måndag 1 oktober 2012

Måndagar

Har ni tänkt på det?
Att man talar om måndagsväder. Man frågar "har du måndag ?" när någon klantar sig,
när någonting inte fungerar som det brukar fungera alla andra dagar,
(som tydligen fungerar som de ska:))
Måndag hela veckan betyder att alla dagar är litet upp och ner
Kanske man är litet av ett godmorgon-yxskaft på måndagar?

Hur som helst så har det regnat nästan hela dagen så jag satte mig  ner med
bokföring och momsberäkning, skrev räkningar och annat trevligt "otyg"


Tvättmaskin och torktumlare har jobbat på medan regnet har strilat ner på utsidan



Igår sken solen! Några timmar.
Vips flög jag ut och till skogs för att ta hem granris och enris,
vips så tömde jag några fönsterblomkorgar på pelargoner och fick undan en hel del sådant som skall göras.



Jag får alltid ta det pö om pö, passa på när jag kan, ha litet framförhållning.
För jag vet ju, att vi åter står framför hösten, välfylld med uppdrag och åtaganden...

Glädjande nog.



Jag blundar och tittar bort, vill egentligen inte bli påmind om att jag inte hann måla och behandla de fönster jag hade tänkt förfina i år...försöker trösta mig med att det kommer nya vårar
Nästa år skall fönsterkarmar och lister bli vackert vitmålade.

Under tiden dekorerar jag fönsterbrädorna


Visst känns det märkligt att förbereda sig för vintern, att ta in sommaren. Det känns tidigt...



Lyktorna som vi lade ut till skördefesten har jag åter tagit in och jag ser att även de behöver få
en försköning. Rosten skall bort innan de får ny färg.

Snart drar höststormarna över ön, frosten kommer och allt vill gå till vila.
Här finns massor att göra innan dess, förutom de måsten som ger oss lön för dagen, mat på bordet



På trappan står de i kö och väntar på att bli insläppta...i år flere än någonsin
för det kom en del nya växter från Skåne här om veckan. :)
Olgakatt och Marianne hade bilen välfylld:)
Förutom pelargonskott, Vodoo, Afrikas stjärna/lilja har vi också fått ett potatisträd
och lite till, men till det återkommer jag någon annan dag 


   Goda vänner har varit här och ätit fiskmiddag tillsammans med oss
   En fin måndag är snart slut.....

28 kommentarer:

  1. En vemodig höstblogg.
    Kände sorgen över att sommaren var slut hos dig.
    Och ja, fy för vinter, snö och kyla...
    burrr...

    Men snyggt har du dekorerat dina fönster...

    Nej kanske dags att lägga storkroppen i vila, för Rantafar hotar med att det blir havet i morron bitti...
    sälkrig eller fint höstfiske med sikar med gott innuti eller en blank höstöring...???
    Vi får väl se.

    Tjingelingen du fina...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske en smått resignerad blogg idag:)
      Men jag trivs egentligen bra när det blir höst. Också..jag är så galen att jag tycker om alla årstider och dess växlingar.

      Jag ska också lägga storkroppen till vila. Önskar att vi också hade möjlighet att fara ut på havet, men andra äventyr väntar.
      Lycka till på havet,med sälkrig och sikar, kanske också en öring.

      Fineling!:)

      Radera
  2. Så vackert du gör, vemodet till trots.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!

      Uppriktigt sagt så menade jag inte att förmedla vemod, men gjorde det antagligen ändå:)
      Jag tycker det är skönt med hösten, att ta in sommaren, men ibland känns det lite för tidigt...

      Radera
  3. Usch ja, ingen gillar väl när sommaren tar slut, oberoende hur vacker hösten då må vara. Bara att finna sig i. Ha det gott i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingenting emot hösten, men förmedlade tydligen någonting annat än jag menade. Där ser man hur viktigt det är hur man skriver
      Jag finner mig gärna i detta.
      Ha det gott du med!

      Radera
  4. Din måndag är härlig Karin! Lyktorna är verkligen fina och de vackra fönsterdekorationerna är ljuvliga...äpplen måste vara bland det finaste som finns.

    Fiskmiddag med vänner - å, så gott.

    Kramar från Lotta i Stockholm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha,Lotta! Därför har du inte synts till på någon dag. Du har befunnit dig i luftrummet ovanför Atlanten!:)

      Äpplen är något av det finaste på många sätt, håller med dig.
      Vänner runt ett middagsbord detsamma.

      Kramar till dig i Stockholm!
      Nu har vi nästan samma väder

      Radera
  5. Afrikas stjärna lär vara en av världens största diamanter, inte en växt;) men lilja hade jag med mig! Vet tyvärr inte vilken namnsort det är.
    Jag har haft tre stora voodoo i sommar, alltför stora att ta in. Så jag har klippt rejält i två och slängt en som ändå var rätt sargad av blåsten. Men det gör ont att slänga alla knoppar som fortfarande fanns....
    P g a två somrar med mycket ohyra försöker jag ha alla pelargoner och fuchsior ute så länge det går så att krypen ska dö av köld utan att växterna gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag lade ut ett lockbete, visste att jag skulle få veta det rätt omgående. Lilja är det förstås. Minns nu att det var roligt att spela Afrikas stjärna-spelet. Tänk att du inte hade en stor diamant med dig i bilen;)
      Men är väldigt tacksam ändå.
      Jag tog in Voodoon igår...borde kanske sätta ut den på balkongen så att eventuell ohyra ramlar ner och slår ihjäl sig när det blåser.

      Radera
  6. Så vacket det blev att dekorera med bolltistel. Det har jag aldrig funderat på tidigare. Nu blev jag inspirerad att dekorera mina blomsterlådor på ett lite annorlunda vis i år. Höstkramar från Skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bolltistel och vävarkarda är tacksamma att dekorera med. Håller sig snygga hela vintern.
      Roligt om jag kunde ge lite inspiration. Jag försöker alltid ta vara på vad som finns i trädgården och i skogen istället för att köpa nytt
      Oktoberkramar från Geta!

      Radera
  7. God morgon! Full fart som vanligt ser jag. Själv ska jag just hoppa i utekläderna och packa kikare och kameror och ta en hel förmiddag ute i naturen.Sen är det lite lökar som väntar på att komma ner i jorden, krukor som ska flyttas ett steg närmare vintervilan. De får stå i växthusen ett tag innan jag tar in dem på oeldad övervåning.
    Kram, kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon Kerstin,

      vi har det så, båda två, full fart.
      Ha en skön avslappnande dag i naturen, det är en nödvändig lisa för själen när man har skördefestat i dagarna tre:)
      Nu blev jag påmind om lökarna som skall påtas ner i jorden. Tack för det!:)
      Kramkram
      Karin

      Radera
  8. Hinner inte kommentera eftersom jag är på väg till Mälarhöjden och barnbarnen idag. Mitt lördagstema kommer tidigast på söndag, kanske inte förrän på måndag. Så du behöver inte gå in och kika på min blogg innan dess. Väldigt trevliga temaämnen!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha det bra på Mälarhöjden och med barnbarnen.
      Jag märker när du har skrivit, får meddelande:)
      Ingen stress, glöm bort den, det skall vara roligt att temablogga!

      Kramar
      Karin

      Radera
  9. Idadg liknar allt våra inlägg lite, trevligt.
    Tycker också det är skönt nu när det verkligen börjar bli höst.
    Tid för eftertanke oh bortplock.
    Måndag ja...en dag med dålig klang, måndagskänsla, måndagsexemplar...etc
    Men den kan ju vara skön den också.
    Nu är det tisdag och regnet fullkomligt vräker ner hos mig. DET har jag inget emot. Alls :-)
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstaterade detsamma tidigare:)
      På sätt och vis så inger hösten en känsla av vila, rofylldhet
      Som du skriver, tid för eftertanke
      Måndagen är en skön dag, den också!
      Och du är förbätterlig, tycker om när regnet vräker ner;)
      Kram!

      Radera
  10. Tala inte om fönster, det blev inte mycket målande här heller i sommar. Det regnade ju så fort man tänkte tanken.
    Men idag är det mycket på gång här...!!! Ojjjjj!

    Hemtrevliga och fina bilder hos dig, som alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trösterikt att jag inte är ensam om omålandet:)
      Måste genast titta in och se vad du har för dig

      Tack Aila!

      Radera
  11. Vad vackert du har dekorerat fönsterbrädorna. Ingen skulle ha sett fönsterkarmarna om du inte sagt det ;-)
    Allt har sin tid. Vackra höstbilder, Karin. Jag vet inte om jag inte ser det i år, eller om ruskan inte finns här...ser bara vacker höst på andras bloggar, kanske jag är lite bedövad, eller bedrövad :-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag vet. Så är det alltid, låtsas man inte om "eländet" så syns det inte lika mycket som det egentligen gör. Eller som min svärmor brukar säga om man inte har hunnit klä sig rätt vid något tillfälle: Det gäller att springa fort och se glad ut.
      Allt har sin tid och fönstrens tid var inte i år.
      Tack Ann-Mari! Jag upplever att hösten kommer snabbare än snabbt i år, vi har ruska litet här och där, fastän det inte har varit kallt ännu. Vid första köldknäpp i år så har nog alla löv fallit till marken redan
      Kanske jag är i samma tillstånd som du, bedövad och bedrövad:)
      Kram
      Karin

      Radera
  12. Önskar jag hade fönsterbrädor här. Både ute som inne. Nu har vi bara ett fönster där vi ska ställa något i och det är ett Bay Window" (burspråk?)

    Måndagar ja. Personligen gillar jag måndagar. In i rutiner, som annars ruckas varje helg.

    Ha en skön tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fördelen med det här gamla huset. Väggarna är sextio centimeter tjocka och då blir det rejäla fönsternischer för brädor.
      Jag gillar också måndagar, allt sätter sig på sätt och vis.

      Ha det lika skönt du med Taina!

      Radera
  13. Jag har svårt att tycka att någon dag är olik den andra när jag är i Grekland.Men hemma i Sverige tycker jag måndagen kan vara lite trist ;-) Just nu befinner jag mig i det regniga gråa Sverige för några veckor,annars tycker jag om hösten här hemma.
    Ha en go tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt så intressant detta med måndagen....

      Just nu är vädret grått och vått i övermått..:)
      Ha det riktigt bra i Sverige just nu.

      Ha en go tisdag du med Anneli!

      Radera
  14. Prata väder..det kan man göra med alla..en bra öppningsfras..Tjohoo..idag REGNAR det inte i Örebro..än...
    pessimist..
    Snygga bilder du visar, otroligt vackra höstfönsterdekorationer..
    kram kram lilla du//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det! Har man inte någonting annat att prata om så är vädret bra att diskutera, komma igång med.

      Här har regnat, här har det varit solsken...
      Tack Karina, du fina!
      Kramkram

      Radera