söndag 28 oktober 2012

Dagen Vintertid




   Så blev det vintertid. Vi har backat en timme...för att få ljusare morgnar
   Jag undrar varför man ska hatta hit och dit med sommartid och vintertid.
   Det bara förvirrar och helt i onödan tycks det som.
   Men jag försöker se det positiva i det trots allt.
   Idag sparade vi plötsligt en hel timme


   Vi blev överraskade igen. Av snön, av kylan, av isen...
   Redan?
   Samma visa varje år. Snön kommer i slutet av oktober, varje år...
   Så brukar den försvinna igen. Ett tag



   I trädgårdslandet står spaden och krattan och väntar på mig och på blidväder.
   Det finns fortfarande jobb att göra klart innan det blir vinter på "riktigt"


   Vattnet i regnmätaren har frusit till is....


   Häggmispeln håller envist kvar  sina vackra sprakande löv, färre för varje dag som går


   Morgonfärgerna är vackra, stämningsfulla


   En av årets ekorrungar visade sig idag
   Alla samlas runt "pumparna" när det blir kyligare, vill ha energi
   och runt brödträdet finns det godis av olika slag

Idag har jag varit lat som bara den och nästan inte gjort någonting alls. Bara varit....och så tänker jag fortsätta hela kvällen. Jag fick blodad tand, det känns skönt att bara vara...

28 kommentarer:

  1. Unna dig att bara vara! Du är minsann så flitigt annars. Det kan vara vilsamt med vinterkänslan.
    Fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maggan, jag unnar mig verkligen just nu:).
      Tack!

      Radera
  2. Jag behöver ju inga ljusare mornar, är ju uppe o pigg ändå. Har ett större behov av ljuset på kvällen, ack ack så det kan vara hehe..
    Du är inte alls lat, du bara laddar min vän! Fortsätt att bara vara, det är skönt!

    kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattar också ljuset på kvällskvisten.
      Jag fortsätter ladda. Gör detsamma!

      kramar

      Radera
  3. Nu blir det segt ett tag... Nästa delmål är Vintersolståndet.
    Bra att du påminde mig om att vi måste skaffa en häggmispelplanta till våren - bären är goda och bladverket är väldigt vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta så går tiden fort ändå, fastän det är mörkt.
      Jag har missat detta med bären, men å andra sidan så hinner fåglarna alltid först på det här stället:)
      Vackra är de alla årstider, fastän de nog tar priset under hösten.

      Radera
  4. Känns alltid lite bakvänt när man ändrar till sommar eller vintertid. Men jag kom i varje fall ihåg att ändra klockan. Det är redan så många mörka timmar på dygnet, men det känns ganska skönt. Jag går ner lite i varv då. Det behöver vi nog lite till mans. Så bra att du har bara varit idag. Det är en utmärkt sysselsättning. Ha det så skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att vi var helt fel vad gäller dag och tjuvstartade redan under lördagen med vintertid. Till hälften, några klockor stod på sommar, några på vinter. Nu är alla vintertid:)
      Vi behöver nog alla varva ner och mörkret är bra på det sättet, man höstar, invintrar sig själv en aning.
      Ha det skönt du med!

      Radera
  5. Så skönt att Pettas Karin tagit sig tiden att "bara vara". Visst är del väl skönt? Sedan tror jag också att de är nyttigt för både kropp och knopp att få lite åter hämtning ibland.
    Du vet i morgon är en ny dag med nya utmaningar.
    Önskar dig nu allt gott!
    Var rädd om er!
    Kram och vink från mig som inte bara "varit" idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PettasKarin är ganska bra på att bara vara;), även mitt i språnget om det vill sig.
      Det ÄR nyttigt, absolut.
      Imorgon heter utmaningen barnbarn, en härlig sådan.
      Önskar dig/er detsamma Monica.
      Kram!

      Radera
  6. Tycker också det är fjantigt med hattandet av tiden. Fattar det inte.
    Fattar inte argumenten för det heller.
    Nej, ha en tid hela året.
    Vi går över till vintertid först nästa söndag.
    Njut av att BARA vara!!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullständigt onödigt och något vettigt argument har jag aldrig hört. Någonting med mjölkning och kossorna har jag hört talas om för längesedan. Bah!
      Sitter faktiskt och följer med det finländska kommunalvalet och bara är.
      Förstår att det eländiga Halloweenmonstret Sandy inte har tagit tag i er. Hoppas allt bedarrar rejält och bara ebbar ut. Här affirmerar jag för fulla muggar
      Kramar!

      Radera
  7. Den som själv styr sin tid behöver ju inte bry sig om det är sommartid eller sk normaltid. Men så länge jag jobbade välsignade jag alltid övergången till sommartid på våren för då kunde jag få gjort åtminstone NÅGOT på vardagskvällarna i trädgården innan det blev mörkt.
    Konstigt nog tycks de som klagar på systemet oftast vara de som egentligen inte behöver bry sig, t ex bönder som ju själv kan bestämma om de vill mjölka kl 6, 7 eller 8.
    Här har också blivit kallt och besvärligt att göra något ute i landen men det ska bli mildare i veckan.
    Pratade just med NY - nevön vars hus ligger precis i kanten på område som ännu inte beordrats evakuering.
    Känns bra att ha hunnit hem före stormen men oroligt att ha dem där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förespråkar en tid, på det här sättet får vi mörkare på kvällarna litet tidigare. I och för sig behöver man inte vara i trädgården under vintertid, men nog känns det onödigt att byta två gånger i året.
      Mildare här också, har jag hört.
      Det är givetvis oroligt att ha alla overthere i orkanens närhet. Hoppas att allt går bra!

      Radera
  8. Bara vara....så skönt! Jag tänker följa ditt exempel ;)

    Jag är en av dem som inte heller ser poängen med att flytta fram och tillbaka tiden.

    Och dina bilder...alltid så vackra och ger mig en skön känsla inombords. Snön ligger där som ett litet täcke.

    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snötäcket lär ska försvinna endera dagen. Värme är utlovat.
      Bara vara nu Lotta, ha det skönt och hoppas den eländiga orkanen inte blir vad den har utlovats till.

      Tack!
      Kram!

      Radera
  9. Det är väldigt fint, att bara vara :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar nästan vara ett konststycke i sig;). Kram!

      Radera
  10. Ja, bejaka din lättja! Även om du inte verkar ha så värst mycket av den vara är det ju både roligt och skönt att kunna säga att man känner för att vara lite lat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, här bejakar jag den varan, när den väl visade sig:)

      Radera
  11. Låter som en ganska sund vana!
    Kram Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, som rena hälsokosten och ännu bättre!
      Kram!

      Radera
  12. Så skönt det låter, att bara vara. Det låter lite som en stor kopp varm choklad med vispgrädde. T ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), nu blev jag rent av törstig...det är längesedan jag njöt av någonting liknande. Jag har alla ingredienser hemma....

      Radera
  13. Såg du förresten att jag har klafsat in hel självsvåldigt och föreslagit teman till november. Hoppas det är ok, jag har lite dålig koll på hur det går till och vem som ska. Det går ju och ändra om du tänkt något annat.

    3 nov Projekt
    10 nov Anonym
    17 nov Kungligheter
    24 nov Läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, här har jag sett och tagit till mig, skrivit in allt detta i kolumnen till höger, basunerat ut till höger och vänster. Jag har inte tänkt någonting alls, bara blivit jätteglad över självsvåldigheterna från ditt håll:)Intressanta ämnen, det ska bli roligt att sätta "tänderna " i dem.:)

      Radera
  14. Vackra bilder som vanligt! Kul att englundskan tar över temat i november. Bra ämnen också - börjar redan fundera på vad i all världen jag ska skriva om på Anonym...
    Har du möjligen koll på vilka ämnen vi som bloggat över sommaren har haft. Kan kanske vara bra att göra en sammanställning av dessa så att man inte tar samma.
    Kramar från Ingrid som tänker skriva om färgen i kväll. Har varit hos barnbarnen nästan en vecka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Musikanta!:)
      ja, anonym är ett intressant ämne. Funderar också...
      Nejdå, jag har ingen koll. Du får väldigt gärna göra en sammanställning, vore roligt att veta men jag upplever inte att vi har skrivit om någonting liknande som är på tapeten för november.
      Kramar

      Radera