söndag 11 november 2012

Ett extra filter


Dagen har varit omgärdad som av ett extra filter novembermörker
Det blev aldrig riktigt ljust.
Kanske det har varit den mörkaste dagen den här hösten?


I och för sig så gör det inte mig särskilt mycket,
det känns t.om. bra att vädret inte är på topp när jag ändå sitter inne och
hantverkar medan Uffe översätter.

Frisk luft är en nödvändighet så när jag gick ut bestämde jag mig för att
samtidigt försöka hitta färger....
Färger är också en nödvändighet för välbefinnandet
 
Hur jordgubbsplantan på bilden ovan, har hittat sin egen kruka är en gåta, 
men naturen brukar ordna till det som den vill.
 "Krukan" är delar av en gammal handdriven stenkvarn


Forsythian lyste upp en aning i det gråa och våta....


Jag kände mig nästan personifierad med den blå bolltisteln, ruggig och småsuddig .....

.....bergklinten piggade dock upp i sitt försök att blomma
Man får ta till knep för att pigga upp sig själv, när ljuset går på sparlåga. En hokkaidopumpa skalades, kärnades ur och skivades och fick tillsammans med röd peppar, lök och tomater bli ett varmt tillbehör till den stekta gäddan


När Uffe översätter brukar jag laga middagsmaten....så ock idag
 *******

Jag vet att det kanske finns någon som undrar vart "överraskningen" tog vägen.
Jag tog kameran med mig när vi blev hämtade av Inga och Janne som hade kursen
inställd på Mariehamn i fredags om kväll.
Jag tog bilder på Soile, Ritva, Titti, Inga och Janne, samt oss själva,
på maten vi åt, på en del annat också där vi satt på Pilsnermackan.

Men...
det var så innerligt mörkt därinne, så jag är inte det minsta nöjd med bilderna,
trots bruk av blixten och se då...
visar jag dem bara inte för övriga världen, utan bara för dem som var med.
Jag är ledsen...

Däremot är vi väldigt glada och ödmjukt tacksamma för "kidnappningen"
och allt vi bjöds på av de försäljare som fanns här under Öppna gårdar-helgen.
De gav oss detta som ett tack!

Vi tackar i vår tur av hela vårt Pettashjärta.
Ni må tro go´vänner att det värmde gott och värmer än!
Vi känner oss lite som Jeppe när han trodde att han kom till himmelriket:)

Ha det gott i novembermörkret!

28 kommentarer:

  1. Vilka underbara färger!
    Här är det magert med dylik fägring då till och med Kärleksörten knäckts av frosten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortfarande finns det färgklickar här som har trotsat de kyliga nätterna tidigare:).
      Kärleksörten blommar starkt här ännu.

      Radera
  2. Härligt att bli kidnappad på det sättet!

    Och visst var det mörkt idag. När jag bestämde mig för en promenad för att få lite dagsljus var det redan för sent. klockan två på dagen! Finfint färgstarkt sällskap till gäddan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blir gärna kidnappad så igen!

      Redan för sent klockan två på dagen!:) Du vet vad jag menar. Översta bilden är tagen kl. 11.00 idag. Men vi är där nu, mitt i det grå november.
      Testa hokkaidopumpa om du inte har gjort det tidigare. Smakar nästan som av nötter, mild och god.

      Radera
  3. Jag tror nog som du att det var den mörkaste dagen i dag men du tog dig åtminstone ut med glimten i ögat. Så enkelt får inte jag till det, jag bara längtar till värme och sol men det får bero ännu. Ha det gott i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte just, att det är bara två-tre veckor kvar av november, den värsta månaden, sedan kommer advent och så blir det ljusare och ljusare:)
      Ha det gott du med!

      Radera
  4. Vad fint Karin! Mörka dagar är som de är. De kan vara bra också! Ge ett lugn, chans till vila. Just nu strålar det här och vips vill man inte gå in alls. Det svänger kraftigt med vädret de här senaste två veckorna minst sagt.

    Färger! Så viktiga. Jag mår bra med färg omkring mig.

    Jag ton bilder igår inne...de blev inte heller så bra. Fint att läsa att ni hade det bra, det är ju viktigast!

    Lottkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De mörka lugna dagarna behövs de också. Hur skulle vi annars förstå att uppskatta de ljusa och soliga annars?
      Vädret är som om det trodde det är april:)

      Det är svårt med ljuset just nu, det vill sig inte riktigt
      Vi hade det toppenfint!:)

      Karinkram!

      Radera
  5. Jag undrade vem som drog ner rullgardinen i eftermiddags. :-)
    Jag gillar skarpt den första bilden. Underbar i all sin enkelhet.
    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, här drogs nog inte rullgardinen upp alls idag. Tror jag.
      Tack Eive!

      Fridens liljor!

      Radera
  6. Även om utebilderna var lite mörkare så lyste matbilderna verkligen av färg. Första bilden fick mig att tänka på ett halsband med svart kedja och ett brunt löv som hänger från den. Det behövs en hel del ljus inomhus nu för att lätta upp. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu äter vi färg så mycket vi orkar i form av grönsaker och frukt. Det känns som om det verkligen behövs för att lysa upp längst inne i en;).
      Kram

      Radera
  7. Hösten har sin egen känsla med mörkare färger och gråtoner. Här har det varit riktigt höstlikt idag. Mulet, kallt och grått.
    Matfärgerna lyser verkligen upp. :) Ser mycket gott ut.
    Trevligt med er "kidnappning" även om bilderna bara blir för några få. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan den mörka tiden tror jag inte man kan uppleva den ljusa på samma sätt. Eller som det är, det är bara att traggla sig igenom på bästa sätt:)
      Jag känner att jag får extra energi av färgglad mat, därför lägger vi i allt som piggar upp den här årstiden. Gott blev det också. Hokkaidopumpa smakar som av nötter, mjuk och mild.
      Kramar!

      Radera
  8. Det var samma gråhet här i går! Några röda berberisbär var alt jag hittade på min promenad. Och sidensvansar förstås. Senare på kvällen blev det lite rött igen, i glaset i skenet av tända ljus. Det duger det också.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Kerstin.
      ljussken duger det också, riktigt bra!
      För tillfället skiner solen från en klarblå himmel, så idag kan det inte gnällas. I så fall otillbörligt:).
      Nu ska jag passa på och gå ut medan solskenstider är.
      ps. Saknar sidensvansarna här...

      kram/Karin

      Radera
  9. Mörkt här med ... bara kärleksörten orkar blomma samt mina galna pelargonier i glasverandan.

    Låter som att ni har haft det alldeles underbart! Ett minne för livet!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att just nu skiner solen från en klarblå himmel. Nordanvinden är råkall, men med varma kläder på och mössan nerdragen över öronen så är måndagen riktigt fin:)
      Kärleksörten blommar här också, även våra galna pelargoner. Tur att det finns de som blommar...
      Fint minne, helt säkert!

      Kram

      Radera
  10. I lördags hade vi en mörkerdag, det blev inte ljust på hela långa dagen. Men ganska skönt att fixa inomhus då. Och färg lyckades du ju hitta ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lördags och i all synnerhet igår, söndag var som om vi bodde i Mordors rike, men idag skiner solen och ljuset är ljust som bara den;)
      Ha det!

      Radera
  11. Det är en konst att ta bra bilder inomhus. SÅ svårt.
    Jag ska snart köpa en extern blixt till min kamera, då blir inte ljuset lika illande skarpt.
    Annars höjder jag ISO väldigt mkt, kör på A, utan blixt.
    Det är Ok, men inte lätt när man ska plåta folk. DÅ är man nästan piskad till blixt. men i tomma rum, om man vill fånga stämning är det lång slutartid som gäller, på stativ. Det brukar bli RIKTIGT bra. Men, det funkar JU inte vid "snap shots".

    MEN det låter fantastiskt fint och roligt allting. GLAD att ni hade en sådan trevlig kväll i mörka november.
    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilder blev det, men inte till fördel för dem som hamnade på bild. Det hade krävt stativ, men när man sitter ett sällskap och skrattar,har roligt och allting är spontant så blir fotograferandet detsamma. Rummet var alltför mörkt med bruna väggar, golv och tak...too dark. Antingen blev de likbleka och utslätade som barnrumpor i ansiktet eller också fulla av skuggor. De kommer själva att skratta när de ser bilderna, helt säkert. Men ut i världen via bloggen...neej, de är alltför goda vänner för att jag skulle utsätta dem för det:)
      Det är ungefär som när man ska plåta månen, den kräver också stativ...slutartiden är för lång på frihand.

      KRAM!

      Radera
    2. Appselut, there is a time and place.
      Gissa så många bilder jag inte lagt ut, haha!!
      Men blixt är svårt, så svårt. Ser fram emot min externa. DÅ jäklar ska den testas.
      Försökte plåta stjärnorna i lördags. DET sket sig totalt, trots manuell inställning med extrem lång slutartid och stort skärpedjup.
      ACK ja...
      Nej, men på fest har man bara ett val, och det är att plåta med blixt. Äkta snap-shots.
      :-)

      Radera
    3. :D, appselut!
      Det finns ju en gräns för allting!
      Ser du stjärnan i det blå....ofta ser de ut som långa vackra ljusa streck eller någonslags Ufotefat

      Radera
  12. På min konstiga blomma börjar de avlånga frukterna bli röda! Så det är nog en chiliplanta som Marianne och Olgakatt trodde när de var här och hälsade på.
    Mycket färg i maten behövs nu när det är så grått ute. Fina bilder på maträtterna. Och även på de blommor som inte gett upp än. Vad du är duktig som kan namn på alla!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var precis som jag trodde också, när du visade bild på den tidigare.
      Roligt, nu kan ni krydda maten lite extra piffigt!
      Färg ger energi! I maten dubbelt upp

      kram

      Radera
  13. November eller inte, det går alltid att hitta vackra motiv. Det bevisar du ytterligare en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aila!:)
      Det handlar ju till syvende och sist om att alla månader och årstider har sin tjusning. Det ena förtar som sagt inte det andra.

      Radera