fredag 12 oktober 2012

Tid- Lördagstemat


Det förflutna finns i dina minnen;
Det närvarande finns i dina sinnen och
framtiden finns i dina visioner.

Utsikt från mitt bagerifönster vid halvåttaTIDen i morse. Solen i uppstigande....
 Det är mitt påhitt, så jag kan inte skylla på någon annan vad gäller temat Tid.
 Ett så outsinligt tema!
 Vad tänkte jag på?


    Det kan inte finnas någonting som styr våra liv så mycket som tiden.
    Vi har våra tidsbundna möten, jobbtillfällen, vanor, rutiner
    och så vidare i all evighet som styr våra liv.

    Ändå vill jag ibland påstå att det inte finns någon tid,
    det är bara någonting som vi människor har
    hittat på för att hålla ordning och reda på oss själva och andra,
    för att få vardagen att fungera...
 
 
    Men så enkelt är det antagligen inte och jag försöker varken
    utveckla eller inveckla det mera än så
    För hur jag än tänker så målar jag in mig själv i ett  hörn så småningom
    och där har jag inte TID att sitta;)

    Så är det med de flesta filosofiska tankar och påståenden. Det finns alltid någon ny infallsvinkel
    som får en att tänka i nya banor, om än motvilligt ibland

   En av de där vinklarna påstår att tiden inte går, utan att det är vi som rusar fram genom
   den stillastående evigheten


            Tid är någonting man har om man tar den


Man förlorar mer tid när man försöker vinna den...
    Det stämmer bra. Mera man stressar för att hinna med ännu mera, desto mera tid tar det..
    Tar man det lugnt och systematiskt får man plötsligt tid över


 Inget är som väntans tider....här ramlar det ena efter det andra ordspråket om tid ner.
 En vecka för sent?
 Det var ju förra veckans lördagstema. Ordspråk..
 Tiden spelar en spratt, onekligen.


Ibland upplever man att tiden står stilla, att den upphör, att allt stannar...

 
  
    Men allt har sin tid och tiden läker alla sår....
    
    Tiden tickar....och kan bli väldigt missförstådd:)
Denna artikel lade antikvarie Conny Andersson ut på Facebook för några dagar sedan och jag kan ju bara inte låta bli...
   Man kan säkert säga att kökarsborna slog ihjäl tiden:)

   Hur som helst, så kommer jag att försvinna från bloggvärlden ett par tre dagar.
   På grund av tidsbrist att vara här.
   Men jag återkommer givetvis så snart som tiden räcker till och berättar vad jag har haft för mig
   Under tiden hoppas jag att ni alla har det bra!

  De övriga som deltar i Lördagstemat är: 

26 kommentarer:

  1. Så många fina "tidsbilder"! Och rolig artikel om handlingskraftiga kökarsbor. Önskar dig en lyckad två-tredagars-retreat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag glömde berätta att jag har hämtat tidsbilderna från Internet. Kommer upp när man googlar på tid.
      Kökarsborna tog hand om både Belsebub och Mörkrets makter på sitt sätt.
      Tack!:)

      Radera
  2. Om väder och tid kan man alltid filosofera!
    Bra att Kökarborna blivit litet mera "i tiden" och bakar gott svartbröd. Än har vi en smula kvar...
    Simma lugnt, brått lönar sig inte, som du så riktigt påpekar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar vara ett bra sätt att inleda samtal med...oj, så tiden går osv...:)
      :) Kökarborna kan dom!
      Simmar lugnt!

      Radera
  3. Det är intressant att se hur många ordspråk och tänkesätt det finns där tiden är inblandad. Aforismer om tid har väl funnits så länge som litteraturen har funnits. Dina klockbilder är roliga fast jag skulle nog inte våga ha den andra klockan på väggen. Hade nog trott att det var något fel på mitt huvud då...
    Ta nu ordentlig tid på dig att njuta av din ledighet under några dagar!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den snurriga klockan ser stressad ut. Så där ser vi säkert ut allihopa på ett eller annat sätt när vi blir stressade:)

      Ledigt och ledigt, men bloggen får ledigt i alla fall:) eftersom jag inte hinner med den.

      Kramar

      Radera
  4. Så många bra och filosofiska tankar du har om tiden. Jag kände igen mycket som jag själv tänker likadant, men du har skrivit det så bra, och illustrerat med så fina bilder. Ett myclet tänkvärt tema du valt. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!:)
      Och du räknar tiden på ditt sätt just nu. Nu är det inte många dagar kvar innan du drar iväg mot Luxemburg.
      Ha det gott!

      Radera
  5. Ja visst, um, ja jag tror jag tar ledigt idag för du har fångat det där jag tänkte skriva så bra så nu är det gjort. Hade inte gjort det bättre. Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), då sparar du ju tid också! Två flugor i en smäll!
      Tack Englundskan!

      Radera
  6. Det är alltid bra att stanna upp och fundera över tiden, över vad tiden används till och vad som är viktigt. Ett bra tema tycker jag.

    Ha det så bra på ditt hemliga tidskrävande uppdrag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man borde göra det lite oftare tror jag. Reflektion är bra.

      Tack! Ha det gott på färden du med och hela din familj!:)

      Radera
  7. Intressanta tankar, jag brukar också fundera på om tiden verkligen finns eller inte.. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma brukar jag tänka om ålder. Något så oerhört tänjbart på många olika sätt. Man kan ju vara precis hur gammal som helst fastän man är väldigt ung och tvärtom.
      Ickegränser som vi försöker begränsa:)

      Kram!

      Radera
  8. Ja oj vad man kan tänka och filosofera om tiden om man vill, men det bästa är kanske att inte tänka på den allt för mycket! Att leva i nuet, utan att stressas av klockslag, men oj så svårt. Och kanske omöjligt i den tidsanda vi lever i. Maken säger att han vill skriva en bok om tiden, men...han har hittills inte haft tid.;) Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den största konsten ligger i att vara precis här och nu. Sällsynt. Nästan alltid är man åtminstone i tankarna någon annanstans, men så härligt det är när man har klarat biffen att vara 100% närvarande i nuet.

      Hoppas att din make får tid att skriva om tiden:)

      Ha det likaledes!

      Radera
  9. Härlig läsning!
    Den enda kontakt jag haft med Kökar tidigare är att vi i folkdansgillet dansat en slängpolska därifrån. Hade ingen aning om deras dådkraft!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, Kökarsborna kan både det ena och det andra...och där finns inte några mörka makter och inte Belsebub. Annat än på djupa vatten, säkert sönderrostade vid det här laget

      Radera
  10. Tid är oftast för mig en bristvara och jag tycker den går alldeles för fort ! Vackra bilder :) Det är alltid lika trevligt att läsa din blogg - det tar jag mig tid till ! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack eWa!:)
      Det är märkligt hur tiden far iväg, det är svårt att hänga med ibland.
      Kram!

      Radera
  11. Ljuvliga Karin...som skriver så fint!

    Tid känns som eWa skriver ofta som en bristvara. I perioder kan jag känna mig konstant stressad. Men...läsa underbara bloggar hinner jag med ;)

    Jag vill ha mer tid för det jag tycker om och älskar!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Man blir stressad av tidsbristen. Den stora konsten är att lära sig prioritera, att leva här och nu...mycket svårt.
      Jag vill också ha mera tid, måste försöka komma på hur man skapar kvalitetstid:)

      Kram!

      Radera
  12. Oj vad mycket tänkvärt. Inte ett inlägg man bara läser och njuter av i stunden, utan något man vill komma tillbaka till...med bättre tid ;-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Mari!

      Du är alltid välkommen tillbaka hit. Nu har jag i min tur nästan abstinens som inte har hälsat på på några dagar...
      kram
      Karin

      Radera
  13. TID....jag har inte tid att skriva här, men jag tar mig tid...för jag vill!!!!!!!! Tiden ja, den spelar oss sitt spratt...lustigt..eller ibland olustigt..hur vi påverkas..av den.
    Fint inlägg fina kusin Karin..SKA vi ses på julbord??? OM vi har tid..
    Kram Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, man har inte tid men man tar sig när man vill, så är det ju bara.
      Tack Karina!
      Bara ni vet mera om hur och när ni tänker ta er hitåt så hör av dig, mycket beror på min arbetssituation. Som vanligt:)
      Vill väldigt gärna träffa er alla!
      Kramar!

      Radera