söndag 21 oktober 2012

Vilodagen


Söndagen har varit vidunderligt härlig och skönt avslappnande.
Jag har kommit igång med att vända trädgårdslandet upp och ner


 
Trots att det är vått och grått, vilket det brukar vara i slutet av oktober...


    finns det fortfarande en del färgklickar kvar att vila ögonen på
    när man lutar sig mot spadhandtaget
    och en liten paus i grävandet är nödvändigt


    Hostan är snart ett minne blott för året, men lyser grannare än någonsin innan sista sucken
  
  
    Vi fördelade gracerna idag.
    Uffe tog sig till tranbärsmossen och plockade hem goda, vackra,
    röda bär fyllda av c-vitaminer.
    Vaccinium oxycoccus heter bäret på latin och man kan förstå
    att det gamla husmorsknepet för urinvägsinfektioner att dricka osockrad tranbärssaft
    har sin verkan

    Nu är jag så lyckligt lottad att jag aldrig har behövt använda tranbär
    för det ändamålet, men som gelé och till kakor är bäret supergott.

    Linné har också haft sina funderingar i sammanhanget för
   "af bären betjena sig Guldsmeder wid whitkokningen av silfwer".
    Ett naturligt silverputs med andra ord. Jag har aldrig prövat om det stämmer....
   

    Ibland behöver man inte gå långt för att hitta svamp. Vi har med hjälp av "våra" rådjur blivit
    berikade med blåmusseron. Den växer i ringar i sluttningen på norra sidan av huset och i        
    skogsrestaurangen en bit högre och längre bort.
    Svampsporerna fastnar i rådjursklövarna och de hjälper till att föröka dem där de
    sedan står och krafsar mat åt sig. Vi lägger som bekant ut mat åt våra vänner i skogen
    och i den kompostliknande jorden som uppstår växer svamparna villligt och glatt

  
   Och så här gör jag när jag "plöjer". Jag gräver lämpligt stora diken i landet.....


   fyller "dikena" med blast och annat organiskt material.
   Man kan nästan höra hur maskarna, som vi har mängder av, ropar åt varandra
   " alle man till pumparna, nu ska här jobbas". Och så tuggar de och tuggar de....
   och när våren åter är här har vi en utmärkt jord att så grönsaker i

   Det enda som inte återvinns i trädgårdslandet är tistlarna....de bärs obönhörligen bort
   till ogräskomposten och får helst döden dö och aldrig återuppstå


   Häggmispelhäcken är bedårande vacker just nu....


      Det gäller att passa på att njuta fullt ut nu när färgerna är som allra vackrast...
     om några dagar är dess saga all


   Volvons tak ser ut som om det var seglingsregatta på gång....björklöven dalar i aldrig sinande
   mängd, tycks det som


        Och så kom Örnie förstås. Idag riktigt lågt svävande över mig där jag stod i trädgårdslandet
        Jag kunde se hur han böjde nacken och tittade ner på mig...
        Han brydde sig inte ett skvatt om att jag bad honom flyga mycket saktare för jag måste
        först kasta de jordiga, våta handskarna av mig , springa till äppelträdet
        där kameran hängde, få igång den och så knäppa fortare än kvickt....


     men pyts, Örnie rundade huset och försvann på andra sidan som en gäckande skugga

     Så jag fortsatte att gräva och Uffe bytte olja i en av bilarna

  
    och nu har vi just lagt ut sex nät i fjärden. Embla ligger ensam kvar vid bryggan....
    Det tokiga Pettasfolket har börjat sin fiskesäsong när alla andra har tagit upp sina båtar.
    Imorgon bitti far vi ut för att vittja näten...spännande tider

22 kommentarer:

  1. Det första jag tänkte när jag såg gummistöveln var..vad kan man göra med den !? Miljöskadad är jag nog lite grand. Härliga, rogivande bilder och det har verkligen varit en skön söndag så härlångt.
    Ha en fin kommande vecka, kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), borde kanske sända alla utgångna stövlar till dig. Då får de nytt liv igen.
      Ha det likaledes Ewa!
      Kram
      karin

      Radera
  2. Så skönt och effektivt ni lever.
    Du gräver men tungt är det väl?
    Så spännande med fisknäten. Jag berättar för Erik. Han kämpar med en massa läxor och jag hjälper honom. Ont i ett ben nu har jag och undrar varför det skulle bryta löst? Tänker på min arm som är så bra nu för tiden.Minns du? Vad är det? voltaren gör livet drägligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har dagen varit helskön:)
      Jag är van att gräva, tycker om det, mår bra av det.
      Lite i taget. En dag till och så är landet tiptop för vintern.
      Hälsa Erik så mycket. Imorgon kommer fiskerapport:). Mitt i allt blir det ingenting, det vet man ju aldrig.
      Visst minns jag Eva! Hoppas att du blir av med det onda, det som gör ont. Tur att det finns Voltaren

      Radera
  3. Härlig dag, vackra bilder och spännande både med biltaksregatta och örnbesök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är längesedan vi hade en riktigt ledig söndag, så man njuter extra mycket av att bara kunna vara...och göra vad man vill.

      Radera
  4. Höstlikt värre---snygga bilder..vad du är flitig och vänder jord i landet..huvva sånt är tungt ju, kan ge blåsor i händerna ju...men säkert nyttigt att stå ute i friska luften, med en örn ovanför huvudet..häftigt.
    Du har det bra gött köra kusin..
    Hoppas på eder fiskelycka i morron,Kram Karinakuselina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karina!

      Inte blir det blåsor i händerna...handskar på och några kvadratmeter i taget. Örnie är nästan alltid ovanför och kollar läget:)
      Idag har det varit en skön dag!
      Tack, nu väntar vi med spänning, få se om vi har fiskelycka.
      Kramar
      Karin

      Radera
  5. Nu är jag här Pettas Karin...underbara bilder som vanligt!
    Kan säga att i dag har jag målat på "din" grönsaksbild.
    Den där Örnie, tänk att han håller koll på dig. Undrar om ni ska bli "kompisar"?
    Översättning från Överkalix målet igår: Nu ska jag gå och lägga mig klockan är tio & de andra sover redan. De du...*fniss*...
    Önskar dig allt väl, var rädd om er!
    Vink och kram från mig.
    Gu natt ållihåop...lättare God Natt allihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica!
      Härligt att grönsakerna blir förevigade:)
      Örnie och jag är kompisar redan sedan många år.

      Ha, så skulle det alltså vara! Inte en chans att jag kunde gissa detta. Tack för översättningen.
      Och tack detsamma!
      Gu natt ållihåop!
      Kram

      Radera
  6. Dina ögon är verkligen känsliga för vad som är naturkonst! Otroligt fina bilder.

    Jag tror att jag har sett tranbär "live" en enda gång. Har för mig att svärmor pekade ut några röda bär på en mosse en gång. Inte visste jag då att de är så himla bra. Nu köper vi färdiga små paket och dricker när den egna aroniasaften är slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)

      Tranbärsrankorna i sig själva är så oerhört vackra att lägga in i en höstlig bukett, förutom bären förstås som är det allra bästa. Vi har fördelen att ha nära till ett par tranbärsmossar så vi kan plocka bären själva

      Radera
  7. Så härligt det är att leva nära naturen!

    SvaraRadera
  8. Härlig läsning och härliga foton!
    Jo, vi vrider och vänder på klockan. Hit och dit. Själv tycker jag jättemycket om vintertiden, alltså i fråga om klockan, inte jättemycket om själva vintern.
    Ha en fin vecka du också!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!

      helt i onödan tycker jag. För min del kunde vi hålla samma tid året runt, nu blir man ju snurrig själv på kuppen;)
      Jag är glad i alla årstider, vintern är en höjdare.
      Allt gott!
      kram

      Radera
  9. Örnie, den coolaste örnen på Åland.
    Finingen!!
    Fina bilder.
    Underbar höstkänsla.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nu skulle han läsa vad du skriver.
      Gissar att han skulle ruska på sin fjäderskrud lite extra av ren glädje. Han är en fining!
      Tack Annika!
      Kramar!

      Radera
  10. Vilodag - allt är relativt ;)

    Bilderna är ljuvliga, sköna, jag vill hoppa in dem! Gräva lite där med dig. Se Örnie. Äta fisk, svamp.

    Å, vad härligt ni har det.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det nödvändiga vardagsslitet rena nöjet och vilan att syssla med:)
      Dagen känns så skönt mättad när man har sådant gjort som man inte har lyckats komma till skott med på länge.
      Hoppa! Säkert finns det något hål i atmosfären

      Vi är rika, sade Uffe för en stund sedan, på allt utom pengar. Det räcker mera än väl:)

      Kram!

      Radera
  11. Allt det där lät härligt men inte precis vilsamt.Jag vet, jag vet, man vilar ju med det man trivs med. Precis som hos oss, vi gör det som faller oss in. Och du, lyckans ost som kom till skott och fick allt detta gjort, det hade nog behövts även här. Ha det gott i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är den grävande rörelsen riktigt vilsam, att lägga nät detsamma. När man kan göra det i sin egen takt utan stress, stanna upp och bara vara. Det sitter fint!
      Ha det riktigt gott du med!

      Radera