fredag 14 september 2012

Vardag - Galleri fredag

En vardaglig höstsnålsoppa kallad "Man tager vad man haver".
Just nu zucchini, kålrabbi, morot, bryt- och bondbönor, kantareller, svart trumpetsvamp och lite till.

Titta gärna in hos de övriga som deltar i Galleri Fredag
Anna Fair and True
Channal 
Emmama goes Skottland 
Fourmom
Fritid och tankar
Jagger Dagger
Karin Englund
Kattas fikarum
Life in the suburb!
My life in Silicon Valley
Nya Äventyr
Olgakatt
Pettas
Pixelie
Pro tempera
SunnySwede
Sweet Home Sweden
Taklyftet 
Tankebubblor
Vardagsliv
Vid fjell och fjord
Västmanländskan

Annika i Life in the suburb! har valt fredagens tema


32 kommentarer:

  1. Det är alldeles för länge sen jag satt här och läste din fina blogg. Gillar sättet du skriver på väldigt mycket. Tror jag blir fast här på din blogg tills barna vaknar och ska till skolan=). Inte dum morgon med din blogg morgonkaffe och virkning när jag läser när resten av huset sover. En liten morgonstund för mig själv=).Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet hur det är Gela, man hinner inte med allt som man önskar att man hann med. Jag brukar titta in till dig litet nu och då i förbifarten jag också. Hoppas på litet mera tid så småningom.
      Trevligt att veta att du sitter här och njuter av morgonkaffe, virkning och bloggläsning.
      Ha en fin dag du med!
      Karin

      Radera
  2. Hösten bär med sig en helt annan meny av mat, tycker jag.
    Alla goda grönsakssoppor och grytor, som ska stå och puttra ihop. Funderade just på lite nya recept häromdagen, en grönsakssoppa skall det få bli till kvällen i ruskvädret!

    kram o trevlig helg till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här blir vi alltid väldigt mycket vegetarianer den här tiden. Vi har så mycket gott på utsidan i vårt trädgårdsland och i skogen. Mycket åker i frysen, men mycket åker raka vägen ner i våra magar. Man måste ju passa på när det finns så goda primörer att ta vara på:)
      Ser att det är ruskväder på gång från Sverigehållet, hoppas det drar förbi snabba ryck.

      kram och fin helg till dig med Tina!

      Radera
    2. Soppa hör hösten och vardagen till. Vilket festligt namn på maträtten!

      Radera
    3. Soppor hör årstiden till. Namnet ger utrymme till variationer:)

      Radera
  3. Du en Ålandspannkaka hur gör man den, för jag förstår att det inte bara är en vanlig jävla pannkaka (ursäkta språket) ????
    Och du snålsoppa har jag inte ätit sen jag bodde i Finland...undrar varör ???
    Idag är Rantafar uppe i Dorotea och ska hämta en ren, så i helgen blir det styckarparty här på Maskros !!!
    Renkött är ju så gott och sen all god buljong man får av att koka benen....eller heter det numera fond....eller är det någon skillnad på fond eller buljong ????
    Fy vad det stormar idag och regnar en riktigt innesittar dag.

    Hoppas du har bättre väder...tjingelingen ha en finfin fredag vännen på Åland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många varianter på en Ålandspannkaka, beroende på vilken kommun man bor i. Åland har sexton kommuner och alla anser mera eller mindre att de har den enda rätta Ålandspannkakan;). Jag får göra en blogg där jag visar hur jag gör, men i grunden är det en vanlig tjockpannkaka.
      Nu har jag lovat både pannkaka och svartbröd(tidigare) på bloggen. Måste börja skrida till verket och inte bara lova och lova..
      Låter gott med renkött. Inte är det någon skillnad på fond och buljong, samma sak. Låter kanske finare med fond:)...
      Här har vi en svans av den svenska stormen..regnet har ännu inte hittat hit.
      Fördelen med dåligt väder är att det bara kan bli bättre.
      Ha en fin fredag du med bästa Rantamor!

      Radera
  4. En härlig illustration till ämnet Vardag!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      En soppa i höstliga tider värmer alltid gott en vardag.

      Kramar

      Radera
  5. Den låter god!
    OCH passar säkert en vardagskväll!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var god!:)
      Vi åt den sista delen till lunch idag. Soppor är ofta ännu godare dagen efter. Jag fortsätter mitt tema med endast en bild.

      Kramar!

      Radera
  6. "Höstsnålsoppa" inspirerar en regnig dag som denna. Men snart kommer barnbarnet hit och hon vill ha "småplättar med farmors hallon", så... idag har jag inget val.

    Önskar dig fortsatt trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle nog gärna komma till dig på småplättskalas med farmors hallon på. Låter jättegott!

      Önskar dig detsamma Aila!

      Radera
  7. Idag blåser och regnar det hos mig. Riktigt soppväder, så det hade verkligen passat bra med den där soppan du har på bild. Mums! Ha en skön helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att vi får säga att hösten är här nu. Också hos oss blåser det hårda vindar och regnar...bra inneväder.
      Ha en skön helg du med Gunnel!:)

      Radera
  8. Utan soppa är livet inte värt att leva! Ungefär så lyder ett ukrainskt ordspråk och man håller gärna med.
    Och godast blir soppan på en spik, eller hur? Dvs man tar litet av varje och koker ett varv till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är den första som håller med dig!
      Spiksoppa låter gott och blir ännu godare om man kokar ett varv till:)

      Radera
  9. Åh, jag hade nästan glömt bort snålsoppa - min mormor brukade göra sån, men det var många år sen jag åt den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar göra snålsoppa på sommaren när ärtskidorna är fina, morötterna små osv...men också höst-snålsoppa:).
      Vi är smått sopp-tokiga, tycker om soppor

      Radera
  10. Vilken härlig soppa. Men det där med att man tager vad man haver ser lite olika ut i olika hushåll. Här ser det magert ut i landen, men gott om spik har vi (pappa var snickare). Koka soppa på en spik, kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Olgakatt så lär det vara möjligt bara man kokar om soppan några gånger;)...svampsoppa annars?

      Radera
  11. Så bra att få tips på vardagsmat - jag hamnar lätt i samma trall där.=) /Penny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så enkelt! Och gott och nyttigt!

      Radera
  12. Det låter och ser gott ut! Här blev det rester i dag, de måste ju också ätas upp. Men soppa är en bra idé till lördagsmiddag.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var väldigt gott! Imorgon blir det soppa igen:) men av annan sort. Fisk skall lägga i

      Kram!

      Radera
  13. Ser gott ut :) Och det ser ut att passa som vardagshöstmat :)

    Trevlig helg!
    MVH /Erica Pettersson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soppa sitter bra när höststormarna börjar vina. Gott och varmt

      Trevlig helg önskar jag dig Erica!

      Radera
  14. Mums så gott! En perfekt måltid!
    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). en perfekt måltid, absolut!
      Kram till dig Anna!

      Karin

      Radera