onsdag 3 oktober 2012

Piglördag

Så kallades onsdagen förr eftersom  det var den dagen som pigorna fick ha ledigt.
De fick inte ha ledigt på lördagar.
På grund av piglördagen så fick onsdagen sitt "smeknamn" Lill-lördag,
vilket man fortfarande kallar dagen till nu och då.

Oden har givit namn åt onsdagen.
I morse var Odens dag magisk. Igår kväll var den likadan....hösten visar så många ansikten

Idag fortsatte jag att ta in delar av sommaren, städa undan alla pelargoner från fönsterbrädorna, lägga granris och korgar fyllda med enris, tistlar och äppel på plats...
Det tar tid att göra trädgården höst-och vinterklar.
Antagligen hela oktober ut..och det får ta tid
Jag prioriterar det frostkänsliga allra först, resten får komma i den takt som tiden ger mig


Jag tar granris från granar som nästan är döda...jag vill inte klippa grenar på dem som fortfarande har många år kvar att leva.
På min väg över berget bakom lidret gick jag över små grästuvor fyllda av tvätt som hängts ut på tork...småfolket har gnott och fejat.
Jag steg försiktigt, försökte smyga.....ville inte störa...


Någon gång för många år sedan rev man ut alla plåtkaminer ur huset
och kastade tegel och annat ut på berget bakom lidret.....
de höströda lönnlöven syntes knappt mot alla röda tegel när jag gick förbi där idag


Jag har många gånger berättat att våra gamla björkar är svampangripna, att de dör sakta men säkert
men att de får stå kvar så länge de håller sig upprätta, så länge de är till glädje för hackspettar och   insekter, så länge de är gröna och sköna inför våra ögon....


men någon gång i höst eller vinter kommer Berndt förbi med sin motorsåg och sitt kunnande
Han vet precis hur han skall såga, hur han skall få storbjörkarna att falla innan vi tar vid och kvistar
dem, sågar dem i lämpliga bitar, tar vara på vad som duger till ved och värme...

Berndt är van, det ser nästan ut som om han dansar ner träden. Med vana rörelser och grepp
lägger han ner dem på det bästa stället, på bästa sätt, pratar och ser glad ut...


   Han som har ögat och vet hur trädet håller, lämnar dem kvar som har några år kvar att leva,
   tar ner dem som är farliga för omgivningen...en nödvändig åtgärd.
   Sorglig, men nödvändig.
   Björkarna på den forna skolgården har sett många barn springa här...

 
Idag for jag till Återvinningen, lämnade glas, papper, wellpapp, metall, plast och annat som vi har samlat i olika lådor.
På vägen hem bara måste jag ta mig ner till Lökholmsbryggan och titta ut över fjärden

Skrakorna samlar sig för flytten söderut...
de far inte särskilt långt om de slipper göra det...
huvudsaken är att det är öppet vatten under vintern


   Snart är de åter här och vi får se syner som dessa:)
   (bilden är lånad från Internet)


    ..och vildvinet är så prunkande rött och vackert.

 Vi har åter ätit middag med goda vänner.
 Fyllda zucchini (kött från Haddnäs, svamp, ris, örter, tomat, ost) grönsallad, avocadoröra, äppelkräm
 med lite vispgrädde...
 Nu tar vi igen det vi inte har hunnit med på långa tider....vi umgås med andra.

21 kommentarer:

  1. Hej hej Pettas nu är Rantamor i Haparanda,
    vädret är bra, Rantamor känns okey men någon uppkoppling kommer jag nog inte att ha framöver,
    Suck.
    Men det ska bli bra,
    mycket bra att träffa Mor.
    Att få flytta in hos henne en vecka och se hur hon har det, men ändå ha bobilen som en livsplanka att landa i....

    Vi har blitt så bortskämd med bobilen...
    vårt lilla backup att tanka livet i....

    Tjingelingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejhej, Rantamor i Haparanda!

      Ha det så gott tillsammans med din Mor!
      Och med Rantafar förstås, men det tar jag som en självklarhet:)
      Det är bra att ha sitt hem på hjul, nästan som en snigel med sin snäcka

      Tjingeling

      Radera
  2. Nu fick jag lära mig något nytt hos dig Karin. Det där med pigorna. Kanske jag hade hört det någon gång men nu blev minnet uppfriskat.
    Småfolkets tvätt ser skör ut. Bra att du gick försiktigt. :)
    Björkarna är vackra med svamparna. Trots att de kanske inte mår så bra.
    Det ser ut som höst hos dig. Löven börjar bli gula här men träden kan lika gärna vara helt uttorkade. Regndanser hade jag fått hålla på med hela sommaren. Kan du tänka dig att vissa delar av USA har snö i antågande! Helt otroligt. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar tänka på piglördagen nu och då när man läser om lill-lördagen/onsdagen på bloggarna ibland.
      Många gånger vet man inte varifrån ursprunget till någonting har startat:)
      Småfolket hade varit väldigt flitiga, för det hängde tvätt överallt..det gällde att smyga sig förbi så den inte föll ner från "repet".
      Det ÄR höst nu. Vi kommer att bli björklösa så småningom, de är alla svampangripna men i olika skeden. Gamla, mera än hundraåriga björkar är de allihopa.
      Ofattbart, du har högsommar i månader och snön är på väg.
      Kramar!

      Radera
  3. Så mycket vackert det finns runtomkring oss! Det gäller bara att gå med öppna ögon! Fiiina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det! Vi har hur mycket skönhet som helst runt omkring oss om man håller sina ögon och sinnena öppna:=
      Tack!

      Radera
  4. Herlige natur bilder , fargene og lyset er så fint nå på høsten.

    Ha en fin dag , Maritklem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit!
      Höstfärgerna är alldeles speciella.
      Oktober ut har vi dem ännu, sedan kommer de gråa nyanserna in i vårt liv.

      ha det gott du med!
      Karinkram

      Radera
  5. Veldig flotte og morsomme bilder!

    SvaraRadera
  6. Fina bilder.
    Såklart.
    Skrakor är så fina. Vi har sådana utanför oss på skären. Så ljuvligt när de simmar med sina ungar på ryggen.
    DET är sorgligt att se björkar falla för motorsågen, men ibland nödvändigt, som du säger.
    Farligt också. Vi tog ner x-antal björkar i somras på en plats där vi ska bygga ett nytt hus. AJ vad det kändes i hjärtat, men...
    Min svåger och pappa är duktiga på att fälla. men jag är lite havskraj hela tiden.
    farligt är det ju.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!:)
      de är bara för rara med sina småttingar som får åka snålskjuts.
      Vi måste ha hjälp med de stora tjocka björkarna. Vår motorsåg är aningen för liten och så känns det så bra när man anlitar någon som är proffs.
      Det blir tomt och förändrat men så måste det bli. En tid efteråt så har man vant sig:)
      Kram!

      Radera
  7. Tack för hösttröst! Behöver bli påmind emellanåt om hur fint det kan vara.

    Piglördag var en självklathet i min ungdom och då var visades också film på ortens lilla biograf: onsdagkväll, lördagkväll och söndagsmatiné.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), man får ta till alla knep och finter nu. Det är mörkt och regnigt nästan för jämnan så allt som piggar upp behövs.

      Jag är uppvuxen på en biograf men minns att den var öppen alla kvällar i veckan? Minnet sviktar kanske?...
      Söndagsmatinén bestod oftast av ngn barnfilm

      Radera
    2. Ah, nu gick kugghjulen igång med lite gnissel. Tror inte att man såg på film alls under sommaren, att biografen var stängd...gnissel, gnissel...

      Radera
  8. Det gör ont, att ta ner träd, alltså. Jag lider alltid kval, när ett träd måste bort. Det är så lång leveranstid på nya, och i synnerhet om man tog ned "fel" träd. Kräver planering och omsorg. Sa han som nästan jämnade dungen med marken...
    Du skämmer (som vanligt) bort oss med dina fina foton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst gör det ont! De har ju själ, känns det som och man vill ju helst ha dem där de har stått länge redan. Här kommer att bli kalt men men....
      Tack ByFånen! Det är sannerligen lätt att skämma bort er!:)

      Radera
  9. "grästuvor fyllda av tvätt", Ja jag ser det och det ser så vackert ut. Du är allt en poet du Karin :) Men svampangripna träd är sorgligt. Att sakta men säkert ätas upp är eländigt tycker jag. Man behöver tid att träffas, umgås, skratta och äta gott då och då. Förstår att ni inte alls har hunnit med det.

    God natt och god morgon!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tvätten" finns där alltid men är synlig under hösten då marken är fuktig. Det är inte lätt att vara ett litet flygfä eller liknande när det hänger tvätt överallt, sådan som man fastnar i om man är väldigt väldigt liten

      Det känns ordentligt inom en när de vackra gamla träden sakta dör..
      Trädkramare som jag egentligen är.

      Godmorgon Ann-Louise! Ha en finfin dag!
      Kram

      Radera
  10. Så det är därför det kallas lill-lördag alltså!

    SvaraRadera