torsdag 11 oktober 2012

En fluga gör ingen sommar....

...sägs det i ordspråket.
   Och nu är det höst


Jag gick ut i trädgården för att "fånga" insekter på bild.
Tänkte att det måste ju finnas många sådana ännu, eftersom rödhaken fortfarande inte
har flyttat söderut. Den har blivit det märke som jag tittar efter varje höst...när den har
dragit iväg brukar kylan komma...
Hur långt den flyger har jag inte någon aning om, men kanske inte längre än att den klarar vintern.
Här stannar den i alla fall inte
(bilden har jag lånat från Internet, "vår" lilla rödhake behagade inte sitta stilla så länge att jag kunde "fånga" den)

   
    Bärfisar finns det fortfarande litet här och där i trädgården, seeega och sömngångaraktiga
 
  
              Vallmon är också en seg varelse....skam den som ger sig


   Med lite god fantasi så bor vi i ett alplandskap. På höstarna i alla fall...


  Jag har inte plockat havtornen från trädgårdsbuskarna. Nu tar jag ett varje gång jag går ut,
  smått förvånad över att inte fåglarna förser sig. Vilket i och för sig är min smala lycka.
  C-vitaminer säger jag inte nej till


 Jordgubbstoken kämpar på mot alla odds.
 Det är inte varmt på nätterna längre, bara några futtiga grader

 
   Äppelmyntan är hur fräsch som helst trots status oktober
   Jättegod i en tabboulleh

  

      Vassen har färgats som en mogen veteåker


    Den ljusa varianten av Ölandstok blommar som om den hade betalt för det

 
    Och Örnie, förstås....han flyger över varje dag, ibland många gånger

 
    Ibland tror jag att han tänker landa....

  
    men han är nog bara nyfiken. Vill säkert ha koll på sitt revir...åh, det var bara Karin...

  
    och så flyger han vidare.

 
   Någon har tappat sin stövel.
   Havstulpanerna trivs

   Nobelpriset i litteratur gick till Kina i år
   Grattis Mo Yan!

  

14 kommentarer:

  1. Örnie är så underbart MÄKTIG!!!
    Han känner säkert att ni är snälla, och en dag kanske han slår sig ner.
    Jag har aldrig sett en havsörn. men jag vet att de finns runt vår sommarstuga. Jag skulle så gärna vilja se en, sådär som ni ser Örnie.
    Ja, jag brukar tänka precis som du då jag ser sådana där moln...ATT jag bor i alperna.
    DET är lätt att tro det ibland ;-)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en kärleksrelation med Örnie!:)
      På vintrarna, när jag går till isen för att vittja nät brukar han landa några meter ifrån mig och vänta på att jag lämnar någonting ätbart åt honom. Det känns stort, vill jag lova.
      Jag säger aldrig någonting, vågar inte, för då lyfter han genast...Så länge jag är tyst och bara tittar lugnt på honom och han på mig så går det bra. Och givetvis så finns det alltid någonting kvar på isen åt honom:)
      Örnie börjar bli gammal, men har säkert några år kvar ännu..hoppas många
      Kramar!

      Radera
  2. Det sägs att en fluga gör ingen förnär? Har du hört de tidigare?
    Ja visst är hösten här. Så vacker så vacker och vilken färgprakt den bjuder på. Luften klar och hög.
    "ditt" höstlöv blev så vacker! Kanske att jag vid tillfälle visar den på bloggen???????
    I morse hade vi frost...jag var ute tidigt och plockade kryddor & löv till matbordet. Blev allt kall om fossingarna.
    Nu önskar ja dig allt gott. Var rädd om dig!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst Monica, jag har hört det också!
      Tur det för i stort sett så var det bara en fluga på farten idag:)
      Hösten är mycket, mycket vacker. Den också!

      Hoppas du visar höstlövet a´la Monica någon gång. :)
      Ni har haft kallare där söderut än vad vi har haft..men ni har säkert mera inlandsklimat trots närheten till havet. Vi har havet runt oss och det gör säkert skillnad.
      Önskar dig detsamma!
      Kramar!

      Radera
  3. Åtminstone en rödhake övervintrar på Granvägen i Åstorp. Vart alla andra flyger undrar jag med, för vi har alltid bara en hos oss. Vilket vingspann den där Örnie visar upp. Ha en fin höstdag i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rödhakarna är egentligen stannfåglar, men inte hos oss, säkert hos er, men jag kan tänka mig att de drar till Danmark eller så. De är så pyttesmå och behöver mängder av insekter för att överleva.
      Örnie är säkert 2 meter mellan vingspetsarna. Man känner sig liten när han dyker ner mot en ibland. Han jagade vår katt en gång för ett antal år sedan, var helt koncentrerad på den lilla svarta som försvann in i huset mellan benen på mig, som stod på trappan och hötte med näven mot honom och talade om för honom att han skulle låta bli våra katter. Vilket han också gjorde sedan. Ibland tror man att de förstår:). Då var det väldigt nära att han skulle ha fått sig en snyting. Madamen var arg som ett bi fastän hon tycker väldigt väldigt mycket om Örnie. Han flög nästan in i väggen den gången, men skickliga flygare är de onekligen för han drog iväg uppåt längs väggaveln som det värsta jaktplan man kan tänka sig. Sedan har vi träffats många gånger om...visar varandra tillbörlig respekt.
      Ha det bra du med!

      Radera
  4. Örnie är verkligen imponerande!
    Jag har sett en havsörn på ganska nära håll i Norge en gång. En verklig jätte och han hade litet mistor i fjäderdräkten vilket enligt min kompis Leif, en verklig fjällkarl, betydde att det var en gammal hanne. Bara Leif och jag var ute på tur och hans skarpa ögon uppmärksammade mig på en hel massa jag aldrig skulle lagt märke till själv.
    Nej, en fluga gör ingen sommar men en vinterfluga kan bli väldigt många nästa sommar! Så jag slår ihjäl dem jag kommer åt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Örnie är Örnie! Mitt hjärta smälter...
      Han drar alltid ut mot havsbandet när det blir vår och sommar, där han har sitt näste. Jag vet var, men säger inte. Det finns folk som är alltför intresserade.
      De får lite mistor i fjäderdräkten när de blir gamla.
      På vårvintrarna brukar ungörnarna samlas tillsammans med Örnie och man ser stor skillnad på dem.

      Flugan på väggen klarade sig tack vare att den höll sig högt ovanför mig, annars skulle den inte finnas...här tjoffar jag hejvilt jag också...

      Radera
  5. Häftigt med Örnie. Jag har sett Bald Eagles på rätt långt vid ett par tillfällen här i mina trakter.
    Man undrar just hur de där ordspråken uppstår. Några vet jag är felöversättningar som t ex "Ont krut förgås inte". Det är felöversatt från tyskan.
    Nu har ni höst. Det syns. Här lär det vara litet mer moln på gång och på vissa håll till och med litet regn. Vet inte om vi får något men, men. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Den amerikanska örnen ser annorlunda ut. Jag måste googla lite nu...
      Ordspråk är intressanta och jag tror att många uppstår och har uppstått av en särskild händelse någon gång. Ungefär som när omeletten kom till:)
      Vi har höst, väntar på kylan som gärna får vänta på att komma ännu.
      Antagligen kommer er höst och vinter på en gång. Lång sommar i år för er del.
      Kramar!

      Radera
  6. Rödhaken hoppar runt i min trädgård också, funderade just på om han skulle flyga sin kos. Trodde han stannade, hihi!
    Jag är så dålig på ordspråk, brukar vända ut o in på dem till familjens glädje!

    kram o trevlig helg till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske att du har tillräckligt mycket föda i din trädgård för rödhaken. Han stannar säkert och får kanske komma in i shedet om det blir för kallt. Man kan ju köpa insekter på burk;)

      Kram och ha det riktigt skönt du med!

      Radera
  7. Helt magiskt, att ha en sån relation till en havsörn. Det måste vara unikt. Mäktigt.
    Vid Hornborgasjön är örnarna mycket skygga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Örnie känner igen "sitt folk". Gammal och vis som han är.
      Det känns, verkligen känns, ända in i hjärtat och själen när vi träffar honom. Han vet att vi har mat åt honom under vintertid och jag tror att han känner igen oss just för den delen. När vi går ut på isen är det inte ovanligt att vi träffar honom redan på vägen genom skogen...alltid samma tid ungefär. Han vet att vi brukar komma då...har koll på de där små människorna därnere som kommer med hinken:)
      Går Uffe ensam ut någon dag utan mig, så behöver jag bara titta på himlen för att veta var han är...Örnie svävar ovanför honom. Vi är under kontroll:)!

      Radera