tisdag 30 oktober 2012

En våt tisdag


    blev denna dag.
    Det har badats badkar och så skulle det antagligen göras ännu, om inte lockelsen att
    baka kakor blev för stor för en liten kille och  hans storebror.
    Det enda sättet att få bort liten från badkaret
    var att locka med någonting som är ännu roligare
    Låt oss kalla det kvinnlig list

    Jag fick plötsligt en dejavú när jag tvättade golv, bänkar och bord efter lilla W. som hjälpte
    till att ösa mjöl i degbunken och runt omkring sig överallt. Köket var mjölbestrött i ett huj...
    Så var det då, så är det nu och man MÅSTE ju städa flera gånger varje dag
    för att kunna existera
    Historien upprepar sig, först de egna barnen och så barnbarnen...
   

Genast, när jag steg över tröskeln i morse hos dotterns familj fick jag sträcka upp händerna i luften tillika som jag hörde någon förtjust skratta tihihihi....vattenkriget var i full gång, med mycket spring i benen över våta golv
Givetvis så lekte vi på utsidan också, fastän det regnade. Lilla W. :s bil behövde dock skydd under en annan bil. 





    Hmm...hördes. Snöbollarna fanns inte längre


   Nu finns det inte en endaste liten vattenpöl som inte har hoppats och plaskats i...
   Vatten är roligt som bara den. För det mesta

Emellanåt hann vi också påta ner små lökväxter i jorden....och så var det slut på det roliga för den här gången. Imorgon återgår jag till näringarna....ikväll känns det nästan som att få en oväntad semester:)..

14 kommentarer:

  1. Ja du Pettas Karin, vi har troligen lekt samma lekar idag du och jag! Jag har dock tre små omkring mig. Men för tillfället råder lugn i stugan...men jag anar vad som väntas i morgon(TIDIGT) när de små liven öppnar sina ögon...Oj,oj då gäller det att hålla i hatten. Men klart att de är mysigt också med några varma armar & ben som kommer uppkrypande i vår säng!
    Önskar dig nu allt gott. Var rädd om er!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Mångsidigheten i en liten parvels vardag är oerhörd.
      Allt ska upptäckas och begrundas förutom all den vanliga leken. Men det finns ju sköna lugna stunder också, som när böckerna kommer fram, pussel, ritblock och färgpennor...någon liten film ibland. Det behövs vilopauser inte bara för en mormor utan också för småttingar. Kanske i all synnerhet för dem
      Önskar dig detsamma med dina småttingar
      Kramar!:)

      Radera
  2. Kan tänka mig att det "vanliga" jobbet är som semester efter dessa dagar! Själv har jag litet svårt att leka med ungar HELT på deras villkor. Jag vill att vi turas om att välja lek. Kanske för att jag är så glyttig själv? Och för att jag har så svårt att bara kravla på golvet, det gör ont överallt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, idag stundar semestertider:).
      Lilla w. fogar sig en del efter mina önskningar. Inget barn mår bra av att få det precis som de vill hela tiden. Vi turas om och så har vi stora T. med som en dämpare när så behövs. Han är lugnet själv i jämförelse med lilla W. som är intensiv som få när han kommer igång. Gränser är nödvändiga. Tror att det är bra att vara glyttig!

      Radera
  3. Du är en fin mormor. OCH en sådan mormor som alla önskar sig. jag vet, jag har en sådan :-)
    Men jag vet ju hur krävande det är med småbarn.
    Roligt, men jobbigt.
    Kram och ha en FIN dag imorgon!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, tack! Jag hoppas att pojkarna också tycker så.
      Jag tänker på min dotter som både studerar och har familj med barn. Hon vet nog att hon lever vissa stunder:) men det är precis så det är för de flesta föräldrar en viss tid i livet.
      Kram Annika och ha en fin dag du med...

      Radera
  4. Ni behövde inget stort oväder för att det skulle bli blött. :) Vilken tur dina barnbarn har som har dig som mormor. Min farmor lekte mycket tillsammans med mig och det var fantastiskt roligt. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov så slapp vi ett sådant. Arma alla som blev drabbade av Sandy, de är inte särskilt glada över vatten just nu.
      Själv har jag aldrig lekt med min mormor, morfar eller farmor. Farfar lekte inte heller med mig, men vi hade en annan fin samvaro.
      Kramar!

      Radera
  5. Det låter jättemysigt! Vad härligt att du leker med dem. Det ger minnen och goda känslor för resten av livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om att leka:) och jag vet att det kan bli goda minnen för deras del längre fram.
      Ha en fin dag Hanna!

      Radera
  6. Härligt när de kommer och skönt när de går.
    Intensivt och så all röra som man måste hålla undan hela tiden. Men de trivs säkert hos dig . Du har ju allt som ett barn behöver --och en vuxen också märkte jag när jag var hos er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intensivt och härligt är det ! Liten sov som en liten sten på nätterna, hans mormor likadant:)
      Tack för rara ord Eva!
      ha det så väldigt mycket bra!

      Radera
  7. Kan inte kommentera dina bilder på annat sätt än att säga så här:
    Ljuuvliga!

    SvaraRadera