måndag 8 oktober 2012

Tandläkare och ev. Marsinvasion


Dagen började med årets tandläkarbesök.
Varje år den här tiden får vi kallelse till vår tandläkare för årlig tandhälsokontroll.
Båda fick vi godkänt. Inga hål, inga problem.
Så på med fluorbehandlingen, den sedvanliga och om inget särskilt händer
vad gäller "tandamentet" ses vi om ett år igen.
Alltid lika skönt när besiktningen är över, (k)lappad och klar



Vid nedersta trappsteget har en bergklint bestämt sig för att det nog är vår igen...
Få se om den hinner blomma innan gumman Frost kommer.
Jag tror nog att jag knipsar den före och tar in den i vas


 Rhododendronbladen börjar "orangea" till sig alltmera



I vårt "lilla Skåne" är det fortfarande riktigt vackert även om det börjar vissna litet här och där.
Lärde mig på Pantertantens passioner att torra bräkenblad är fina att dekorera med..
I år skall jag plocka in några för att försköna tillvaron på något sätt


Nu är båda växthusen tömda på läckerheter...
Denna bild har jag lånat från foto. viivilla. se
På bilden lyser trollsmöret gult och vackert.
Trollsmör ser man ofta i skogarna, ibland som en klump, ibland utstrött som litet på måfå


 
Igår hittade vi vargmjölk under vår svampplockartur i skogen vilket har föranlett en del 
frågor från olika personer både här på bloggen, via e:post och på Facebook.

Turligt nog så har Uffe studerat myxomyceter, eller acellulära slemsvampar som
både trollsmör (fuligo septica) och vargmjölk (lycogala epidendron) är.
Jag har bara behövt tenta (pumpa) honom lite extra på kunskap:)

Myxomyceter, eller acellulära slemsvampar, är en underlig grupp av organismer.
De är inte växter, inte djur, inte heller svampar (trots namnet), utan något helt annat.

Min egen mycket spontana känsla när jag såg vargmjölken var väldigt lekfull. 
Jag såg ett helt litet samhälle framför mig på stubben i skogen, hur de levde där på olika sätt
och sagotanten inom mig började genast fantisera...jag "såg" ju att de rörde sig, 
de där små rosa knopparna. 
 Några av dem var på väg ut på en trampolin...litet rädda, trängde ihop sig
 Med god fantasi och trettiosjuans stövlar på fötterna så kan man få fart på det mesta;)

 Det roliga i sammanhanget är att man för många år sedan spekulerade i om den eventuella förekomsten
 av organismer på andra himlakroppar, som Mars, och månarna Europa och Titan. 
 Kanske att det fanns något slags liv på någon av dem? 
 Men om så skulle vara fallet så rörde det sig troligtvis om mikroskopiska, bakterieliknande varelser.

 Vid den tid då skräcken för "marsianer" var som störst och vetenskapsmän hade påpekat att eventuella "utomjordingar" inte alls behövde likna oss utan kunde se helt annorlunda ut påträffade en familj i U.S.A. en underlig, krälande slemklump i sin trädgård, vilken de misstänkte var första steget i en invasion från Mars, ett antagande som ytterligare blåstes upp av tidningspressen. 
Det visade sig dock inte vara något mer underligt än plasmodiestadiet av en helt normal jordisk myxomycet. 
Alltså en sådan som vi hittade i går och som inte alls är ovanliga och tyvärr inte någon invasion från Mars.
(Det skulle jag ha gillat:)

Det finns ca 900 olika arter av dessa "slemsvampar" i världen, ca 200 i Norden, här hos oss.
Myxomyceter utgörs i sitt näringsupptagande stadium av ett plasmodium, en enda stor mångkärnig cell, som kryper omkring på förna, ved eller något annat substrat
(undra på att jag såg att de rörde sig;))

Vargmjölk Lycogala epidendron har blodröda plasmodier som ger upphov till i början rosa, men senare olivbruna, klotformiga aethalier. Dessa har ofta uppmärksammats av folk och — märkligt nog — på många olika språk förknippats med varg Canis lupus. Det förefaller inte röra sig om enbart lånöversättningar, så man kan fråga sig varför.

Är ni fortfarande vakna!? 
Några ord om det vanligare trollsmöret, 
Fuligo septica, som enligt folksägnen kan se ut som en av en trollkäring tappad smörklump, något som ansågs visa att trollen hade kärnat smör i smyg under natten, varför det inte var någon idé att kärna sitt eget smör — det skulle då härskna med en gång. 

Trollsmör är en av de största myxomyceterna, plasmodiet kan bli uppemot en halvmeter i diameter, vilket får anses vara stort för en encellig organism. De flesta myxomyceters plasmodier är mycket mindre, smala förgrenade "kanaler", ofta så små att man inte upptäcker dem med blotta ögat.

Uppgifterna har jag fått av Uffe som har studerat detta i sin ungdom och som i sin tur också har fått dem av experten Uno Eliasson i form av den bok han har givit ut och  som heter Myxomyceter. Den finns här hemma i vår bokhylla. 
Och det hade jag ingen som helst aning om förrän nu.

Gissa vem som tar boken med sig till skogs nästa gång...här skall sökas små myxomyceter.
Eller kanske det ändå är små marsianer? Man kan ju inte veta så noga, trots allt...

20 kommentarer:

  1. Oj! Jag hade inte den blekaste aning om att det fanns någonting mellan växter och djur - och som rör sig! Och jag har aldrig sett vare sig trollsmör eller vargmjölk. Intressant och tack för föreläsningen!

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marianne, det måste nog till en redaktör för att orka läsa mitt inlägg idag:)

      Kramar!

      Radera
  2. Intressant läsning, tänk att man lär sig något nytt varje dag.
    Vackra bilder!
    Jag dekorerade vårt matbord(ingen duk)med löv i olika färger, kryddor som jag spridde ut. Mitt på bordet i en skål satte jag ett stort salladshuvud! Uppskattat och snyggt tyckte våra lunch gäster.
    Må gott & var rädd om dig.
    Kram & vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica!
      Hoppas du tog bild på ditt lunchbord så du kan visa hur vackert det blev. Man kan göra så mycket trevligt och vackert av allt som naturen och trädgården bjuder på så här års. Låter otroligt fint!! och gott:)
      Detsamma önskar jag dig!
      Kram och vink!

      Radera
  3. Spännande med vargmjölk och trollsmör. Hörde någon prata om det där när jag var barn. Något man skulle se upp med och det kan ha varit det där med att kärna smör, för sånt gjorde man fortfarande i byarna långt in på 60-talet. Pappa cyklade långa vägar för att få "riktigt" smör. Rymdvarelser... ja det skulle vara kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är märkligt att man kallar det vargmjölk och på många olika språk. Skulle gärna veta mera om varför...
      Trollsmöret har jag hört talas om jag också och också hittat många gånger.
      Ett par små ET kanske väntar i skogen nästa gång?;)

      Radera
  4. Ni har så många godsaker att man häpnar. Trollsmör har jag hört talas om men inte vargmjölk. Man vet aldrig vad som väntar i skogen. :)
    Såg bilden på trattkantarellerna och blev väldigt avundsjuk. De svamparna är fantastiskt goda. Finns inte hos oss men har plockat dessa läckerheter många gånger i Sverige.
    Skönt att tandläkarbesöket enkelt klarades av.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det som är så spännande, åtminstone i en gammal naturskog/trollskog. De börjar bli sällsynta på vår ö, där man har kalhuggit på många ställen och tagit ut otroliga mängder av träd de senaste åren.
      Därför är det extra roligt att vandra i de kvarvarande "hela" skogarna och hitta sådant här.
      Det var första gången för min del också som jag har hittat vargmjölk, men inte för Uffe.
      Trattkantarellerna är goda, vi tycker också om dem.
      Kramar!

      Radera
  5. Trollsmör har jag aldrig hört talas om, än mindre sett.
    Fascinerande.
    Vargmjölk är också nytt för mig.
    Ja, hos dig lär man sig alltid ngt nytt.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollsmöret kan vara utspritt på mossor och lavar ibland också. Ibland ser det väldigt obetydligt ut, bara något gult som ligger där...skogen är en skatt att ösa ur:)

      Kram!

      Radera
  6. Jaha, nu har jag lärt mig något nytt igen. Det är så himla bra att läsa dina svar Karin, Trollsmöret var min fråga...
    Vackra bilder!

    kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär så länge man lever:)
      Och vi i bloggosfären lär varandra varje dag.

      Tack.

      Tisdagskram!

      Radera
  7. Här lär man sig saker; tack fina lärarinna, tack fina bildproducent!

    Blir tandbesiktning nästa vecka. Hoppas på samma fina resultat som du!

    Fortsatt fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Så kul att lärare lär sig av min blogg!
      Lycka till med besiktningen. Alltid lika pirrigt.
      Nästan som när man besiktar bilen.

      Tack detsamma!

      Radera
  8. Ditt inlägg räddade min inte allt för pigga morgon. Jag har skrattat gott åt dina funderingar kring utomjordingar. Jag har aldrig sett varken trollsmör eller vargmjölk, men nu ska jag ut skogen och leta. Tack för mycket intressant och rolig läsning. Krm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint!
      Man kan ju aldrig veta vad som är vad egentligen;).
      Livet är ju litet av science fiction.
      Lycka till med letandet!
      Kram

      Radera
  9. uj, jag har nog inte rört mig tillräckligt i skog och mark, för trollsmör har jag aldrig sett (inte hört talas om heller). Undrar dock om jag inte ifjol fotograferade en stubbe full med vargmjölk...jag trodde nog att det var svampar - för vargmjölk har jag inte heller hört.
    Nej, jag somnade inte - det var intressant. Mitt intresse väcktes vid namnen. Tack för lektionen :-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Googla på trollsmör så får du upp många bilder och då kanske du känner igen smöret i alla fall?:)
      Vargmjölken håller till på stubbar så det kan du gott och väl ha sett. Den ser nästan ut som nagelstora fästingar, välfyllda och trinda av blod (halloweentider snart;)), och gråbruna när de blir äldre.
      Kram!

      Radera
  10. Hej, kul att du observerat myxomyceterna. Kanske lite uppdatering? Du kan kolla lite här www.skogensrst.vpsite.se min hemsida.
    Jag har ett nära samarbete med Uno Eliasson, han artbestämmer (det.) alla mina fynd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Janne!

      Givetvis ska jag genast titta in och uppdatera mig. Mycket trevligt att du tipsade om din sida!

      Radera