyma, skrev saker som att bloggerskan borde ta livet av sig, att hon inte förtjänade att leva etc.
    Alltså, jag tror sällan jag läst ngt så hemskt. OCH det var inte K`atr-in Z blogg, det var en annan, ganska "snäll" blogg.
    En blogg som verkligen inte provocerade på ngt sätt. Jag satt bara och gapade.

    Favoritrum är svårt att välja. Jag vet..

    Kramar och ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ofattbart att människor låter sig falla så lågt som till dylika anonyma påhopp. De har stora problem och inser kanske inte att de borde se sig själva i spegeln först, sopa rent framför egen dörr...usch, säger jag.
      Vi behöver lyfta varandra så mycket vi kan, istället.

      Kramar Annika!

      Radera
  4. Nog är det så alltid att det säger mer om den som kritiserar än det som kritiseras.
    Vidriga påhopp är aldrig kul men det får inte blandas ihop med kritik. Tycker nog
    att jag behöver en åthutning ibland. Eftersom jag bor i en etta, får man använda
    sina inre rum. Och de är oändliga. Sedan finns det ju tänkvärda bloggar man kan
    filura över.
    Trevlig lördagsafton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstruktiv, kreativ kritik är av annan kaliber än påhopp, helt rätt. Kritik av det slaget är välment, vill hjälpa en att förbättra det man gör eller sig själv.
      Men jag tycker att man skall skriva sitt namn under i alla fall.
      Jag använder mina inre rum dagligdags, även fast jag har rätt stora ytor att röra mig på. Tror det är högst nödvändigt för välbefinnandets skull.
      Filura, härligt ord!:)
      Detsamma Eive!

      Radera
  5. Anonym - det är inte bra! Vi måste våga säga vilka vi är om vi tycker till.

    Tycker om dina tankar kring favoritrum och platser. Det är fint att du berättar om det så här.

    Dina bilder, härliga som alltid! Kloka fina Karin

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är överens:)!
      Tack Lotta!
      Jag blir glad av dina ord!

      Kram!

      Radera
  6. Härligt att sitta framför en brasa som sprakar i kakelugnen!=) /Penny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kakelugnen är ett av guldkornen i mitt liv.
      Där blir man lugn och hittar sig själv med att bara titta på lågorna...

      Radera
  7. Det var ett dilemma, det där med favoritrum, men jag tycker att du löste det galant. Snopet med bastun.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!
      Bastuns saknas och så småningom hoppas vi få ihop till en...:)
      Bästa rummet när man är van att basta

      Radera
  8. Att ha jobbet hemma är ett dilemma. I mitt yrke är man knappast anonym om man bor på orten man jobbar ens. Fast det är värre för andra specialiteter än min, haha. Mig såg ju folk ofta "utklädd".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man är egentligen aldrig riktigt hemma, alltid på jobb. Både fördel och nackdel.
      Ja, du var ju jämnt utklädd i ditt jobb:)...kanske med munskydd också nu och då.

      Radera
  9. Bra gjort att slå ihop favoritrummet med anonymiteten - jag skulle aldrig klarat det. Mitt favoritrum är EGENTLIGEN mitt arbetsrum där jag har datorn - men det var så stökigt så det kunde jag inte fota. (Mitt röjningsprojekt har gått i stå eftersom jag har så mycket annat att göra. EN hylla blev det i alla fall.)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle säkert ha gjort musik av båda teman om du hade satt dig på det!:) Är säker.
      Du har ju konsten nu, så lite stök gör ingenting. Jag är för den delen van med stök...hinner bara gör ett klart innan jag ska vidare till något annat osv....en evig rundgång.
      Kramar!

      Radera
  10. Du är klok som vanligt Karin. Tycker om det du skriver. :) Jag vill heller inte lägga ut för många bilder på mitt hem och vill värna en viss anonymitet för mig och de jag känner. Däremot tycker jag inte om folk som skriver saker och inte kan skriva sitt namn. Har bara fått några få otrevliga kommentarer - från anonyma personer. De allra flesta kommentarer är bara positiva och fina. Ha en fin helg! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara sunt förnuft!:) Tack ändå!
      Jag har fått endast några anonyma kommentarer och de har inte varit ovänliga.... Jag raderar direkt om någon inte kan bete sig...utan pardon.
      Ha en fin helg du med Anne-Marie!
      Kramar!

      Radera
  11. Jag trodde att trädgården var ditt favoritrum? Och du visar ju bilder från det rummet! Det blev ju perfekt, faktiskt.

    Jag började som anonym på bloggen, men det blev roligare att inte vara det. Och ta i trä, men jag har klarat mig väldigt bra undan elaka påhopp och liknande. Man skulle kunna ha lösenordsblogg, en del har ju det, men då hade man ju inte fått så många vänner! Så jag har valt att inte vara lika privat. Men jag lägger aldrig ut bilder på folk som inte vill vara med. Er till exempel, vilket är synd för jag har så jättefina foton av er! Hm, borde ju skicka dem till er! Ska göra det så småningom.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturen, trädgården, havet allt är favoritrummet:), helt rätt.
      För min del så vill jag inte vara anonym trots behovet av att vara privat till viss del. Tänk så många vänner man får via bloggen också. Härligt! Vi skulle knappast ha träffats annars
      Jag ska också plocka ihop bilder åt dig som vi har och sända dem. Kommer nog så småningom:)

      Kramar!

      Radera
  12. Förstår ditt behov för att ibland vara anonym. Även om man vill dela med sig av mycket, finns vissa gränser. Hoppas ni får till det med att skapa er en ny bastu i framtiden. Vilken tråkig beräkningsmiss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så att alla har behov av att få vara privata någon gång. De flesta människor förstår det också väldigt bra, visar respekt och förståelse
      Bastun står högst på vår önskelista just nu:)
      Arkitekten utgick ifrån en gammal befintlig ritning /drygt 30 år/ och kollade inte upp om den överensstämde med verkligheten. Där försvann vår bastu som vi har saknat enormt. Tråkigt är bara förnamnet

      Radera
  13. Allt så klokt som du skriver. Fick mig nog tänka mycket på kommande framtid när vi skall ha cafet i samma hus som vi själv bor i. Möter nog av samma dilemma som du. Egentligen älskar jag nedrevåningens stora salonger med gamla kakelungnar - men det är de här utrymmen som är som gjorda för verksamheten. Nu skall vi renovera övervåningen för att kunna flytta dit på våren. även kakelugnar där - men utrymmen är mindre. Har ej heller någon favoritrum utan alla rum har sin anda - känsla. Man flyttar runt möbler just nu och testar var olika verksamhet skall finnas.

    Bastu (jag är finsk). Det skall byggas nästa vår - så som du skriver kommer det nog kanske vara favoritutrymme. Det finns inget bättre än ett fredagsbastu och efter det sitta på verandan och njuta av naturen som skall gå och lägga sig. Ni kanske kan bygga ett bastu utanför huset?

    Jag förstår också det som du skriver om privat liv. Det känner jag med. Ännu värre var det när man jobbade som teknisk inköpare till norska Statoil och det var människor över allt som skall hanteras på ett profsigt sätt. jag jobbade med oljeplatformar så man skulle vara tillgänglig 24 timmar 7 dagar i veckan - i fall det krisar sig. Nu är jag glad att jag inte har det mera. Den tystnaden som man har här på gården som "bondamora" kan ej genföras mot några pengar.

    Kram och ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket drömhus med många kakelugnar. Låter verkligen härligt!
      Blir med all säkerhet ett härligt café. Jag får redan lust att göra besök!:)

      Våra tankar går i de banorna, att bygga en bastu på utsidan..är nog ett måste

      Jag förstår att ditt liv är helt annorlunda nu än då. I familjen känner vi väl till oljeplattformslivet.
      Pengar är inte allt, fastän de är väldigt nödvändiga.

      Ha en fin fortsättning på helgen du med Nina!
      Kram!

      Radera
  14. Så klok du är.
    Härligt att få ta del av dina kloka synpunkter.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva,
      det är bara sunt förnuft. Tror jag.:)
      Kram till dig med!

      Radera
  15. Förstår att du vill hålla iaf delar av ert hem privata. Vad tråkigt med bastun. Ni ska inte bygga till vid tillfälle? Känns som alla finska och åländska hem måste ha en bastu! :)

    SvaraRadera