måndag 22 oktober 2012

Oktobermåndag

  
När solen kunde anas i morse, drog vi våra flythalare på oss.
Helkroppsflytvästar både värmer och håller en flytande utifall att man drullar i sjön


 Jag skrapade bakrutan fri från en lätt ishinna. 
 Övriga bilfönster var isbefriade
 Det börjar bli kallare, vi har haft ca 2 grader varmt i natt. Framför bilen:)
 Växthustaket bjöd på dagens första konstverk


   Ett sagolikt vackert landskap välkomnade oss när vi kom ner till bryggan
   "Det spelar ingen som helst roll om vi får fisk eller inte" sade jag, men Uffe
   var plötsligt väldigt lomhörd, vilket nog betydde att han inte var helt överens med sin fru just då:)
   "Det är ju så vackert att det kunde räcka med det", tyckte jag...

Solstrålarna som bröt igenom molnen stänkte guld ....vassen såg självlysande ut

   Himmel!
   Himmel både uppe och nere på en och samma gång


   Allt speglade sig i morse....


   Vi var inte ensamma på fjärden.
   I allt det gyllene och skimrande skymtade vi en annan fiskare...han var ute för att    
   lägga många, många dagnät. Det är troligen sik på gång, kanske också öring


   Sjöskum.
 
När vi hade dragit upp och vittjat våra nät, steg solen högre upp över grantopparna. Vår fångst bestod av tre gäddor, två abborrar, två braxnar, två sik, två strömmingar och en simpa. Gäddorna blev fileér, abborrarna äter vi kokta, braxen var mager men dög bra till buljong, simpan och strömmingen fick simma igen och den ena siken blev saltad, den andra blir pocherad...
En liten mus gjorde mig sällskap i dag när jag bokförde. På blecket utanför mitt fönster pilade den runt bland en del av äpplena som blev kvar efter Öppna gårdar-helgen. Den tog för sig litet här och litet där och jag önskar att jag kunde ha sträckt ut handen genom fönsterrutan för att krusa den mellan öronen. Det ser så mjukt och gosigt ut just precis där. Och nu är jag säker på att musmagen är rund och trind som en pingisboll...

28 kommentarer:

  1. Och inte en enda säl fick ni ???
    Kan väl ändå inte vara så att ni skickat över alla sälar till den svenska sidan ???

    Nej här vågar vi aldrig lämna ut nät över natten, Rantafar får så mycket handarbete dådå...
    Så mycket olika fiskar ni fick...ja simpor kan man ju inte kalla ens fisk, fast det finns ju dom som säger att det också är dilikatess...men jag vet inte jag den ser så otroligt ...annorlunda ut att den rent är vidrig.

    Skön morron ni fick...

    Tjingelingen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har hänt att vi också har fått påhälsning av sälen...men oftast är de längre ut i havet än inne i fjärden. Så tillsvidare har vi inte haft större problem. Däremot har våra fiskare, som lever av sitt fiske, stora problem med sälarna. Det finns ca 6000 sälar runt omkring Åland...Gissar att ni inte vill ha några till?;)
      Simpan är god till soppa. Även stjärten är god att fritera, men vi gör det nästan aldrig. Det behöver vara rätt många...
      Örnie gillar simpor däremot.
      Jag tycker den är riktigt gullig, men jag är nog rätt ensam om det har jag förstått
      Vi fick en skön morron, absolut

      Tjingelingen

      Radera
  2. Du skulle haft det här inlägget att illustrera Ordspråk med. Morgonstund har guld i mun! Det hade passat ypperligt. Så underbart vackra bilder!
    Kram från Ingrid som blir lite sen med Färgen eftersom hon åker till Stockholm i morgon för att hälsa på Mirrfamiljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade passat bra! Nu kom det ena för tidigt och det andra för sent:) men likväl så kan man säga att morgonstund har guld i mund. Tack!
      Ha det bra med Mirrfamiljen. Färgen tar inte slut
      kram

      Radera
  3. Åh så vackert,jag smäller av här i gula soffan! Vilket liv du lever, härligt. Och så fick ni firre också..dubbellycka..Hahah klia en liten mus, ja visst är de söta med sina pepparkornsögon..bara de inte hade den äckliga svansen...Har varit hos strumadoktorn idag, tog lite prover, och ska sova med syremätare och hjärtslagsmätare..då jag ev. har apné..efter detta hälsade jag på mamma...vi somnade på varsina sängar..Idag var hennes minne gott..Hon kom i håg dig, och även din pappa..Hon sa att Nisse, han var den allra snällaste av bröderna, och väldigt snygg. Hon berättade en massa trevliga minnen från Mariegatan..det är så kul när mamma är på det humöret..annars är hon mest väldigt förvirrad, och glömsk..Jag skulle hälsa till lilla Karin sa hon..Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, smällkaramellKarina!
      Visst, håller med dig.
      Den hade inte alls någon äcklig svans, till och med den var gullig...
      Hur ska det gå? Att sova med apparater på sig, menar jag. Hoppas att allt ordnar sig, att de finner svar som ger bra resultat.
      Pappa var snygg, men jag är förstås partisk som hans dotter.
      Hälsa till faster. OM hon kommer ihåg mig igen.
      Kram
      Karin

      Radera
  4. En upplevelse värd en tidig morgon kan jag tänka mig. Vilket skådespel ni bjöds, så vackert. Ocåh i sällskap med den man älskar blir det ännu vackrare.
    Du är en fantastisk fotograf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nära havet bjuds så många fina scenarion...och i kärt sällskap blir det mesta vackert. Helt rätt.
      Tack Hanna!:)

      Radera
  5. Så vackert och visst hade det räckt och blivit över och så fick ni fisk dessutom! Och musbesök. Skogsmus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten söt skogsmus. Givetvis så måste den ta för sig när det serveras äppel på alla fönsterbleck...dum vore den annars

      Radera
  6. Tack för alla vackra bilder! Så otroligt vackert tidig på morgonen när solen ligger lågt. Jag har i dag fortsatt kämpa med "dina grönsaker", får inte riktigt till det....men se tanten ger sig inte i första taget!
    Roligt att ni även fick fisk, tur för mannen...*fniss*...
    Var nu rädda om er. Må så gott!
    Kram och vink över havet från mig i mörka Småland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske flera motiv för ditt målande:)?
      Man får aldrig ge sig!
      Tur också för min del, fisk är gott
      Detsamma Monica!
      Kram från soliga Åland

      Radera
  7. Spegelblankt och mäktigt.
    Förstår att det är mycket slit
    och släp, men en sådan dag är
    det nog mödan värt.
    Vad kul att resten av Europa
    får njuta av svartbröd.:)
    Go`kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte får man ju någonting gratis och det är för väl att det är så. Det hör till att få jobba litet före man får lön för mödan.
      Hoppas att Europa vill lära sig baka svartbröd.
      Jag har inte glömt:)
      Tittade på bilder senast idag, med tanke på bloggen och svartbröd...mitt i allt så händer det saker

      Radera
  8. Det ser verkligen vackert och stillsamt ut med himmel både uppe och nere. Så vackert ni bor. Och att kunna fånga fisk och äta färsk. Inte dåligt. Det där sjöskummet såg nästan ut som snö. Kan du tänka dig att det snöade i natt så berget har blivit vitt. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den här tiden som vi får uppleva den här typen av morgnar. Vi har möjligheten att själva hämta vår fisk ur havet, sprillande färsk.

      Från solhetta och lång sommarvärme till snö! Vilka kontraster!

      Kramar!

      Radera
  9. Magiskt! Sagolikt som du skriver! Blir lycklig av de här vackra bilderna. Tack finaste Karin!

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magi här och magi hos dig!:)
      Livet är rikt på många sätt och det är bra om jag kan förmedla lite av allt det fina som erbjuds.

      Kramar!

      Radera
  10. Vilken fin skildring av naturens gåvor.
    Så vackert.
    Kramar från Eva o Erik i Tyresö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kramar!:)

      Kramar till er också!

      Radera
  11. Hej!! Såå fina bilder du bjuder på!!Himlem vattnet o "allt" va ju så vackert. Den lilla musen hade det gott bland äpplena.. de är fina bara de håller sej där ute o inte kommer in!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nattugglan!

      Håller med dig, de är fina så länge de håller sig på utsidan:)

      Radera
  12. VILKA Bilder!!
    SÅ vackra, Karin!! Ja, för mig hade det bara räckt att komma ut på sjön och se allt vackra med kameran i näven! Hoppas ni fick god fångst också, för Uffes (och din) skull.
    Fantastiska foton!!
    Vad var klockan då ni gick ut?
    Musen hade jag klarat mig utan ;-) Verkligen. Hade nig hoppat högt om jag sett den därute bland dina äpplen, men å andra sidan var den ju inte inne hos er.
    Stora kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Vi fick många fiskar:)
      Vi for iväg vid åtta-halvniotiden. Det är länge mörkt på morgnarna nu.
      Jag tycker skogsmössen är söta:) men de får förstås helst hålla sig på utsidan...på insidan får de bara äta ost som de dör av. Inte bra
      Stora kramar!

      Radera
  13. Verkligen vackra och stämningsfulla bilder. Du är duktig du.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Vilka fantastiska naturbilder.
    Tänk vad vackert det är --bara man ser det.

    Ha det riktigt bra
    Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ewa!

      Det finns så mycket vackert att vila ögonen på.
      Ha det riktigt bra du med!

      Radera