onsdag 10 oktober 2012

Det hör hösten till

   
    att gå till alla käras och näras gravar för att rusta dem inför Allhelgona och vintern.
    Idag började jag med mina föräldrars grav och tänkte fortsätta med några till,
    men regnet började ösa ner och jag hade fel kläder på mig
    Det är inte fel på vädret, bara på kläderna som sagt
  
  
   På fredag tar jag vid där jag slutade idag.
   Då skall jag ändå till stan med bröd och tar regnkläder med mig
   utifall att....
  
    
   Det vackra gravkapellet på Mariehamns begravningsplats har ritats av Lars Sonck 
   och byggdes år 1940.
   Kapellet är en donation av skeppsredare Gustav Eriksson.


I kapellet förrättas jordfästningar, julbön och gudstjänst vid allhelgona.
Det finns plats för max 80 personer.
Adress: Skiljevägen 1


Jag har tidigare berättat om när Mariehamns Församlings ekonom fick huvudbry då en telefonräkning inkom till kansliet.
Kruxet var att ett samtal hade ringts från gravkapellet nattetid och
där befinner sig enbart döda människor i väntan på jordfästning.
Många tankar virvlade runt i hjärnan på ekonomen....hur i all världen?
Samtalet hade ringts till taxistationen...

Så småningom löstes frågeställningen upp.
Allt har för det mesta sin naturliga förklaring.
En av sommarjobbarna på gravgården hade inte tillgång till telefon där han bodde
och när han skulle resa med färjan österut en natt, ringde han efter taxi från gravkapellet
där han visste att det fanns en telefon.
Krångligare än så var det inte, men många tankar sattes i gång

Kanske det är så här spökhistorier får sitt upphov nu och då?

   
   Rudbeckia Magnus är vacker också i fröställningsskrud
 
  
för att inte tala om den härliga taklöken
"Att den planteras på taken har säkerligen sin grund i den gamla tron att den skulle skydd huset mot ondt och gifva lycka. 
Sålunda trodde man att den kunde afvända åskslag, hvadan den i Tyskland lärer kallats 'Donderbart'; i Halland tror man ännu, enligt FRIES, att den skall medföra 'tomtebolycka' och på Gotland detsamma då den trifves väl."
Ur Utkast till svenska växternas naturhistoria II av C. F. Nyman (1868) 

Uffe och jag har 12-årig bröllopsdag idag. 
Vädret då var ungefär detsamma som idag men innan den 10 oktober det året var 
hösten både solig och varm.  

24 kommentarer:

  1. Grattis på bröllopsdagen. Du har säkert rätt i att många spökhistorier uppkommer av saker som har en helt naturlig förklaring. Men visst började även jag undra innan jag läst klart. Jag önskar er båda en jättetrevlig dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!:)

      Ekonomen berättade för mig att det tog rätt länge innan de fick förklaringen på samtalet. Den unge mannen hade redan lämnat Åland och ingen tänkte på honom, så naturligtvis så funderades en del innan de visste.

      Radera
  2. Grattis på bröllopsdagen. (Jag undrar alltid i sådana sammanhang vem man ska gratta, men jag grattar er båda till ett bra val!)

    Nästan lite synd att man kom på att den unge mannen ringt från gravkapellet. Lite mer spännande att få fundera på hur i allsin dar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Vi tar båda åt oss!

      Det var spännande ganska lång tid men på något sätt så uppdagades sanningen...

      Radera
  3. Dina bilder är så härligt höstiga. Det är fint att tänka på de vi har nära men som inte vandrar här med oss längre. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Man kan ju inte låta bli att tänka på dem, de finns
      i hjärtat.
      Kram!

      Radera
  4. Förstår att denna dag är speciell för er båda! Tänk så många år till ni har att njuta av att just ni träffade varandra. Finns det något större än äkta kärlek?
    För upplysning: ditt röda löv från igår...kommer bli bra(tycker jag själv)
    Må gott och var rädd om Dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, så är den! Vi brukar annars fira varje den tionde under hela året, alla månader.
      Så roligt att det röda lövet föll i "god jord":
      Detsamma önskas dig!

      Radera
  5. Måtte ni fira många, många bröllopsdagar till! Varmt grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Olgakatt, vi tar emot alla lyckönskningar med stor glädje!

      Radera
  6. Fantastiskt vackert gravkapell. Så fick jag lära mig också att det heter taklök och varför. Inte visste jag det förut.

    Vi ska fira vår 36:e bröllopsdag nästa sommar om vi lever - ni har bara kommit till en tredjedel :-). Lyckliga ni som har så många sköna år framför er...
    GRATTIS och kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det är väldigt vackert och stilfullt.

      Vi hoppas givetvis att vi också får många kvalitativa år tillsammans ännu. Man vet ju aldrig vad livet vill, så det gäller att ta vara på det man har

      Tack och kram
      Karin

      Radera
  7. Grattis till bröllopsdagen!

    Du presenterar underbara bilder, som alltid. Det är en glädje att titta in här.

    Uppmärksammar vi inte även Alexis Kivi idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Tack igen!:)
      Du har rätt, det är Alexis Kivis dag idag!
      Alltid idag.

      Radera
  8. Grattis på er stora dag!
    Det är fint med All Helgonahelgens alla smyckade gravar. Jag har mina hädangångna kära så långt härifrån men jag går en sväng på vår närbelägna kyrkogård och tänker på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!
      Det är fint och i all synnerhet när alla ljus är tända.
      Det finns egentligen inte några avstånd när det gäller hjärtesaker. Då är allt och alla nära, nära:)

      Radera
  9. Grattis, grattis till er idag!!
    Hoppas att ni har det riktigt fint.
    Det är mkt vemodligt och melankoliskt på kyrkogårdar om hösten och vintern. Men vackert!
    Ja, det var en spökhistoria med naturlig förklaring.
    MEn du vet ju att JAG tror. Alldeles säkert!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!:)
      Vi har det så gott som alltid fint.

      Jag tycker att det är stor skillnad på kyrkogårdar. En del är alltid melankoliska och vemodiga medan andra kan vara ljusa och lätta. Jag har aldrig upplevt Mariehamns begravningsplats till vemodig eller melankolisk. Jag tänkte på det igår när jag vandrade där, men det kan ju ha att göra med att det har varit en naturlig plats för mig att vara på alltsedan jag var barn.

      Den här gången fanns en bra förklaring till spöket som beställde taxi:)
      Det finns mycket mellan himmel och hav, håller med dig!
      Kram!

      Radera
  10. Grattis!
    Du skriver alltid så intressant och får så många olika saker med i ett inlägg, Karin :)
    Hade varit kul om telefonsamtalet från kapellet blivit en olöst gåta ;-)
    ha en fin dag!
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Mari!
      Tack igen!
      Onekligen skulle det ha varit litet mera spännande som en olöst gåta. Den var det rätt länge också innan svaret gavs.

      kram
      Karin

      Radera
  11. Vad roligt med telefonsamtalet. Säkert är det den typen av händelser som startar spökerier m,m. :)

    Grattis i efterskott och jag hoppas att ni fick en alldeles fantastisk bröllopsdag.

    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, lite spännande var det ett tag.
      Och tänk om! Det kanske var ett spöke trots allt som ringde;).

      Tack Linda! Den blev riktigt bra!

      Kram
      Karin

      Radera
  12. Grattis grattis till er!!

    Fint att fira bröllopsdag i oktober <3

    Njuter av din text och bilder. Har dofterna och känslan från resan så nära mig. Tycker om vädret, gummistövlar, regnjacka. En och annan spökhistoria tackar jag inte nej till heller ;)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!:)

      Oktober är en bra månad att gifta sig i.

      Kanske vi får dra spökhistorier för varandra på bloggen ett tag framöver nu när det närmar Halloween;)?

      Kram!

      Radera