söndag 7 oktober 2012

Två dagar i rad


med solsken den här årstiden,
betyder att jag springer ut med stövlarna på, med spaden
och sekatören i hand.
Nu är alla morötter och rödbetor skördade...

   
den sista kålrabbin....också de allra minsta


Dillfrön till nästa år. Återväxten är tryggad:)


Fortfarande vet jag inte om jag skall klippa några extra buketter av citronmelissen


och salvian. De är så oerhört fräscha ännu, trots årstiden...inget visset här inte....
 Tar beslut imorgon....

All zucchini är plockad nu. Det är så pass kylslaget under nätterna att de ruttnar 
   
 Långa skogspromenader har vi gjort, 
 ett par timmar varje dag och kommit hem med trattkantareller,
 kantareller och rynkad tofsskivling


... och mitt i allt så fann vi vargmjölk, ung och rosa...

  
Den växer på gamla förmultnade stubbar....men någon varg syntes inte till..
   (fast Ulf betyder ulv, så kanske ändå;))


Några påsar nypon blir det säkert också att lägga in i frysen..

  
Fyra korgar svamp genererar en del efterarbete.
Det är roligt att plocka svamp, det är mindre roligt
att rensa och steka bort vattnet,
men nu är det gjort och vi har mängder av goda svampar att ta till i vinter
  
   Allt är inte bara glädje. En av våra bevingade vänner flög rakt in i ett av våra fönster, trots att
   rullgardinen var nerdragen. En hård duns och den dog ögonblickligen..bara föll rakt ner i blomlandet, mitt i flykten
  

 På den vissnande pepparroten solade en slända.....

Vi har nog aldrig förr haft så mycket persilja att skörda som i år. Nu är den rengjord, klippt,      portionerad och nedfryst. Skördetiden är inte helt slut ännu. Hoppeligen så väntar gumman Frost på att komma åtminstone en vecka till...ha inte så bråttom snälla.. 
 
 Önskar er alla en fin kommande vecka!

30 kommentarer:

  1. Det är så härligt att skörda, plocka och fylla förråden inför vintern. Ni verkar ha mycket kvar att skörda. Här är det mest gröna tomater kvar och så svamp, nypon och slånbär förstås. Maken sitter och rensar förfullt i skrivandets stund och jag smet undan medan min deg jäser. :)
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man är nog lite tossig, men det känns tryggt att fylla förråden av sådant man har sått och odlat.
      Jag har ett av växthusen kvar att tömma, sedan är allt skördat för i år. Sedan väntar städandet och grävandet och....har man trädgård tar det egentligen aldrig en ände:)
      Ha en bra vecka du med Hanna!

      Radera
  2. Nu du Pettas Karin har "örnen" landat...*fniss*...
    Men käre vän så mycket grönsaker+kryddor du har kvar i landen! Sedan allt som skogen bjuder på! Måste fråga: hur måna frysar har du?
    Har ni stängt cafeet för i år? Är allt väl med dig?
    Önskar dig nu en bra vecka & var rädd om Dig!
    Kram & vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, hej örnen Monica!
      Roligt att du har landat för ett tag igen.

      Vi har inte så mycket kvar att skörda nu längre, bara ett av växthusen väntar på åtgärder.
      Caféet är stängt nu och allt är väl.

      Önskar dig detsamma!
      Kram
      Karin

      Radera
  3. Så inspirerande för en latmask att se dina fina bilder! Jag avundas dig din ork!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ja, jag gör det i min takt och den är inte alltid den snabbaste. Det måste ju njutas också, tittas omkring osv...:)

      Radera
  4. Nock e en litta förtröden.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D!
      Tänk ändå om du hade kunnat vara med och plockat svamp idag. Hoppas att du har kryat på dig!

      Radera
  5. Rotfrukter, svamp och kryddor av alla de slag.
    En bra början till en gryta. Och frisk luft och
    en skogspeomenad. Hösten är härlig.

    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog en hel del grytor och soppor här vad det anbelangar. Plockade ut en kyckling ur frysen idag. Få se vad som bliva skall. Säkert något vi äter på i dagarna två, allra minst.
      Hösten är härlig, absolut

      Fridens liljor!

      Radera
  6. Jaha! Är det där allting vuxit och frodats i sommar. Din skörd ser väldigt fint ut. Härligt.
    Här regnade det mesta bort. Dillen kom inte upp alls. Missväxt har det varit och nödår skulle det väl bli om vi hade envisats att leva på närproducerat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, vi har haft ett riktigt bra skördeår. Är nöjda.
      Nu är allt det sista upptaget ur trädgårdslandet.
      Vi har inte varit drabbade av så mycket regn som omgivningarna tycks ha varit det här året. Vi hade mörkt och grått, blåsigt osv, men t.om. för lite regn. Så ojämnt falla väderödets lotter.

      Man får vara glad över att det finns bortaproducerat när man själv har missväxtår, såsom många svenskar har haft.

      Radera
  7. Det var ingen dålig skörd och vacker! Ljuset föll så fint på grönsakerna och de var säker goda också!
    Här har vädret också varit gynnsamt för uteliv, de där solstrålarna var guld värda...

    Måndagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år är vi väldigt nöjda över morotsskörden, nu den allra sista upptagen. Inte en enda morotsfluga har lagt sina ägg i jorden..
      De är goda, har ju testat ett tag redan...och nu har vi gott och väl till juletider, ungefär.
      Man tar verkligen glatt emot varje liten solstråle just nu:)

      Kramar!

      Radera
  8. Oj vad mycket du skördat och flitiga fingrar varit i farten,t.o.m. i skogen. Det känns visst härligt när man skördat det som finns på hösten. Själv har jag lite morötter och kålrabbi kvar i landet men så fort det det lovas frost så kommer de upp. Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fördel med rotfrukter under hösten. Jag menar att ha dem kvar i landet, för det är nu på nätterna de växer som allra bäst och egentligen kunde jag ha väntat med att ta upp våra också, ville bara ha det klart:)innan frosten utifall att den hälsar på.
      ha det bra du med!

      Radera
  9. Mmmm...vad jag tycker om dina bilder!!
    OCH dina bildtexter!
    SÅ mkt det finns i naturen, och vilken svampskörd sedan. WOW!!
    Inte dåligt.
    Fint att vädret var så srålande också.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!:)
      Det finns gott om trattkantareller just nu. Bara man vet om platserna;). Vi brukar ha rätt mycket i frysen varje år, för våra cateringuppdrag och blev nästan bestörta över att det fanns så lite kvar, men nu är lagret åter fit for fight. Och om vädret tillåter tar vi oss säkert ut och plockar lite till.

      Idag är det rena aprilvädret, ömsom ösregn, ömsom sol. Vilket roligt ord för den delen. Ömsom:).
      Kramar!

      Radera
  10. SÅ många olika saker ni skördat! Själv tycker jag det är roligt att plocka frukter och bär, men inte att ta hand om det sen...Men du verkar flitig även på den fronten och har väl också gott om plats i frysen kan jag tänka mej. Hoppas fru Frost håller sej borta ett tag till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har morötter, rödbetor, kålrabbi, bönor, persilja, dill och växthusväxter...och kanske lite till:). Men vi äter inte upp allting själva utan har det för vår cateringrörelse och vårt café.
      Nu just börjar frysar vara fulla.
      Minst en vecka till önskar jag att fru Frost förstår att hålla sig hemma i sina egna knutar.

      Radera
  11. Så mycket du har att skörda i din trädgård. Själv provar jag bara på nåt litet varje år, och blir överlycklig när det lyckas. Jag visste inte att det hette vargmjölk. Vet du vad namnet kommer av? Jag har tyvärr också sett många småfåglar som flugit rakt in i våra fönster. Provade med lite skrämselhängen, men det hjälpte inte helt. Ha en skön vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som man sår får man skörda heter det och jag har sått en hel del. Som vanligt:). Vi äter inte allting själva utan använder oss av grönsaker och rotfrukter i vår cateringrörelse och till bakningen.
      Tror jag återkommer till vargmjölken i ett nytt inlägg. Det har uppstått många frågor som vill ha svar via e:post
      Det hjälper föga med skrämselhängen. Det är någonting i fönstrets ljusreflexer som gör att fåglarna flyger rakt in i dem. Vet inte riktigt vad det handlar om ännu
      Ha en skön vecka du med Gunnel! Inte många dagar kvar nu:)

      Radera
  12. Så mycket gott och spännande! Vargmjölk... remind me. Det är något annorlunda med den svampen, om det ens är en svamp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), skall berätta vad jag kan om vargmjölk i nästa inlägg.

      Radera
  13. Härliga skördetider..så vackra bilder..och mkt goda nyttigheter att tugga på till vintern...aj lilla stackars fågeln, så vacker och död..men så blir det ibland..att de inte kan förstå att det är fönster..
    Ja det går mot höst och det känns allt lite kyligt ibland..skönt tycker jag..att sova med öppet fönster nu är friskt/gött.
    Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, tack!
      här både dricker och äter vi morötter och en del annat.

      Den lilla fågeln har blivit någon annans mat nu, jag lät den ligga kvar som den var. Vet ju att det finns både hermelin, mårdhund och katter här. Och mycket riktigt, i morse var den borta. Den enes död är den andres bröd. Bra så
      Nu har vi bara sex grader varmt...får nog plocka in en del till natten.
      Ta mössan på när du lägger dig!
      Kram
      Karin

      Radera
  14. Så ljuvligt med all skörd! Och persilja Jag är gaaalen i persilja! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), ja men det är ju du som är gaaalen i persilja. Nu minns jag. Jag oxå!
      Kram!

      Radera
  15. Som vanligt blir jag matt av all din energi - fast jag får väl skylla på åldern :-)att jag inte har så mycket av den varan. Har i alla fall skördat min gröslök. Blev till en liten burk som jag frös ner...
    Fina foton som vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, kära nån! Inte vill jag att du ska bli matt av mig Ingrid!:)
      Grattis till gräslöken, alltid gott att ta fram när det vankas mat någon gång.
      Tack!

      Radera