söndag 16 september 2012

Man kunde förstås förvänta sig...

    att jag skulle ha mängder av vackra svampbilder från idag då vi var till Stornäset i Sund för att
    plocka svamp. Men hur det nu blev så bidde det inte så....
Kastelholms Slott och några får fastnade i alla fall på vägen mot skogen...
    Där vi stannade för att invänta alla svampintresserade så fanns det vackra dörrar.....
          En trollslända solade sig mot en tegelvägg...


    På insidan av ett fönster fanns det stora mängder av björknäver....
    mycket vackert i mina ögon...
Ett, två, tre, fyra, fem och sex och sju ut i skogen vandra alla nu...vi blev allt som allt sju tvåbenta och   tre fyrbenta som ville lära oss mera om svampar
Blek taggsvamp, kantareller, trattisar, sandsopp, höstmusseron, rynkad tofsskivling och några sorter till förutom en del oätliga diskuterades på plats
Uffe förklarade och förklarade...berättade och visade
 Vid kaffestunden efteråt visade han böcker av olika slag...
 Han hade en liten del med sig av alla som finns här hemma hos oss
 Ja, vi hade trevligt tillsammans allihopa, pratade om öar i havet, semesterorter, pilgrimsvandringar,
 hundar...
 och drack alla våra kaffetermosar tomma medan
 den söta kromfohrländerflickan åt blåbär....ja, inte bara hon...
de två norska lunnehundarna åt sig mätta de också...blåbärshundar alla tre
Skulle kanske vara idé för deras matte att lära dem söka upp kantareller också?:)
Jätterara hundar att ha med i svampskogen...

Vi kom hem med några få svampar, men det medhavda räcker gott och väl till en god svampsås
och ett trevligt, soligt minne från en skogsstund i Sund

30 kommentarer:

  1. Jag, som varit några dagar i lingonskogen, noterade en ovanligt stor brist på svamp! Det borde funnits en hel del längs stigarna vi gick till och från lingonmarkerna men allt jag såg var ca 5 ynkliga kantarellbarn, nån cm stora. Förutom kanske 10-15 för mig okända andra. De jag inte säkert kan plockar jag naturligvis inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har folk hittat mycket kantareller under augusti, men vi har inte hittat särskilt många. Vi har haft för torrt runt omkring i våra skogar. Det har de facto inte regnat så mycket som man kanske tror.

      Radera
  2. Vad ni kan! Blir djupt imponerad. Håller mig till Karl Johan, smörsopp, aspsopp, björksopp och kantareller. Taggsvamp och stolt fjällskivling förstås också. Men jag hittar aldrig några så det är ingen idé att gå ut i skogen :-(. Dessutom tycker jag numera att det är jobbigt att gå i terräng...
    Fina bilder som vanligt - nu med minneskortet i kameran förstår jag :-).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uffe kan och jag lär mig hela tiden:)
      Nu med minneskortet i kameran. Ja!
      Kram

      Radera
  3. Ser ut som en riktigt härlig utflykt!Och inte gör det så mycket att skörden inte blev så stor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följde med på utflykten idag, Uffe var engagerad av en förening att lära ut sina kunskaper om svamp.
      Det är inte så viktigt med storleken på skörden, huvudsaken är att man har det trivsamt ändå i skogen

      Radera
  4. Vilken lyx att leta svamp med tillgång till svampexpert. Jag har en liten samling svampböcker och särskilt en av dem läser jag då och då för dess kärlek till svampar. Författaren tycker att det finns många mobbade svampar och enligt honom finns det knappast några giftiga svampar alls, det är bara förtal. Rätt hanterade är alla svampar delikatesser! Jag tror inte riktigt på hans budskap, men jag tycker ändå att det är vackert på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har det bra! Behöver ju bara ropa Uffe så kommer han och berättar vad det är jag hittar, om jag är osäker.
      Man ska nog vara försiktig när det gäller svampar...alla är inte delikatesser, åtminstone inte ofarliga delikatesser.
      Men man måste ju inte heller plocka alla svampar, man kan njuta av dem bara att titta på dem och plocka de säkra till mat.

      Radera
  5. Vilken skön dag i svampskogen.
    För vår del har det varit klent med svampplockning i år. Men det är det ju inte för sent att göra något åt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte varit ute särskilt många gånger vi heller av arbetsskäl, men räknar med att det skall bli några gånger efter Öppnagårdar-helgen...trattisar och skogsriskor vill vi ha:)

      Radera
  6. Vilken lyckad utfärd det måste ha varit. Ser så skönt ut. Det där med björknäver är jag intresserad av. Ska snart fälla en björk som har en vacker näverbeklädnad. Ska alltså få den fälld :)Då ska jag ta tillvara nävret precis sådär som på bilden.
    Härliga bilder!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en riktigt fin utfärd. Skönt att vara ute i skog och mark, vandra med trevligt sällskap.
      Gissar att du har planer för nävern.
      Tack Lisbet!
      kram

      Radera
  7. Fint att komma ut i skogen, att man hittar svamp är ju ingen garanti. men vad gör väl det, när det finns blåbär och vovar kaffe och skönt väder.Kaffe smakar ju så otroligt gott i skogens sällskap.Jag vågar bara plocka kantareller..så Uffe han har ett sånt kunnande..det finns ju så mkt goda svampar ju!!!
    Jag såg en mängder svamp i går, men varken Jakob eller jag är experter..Han gillar inte svamp förresten.,.
    Önskar dig en fin måndag lilla kusinsåfin..Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken är nog att komma ut och röra på sig, men hittar man svamp som man tycker om är det förstås roligt.
      Det finns mycket blåbär ännu i skogen, goda till och med, inte bara vattniga.
      Man ska inte plocka svampar som man inte känner. Kantareller är inte bara...de är ju jättegoda.
      Uffe är utbildad inom området och har stort intresse, kan väldigt mycket
      Önskar dig också en fin måndag, Karinakusinafina
      Kram

      Radera
  8. Jag kanske ska ta med min bärhink också? Sååå tråkigt att mitt objektiv är på lagning : ( Jag får nöja mig med ajFån-foton på den här resan : (

    Så roligt med svampkurs. Skulle jag behöva, för jag vågar inte plocka någonting, utom möjligen riktiga kantareller.

    Nu i säng så jag är pigg i morgon!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd egentligen att vi kommer att ha så fullt upp med förberedelser inför Öppna gårdar. Annars hade vi kunnat dra till skogs en stund allihopa
      Sov gott!
      Kramar!

      Radera
  9. Men vilken härlig dag! Vardagslyx för mig. Fast det är ju inte riktigt vardag heller på nåt vis. Men lyx är det absolut :)

    Se trollsländans vackra vingar. De är magiska trollsländorna. Det är jag säker på. Vad det ser härligt ut att kunna ha hundar med sig så. Mina går inte ta med hur som helst. Helt plötsligt är de väl borta och uppätna så små som de är.

    Ha en bra vecka Karin!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. jaa, det var härligt idag igen! Men nu är det slut på latmansdagen, imorgon börjar det...förberedandet inför Öppna gårdar. Massor av arbete en vecka framöver...sedan faller jag säkert i en hög ett par dagar:)

      De här hundarna höll sig i stort sett hela tiden runt sin matte och oss. Åt massor av blåbär, så deras c-vitaminbehov är tryggat
      Ha en fin vecka du med Ann-Louise!

      Kram
      Karin

      Radera
  10. Å, vackert, njutningsfullt! Solen, ljuset (känner nästan dofterna hit)

    Svampkurs är bra. Mycket bra. Jag kan ingenting. Handlar på torget ;)

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!
      Det var en skön "sommardag" igår. Gott att bara kunna vara, vandra och släppa alla tvång.

      Det är bäst att handla säkra svampar om man inte kan själv. Onödigt att riskera hälsa och liv. En sort i året brukar Uffe säga att man ska lära sig...

      Varm kram
      Karin

      Radera
  11. Höstskogen är fantastisk! Hoppas du får en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nog nästan den bästa av alla skogar årstidsmässigt:)
      Önskar dig också en fin vecka,
      Vår går åt till förberedandet inför Öppna gårdarhelgen. Mycket jobb väntar.

      Radera
  12. Lite torrt här nu. vi har ju haft så fint väder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är upp och ner med vädret:)
      Det enda vi inte kan göra så mycket åt men ändå har stor
      påverkningsdel i. Paradoxalt nog.
      Ha en fin dag och hoppas ni får lite regn..
      Här är mulet, oväder tycks dra fram norr om oss

      Radera
  13. MYSIG dag!
    Trevligt och med vackra bilder därtill.
    Näver är väldigt vackert, det håller jag med dig om. För att inte tala om hur tacksamt det ät att starta en brasa med näver.
    Kan heller inget om svamp, inte ett dugg. SÅ jag kan tro att den kursen var nyttig för många.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid skönt att vara ute i skogen, oberoende om man hittar svamp eller inte.
      Men givetvis så hoppas man ju på svamp när det är en liten exkursion på gång:)

      Kram!

      Radera
  14. Jag skulle gärna vilja ha en svampexpert med mig ute i skogen, för jag är helt värdelös på att känna igen. Jag vågar aldrig plocka utan nöjer mig med att fotografera dem. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en klar fördel att hålla sig med en egen;). Jag bara ropar Uffe så kommer han kutandes.
      Men det är inte illa att fotografera svamparna heller. De är vackra att titta på
      Kram

      Radera
  15. Fin höstdag och fina bilder. Vad mycket rönnbär det finns i år...och vackra stora bär!
    Svamparna får vara i skogen för min del, tycker inte om smaken, men mannen drömmer om en kantarellsås ;-)

    kramar, Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får höra av er i förväg när ni är på väg till barn och barnbarn på den här ön, så får vi fixa kantarellsås åt din man. Du kan få någonting annat att tugga på:)

      kramar
      Karin

      Radera