onsdag 26 september 2012

Nu har Julius varmt om halsen


Igår fick jag bilder  på att Ålandskungen hade fått sin skördefesthalsduk att värma sig med
Jenny Lantz som var här under Öppna- gårdarhelgen lät folk vara med och sticka
en halsduk åt Julius Sundblom
Han finns förstås inte mera annat än i historieböckerna, som
staty på torget i Mariehamn och i folkminnet
 
En man som har haft stor betydelse för det självstyrda Åland.

Tur att vi bor i en demokrati och inte i en diktatur. Annars satt väl både Jenny och jag (som gav lov till stickandet när hon frågade om det var okay)  och skakade galler redan, för det finns säkerligen de som tycker att det handlar om civil olydnad, trots att tanken bakom är av det mera omsorgsfulla slaget
 
Utifall att det ändå händer så har Uffe lovat komma med soppa åt oss varje dag.
Och vi kan ju alltid sticka halsdukar medan vi sitter där, för det börjar verkligen kännas som höst på riktigt. Poliserna behöver säkert också hålla sina halsar varma.

Kanske det första steget till offentlig stickkonst har satts på Åland?
Man klär ju både lyktstolpar, bänkar, trafikmärken och allt mellan himmel och jord som tänkas kan på andra håll i världen med stickade plagg.

Den som är intresserad av att veta mera om Julius kan klicka på namnet och läsa här

Hur som helst så kan vad som helst hända när man ger lov åt någon att sticka halsduk åt Ålandskungen. Folk har mera än gärna bidragit till att sticka några varv på halsduken under Öppna gårdarhelgen
och igår kväll ännu värmde halsduken Julius. Om den är kvar i skrivande stund vet jag inte

Att det börjar närma sig snöiga tider igen, kan man inte ta miste på

Landskapets plogpinnsborrarbil var på plats här på vägen utanför oss i morse och det lät som om en stor hackspett var på farten. Brrrrr, brrrrr. brrrr
Nu får tydligen snön komma:)
Men om jag får ha ett ord med i laget så säger jag nej, nej, nej...inte ännu....

Här plockar vi ner konsten på väggarna i Gula salen, Sirkka Jalava kommer och hämtar sina tavlor idag.
Nästa sommar hänger någonting annat där igen. Vi har våra idéer...
Ha en fin onsdag alla!

18 kommentarer:

  1. Nej, nej..ingen snö ännu. DET vore nog inte så roligt.
    Men i december kan den ju få vräka ner :-)
    KUL ide med den stickade halsduken till Ålandskungen!!
    DET kan han behöva nu när det blir mörkt och kallt...
    Kram och ha en toppenonsdag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vill inte jag heller ha det. Mot lillajul-tiden kan snön få komma.

      Kram och ha det lika toppen!

      Radera
  2. Känns trevligt att ha bidragit till att hindra att Julius blir förkyld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, även du har stickat något varv!:)

      Här regnar det (som omväxling;))

      Radera
    2. Det blev nog ca 6-8 varv, några på fredagen och några på lördagsmorgonen.Jag gjorde litet hålmönster.

      Radera
    3. Ser man på! Jag lade märke till de vackra hålmönstret:)

      Radera
  3. Snö kan jag var förutan ännu en tid. Vi brukar för den delen inte ha så mycket snö i Skåne. Kul idé med halsduken tycker jag. Jag tycker att stickkonsten på alla möjliga och omöjliga ställen är bra mycket vackrare än klottret på väggar. Var på en garnmässa för ett tag sen där de stickat in en cykel. Väldigt fint. Du får kanske börja hamstra garn nu ifall det blir finkan ett tag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att vi alla kan vara förutan snön ett tag ännu:)
      Stickkonsten är riktigt vacker och man blir ju glad av en färggrann lyktstolpe.
      Får nog klura ut var jag har alla mina garner, plocka fram trästickorna och sätta mig ner och vänta på att bli finkad. Undrar om jag får blogga i finkan?
      Kram

      Radera
  4. Skojar du? Var det där den hamnade..är det i parken utanför Alko?
    K, som i Kristina förstår du!

    kram till dig min vän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullständigt allvarlig. Jag visst knappt om det själv:)
      Parken utanför Alko, ja, där står Ålandskungen
      Förstår att K är som i Kristina nu.

      kram till dig med Tina

      Radera
  5. Julius får mig att tänka på statyn i Aino Kuusinens bok "Vi skola nästan alla dö". Mannen, i Helsingfors, med en bok under armen, som Aino (eller var det maken?) "erkände" att hon lämnat information till. Men vem statyn föreställer, minns jag inte. Vet du?
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den statyn jag tänker på är av K.J. Ståhlberg som var president i Finland någon gång i början av 1900-talet. Han står med en lagbok i handen. Tiden skulle passa rätt bra med tanke på Otto Wilhelm Kuusinen. Jag har läst boken Vi skola nästan alla dö, men minns inte längre vem Aino "erkände" att hon hade lämnat information till.
      Karin

      Radera
  6. Det är inte ens 3 månader tills julafton.
    Och sen är det snart vår igen. :-)
    Det var en mycket vacker halsduk Julius fick.
    Nästa år kanske det blir en matchande mössa.

    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte långt alls tills vi åter står på näsorna i alla buskar och har oss för alla små blommor som sticker upp.
      Halsduken blev väldigt vacker, håller med dig.
      Njaa, vi funderar på en vante till den utsträckta handen, men man vet ju aldrig vad som händer

      Må gott du med!

      Radera
  7. Så fint att han fick en halsduk tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tycker jag också och i all synnerhet när det börjar bli så kallt på nätterna:)

      Radera
  8. Julius uppskattar nog halsduken mycket. De finns ju en och annan som lagt en urdrucken brännvinsflaska i den utsträkta handen.Halsduken är mycket gullig.. Men hur länge får den sitta på honom? Inte skall CPK komma och hämta Pettas Karin mitt i natten. Det tror jag inte:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du tror det du också. Den fanns kvar idag ännu, halsduken.
      Jag låser dörrarna, barrikaderar mig för säkerhets skull. Hoppas Jenny gör likadant:)

      Radera