onsdag 26 september 2012

Musik- försenat lördagstema

Musik betyder mycket för min del.
Jag undrar om det finns någon levande varelse som överhuvudtaget inte tycker om musik.
Till och med kor tycker om att lyssna på musik i ladugården, de lär till och med mjölka bättre....
Jag tror de lyssnar på Luciasången

Musikanta, önskar att vi som är med i lördagstemat skall skriva om musik
Jag minns hur härligt det var när släkten från min fars sida samlades hos faster Greta. Alla sjöng och spelade antingen på piano eller på något stränginstrument.
Syskonskaran Sommarström stod upp och höll kör. Det har förstås påverkat och präglat.
Alla nio syskon växte upp i det här huset på Mariegatan 34 i Mariehamn.
Själv har jag haft god sångröst och sjungit i körer ett antal gånger men att alltid vara borta från familjen under helger, vilket ofta inträffade, gjorde att jag slutade sjunga i kör.

Som barn fick jag en gitarr av min farbror Leif, han hörde att jag kunde sjunga och ville också att jag skulle kunna spela något instrument.
Jag ansträngde mig ett tag, fick notbok och sånghäfte, sjöng högt och glatt om att jag var en farmareflicka.. men den där riktiga glöden saknades.
Bilden hittad på Internet
 Mina föräldrar anlitade en ung man att komma hem till oss för att lära mig spela gitarr men det slutade med en förskräckelse när det visade sig att han var mera intresserad av min person än av att hålla musiklektioner. Den unga Karin drev honom på flykten med buller och bång och ett slutligt brak när dörren slog igen bakom honom,  inför åsynen av förvånade föräldrar. Gitarren lades undan...jag morrade högt och ljudligt länge och väl

Gitarren hängde med rätt länge i livet men så småningom insåg jag att det var bättre att någon annan fick använda sig av den och så sålde jag den helt sonika på en auktion. En trubadur köpte den åtråvärda gitarren som Evert Taube hade spelat på när han fick åka med till Sydamerika på det fartyg där min farbror Leif var kapten. Leif och Evert musicerade tillsammans ombord. Farbror Leif höll sig alltid med en hel del strängainstrument, bl.a. den gitarr som jag fick så småningom

Så det där med instrument och jag har inte synkroniserat särskilt bra fastän min håg nog stod till att spela piano. Fûr Elise klinkades några gånger på fasters piano...men inte desto mera än så.
Triangeln klarade jag däremot galant;)

Här hemma hos oss finns mängder av musik i hyllorna, både Lp-skivor, CD-skivor plus musikanläggningar. Vi har satt oss i sinnet att bli bättre på att lyssna på musik, med betoning på att lyssna, än vad vi är idag. Arbetet har fått ta mycket stort utrymme de senaste åren, men själen behöver näring och musik går rakt in...

Evert Taubes visor sjöng jag ofta för mina barn när de skulle sova.
Sonen har hellre lyssnat på sagor, dottern på sång.
Fritiof Anderssons paradmarsch med alla verser är jag nästan allergisk mot än i denna dag.
" En gång till, mamma," fick jag höra gång efter annan.
Hon älskade den.

Jag är allätare av musik, det fanns t.om. en del  hårdrocklåtar som jag lärde mig att tycka om när sonen som tonåring spelade sådan musik så att taket nästan lyfte.
De övriga som deltar i temat är:

Vad passar bättre i det försenade lördagstemat än att sjunga
"Får jag lov, lilla pappa, du lovade mig en dans"?...
för nog ser det ju så ut när Jenny och Julius dansar.
Eller hur?:)


28 kommentarer:

  1. Visst gillar kor musik - liksom vi andra.
    En gammal dam här i byn hade en "sällskapsko" vid namn Hulda. Hulda fick EN kalv, Millie. Hulda fortsatte att mjölka i flera år. Hennes matte brukade ta med sig radion, en flugsmälla och sitt korsord och sitta ute i lagårn hos Hulda och umgås och spela musikprogram. Och Hulda trivdes och gav god mjölk; bl a fick vi massor.
    Lyckans ost, Karin, som har sångröst! Nästa gång vi ses måste du sjunga för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att det finns en hel del mjölkbönder som håller musik i ladugårdarna åt sina kor.
      Lyckliga Hulda!:)
      Nästa gång skall jag sjunga för dig! Men jag är rätt så ringrostig nu, måste sjunga upp mig i god tid. Uffe sjunger också, väldigt fint, bättre än vad jag gör nu för tiden. Man blir smått ostämd med tiden om man inte motionerar stämbanden.

      Radera
  2. Underbar bild på kossorna! Så synd att du sålde Evert Taubegitarren - den hade nog varit värd mycket pengar idag. Att spela instrument är mest ett hantverk som vilket som helst annat. Det är (nästan) bara träning som gäller. Man måste ha lite musiköra förstås också :-)...

    Jag förstår mycket väl att du slutade med kören - det tar väldigt mycket tid. Är det dessutom en kyrkokör så är det ju även storhelger som man måste ställa upp. Jag har slutat med allt sådant eftersom jag inte vill vara bunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden är ju inte min, utan lånad från Mamma Mu-böckerna.

      Gitarren var en vanlig gitarr som Evert Taube hade spelat på under överfarten till Sydamerika. Den inhöstade litet mera pengar just därför redan då. Jag var glad att den såldes åt någon som kunde spela och hoppas att han är glad över den än i denna dag. Jag ville inte ha den och ångrar inte alls att den försvann ur mitt liv.

      Jag vet, träning, träning och åter träning. Musiköra har jag men intresset var inte vad det kanske borde ha varit.

      Man blir bunden av att vara med i körer. Och ofta framträder man på söndagar och andra storhelger. Det var inte värt priset att vara borta från barnen. De är små bara en gång i livet

      Radera
  3. Sommarström... vilket underbart vackert efternamn!

    Musik är härligt, i många former, och jag gläder mig så för på fredag ska jag och en av mina söner, som delar detta intresse på opera, och det var länge sedan sist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), ja, det är ett vackert namn.

      Opera är fint, jag tycker också väldigt mycket om det.
      Det är evinnerliga tider sedan jag var i STockholm och lyssnade.
      Hoppas att fredagen blir mycket lyckad!

      Radera
  4. Här finns så mycket härligt att läsa om. Hinner inte riktigt med just nu. Har fått ganska mycket att tänka på... men försöker samla ihop mig. Mitt dagens inlägg fick ett bra slut av dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Simma lugnt!
      ha det bra Lisbet!

      Radera
  5. Men vilken ärkeskurk till gitarrlärare! Va! Vad bra att du slängde ut honom, men vad synd att du inte fortsatte med gitarren. Det kunde ha blivit härliga countrykvällar på Pettas, med farmarflickan Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hinner ta upp gitarren igen. Vete gudarna vad jag hittar på när jag pensionerar mig:)
      Farmarflickan utövar sina dagar i trädgårdslandet på Pettas. Det får räcka så. Just nu

      Radera
  6. Åh, är det halsduken som Julius får på sig?

    Haha, vad härligt du skriver om musik! Och nog är det så, arbetet tar för mycket tid för musiken, jag kan inte ens ha på ren instrumental musik när jag jobbar med texter, för då lyssnar jag mer på musiken än tänker på texten ...

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är Julius som får halsduken på sig. Jenny är handlingskraftig. Tar sig en svängom mitt på ljusa tisdagen:)

      Man behöver lugn och ro för att kunna lyssna på musik på rätt sätt, så det fastnar litet där inne varje gång. Annars går det lätt in genom ena örat och ut genom andra;)

      Kramar!

      Radera
  7. Det är alltid lika trevligt att läsa dina inlägg då du delar med dig fina minnen och tankar. Musik och instrument skulle jag kunna skriva en hel del om. Finns nästan ingenting som väcker så starka känslor. Jag är precis som du allätare! Triangeln minns jag från skolan ;)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Jag gissar att musik och instrument är någonting som de flesta av oss har en hel del att berätta om. Det finns hur mycket som helst att ösa ur egentligen, men det finns en viss tidsbegränsning som gör att man skummar litet på ytan:)
      Triangeln var ett instrument i småskolan, men också ärtpåsar. Man använde dem till musik också, inte enbart i gymnastiken:)

      Kramar!

      Radera
  8. Musik är och har varit en stor del i mitt liv. Musiken är ett mänskligt uttryck. Just nu är jag extra glad då ju sonen Staffan släppt sin första musikvideo don't forget to Bow (finns på ordjorden.blogspot.com)..Ha det höstgott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du om någon har levt och lever via musik och sång!:)
      Ska titta in på din blogg och läsa om Staffan. Jättekul med släppet!
      Ha det likaledes!

      Radera
  9. Ja, vad vore vi utan musik?
    OCH vad tråkigt det vore.
    Jag har också sjungit i kör, och älskade det. Kan en massa gamla visor som nästan ingen i min egen ålder kan.
    DET tack vare mina fldrar, moster och mormor.
    Meget tacksam för det...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var nog rätt tomma och ihåliga utan musik.
      Vi får kanske bilda bloggkören mitt i allt:)

      kram!

      Radera
  10. Herre gu' vilken härlig släkt man har...Evert Taubes gitarr..det var inte illa..att morbror Leif spelade med Taube det har jag hört talas om, men inte att du hade hans gitarr...bra att nån tog hand om den, och spelade på den!! Ibland har jag lust att döpa om mig till Sommarström, mammas namn, det är ju så vackert!!! Musik och sång, det har vi alltid gillat..du kan gå in på min facebook, leta reda på emils mail, och finna sånger som mamma sjunger och spelar, om du viller!!
    Huset...det ser verkligen fint ut..där på Mariegatan...tog det och sparade det!!! Tack kära kusin,puss..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njaa, nu har du missförstått mig en aning. Det var Leifs gitarr som Evert Taube spelade på när han åkte med till sydamerika. Den gitarren gav Leif åt mig när jag var tonåring.
      Den var bara berörd av Taube ett antal gånger:)..annars var den Sommarströmsk som bara den
      Söker upp Emil, självklart jag vill
      Huset finns ju inte mera, bara några husgrundsstenar, men det vet du förstås
      Kramochpuss

      Radera
  11. Musik är härligt. Det passar vilken sinnesstämning man än har. Det är bara att ändra på repertoaren. Tyvärr har jag ingen sångröst alls, men min man är bra på att sjunga. Tyvärr gör han det alldeles för sällan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med musik!:)
      Du har rätt, lyssnar man på någonting som går väldigt mycket i moll, så blir man mollig, och tvärtom
      Kram

      Radera
  12. Här är en till som sjungit i kör. Och spelat det ena och det andra, klarinett är mitt instrument :) Nåja, barnsånger är mina favoriter. En och annan favorit"bit" har jag från vuxna världen också.

    Ha så bra!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så nätt med klarinett:)! Det lutar åt att bli en bloggkör, så många som har sjungit i kör i bloggosfären.
      Barnsånger hör nog till mina favoriter också. Nu i dagarna sjunger jag om hösten som är mot barnen mild...
      Snart går jag med våra lanternor och våra lanternor med oss...

      Ha det så bra du med!
      Kram

      Radera
  13. Vilka härliga musikminnen med familjen! Och att ha spelat på samma gitarr som Evert Toube är ju verkligen inte illa, hur enkel och vanlig gitarren än var. En rolig anekdot helt enket. Mindre rolig än det kanske var att uppleva episoden med gitarrläraren?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det är dem man minns nu långt efteråt. Stunderna när min fars alla syskon träffades. De sjöng och spelade alltid.
      Gitarrlärarepisoden skrattar jag bara åt nu, men då var jag etterförbenad.

      Radera